Náměstek ministryně školství Stanislav Štech mluvil s redaktorkou Karolínou Koubovou v pořadu 20 minut Radiožurnálu o připravenosti škol na inkluzi. Odmítá v něm mimo jiné, že by proti inkluzi stál plošný odpor škol, ředitelů, učitelů...
„ Ale víte, i v těch krajích, kde je nějaký, dejme tomu, odpor nebo rezistence, je to často jakoby rozdělené, existují tam školy, ředitelé, učitelé, kteří jsou na to zvyklí, kteří to již dělají a kteří vítají to, že teď na to budou prostředky a proti tomu ve stejném kraji existuje skupina lidí, ředitelů škol, kteří říkají - je to šílenost, rozbije to naše školství,“
říká Štech.
Ukázka z rozhovoru (přepis podle mediálního archivu Newton):
Znovu se ptám, není to málo? (205 dětí s lehkým mentálním postižením, které přejdou do běžných základních škol)
Takhle otázka málo, hodně, akorát, je otázkou v tomto případě nemístnou.
Jde o to, jestli to neznačí třeba malý zájem ze strany rodičů s dětmi s lehkým mentálním postižení, aby byly vzdělávány v těch běžných školách?
Stanislav Štech (FOTO: twitter.com) |
Říkáte, když bude fungovat. Řada ředitelů škol, pedagogů se jaksi obávají toho přechodu do praxe kvůli tomu, že v podstatě neznají přímo, co se vlastně od toho 1. září stane.
...ano, ten proces bude pro řadu učitelů procesem učení se něčeho nového, tak to bylo všude ve světě, kde s tímto společným vzděláváním začínali ve větší míře, ale nikde se nestalo to, co my víme, že by došlo k nějakému kolapsu, nebo, že by to nebylo zvládnutelné právě s těmi podporami, kdy my nerušíme zkušenosti, které získali třeba učitelé a speciální pedagogové v těch školách speciálních nebo školách praktických, ale naopak snažíme se, aby více pronikali do běžné školy tam, kde ty děti budou. Navíc na každé škole nepočítáme s tím, že by na škole najednou bylo prostě 30-40 nebo 50 takových dětí, aby to znamenalo masivní nápor na ty učitele.
Celý rozhovor naleznete zde
7 komentářů:
Nic proti integraci integrovatelných dětí všude tam, kde jsou vhodné podmínky, připravený personál a není to na úkor dětí nehandicapovaných.
Tak si jen přejme, aby ten nešťastný a plošně naoktrovaný proces tzv. společného vzdělávání vzal spolu s Valachovou i s panem náměstkem Štechem (dříve než plošně způsobí nevratné škody) šťastný konec.
Věřím, že je to konec procesu, protože postižené děti, jejichž rodiče o jejich vzdělávání v běžných školách stáli, už tam dávno jsou.
Sledoval jste někdo dnešní 90tku na čt24? Já jsem se bál o zdraví (host - paní měla být z nějaké open...) a tak jsem šel raději na pivo.
Můžu si to pustit z webu?
Sledoval jste někdo dnešní 90tku na čt24?
Jak mívám ve zvyku, tak letmo. To je jako s těmi horory. Vždycky juknu, a jak se blíží nějaká hrůza, přepnu radši třeba na Kolotoč v kuchyni.
Měl jsem ale takový pocit, že například dětský psycholog Václav Mertin mluvil oproti letům minulým tak nějak obezřetně. Což mne utvrdilo v přesvědčení, že situace je vážná, snad až hrozivá. Jak říkám, hororrr...
Sledoval jste někdo dnešní 90tku na čt24?
Všichni mluvili tak nějak obezřetně. Ze všech bylo cítit, že netuší, co bude.
A jako obvykle se neodpovídalo na konkrétní dotazy př. Co dělat, když rodiče sepisují petice, protože učitelka místo učení honí po třídě dítě s ADHD? nebo Dala byste si do takové třídy dítě? atd.
Překvapila mě ředitelka školy (tuším z Karlovarského kraje), která stavěla kompetence komunikativní, sociální a personální nad kompetence k učení.
Zužovat inkluzi na těch 205 dětí je pitomost. Tisíce dětí zůstanou bez podpůrných opatření, protože budeme čekat na jejich zařazení až při novém vyšetření.
"Překvapila mě ředitelka školy (tuším z Karlovarského kraje), která stavěla kompetence komunikativní, sociální a personální nad kompetence k učení."
Nepřekvapila.
Okomentovat