Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal v rozhovoru pro Lidové noviny odpovídá mimo jiné na otázky, jak se pozná dobrá škola a dobrý učitel
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Tomáš Zatloukal (FOTO: www.msmt.cz) |
Učitel je ve vzdělávacím procesu samozřejmě klíčový. Když ho během hospitace sledujeme při práci, je pro nás důležité, jakým způsobem pracuje s každým svým žákem. Všímáme si, jaké situace v průběhu hodiny převládají. Jestli takové, které aktivitu dětí podporují, nebo naopak tlumí. Učitel má pro každou vyučovací hodinu nějaký cíl, kterého mají v dané hodině jeho žáci dosáhnout. Dobrý výsledek není to, že většina třídy ho dosáhla, a ti nadaní, kteří už v půlce hodiny vše zvládli, přestali pracovat. Různí žáci mají různé dispozice a schopnosti. Žádný by se neměl během vyučovací hodiny úplně ztratit, ale žádný by se neměl ani nudit. Zásadní je soustředit se na vzdělávání každého žáka ve třídě.
To není zrovna lehký úkol, zaujmout vždy žáky nadané i ty slabší. Zvládají to čeští učitelé?
Mnozí to zvládají na skvělé úrovni, pro některé je to těžší. Je to jedna ze známek kvality učitele. Dobrý učitel by měl žákům v průběhu celého školního roku dávat zpětnou vazbu, aby věděli, jak si vedou. A v návaznosti na to plánovat další postup. Komunikovat na toto téma s konkrétními žáky a také s jejich rodiči, které je nutné do vzdělávacího procesu také zahrnout. Důležité je, aby měl učitel ve své žáky důvěru. Aby věřil tomu, že jím stanovených vzdělávacích cílů jeho prostřednictvím dosáhnou.
Připravují na takové věci pedagogické fakulty své studenty?
Pedagogické fakulty je bohužel na praxi moc dobře nepřipravují, v tomto ohledu mají dost rezervy. Měly by se daleko více soustředit na oborové a předmětové didaktiky, což neodpovídá současnému stavu, kdy se více věnují obsahu daných předmětů.
Celý text naleznete v dnešním vydání deníku Lidové noviny
5 komentářů:
Takhle vypadá idealizmus ve školství.
A pozná to třeba i takový Ondřej Andrys?
A největší šikula je inspektor, který to všechno zmákne sledovat a stačí mu hoďka na to, aby ohodnotil práci učitele.
Jsou prý i tací odborníci, kteří rozpoznají špatného učitele, aniž by kdy do nějakého procesu vstoupili. A jsou-li k tomu vyzváni, opáčí, že nikam chodit nepotřebují, protože si dovedou moc dobře představit, jak to tam asi tak vypadá.
"že nikam chodit nepotřebují,"
Naše paní řídící to zvládne u "vybraných a rebelujících" kantorů na ZŠ i 13x za pololetí. Když chceme psa bít, tak se hůl vždycky najde.
Na průmyslovce pan řídící zase vůbec nerozumí odborným předmětům a proto je klid.
Na ZŠ pak panuje atmosféra strachu, na průmyslovce jsou poměry evidentně klidnější. Asi je to škola od školy.
Okomentovat