Říká se, že Češi kradou. Platí to i o dětech z elitního gymnázia? Se třídou osmáků jsme experimentovali s poctivostí studentů Gymnázia Jana Keplera. Na školních chodbách jste mohli potkat košíky se sladkostmi nebo ovocem, otevřené pokladničky a u nich nápis: Vezmi si a zaplať. Žádné kamery, žádní prodavači, jen zákazník, jeho svědomí a volně přístupná čokoláda… Poznali jsme leccos o lidské povaze. A já si nadto uvědomil, co to obnáší, když chci zavádět nové školní metody. Ale nepředbíhejme.
Josef Kvasničák (FOTO: archiv autora) |
Po prvním týdnu experimentu, ve kterém jsme prodali zboží asi za patnáct set, jsme dostali šťastný nápad. K prodejním místům jsme umístili nápis, že nám rozkradli zboží skoro za pět set korun a že prodej skončí, pokud se lidé nepolepší. A že krást se přece nemá. Na první pohled se zdá, že takový nápis toho moc nezpůsobí – opak byl ale pravdou. Když jsme rozprodali další várku zboží za dalších patnáct set, ukázalo se, že nám chybí pouze sto padesát korun! Najednou se kradlo třikrát méně. Zjistili jsme, že na poctivost má největší vliv ne hrozba přistižení při činu, ale obyčejné připomenutí, že člověk má (a chce) být poctivý.
Moji osmáci byli skvělí. Různé skupinky po celou dobu zaznamenávaly, kdy a kolik se toho prodalo, kolik ukradlo, kolik peněz přibylo. Pokud se někdo ze třídy rozhodne podnikat, má teď cennou zkušenost s tím, jak funguje morálka. Ale to na celém experimentu nebylo to hlavní. Když jsme prodej uzavřeli, uspořádal jsem pro třídu besedu s ekonomem. Diskutovali jsme už ne o obchodování, ale vlastně o nás samých: o tom, jaký máme vztah k pravidlům, kde máme svou hranici toho, co se ještě smí a co už je příliš, a podle čeho tuto hranici nastavujeme. Od napínavé zkušenosti s prodáváním jsme se tak dostali k etickým otázkám na tělo. Beseda trvala asi hodinu, studenti měli vždy co říct, na některé se ani nedostalo. A padaly důležité postřehy. No řekněte, nepřipomíná to tak trochu učitelské nebe? Došli jsme dost daleko – navíc přirozeně a se zájmem všech. A to stačilo jen pár hodin matematiky. (A několik obětovaných stovek – ale to pro lidi s učitelským platem přeci není žádné téma...)
Říkám si, jestli bych se o takové akce neměl snažit častěji. A vůbec, nemělo by se ve školách postupovat právě takhle? Nechat chvíli stranou lavinu informací, která se žákům valí nad hlavami, a pracovat na nějakém společném díle. Pár dnů žít společným úkolem, něco s ostatními tvořit, zapojit se podle svých možností a zájmů. A nakonec se na výsledek společně podívat a probrat ho. Neměla by to být daleko častější, možná přímo běžná školní metoda?
Měla. A naštěstí už máme několik škol, kterým se daří výuku v tomto duchu modernizovat. Jak ale vypadá situace učitelů, kteří učí na tradiční škole? Co stojí v cestě změnám tam, kde se budoucnost zatím neprosadila?
Když moji kolegové viděli, jak pozdě odpoledne přepočítávám peníze a dělám si pořádek v obchodních záznamech, dívali se na mě sice s uznáním, ale také se shovívavým úsměvem jako na toho „ještě mladého“. Uvědomil jsem si přitom, že ve školách existuje nevyřčená, ovšem vlivná představa, co je „to hlavní a to důležité“, čemu se má učitel věnovat. Ve vzduchu viselo nevyslovené přesvědčení, že akce podobné samoobslužnému prodeji jsou to první, na co rezignuju, až budu mít méně času – protože škola je o něčem jiném.
Jistě, učitel musí děti něco naučit, něco ukázat a vyložit a něco natrénovat. Ale také by měl se svými studenty zkoumat, klást si otázky a učit se rozumět věcem, ze kterých nejdou psát písemky. Měřeno známkami a úspěšností v testech jsou takové oblasti neviditelné. A s tím je spojená obtíž. Podle leckterých rodičů není zcela v pořádku, když se výraznější množství času věnuje „hraní“ namísto procvičování základního učiva. Obchodní experiment nebylo problém obhájit, protože v experimentující třídě nejsou žádné vyložené průšvihy. Ale kdyby někdo měl propadat anebo kdyby se blížila maturita a zkoušky na vysokou školu, měl bych to výrazně těžší. Znám to z vyšších ročníků: jakmile někteří čtyřkaři doma zmíní, že jsme po sedmnáctém listopadu místo fyziky probírali sváteční téma, na nejbližších třídních schůzkách přijdou rodiče s výtkou, že místo výuky se věnuju věcem, které do mého předmětu nepatří. Je jedno, že se jedná o jednu hodinu za půl roku: dítě má špatnou známku, a „učitel by se měl snažit udělat maximum, aby tomu tak nebylo“.
Jinými slovy: mnozí od školy čekají především to, že dětem dá dobré známky a donutí je uspět v nejrůznějších testech a zkouškách. A pokud něco z toho nevychází, mezi rodiči se vždy najde nemálo těch, kteří se rozhodnou zakročit a vyjednat svému dítěti, na co „má nárok“. Jakmile tedy nastane nějaký zádrhel, stává se jakékoliv učitelovo vybočení z tradičních školních postupů terčem kritiky.
My učitelé tedy čelíme náročné situaci: mezi lidmi sice vládne atmosféra, že se školami by se mělo něco stát, ale není jasné co. Když učíte „postaru“, jste za staromódního učitele, který ignoruje nová zjištění a proměny společnosti. Když se pokoušíte o něco nového, čelíte nedůvěře mnohých (zejména rodičů), kteří ve vašich metodách nepoznávají školu, na kterou jsou zvyklí a kterou si pro své děti nárokují. Člověka to nutně nahlodává: tuhle práci defakto nejde dělat dobře.
Takový stav nahrává jednomu: konzervativnímu důrazu na kvanta znalostí. Tedy tomu, o čem všichni víme, že je to špatně. Nemůžeme se ale divit, že my učitelé nacházíme „otvírák“ na naše zakonzervované školství tak těžko: Jakýmkoliv výraznějším porušením normy učitel (a s ním i jeho škola) riskuje, že se ocitne v pozici nezodpovědného a nezkušeného, který jenom hazarduje s budoucností mladých lidí. Jistě, školy se silnými učitelskými osobnostmi, které jsou pevné a mají vše dalece promyšlené, ty si dokážou poradit a nacházet cestu vpřed i tak. Ale co ty ostatní? Dokud si ve veřejném prostoru jasně nevyříkáme, k čemu školy mají vychovávat a jací mají být jejich absolventi, do změn a novinek se pohrne jen zlomek těch nejodvážnějších.
S autorovým souhlasem převzato z jeho blogu
54 komentářů:
Slyšel jsemi za dob mých studíí, že kdysi byl udělán takovýhle experiment: Psu přivázanému na řetěz dali potravu tak, aby na ni nedosáhl. Pes mnoho dní marně cloumal řetězem až to vzdal. Pak jeden článek řetězu nahradili slabým provázkem, který by ten pes snadno přetrhl, kdyby ještě jednou zabral. On to ale neudělal...
Přeju všem mladším i starším kolegům, aby je cloumací elán neopouštěl.
Otázka: Jaký nápis by mohli či měli učitelé a zřizovatelé škol dát na MŠMT a jím řízené organizace, aby se jejich práce zlepšila?
J.Týř
Dát pamlsky také do sborovny jste nezkoušel :-)? Ba ne, jen žertuji - dobře Vy :-)!
Pane Kvasničáku, prostě skvělý experiment a výborná práce s žáky.
Držím palce vašemu zapálení a obdivuji váš přehled a orientaci. Mně získávání podobných názorů trvalo roky.
ON
Pan kolega z Keplerova gymnázia si to učitelské mládí myslím očividně docela bezstarostně užívá. A co ta fyzika? :)
Dokud si ve veřejném prostoru jasně nevyříkáme, k čemu školy mají vychovávat a jací mají být jejich absolventi, do změn a novinek se pohrne jen zlomek těch nejodvážnějších.
Ono je samoúčelným cílem hrnout se do změn a novinek? Jde tu o uvážlivou odvahu, o odvázanost nebo o jakýsi pedagogický populismus "rettigovsko-neumajerovského typu"?
Nebyl by na to dotovaný projektík? V Moravskoslezské kraji už prý takové věci dokáží - viz http://www.ceskaskola.cz/2016/08/druhy-nejaktivnejsi-srredoskolak-ve.html.
Možná by s projektíkem "Vyříkání inkluze sociálních témat do matematiky a fyziky" i paní Straková poradila. :)))
Projektem "Vyříkání inkluze sociálních témat do matematiky a fyziky" Keplerovo gymnázium odhazuje koule na noze! :)))
nemají to lehký naši mladí kolegové,to my v tom měli jasno,koule nám dál pánbů nebo strana,podle světonázorové orientace,po desetiletích se problém vyřeší sám,evolučně,takže klid,a kouli v teple
přijdou rodiče s výtkou, že místo výuky se věnuju věcem, které do mého předmětu nepatří.
Déža ví.
Otázkou zůstává, co do kterého předmětu vlastně patří, když podstné jsou rozklíčované kompetence a prořezaná témata. K mnohým rodičům to ještě nedolehlo, a mnozí ředitelé už zapomněli, pokud tedy kdy věděli.
A tak jsem si opět připomněl, jak si rodiče údajně stěžovali, že toho děti mají v sešitech málo napsáno. Jako elektrotechnick jsem na rozdíl od učitele jazyků, který mi to vytkl, doopravdy nevěděl, že výuka matematiky spočívá v přepisovaní učebnice do sešitu. Možná to bude i tím, že podle učebnic jsem nikdy neučil.
Zjistili jsme, že na poctivost má největší vliv ne hrozba přistižení při činu, ale obyčejné připomenutí, že člověk má (a chce) být poctivý.
Slyšel jsem, že se po revoluci objevili v zahraničně příhraničních obchodech cedule s nápisem
'Češi, nekraďte nám tady!'
V tom světě jsou hodně vepředu, prostěěě.
Zajímavý a poučný experiment. Naráží však na jednu zkušenost z reálného života globalizované společnosti a tou je orientace na výkon. Nedivme se tedy rodičům, že v matematice požadují znalost třeba diferenciálního a integrálního počtu, pač jejich ratolest třeba bude mířit z gymnázia na techniku. To ale neomlouvá jedince, kteří se řídí myšlenkou "co je doma, to se počítá". Znamená to tedy i onen výchovný moment na každém typu školy. To lze samozřejmě vštěpit žákům při tradiční výchově i jinou formou výuky. Obsah však zůstává stejný. Otázka zní i jinak. Ovlivňuje současnou mladou generaci více škola nebo celková atmosféra ve společnosti?
Nedivme se tedy rodičům, že v matematice požadují znalost třeba diferenciálního a integrálního počtu
Řekl bych, že v ironii jsem docela dobrý. Ale tohle? To smekám, pane Moudrý.
Bez ironie...
21. srpna 2016 11:24
Pravdu máte v tom, že studenti matematiku na VŠ příliš neovládají. Jsem tak sledoval první ročník jedné VŠ. Ze 600 studentů nedalo matematiku v prvním semestru 350. A pravda je taková, že tato problematika tam byla na přednáškách a cvičeních docela slušně probrána, vysvětlena a procvičena. A přesto studenti nedokázali vypočítat ani ty nejjednodušší příklady na průběžák. To už není o ironii, ale o IQ některých studentů.
To už není o ironii, ale o IQ některých studentů.
Řekl bych, že v čím dál tím víc případech je to o používání toho íkvé.
Kdysi jsem někde napsal, že je u nás nemálo chytrých lidí, ale že by to chtělo i nějaké pracovité. A také, že se odpor k domněle nepotřebnému učivu postupně mění v odpor k jakémukoli učivu.
A co to je, ten průběžák?
Neoliberální marasmus?
marasmus – zchátralost, celková sešlost následkem věku či těžkého onemocnění provázená rozvratem celého organismu, celkový vyvážený nedostatek energie na rozdíl od kwashiorkoru...
http://lekarske.slovniky.cz/pojem/marasmus
...Revize přístupů k hospodářské politice ovšem už probíhá. Mezinárodní měnový fond, který koneckonců pomáhá při tvorbě dokumentů G20 už rok reviduje svá stanoviska. Nejprve přišlo prozření, že distribuce příjmů má vliv na hospodářský růst, přičemž rostoucí koncentrace příjmů těch nejbohatších oslabuje ekonomický růst.
Pak se tento rok objevil dokument, který zpochybňuje celou doktrínou neoliberalismu a staví se pozitivně ke kapitálovým kontrolám a uvádí negativní dopady fiskální konsolidace. A nakonec vydal interní orgán MMF zdrcující kritiku postupu fondu v případě řešení krize v Eurozóně, především u Řecka.
Nyní se tedy zkoumají cesty, jak učinit globalizaci sociálně „rovnější.“ V rámci G20 se zatím hledají zdroje pro větší přerozdělování. Návrhy sahají od zdanění majitelů nemovitostí, po boj s daňovými ráji. Německý ministr financí prosazuje daň z finančních transakcí. A právě Německo bude příští rok předsedající zemí skupiny G20.
http://www.rozhlas.cz/plus/nazory/_zprava/ilona-svihlikova-zlom-v-g20-kapitalismus-by-mel-byt-milejsi--1642069
Mladým nelze vyčítat, že mnohdy hledají snadné cesty a účelově se přizpůsobují "duchu doby". Tragédií je stupidní oslabování něktrerých tradičních hodnot, jako je vlast, rodina, soužití generací atd.
Tím řetezem musejí cloumat mladší i starší. Pokud možno jedním směrem.
Viz též
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/stanislav-stech-inkluze-zadny-blaznivy.html
Tu současnou kouli dal myslím učitelům na nohu multikulturalismus, který je projevem skomírajícího neoliberalismu (současné formy kapitalismu prosazujícího zájmy vybraných korporací nad národní a státní zájmy). Viz odkaz výše.
J.Týř
A co to je, ten průběžák?
Na některých VŠ se v průběhu semestru (obvykle v polovině) píše test. Student ho musí zvládnout na jistý počet bodů (%). V případě jeho neudělání v některých předmětech pak není student připuštěn ke zkoušce. Test má různé formy - v matematice výpočty (třeba zrovna integrály, funkce,...), ve financích příklady, v mikroekonomii klasický test, grafy, výpočty atd. Další test je potom u zkoušky z celého učiva semestru. Ten už ale studenti nenazývají průběžák.
21. srpna 2016 16:25
A k tomu je třeba připočíst takovou perličku jako "záporný úrok" a neomezený "tisk" (vydávání) peněz. Ta bublina musí někdy prasknout a krize 2008-2013 bude jen epizodka. Tady nám evidentně morálka ve škole nepomůže.
Já žádnou kouli na noze ( ani jinde) nemám a nevzpomínám si, že bych ji někdy měla.
Kdo dal učitelům kouli na nohu? Oni sami. Pouze to hnědé obalují vrstvou cukrových výmluv proč to jinak nejde. Peníze, zlí ředitelé, blbé ministerstvo, neziskovky, drzí rodiče, líné děti, tradice apod... Spousta nových věcí jde. Ve třídě je učitel a žák. Není tam ředitel, tradice ani jiný velký bratr, zatím. Naštěstí vznikají nové školy, rodičovské či učitelské iniciativy. Čas učitelů, kteří se zdarma vezli k penzi ve vlaku tradice a rutiny se krátí.
"To už není o ironii, ale o IQ některých studentů."
Ale vy nechápete, že jim nemůžete upírat právo studovat, napsal by nejmenovaný koryfej českého vzdělávání.
To není o IQ onoho koryfeje, ale o prosazování vlastního názoru bez ohledu na cokoli.
-
Co se týče učitelů, něco šlo a jde, a něco nešlo a nejde; tak jak to odpovídá jejich postavení v rozhodovací hierarchii. Bez ohledu na typ školy.
Tajnej, to je váš koníček?
Co je to "to" paní Karvaiová.?
Jenom, aby ti absolventi nově vznikajících inovativních škol jednou nelitovali, že se v tom vlaku tradice a rutiny nesvezli také.
Tajný provokatér je zas na place.
Velké bratry že prý nevidí.
Věří sám tomu, co vece?
Asi ne.
Jinak by se podepsal přece.
:)))
To: myslimtim vase kategoricke odsudky vyjadrovane dost hnusnou retorikou.Kdybyste stav popsal tak,ze nekteri ucitele jsou zbabeli a lini ale jini se zase snazi sec muzou,tak bych to brala.
Kdo dal učitelům kouli - na nohu
Mnohé koule rozdává sám učitel, pokud to s ním žák nějak příhodně neskoulí.
Třeba koule na stromeček dává vánočně vyznavačský učitel. Napadne-li sníh, může se koulovat, a na silvestra i zkoulovat.
To stvořitel dal učiteli kouli na krk. Někdo to má v té kouli srovnané. Někdo v ní má o kolečko víc, někomu tam haraší, někdo tam má dokonce velké kulové.
Ta koulová pestrost mne vyloženě fascinuje.
tyrjir, to jste mi dal. Rudnu studem. Avšak smiřte se s tím, že dokud budou učtelé a žáci v téhle zasmrádlé kotlince lustrováni a penalizováni kvůli svým názorům, dokud bude i zde na české škole přemětem vulgárních útoků psychické zdraví a profesní kompetence oponentů většinou ze strany velectěných neanonymních aparatčíků. kteří nebojácně šlapou lajnu státní agendy, budu psát anonymně. Jo a nezapomeňte přihodit nějaké to domácí zvíře, hrdinný veršotepče na penzi.
Paní Karvaiová, zřejmě jste přehlédla "Naštěstí vznikají nové školy, rodičovské či učitelské iniciativy. Čas učitelů, kteří se zdarma vezli k penzi ve vlaku tradice a rutiny se krátí." Výče uvedené jasně implikuje že ne všichni učitelé se vezou. Každý si v textu najde to své.
Z prdu kuličku nevytvoriš, říká se.
Pravda to však není. Stlačením a ochlazením plyn kapalní a dalším ochlazením tuhne. Praktický význam prdologie je však mizivý.
:)))
Pane Tajny,ja jsem tu za sebe.Zatim jsem si nevsimla,ze by me sledovala STB .Nebo jsou hodne nenapadni. A taky si nemyslim,ze by ne CS nekdo vehementne propagoval lajnu statni agendy. Dobri ucitele jsou vsude a nemusi nutne zakladat sdruzeni nebo nove skoly. Je to naprosto stejne ve vsech profesich. Je na kazdem jedtnotlivci, jak se postavi ke sve praci.
Výše uvedený inovativní námět na fyzikálně technický výpočet se společenským kontextem si dovoluji věnovat mladším i starším učitelům (tedy pravděpodobně i panu Tajnému). :)))
Poměrně pikantní je, že jednou z lajen státní agendy jsou právě výrony nových škol a gejzíry rodičovských či učitelských iniciativ. Naše společnost je patrně nastavena tak, že učitel nestojí za nic, pokud alespoň dvakrát měsíčně něco nezmění. Revize revidovaných revizí. Inkluzí k exkluzi. Kompetentní zkompetentňování.
Jak říkám, paní Karvaiová, v kouli kulové.
Kdo pomůže do dnešních třídních kolektivů začlenit děti bez speciálních vzdělávacích potřeb?
Ano Pytlíku, české školství staví na jedné prahodnotě - máme velký kulový na entou. A umět zlikvidovat tuto nehmotnou hmotu, to je skoro na nobelovu cenu. Už se k tomu blížíme.
Kruci, Tajnej se probudil.Školství je zachráněno.
paní Karvaiová napsala: "Je to naprosto stejne ve vsech profesich. Je na kazdem jedtnotlivci, jak se postavi ke sve praci."
Možná by bylo lepší se tázat proč skutečně dochází k odlivu určitého spektra rodičů směrem k soukromým/alternativním školám. Je toto výsledkem konspirace nekalých sil v zájmu privatizace českého školství, nebo je to výsledkem toho, jak se převážná většina učitelů na státních školách staví ke své práci?
Nebo to také může být tím, že současná generace rodičů čím dál tím víc opečovává své děti, většinou jedináčky. Zda to bude k jejich prospěchu, ukáže až budoucnost.
1/ prevladaji modni vlny skoro ve vsem.Od oblekani,stravovani,hudbu i vychovu. Z toho plynou i modni vztahy ke skole a jejimu pojeti.Nerikam, ze je ve skolstvi vse v poradku.Ja mam taky tendenci nespokojovat se se svou domacnosti a vymyslim inovace.Stejne tak by me nebavilo ucit porad to same stejne.
2/ Mladi vzdy inklinovalo k bourani stareho.Jak jsme si ovsem vsichni prozili na vlastni kuzi,ne vsechno ti nasi dedove a babky delali nedobre.Uctu k urcitym trvalim hodnotam ziskavame az v pozdejsim veku.
3/ jine trendy pojeti vychovy
Skolstvi je obor, ktery nelze prestavet narizenim za rok.
Hraje tu prilis velkou roli psychika ,socialno a snad se shodneme v tom, ze v techto oborech nenastane naprosto nikdy shoda vsech. Exaktni vedy umi rici,proc je 1+1=2. Ve skolstvi nic takoveho nedokazete.
Trvalym
Jak dlouho tyto soukromé malotřídky vydrží? Pouze do doby, kdy děti multikulturních rodičů-učitelů začnou studovat na víceletých gymnáziích. Jejich ratolesti se přece nesmí "ušpinit" od těch inkludovaných. A o tom to je! Však víme.
Tajný: Možná by bylo lepší se tázat proč skutečně dochází k odlivu určitého spektra rodičů směrem k soukromým/alternativním školám.
Správně. Bylo by lepší tázat se, ne se tvářit, že znáte správnou odpověď. Sám (nechtěně) něco podstatného k odpovědi napovídáte.
Správně. Bylo by lepší tázat se, ne se tvářit, že znáte správnou odpověď. Sám (nechtěně) něco podstatného k odpovědi napovídáte.
Přesné.
A tak je to se vším. I třeba s plky o údajném lustrování a penalizování (Tajných) učitelů za své názory od těch, na něž předtím anonymní zbabělec naplival.
"Možná by bylo lepší se tázat proč skutečně dochází k odlivu určitého spektra rodičů směrem k soukromým/alternativním školám."
Domnívám se, že celá věc se skrývá v tom slově "určitého". Rodí se prostě konstantní procento různě na hlavu padlých. Naštěstí jsou stále v menšině. Nehněvejte se, že to nebudu opatrně obcházet a opisovat, aby se to někoho náhodou nedotklo. Zkrátka určitá část populace je labilní, určitá část úzkostná, určitá část debilní a určitá část jinak padlá na hlavu. Někdo trpí paranoiou a za každým stromem vidí agenta KGB a GRU, někdo jde ke kartářce, někdo použije syderické kyvadélko a někdo papá homeopatika. Hloupost a povrchnost světu vládnou a můžeme si za to minimálně v tom druhém sami tím, jak vychováváme své děti. A tihleti alternativci tomu ještě nasazují korunu. Vytváří se futrály na futrály. Něco jako bábušky. Člověk otevře velikou, pak menší, pak ještě menší, pak úplně malinkou a pak nejmenší a v té není nic. Futrál na n-tou. Skutečným obsahem je prd.
Blbec navrhne učivo přetřídit horizontálně místo vertikálně a pomalu se diví, že za to nedostal Nobelovu cenu. Blbosti se střídají s prázdnými futrály. Půlka populace považuje blábolení za efektivní práci, protože blábolení nejsou schopni rozeznat od smysluplných teorií a návrhů. Nerozumí ani jednomu a tak jim to připadá stejné.
Pánové Soukale a Doležele, děkuji mnohokrát za dokonalou ilustraci věty "dokud bude i zde na české škole předmětem vulgárních útoků psychické zdraví a profesní kompetence oponentů, většinou ze strany velectěných neanonymních aparatčíků, kteří nebojácně šlapou lajnu státní agendy.
Od autora plivance "neanonymních aparátčiků" jde při napadání mé osoby o obzvlášť kompetentní výrok. Nejde o prvního manipulátora a agresivního zbabělce, který zřejmě není schopen unést, že si jeho sprostoty někdo nedá líbit.
Prosila bych vysvětlit pojem "státní agenda" tak, jak ho máte na mysli vy, Tajný.
Nemyslím si, že by bylo dobré pokračovat v předprázdninových "diskusích" s panem Tajným. Nic dobrého z toho neplyne a domnívám se, že mnoho lidí to ani nezajímá.
Už jsem to několikrát psal - nekrmit ho, trolla!!!
Radost číst. Jakoby dva měsíce ani nebyly. Na začátek roku neškodí malá sumarizace.
-tvůrčí přístup k výuce namísto zatuchlé tradice
-inovace namísto rutiny
-přirozený respekt namísto vynucené autority
-zájem namísto papouškování
-vstřícnost namísto strachu
-prožitek namísto suché abstrakce
-experiment namísto drilu
-nadšení pro práci namísto rezervované povýšenosti
-zájem o potřeby žáka namísto potřeb učitele
toto jsou důvody narůstajícího zájmu myslících rodičů o alternativní/soukromé školy.
Mnozí-ne všichni- učitelé ve mnoha-ne všech- státních školách totiž trpí syndromem státního zaměstnance z dob socialismu. Za málo peněz, málo hudby, cestou nejmenšího úsilí. Ředitelé-ne všichni- a mnozí rodiče-ne všichni- to tolerují. Falešná kolegialita vládne. Politici neinformovaně honí hlasy a střídají se jak spodní prádlo. Učitelé dík malému, ale jistému bakšiši neprotestují. Myslící rodiče nebo Scio a jiné alternativy zakládají vlastní školy.
Geriatrické vysoké školství připravuje odborníky, nikoliv učitele. Střední školy a univerzity kvůli financím rekrutují žáky/studenty, kde můžou, bez ohledu na jejich potenciál. Nostalgické kapacity lkají, že maturita a diplom už nic neznamenají. Nikdo vlastně nic neví a všechno je možné. Pak do toho chaosu vklouzne neviditelná ruka pod pláštíkem kontroly a objektivity a bác, světe div se, najednou máme každoroční malou několikaset milionovou domů za maturity, pak za přijímačky, pak za průzkumy výsledků vzdělávání, hardware, software, za přípravy, přípravné kurzy, přípravné kurzy na přípravné kurzy atd., atp. ad infinitum.
Pokud se někdo premiér/prezident/ministerstvo/mistr Yoda včas-před deseti lety bylo pozdě- neprobudí a nezačne s opravdovou reformou celého vzdělávacího systému, budou zanedlouho státní základní, ale i střední školy, zpočátku přinejmenším v metropolích, ve velmi svízelné situaci. Děti vzdělaných „kreativců“ ze studijně motivovaných rodin půjdou jinam. Nikdo myslící nechce své děti vydat napospas té mysl a duši ubíjející rutině, kterou sám ve státní škole prošel. Po střední škole odejdou schopní studenti na univerzity do zahraničí, kde diplom ještě něco znamená a kde pak zůstanou, čímž se provinčnost českého národa, jako montovny a vděčného odbytiště pro druhořadé zbytky produkce západní Evropy ještě více prohloubí. Šťastná nová Czechia.
Státní agendou jest doktrína centralizace, testování, kontroly vstupů a výstupů a tzv. "objektivity".
Smutno číst. Jako by dva měsíce ani neutekly. Schopnost manipulace a demagogie je u Tajného vyvinuta vskutku mimořádně. Kéž bych dostál svým předsevzetím a dokázal tohle zjevení ignorovat.
Na začátek roku neškodí malá sumarizace.
Že to tu nečtou i ředitelé státních škol, aby se chytili za nos v tom zdařile nastaveném zrcadle. A to inspekce a zřizovatelé dopustí? Todleto?
Kdyby alespoň nějaká ukázková hodina byla k mání. Nebo nějaký tutoriál...
Kde se v té naší zatuchlině vzalo tolik tvůrčích, inovativních, přirozeně respektovaných, zajímavých, vstřícných, prožitkových, experimentujících, nadšených a empatických učitelů, že dokáží naplňovat personální potřeby nově a nově vznikajích alternativních a soukromých škol. Škoda jen, že je jim ve státních školách v jejich počínání bráněno. Zavržení hodné, hanba a fůůůj!
"tvůrčí přístup k výuce namísto zatuchlé tradice"
Tak navrhněte nějaký inovativní způsob výuky úpravy algebraických výrazů, nebo Newtonova integrálu a jeho výpočtu na konkrétních příkladech. Rád se pobavím. Když je někdo blbej a nedokáže rozvinout samotnou teorii míry a integrálu, tak mu může připadat jako veliká inovace, že se ten integrál bude učit na zahradě, nebo napsaný na barevném papíře, případně odzadu. A světe div se, ono to nepomáhá. Furt je blbej. Dokonce i na zahradě.
"inovace namísto rutiny "
O inovacích povětšinou mluví ti, kteří nejsou schopni vydržet deset minut sedět a na něco konkrétního se soustředit. Těm ovšem žádná inovace nepomůže.
"přirozený respekt namísto vynucené autority
Samozřejmě. Ale respekt je vždy určen dvěma stranami - respektujícím a respektovaným. Pokud jedna strana selhává, pak se respekt nevytvoří. No a pokud respektující nehodlá respektovat práva druhých, pak nastupuje vynucená autorita. Je to prosté. Ovšem jak se ukazuje tak evidentně jak pro koho.
"zájem namísto papouškování"
A co když má někdo zájem o papouškování?
"vstřícnost namísto strachu"
Strach je přirozenou součástí života, stejně jako stres. Že by se ale dal odbourat vstřícností, to si nejsem jist. Nedávno mluvil o strachu Prof. Nakonečný. Že si značná část populace určitou formu strachu přivozuje dokonce dobrovolně a uspokojuje je. Je to jeden z evolučně nejstarších a nejefektivnějších vnitřních motivátorů.
"prožitek namísto suché abstrakce"
Jak přesně chcete prožívat kupříkladu Fourierovu transformaci, Sobolevovy prostory, či Reziduovou větu? Pro mě je například prožitek mnohem sušší, než abstrakce.
"experiment namísto drilu"
Experiment a dril nejsou v antagonickém vztahu. Celá matematika je teorie a experimentovat se v ní dá pouze myšlenkově. Přesto ti, kteří jí zahlédli, tvrdí, že právě to jí činí krásnou. Matematika je také oblastí, kde dril je nezbytný pouze z didaktických důvodů, ale sám o sobě v ní nemá žádný smysl. Všechny ostatní oblasti poznání vyžadují učení nazpaměť mnohem více, byť umožňují také mnohem více experimentování.
"nadšení pro práci namísto rezervované povýšenosti"
To už zase zavání manipulací. Nejde o antagonický vztah ani vzdáleně. Jen snaha čtenáři tuto antagonii podprahově vnutit. No, blbec na to pochopitelně naletí. Tak snad se vám poštěstí nějakého takového blbce sehnat. Zkuste to na stránkách EDUInu.
"zájem o potřeby žáka namísto potřeb učitele"
A jaké jsou potřeby žáka? Prozraďte. Já doma jednoho mám, tak jsem zvědav, jestli se trefíte alespoň z 5-ti procent.
Okomentovat