O smyslu „debatování“ na středních školách, jeho popularitě ve Velké Británii nebo USA a jeho počátcích u nás, debatních soutěžích a klubech píše student Gymnázia Jana Keplera Josef Škrdlík. Podle něj mají mnohé zahraniční školy před těmi tuzemskými v rozvíjení kritického myšlení značný náskok.
„V českém školství stále přežívají prvky takzvaného tereziánského vzdělávacího systému. Žáci jsou podobně jako v 18. století vedeni k tomu, že budou vykonávat jeden druh práce a že jim bude někdo jiný říkat, co mají dělat. K práci u výrobního pásu se podobný výstup jistě hodí, požadavky naší doby však nereflektuje. Pro úspěšné fungování v dnešní společnosti je třeba myslet samostatně a kriticky, umět se prosadit, vypořádávat se s nenadálými problémy a přizpůsobovat se změnám, což z kompetencí rozvíjených v debatě přímo plyne,“ píše.
Josef Škrdlík (FOTO: www.osf.cz) |
Kromě vysvětlení, jak „debata“ v prostředí středních škol funguje, uvádí Škrdlík praktické informace pro založení vlastního debatního klubu a účast v soutěžích.
Jak začít?
V České republice středoškolské debatování spravuje Asociace debatních klubů, která provozuje soutěž Debatní liga. Zároveň zprostředkovává účast na mezinárodních soutěžích a zajišťuje školení nových debatérů a rozhodčích. Vedle toho fungují v Praze a v Brně veřejnosti přístupné vysokoškolské debatní kluby.
Školení debatérů a rozhodčích na Open Gate (23.-25. září)
Na začátku debatní sezóny se na gymnáziu Open Gate v Babicích tradičně koná Školení debatérů a rozhodčích. Za symbolický příspěvek na ubytování a stravu může víkendové debatní školení absolvovat každý. Paralelně s ním probíhá debatní turnaj. Akce je tak mimo jiné skvělou příležitostí, jak se seznámit s již zkušenými debatéry.
Debatní liga a Debate League
V různých městech České republiky se během školního roku koná celkem pět turnajů Debatní ligy a v angličtině probíhající Debate League. Ubytování a strava bývají zajišťovány zpravidla na místních internátech. Účast na turnajích je volná, pokud tedy propásnete zářijové školení na Open Gate, je možné to během roku kdykoliv napravit. Pokud se vám začne v debatování dařit, lze na základě průběžných výsledků z turnajů postoupit na Finálový turnaj, který každým rokem vrcholí v Senátu.
Celý text naleznete zde
25 komentářů:
Založte na škole debatní klub a rozvíjejte kritické, logické a analytické myšlení
Založte školu jako debatní klub.
A pro ty nejlepší se už připravují nové pracovní příležitosti: http://zpravy.idnes.cz/obcanske-vzdelavani-aktivni-obcanstvi-ministerstvo-skolstvi-katerina-valachova-dum-demokracie-a-ino-/domaci.aspx?c=A160823_115855_domaci_fer
A trochu antidepresiv k tomu. To v případě toho, že strojní inženýr bude nucen dělat toho stavebního. Něco jako od strojírenství ke stavebnictví, pač změna je život. Stačí aby student gymnázia prošel debatním klubem a je to. V současnosti přece není nic jistého a nejistota prý podle liberálů zvyšuje výkon.
Naučte 18 děcek z 20 trojčlenku tak, aby si na přepočet bábovky z 5 vajec na 4 nemuseli brát kalkulačku... Až to nedokážete, zkuste napsat jinou slohovku o učení kritického myšlení.
---
"Pro úspěšné fungování v dnešní společnosti je třeba myslet samostatně a kriticky, umět se prosadit."
Nevím, jestli to co mi narostlo v mozku dík úlohám o výměně tepla a nerovnicím s neznámou ve jmenovateli je to správné kritické myšlení, ale obávám se, že schopnost myslet opravdu kriticky (aspoň ve verzi 1.0) se vylučuje s uměním se prosadit...
Jo a ta spolupráce ve skupině už se nenosí? Možná na těch řečech o změnách něco bude....
Žáci jsou podobně jako v 18. století vedeni k tomu, že budou vykonávat jeden druh práce a že jim bude někdo jiný říkat, co mají dělat.
Ach jo. Tak zase znovu. Pane Škrdlíku, v kolika základních a kolika středních školách jste zažil výuku v míře větší než malé na vlastní kůži? Na čem se zakládá vámi uvedený výrok? To by vás v debatě roznesli na kopytech.
i dělník v automobilce může mít debatní schopnosti , jakož i vysokoškolák v amazonu rozvinuté kritické myšlení...
Jan Hučín řekl(a)... 26. srpna 2016 22:28
Žáci jsou podobně jako v 18. století vedeni k tomu, že budou vykonávat jeden druh práce a že jim bude někdo jiný říkat, co mají dělat.
Ach jo. Tak zase znovu. Pane Škrdlíku, v kolika základních a kolika středních školách jste zažil výuku v míře větší než malé na vlastní kůži? Na čem se zakládá vámi uvedený výrok? To by vás v debatě roznesli na kopytech.
No já nevím, třeba Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2014/2015 (http://www.csicr.cz/html/VZ2014-15v2/flipviewerxpress.html ) uvádí na základních školách frontální výuku jako převažující formu vyučování v 86,5 % všech vyučovacích hodin, dokonce i u cizího jazyka to je 88,9 %. U středních podobně.
Frontální výuka sice může vypadat i jinak a asi často vypadá, než, že někdo "že jim bude někdo jiný říkat, co mají dělat". Ale myslím, že uvedené údaje v daném kontextu, který jsi ovšem vynechal: "V českém školství stále přežívají prvky takzvaného tereziánského vzdělávacího systému. Žáci jsou podobně jako v 18. století vedeni k tomu, že budou vykonávat jeden druh práce a že jim bude někdo jiný říkat, co mají dělat." by stačily, aby pan Škrdlík své tvrzení obhájil.
Co je mi ale větší záhadou, že ty i mnozí další na celkově užitečnou a zajímavou vzdělávací a rozvojovou iniciativu, která jistě alespoň některým studentům může pomoci, reagujte vlastně kritikou nepodstatných věcí. Proč?
No jasně. Student je iniciativní a dělá prospěšnou věc a brouci pytlíci jej v diskusi kritizují stylem, který jen potvrzuje, že to kritické myšlení tomuto národu zjevně chybí.
27. srpna 2016 18:07
Nedoporučuji zavádět debatní klub v hodinách M, F, CH,Př,..Pana Pythagora, Einsteina,... zřejmě nepředěláme. Leda tak přijít s nějakou supergeniální teorií a nastavit nové paradigma. Však všichni víme, je to stále dokola o tom zpropadeném IQ. Jinak proti rozvíjení kritického, logického a analytického myšlení nic nemám.
Co je mi ale větší záhadou, že ty i mnozí další na celkově užitečnou a zajímavou vzdělávací a rozvojovou iniciativu, která jistě alespoň některým studentům může pomoci, reagujte vlastně kritikou nepodstatných věcí. Proč?
To podle mě nejsou nepodstatné věci. Východiska mají být pevným základem, který je v souladu s realitou. Je možné, že v ZŠ převládá frontální výuka. Ale:
* Není pan Škrdlík ze SŠ?
* Z čeho vyplývá, že frontální výuka dnes má stejné poslání jako frontální výuka před 150 lety?
* Jsou všechny prvky tereziánského školství skutečně špatné, nebo jsou mezi nimi i některé hodny zachování (tereziánská reforma mj. zavedla používání učebnic a výuku trivia na 1. stupni)?
Co kdyby pan Škrdlík řekl toto?
"Současná úroveň diskusí ve veřejném prostoru, jak ji můžeme pozorovat např. na webech nejrůznějších úrovní a orientace, je podle mého názoru špatná. Umění věcné a kultivované diskuse se vytratilo. Škola se zaměřuje jinak a sociální kontakt mladých lidí se ve velké většině odehrává v kyberprostoru, bez osobního kontaktu. Debatní kluby při školách podle mého názoru můžou situaci pomoct zlepšit."
Pak bych iniciativu rád podpořil. Ale vzniká-li něco se zdůvodněním "současné školy jsou nanic", nemůžu s tím souhlasit a rád bych, aby si to znovu rozmyslel.
Panu Škrdlíkovi je podle všechno tak 18 let, možná míň. Učí se, možná dělá chyby. Debatování je ale jistě skvělá věc. Já bych ho podporoval. Točíš se na jednom odstavci z dvaceti. Veřejně ho kritizuješ kvůli nepodstatné věci. Jestlis ho chtěl vychovávat, měls mu napsat soukromě. To funguje. Takhle to opravdu spíš vypadá, že si hledáš hůl. A já nechápu proč.
A co se týká frontální výuky, na SŠ je to myslím ještě o něco horší, můžeš se do zprávy ČSI podívat sám.
Jsou všechny prvky tereziánského školství skutečně špatné, nebo jsou mezi nimi i některé hodny zachování To je nějaký slaměný panák? To přece nikdo netvrdí.
Z čeho vyplývá, že frontální výuka dnes má stejné poslání jako frontální výuka před 150 lety? Z ničeho. Jisté ale je, že při frontální výuce "jim bude někdo jiný říkat, co mají dělat".
zdůvodněním "současné školy jsou nanic" Zase panák. Tam se píše: "Soutěžní debatování je díky schopnostem a dovednostem, které pomáhá rozvíjet, ideálním doplňkem běžné školní výuky."
Já mladé iniciativní lidi podporuji a pomáhám jim, jak to jde, a to i když občas dělají chyby.
A znamalo to tereziánské školství a frontální výuka, že vymizeli vzdělaní a tvůrčí lidé? Vidíme kolem sebe opravdu tak fatální dopady? Nevytváří se tu jen jakýsi strašák?
brouci pytlíci jej v diskusi kritizují stylem, který jen potvrzuje, že to kritické myšlení tomuto národu zjevně chybí.
a) Učinit z brouků pytliků vlivné a typické představitel národa je vyloženě skvostné. Děkuji.
b) Bylo by možné se zodpovědně zamyslet, a uvést zde pár příkladů onoho stylu kritizujícího iniciativně prospěšného studenta, pane Kvasnico?
Debatování je ale jistě skvělá věc
Je-li podloženo znalostmi. Jinak je to plácání. Viděl jsem dvě utkání v debatní lize a více už jich zažít nechci.
V. Opravdu by mě zajímalo na jakém typu školy učíte a jaký předmět. Děkuji za odpověď.
Pro O. Š. 28. srpna 2016 14:44
M a F na Gy. Není zač.
V. díky.
"Je-li podloženo znalostmi. Jinak je to plácání."
Toto "plácání" je možné snad jedině v hodinách výchovy k občanství,...Ve většině dalších oborů to už opravdu totálně nefunguje.
Proč zakládat podobné debatní kluby ve školách, když už dávno fungují jinde...?
"Pro úspěšné fungování v dnešní společnosti je třeba myslet samostatně a kriticky, umět se prosadit, vypořádávat se s nenadálými problémy a přizpůsobovat se změnám, což z kompetencí rozvíjených v debatě přímo plyne."
Přiznám se, že jsem nepochopil:
1) Jak samostatné a kritické myšlení, prosazení se a vypořádávání se s nenadálými problémy a přizpůsobování se změnám plynou z kompetencí rozvíjených v debatě a které kompetence to jsou.
2) Jak souvisí výše vypsané dovednosti s analytickým a logickým myšlením, které jsou uvedeny v názvu článku.
3) Proč jsou výše vypsané dovednosti třeba pro úspěšné fungování v dnešní společnosti a co se vlastně považuje za úspěšné fungování.
Všechno, co potřebujeme, najdeme tady:
http://rozpad.cz/forum/index.php
Doporučuji třeba téma
Je možné ubránit vesnici několikanásobné přesile?
nebo
Obrana domu při přestřelce
To jsou kompetence, ne nějaký žvanění...
...a tak začala dlouhá a kluzká cesta trola k šílenství..
...a tak začala dlouhá a kluzká cesta trola k šílenství..
Na to si ale doopravdy dávejte pozor, pane.
Problém je, že když to přijde, bývá vlastně už pozdě, a nezbývá, než mírnit následky.
Důležitá je prevence. Mám ovšem vážné obavy, že s tím naše zdravotnictví tak nějak nepočítá. Jak jsem tu už kdysi psal, když jsem na doporučení zaměstnavatele navštívil psychiatra s tím, že jdu na preventivní prohlídku, vyrazil mne z ordinace s otázkou, jestli jsem se náhodou nezbláznil.
ad 29. srpna 2016 17:42: Kdo to říká, ten to je. Na toho to pasuje. :)))
Okomentovat