Stanislav Štech v Českém rozhlasu: 205 dětí jako start inkluze není ani málo, ani moc. Je to začátek procesu.

úterý 23. srpna 2016 ·

Náměstek ministryně školství Stanislav Štech mluvil s redaktorkou Karolínou Koubovou v pořadu 20 minut Radiožurnálu o připravenosti škol na inkluzi. Odmítá v něm mimo jiné, že by proti inkluzi stál plošný odpor škol, ředitelů, učitelů...

„ Ale víte, i v těch krajích, kde je nějaký, dejme tomu, odpor nebo rezistence, je to často jakoby rozdělené, existují tam školy, ředitelé, učitelé, kteří jsou na to zvyklí, kteří to již dělají a kteří vítají to, že teď na to budou prostředky a proti tomu ve stejném kraji existuje skupina lidí, ředitelů škol, kteří říkají - je to šílenost, rozbije to naše školství,“ říká Štech.

Ukázka z rozhovoru (přepis podle mediálního archivu Newton):

Znovu se ptám, není to málo? (205 dětí s lehkým mentálním postižením, které přejdou do běžných základních škol)

Takhle otázka málo, hodně, akorát, je otázkou v tomto případě nemístnou.

Jde o to, jestli to neznačí třeba malý zájem ze strany rodičů s dětmi s lehkým mentálním postižení, aby byly vzdělávány v těch běžných školách?

Stanislav Štech (FOTO: twitter.com)
Ale kdybych jich byly tisíce, jak malovali čerta na zeď odpůrci, tak by se říkalo, že jo, jedná o barbarský masivní vpád obrovského množství do běžných škol. Když jich je tak rozumně nebo tak nižší počet, tak se zase říká - není to náhodou neúspěch inkluze? Není, protože to, co se podařilo prosadit, je vyrovnání podmínek, 26 % dětí aspoň k loňskému říjnu s lehkým mentálním postižení je již vzděláváno v běžných školách s tím rozdílem, že ty školy na ně nedostávají žádné vyšší finanční prostředky, čili jinými slovy my to nevidíme jako málo nebo hodně, my to vidíme jako začátek procesu, který, když bude fungovat, bude úspěšný, všechna ta podpůrná opatření a ty proměny toho systému nastanou postupně, a je možné, že počet těch dětí se bude zvyšovat, ale rozhodně bych to neviděl, že masivně najednou všichni přejdou z těchto škol do škol běžných.

Říkáte, když bude fungovat. Řada ředitelů škol, pedagogů se jaksi obávají toho přechodu do praxe kvůli tomu, že v podstatě neznají přímo, co se vlastně od toho 1. září stane.

...ano, ten proces bude pro řadu učitelů procesem učení se něčeho nového, tak to bylo všude ve světě, kde s tímto společným vzděláváním začínali ve větší míře, ale nikde se nestalo to, co my víme, že by došlo k nějakému kolapsu, nebo, že by to nebylo zvládnutelné právě s těmi podporami, kdy my nerušíme zkušenosti, které získali třeba učitelé a speciální pedagogové v těch školách speciálních nebo školách praktických, ale naopak snažíme se, aby více pronikali do běžné školy tam, kde ty děti budou. Navíc na každé škole nepočítáme s tím, že by na škole najednou bylo prostě 30-40 nebo 50 takových dětí, aby to znamenalo masivní nápor na ty učitele.

Celý rozhovor naleznete zde

7 komentářů:

Ferda44 řekl(a)...
23. srpna 2016 v 10:18  

Nic proti integraci integrovatelných dětí všude tam, kde jsou vhodné podmínky, připravený personál a není to na úkor dětí nehandicapovaných.
Tak si jen přejme, aby ten nešťastný a plošně naoktrovaný proces tzv. společného vzdělávání vzal spolu s Valachovou i s panem náměstkem Štechem (dříve než plošně způsobí nevratné škody) šťastný konec.

Unknown řekl(a)...
23. srpna 2016 v 15:44  

Věřím, že je to konec procesu, protože postižené děti, jejichž rodiče o jejich vzdělávání v běžných školách stáli, už tam dávno jsou.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
23. srpna 2016 v 22:39  

Sledoval jste někdo dnešní 90tku na čt24? Já jsem se bál o zdraví (host - paní měla být z nějaké open...) a tak jsem šel raději na pivo.

Můžu si to pustit z webu?

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. srpna 2016 v 22:58  

Sledoval jste někdo dnešní 90tku na čt24?

Jak mívám ve zvyku, tak letmo. To je jako s těmi horory. Vždycky juknu, a jak se blíží nějaká hrůza, přepnu radši třeba na Kolotoč v kuchyni.
Měl jsem ale takový pocit, že například dětský psycholog Václav Mertin mluvil oproti letům minulým tak nějak obezřetně. Což mne utvrdilo v přesvědčení, že situace je vážná, snad až hrozivá. Jak říkám, hororrr...

Veronika řekl(a)...
24. srpna 2016 v 7:58  

Sledoval jste někdo dnešní 90tku na čt24?
Všichni mluvili tak nějak obezřetně. Ze všech bylo cítit, že netuší, co bude.
A jako obvykle se neodpovídalo na konkrétní dotazy př. Co dělat, když rodiče sepisují petice, protože učitelka místo učení honí po třídě dítě s ADHD? nebo Dala byste si do takové třídy dítě? atd.
Překvapila mě ředitelka školy (tuším z Karlovarského kraje), která stavěla kompetence komunikativní, sociální a personální nad kompetence k učení.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
24. srpna 2016 v 18:44  

Zužovat inkluzi na těch 205 dětí je pitomost. Tisíce dětí zůstanou bez podpůrných opatření, protože budeme čekat na jejich zařazení až při novém vyšetření.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
24. srpna 2016 v 18:45  

"Překvapila mě ředitelka školy (tuším z Karlovarského kraje), která stavěla kompetence komunikativní, sociální a personální nad kompetence k učení."

Nepřekvapila.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.