Včera jsem cestovala do Olomouce a ve vlaku mi nabídli noviny. A hned první článek mě nadzvedl. Jakýsi pražský učitel žádá vládu, aby nepřidávala učitelům plošně, ale podle toho, jak jsou "dobří".
Jedno české rčení tvrdí, že není dobré "dělat si" do vlastního hnízda, no a to on právě učinil.
Vytrženo z kontextu volá na veřejnost: Hola, my učitelé máme dost a víc nepotřebujeme!" A druhá věc: každý "pocitový" sport je nespravedlivý - viz gymnastika, krasoruslení - hezká holčina je většinou instinktivně hodnocena o trošku lépe než chudák, která krásy nepobrala, ač ukázala větší kvalitu. Nebo naopak: rozhodčí jí dají víc, než si zaslouží, aby nebyli nařčeni z nadržování a nespravedlnosti.
Jaroslava Indrová (FOTO: archiv Jaroslavy Indrové) |
Ve školství - za těch čtyřicet let vím, o čem mluvím - narazíte na třídu, ve které se můžete přetrhnout, a nic. Nudí se a dávají vám to sežrat, nemají vás rádi, ať uděláte, co uděláte, nezavděčíte se. A v jiné vás prostě milují, nekriticky, jsou schopni vás za cokoliv navrhnout na Ámose. A stejné je to s nadřízenými. S většinou máte - přiznejme si to, učitelé, neučitelé - vztahy korektní, což ale nemusí znamenat lásku, přátelství či obdiv. Mnohé respektujete, ale vážit si jich nemůžete, s jinými jste přímo kamarádi. Protože je to většinou oboustranné, výše prémií je tím ovlivněna, ać by vám šéf zcela jistě řekl, že to není pravda.
Začněme ale opravdu od začátku. Můj plat "učitelky nad hrobem", jak s nadsázkou říkám, je samozřejmě vyšší než plat prodavačky v Lidlu, ale kam se hrabu na platy spousty svých bývalých studentů, kteří pracují v oboru IT, bankovnictví a finančnictví, v medicíně, právnických oborech, jako inženýři ve strojírenství, stavebnictví, ale co je horší, lepší plat mají i mnozí, kteří školou "prolezli", nemají jako já dvě vysoké školy, ale skončili s maturitou, jen se dobře "upíchli". Vím, potřebovali k tomu jiné kvality, ale i ty jim pomohla rozvíjet, či jen v sobě najít škola. Školou jsme prošli všichni, všichni vzpomínáme na dobré i špatné učitele a obě skupiny nás ovlivnily, od obou jsme si něco vzali. (Já třeba nezapomenu na soudružku učitelku, od které jsem na 1. stupni dostávala poznámky typu: nechala si sníst model do výtvarné výchovy, odmítá látat ponožku předepsaným způsobem, protože to prý umí líp...) Díky ní je pro mě příkaz dávat poznámky téměř nesplnitelný :-)
Ale zpátky k platům. Většina závidí učitelům prázdniny. Já říkám: není co. Chcete poznávat Saharu, Island, Yellowstonský park, Čínu? Jedině v červenci a do poloviny srpna. V době veder, nejvyšších cen, narvaných letadel i dálnic. O vedlejších prázdninách máte sice studijní volno, nemusíte do práce, můžete být doma - ale chcete někam jet do světa? Vezměte si neplacené volno. Nabídli manželovi levný zájezd do "zchlazené" prosincové Afriky, do Izraele, Brazílie? Neplacené volno...., ale podle možností školy, na dovolenou mimo hlavní prázdniny není nárok. Když se na to podíváte zblízka, tak učitelské prázdniny jsou takovým trošku danajským darem. A hlavně: na ta neplacená volna učitelská rodina stejně nesáhne, protože si na ně za celý rok prostě nevydělá.
Suma sumárum. Až bude mladý začínající učitel - ale to se týká skoro všech státních zaměstnanců - nastupovat do svého prvního zaměstnání se základním platem 30 000Kč, aby si mohl pro začátek pronajmout byteček, koupit ojeté auto a žít normálním životem, až bude jeho plat moci vystoupat k zatím nedosažitelným výšinám kolem 40 000 Kč, pak přemýšlejme, komu málo, komu víc, komu ještě více a komu nic...
Se souhlasem autorky převzato z jejího blogu
15 komentářů:
Pěkné. Co tomu říkáte? Však se teď na konci prázdnin a na začátku školního roku dočkáme řečí a slibů od těch nahoře.
Je to tak, naprostý souhlas: Úča z Prahy, kus života samoživitelka a nebylo to zrovna jednoduché (celý život mám vždycky nějakou práci navíc).
A k těm slibům na konci prázdnin: Jestli ono to nesouvisí spíš s blížícími se volbami (všemi)...
Plně souhlasím. Hodnocení učitele kýmkoli bude vždy subjektivní podle vztahu dotyčných k němu. Zažila jsem již pár kolegyň, které ze školy vyštvali buď žáci nebo vedení na základě nějakých pomluv. Dnes je to naprosto běžné, slabší povahy to prostě neustojí.
Aby člověk vydržel léta ve školství, musí být "setsakra" skvělý taktik a práce ho musí opravdu velmi bavit. Pro peníze tam nechodí; jinde jako vysokoškolák by mohl vydělávat více. Na začátku své kariéry je každý mladý kantor plný elánu a nápadů, ke konci už opravdu zvolňuje tempo, protože to není v jeho silách být pořád na "špici pelotonu". Ani vrcholový sportovec nemůže po celou svou sportovní kariéru podávat stále lepší výkony!
"Na začátku své kariéry je každý mladý kantor plný elánu a nápadů, ke konci už opravdu zvolňuje tempo, protože to není v jeho silách být pořád na "špici pelotonu"."
Já mám jiné zkušenosti. Většina mladých, zejména muži, berou školu jako vedlejšák, potřebují co nejdříve vypadnout a jít vydělávat ještě jinam, což je k platovým podmínkám pochopitelné. O nějakém sršení nápady nemůže být ani řeči. Na naší škole jsou stále na špici pelotonu staré páky přes padesát.
Je pravda, že hodně učitelů má - oficiálně nebo neoficiálně - další pracovní poměr, ze kterého mu plynou další peníze. To není výstřelek, to je smutná nutnost. Úměrně tomu ovšem klesá kvalita vyučování.Každý se bude raději věnovat něčemu, za co ho řádně zaplatí a ne jenom budou desítky let krmit sliby, že někdy možná ... Všichni to známe.
další pracovní poměr, ze kterého mu plynou další peníze. To není výstřelek, to je smutná nutnost.
Ale jakápak nutnost?
Stačí být třídním, vedoucím předmětové komise, správcem sbírky, koordinátorem soutěží, koordinátorem nějaké té výchovy, metodikem, garantem maturitní zkoušky, mít tři čtyři přespočetné hodiny a osobní hodnocení za dlouhodobé vynikající výsledky v patolizství.
K tarivnímu platu pak s klidem připočítejte minimálně deset tisíc nadtarifu. Slušný džob.
Dotyčný pan učitel svými názory na přidávání učitelům kopíruje názory pravicové opozice. Zřejmě má políčeno na nějakou funkci na radnici v Praze. Do tarifu nepřidat skoro nic a 90% přesunout na rozhodování ředitele. Chybí tady však - přesná pravidla za udělování nadtarifních částek (současná nejsou objektivní a ostatně všechno lze nějak obejít) a především chybí to nejdůležitější. Většina ředitelů nejsou osobnosti. Jsou to jen pohůnci zřizovatele a politických stran. A z toho plyne jediné - takové zvyšování platů je vysoce subjektivní záležitostí malé party okolo pana ředitele.
Už 4 roky jsem žádné osobní hodnocení neviděla. Platí nám jen tarif, o přespočetných hodinách se dnes už nedá mluvit, protože pořád něco odpadá, a tak se většinou žádné přesčasy už ani neproplácí. Odměny!? O těch si ve školství můžeme jen nechat zdát!
Před 15lety činil můj nadtarif 20 % platu (bez příplatku ICT koordinátora). Dnes je to bez ICT 0,6 % a s ICt 6 %.
Před 30 lety, kdy jsem nastupovala do školství, byl ministerstvem stanovený příplatek za třídnictví 120 Kč a za kabinet 90 Kč při nástupním platu 1950 Kč. Dnes nic takového neexistuje a minimálně 90 % nadtarifů tvoří funkční příplatky ředitele a zástupce, specializační příplatky (ICT, výchovný poradce, koordinátor švp) a odměny ředitele a zástupce. Už i pro ty ředitelem vyvolené padají pod stůl jenom drobky.
"odměny ředitele a zástupce. Už i pro ty ředitelem vyvolené padají pod stůl jenom drobky."
Nemusí to být všude tak. Já, jako ředitel ZŠ a MŠ, jsem jediný zaměstnanec školy, který letos nedostal odměnu. Závist zastupitelů, kteří si vymohli protiprávně rozhodovat o odměně ředitele, je nebetyčná.
"Závist zastupitelů, kteří si vymohli protiprávně rozhodovat o odměně ředitele"
Teď nevím, jak to myslíte, protože o odměně ředitele zcela NELOGICKY rozhoduje skutečně zřizovatel (nelogicky, protože se tak podílí na rozdělování peněz, které tečou do školy odjinud, on totiž zřizovatel financuje jen provoz škol, ale platy jdou do škol ze státního rozpočtu přes kraje), ale že by to bylo PROTIPRÁVNĚ? To asi není, bo to je takto ve školském zákoně.
Na naší škole je to cca takto
Odměny:
ředitel - 30 000 Kč
zástupce - 20 000 Kč
ekonomka - 10 000 Kč
zbytek pracovníků ve škole si mezi sebou rozdělí zbylých 20 000 Kč, v průměru cca
1 000 Kč na jednoho.
Hold není nad dobré vztahy se zřizovatelem, jen by mne zajímalo, jestli má zřizovatel tušení, jaký má ředitel k dispozici balík na odměny a kolik tedy zbývá na odměny ostatních. Obávám se, že mu tato informace chybí.
Jo a ještě se mi před dvěma lety stalo, že si mne ředitel zavolal a zdůvodnil mi neudělení odměny tím, že spolu se zástupcem řídím projekt a mám peníze z projektu, a tak že nám odměny nedá, aby mu zbylo pro uklízečky. Jaké bylo moje překvapení, když zástupce odměnu dostal ...
A ještě, jak je to u nás s osobním ohodnocením, protože to je také dobrá šaškárna. ICT koordinátor a výchovný poradce mají specializační příplatek 1500 Kč a nemají třídnictví. Třídní mají zase příplatek za třídnictví 1000 Kč. No a aby se to dorovnalo, tak osobní ohodnocení třídních je 700 Kč a osobní ohodnocení ICT koordinátora a výchovného poradce je závratných 200 Kč. Že by ale tito dva měli míň oprav a byli např. zproštěni starosti o kabinety, to zase ne, takže asi hůř dělají a učí, když mají menší osobní, že?
"Teď nevím, jak to myslíte, protože o odměně ředitele zcela NELOGICKY rozhoduje skutečně zřizovatel (nelogicky, protože se tak podílí na rozdělování peněz, které tečou do školy odjinud, on totiž zřizovatel financuje jen provoz škol, ale platy jdou do škol ze státního rozpočtu přes kraje), ale že by to bylo PROTIPRÁVNĚ? To asi není, bo to je takto ve školském zákoně."
O odměně řediteli rozhoduje ten, kým byl ředitel jmenován. V obcích, kde je rada, rozhoduje o odměně rada. Tam, kde není (můj případ), rozhoduje starosta podle daných kritérií. V naší obci si však letos tuto pravomoc vymínili zastupitelé, přestože jsem jim předložil výklad PhDr. Jiřího Valenty, že tohle je výhradně pravomoc starosty, atrahovaná působnost zastupitelstva zde není možná. Takže se mi nezaměstnaný, dopravák, železničář, tavič smějí do očí (tohle už není nelogické, to je absurdní).
Jinak u nás ICT K, ŠVP K mají specializační příplatek 2.000,-. Výchovný poradce nemůže mít specializační příplatek, má odpočet přímé práce a při vystudování výchovného poradenství 13.platovou třídu za předpokladu metodické práce. Příplatky za třídnictví jsou podle počtu žáků od 400,- do 1.000,-. Osobky jsou za předmětovky po 500,-, kabinety, třídy, odborné učebny, zdravotník, kronikář, dětský parlament,... (prostě uchopitelné věci) po n x 200,-.
Starosta vždy dostává po půlroce, jaká částka zůstává našetřená na odměny. Aktivní učitel u nás však pod 2 x 10.000 na odměnách (za rok) nejde.
A kde na to berete peníze? Kolik máte dětí ve škole a jaký průměr dětí na třídu? Protože na škole s 200 žáky a průměrem 20 žáků na třídu na to nemáme ani náhodou. A jsou školy, kde kantoři nemají ani to, co my.
ZŠ 192 dětí, průměr 21 dětí. Šetříme na úvazcích, téměř 3 zaměstnanci (ŠJ, úklid, učitel). Za odučené hodiny při suplování si učitelé berou NV (proplácí se, pokud si je do 3 měsíců nevyberou). Při dohodovacím řízení na trojkové obci se také dá něco vyškemrat (např. DPP).
Podle Vašeho "bo" jste z MSK a ten není tak lakomý jako jiné Kraje (výjimkou jsou ovšem částky na AP).
Ano, chápu. Takže my jsme na tom ve srovnání s vaší školou hůře s nadtarify, jelikož na druhém stupni držíme dvě osmičky po 15 žácích a tudíž živíme 1,5 učitelského úvazku navíc. On si ani člověk neuvědomí, jak se do platů promítá politika ředitele v této oblasti.
Okomentovat