Včera některá média zveřejnila odhad, že z praktických do běžných škol přestoupí na začátku nadcházejícího školního roku jen asi 200 dětí. Informaci potvrdilo ve své tiskové zprávě i ministerstvo školství. Portál Česká škola zajímalo, jak tento „start inkluze“ ministerstvo hodnotí. Přinášíme jeho odpovědi.
Na oddělení vnějších vztahů a komunikace MŠMT jsme poslali následujícíc otázky:
„Informace o přestupu přibližně 200 dětí z praktických škol na školy běžné může být ve vyhrocené diskusi o inkluzi podnětem k různým interpretacím, například:
- je to doklad toho, že inkluze je zbytečná, že je to výmysl ministerstva a „sluníčkářů“ všeho druhu
-
je to doklad toho, že inkluze je nepřipravená a že rodiče i školy se jí bojí
-
je to doklad toho, že další pokus o inkluzi zkrachoval, protože za úspěch se vydává to, že se v podstatě nic nezmění
Jaké je hodnocení ministerstva? Je počet přestupujících dětí dostatečný? Je malý? Splňuje očekávání ministerstva? Očekává ministerstvo, že další školní rok přinese výraznější změnu?“
„Protože se jedná o odhady, MŠMT je nebude v tuto chvíli hodnotit. Každopádně, podle přechozích šetření České školské inspekce již nyní vzdělává inkluzivně cca 80 procent škol, žádný dramatický nárůst ministryně školství ani její kolegové nepředpokládali – odhad učiněný společně s kraji tuto perspektivu jen potvrdil. Počet dětí přecházejících z praktických škol do základních není sice nikterak ochromující, i přesto chce MŠMT poskytnou maximální součinnost školám, pedagogům a rodičům. A především zajistit finanční prostředky 80 procentům škol, které již nyní společné vzdělávání prováděly, jen si musely poradit samy a mnohdy doplácet podpůrná opatření ze svého, případně na ně dopláceli samotní rodiče. Tato praxe teď skončí.
V tuto chvíli je uvedený počet dětí tedy pouze odhadem, definitivně jasno bude až po začátku školního roku (nejrelevantnější data budou z řádného sběru dat, který probíhá každoročně ve školách koncem září). Společné vzdělávání tak probíhá v praxi již několik let úspěšně, a nyní lze navíc zaručit novelou školského zákona finanční garanci tomu, co už dávno v systému funguje.“
Připravil: mik
8 komentářů:
Společné vzdělávání tak probíhá v praxi již několik let úspěšně, a nyní lze navíc zaručit novelou školského zákona finanční garanci tomu, co už dávno v systému funguje.
Myslí tuhle odpověď MŠMT opravdu vážně? Nezaměňuje pojem INKLUZE POSTIŽENÝCH DĚTÍ do státem podfinancovaných a mizerně spravovaných veřejných škol pojmem SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ PRO VŠECHNY DĚTI? J.Týř
A zdalipak už je těch 200 dětí vyšetřeno, je jim přidělen příslušný stupeň podpůrných opatření a nastoupí na běžnou základku opravdu se vším všudy, tedy i se slibovanou finanční podporou a s asistentem? Nebo je budou vyšetřovat až po přestupu, za půl roku, za rok a pak se teprve ukáže, že přestup nebyl vhodný?
A pokud tedy vyšetřeny byly a vše je i nich tak, jak má být, proč nebyly v tom případě už dávno převyšetřeny i všechny ostatní děti se SVP, které už na běžných základkách jsou inkludovány? Nebo proč jim nebyl vystaven nový papír na základě minulých vyšetření, ze kterého by byl patrný stupeň podpůrných opatření, copak ty papíry z minula jsou k tomu nepoužitelné (no to snad ne!!)? Proč nemají tyto děti od 1.9. nárok na stejnou finanční podporu, jako ty přeřazené, proč jsou oproti nim diskriminovány? Odpověď je jednoduchá. Náběh inkluze není dostatečně finančně krytý.
Hlava XXII. je proti tomu hadra.
Žáci s přiznaným podpůrným opatřeními vs. žáci bez přiznaného podpůrného opatření představují nerovnost. Možná i žalovatelnou.
Ta nerovnost žalovatelná stoprocentně je. Ministerstvo potažmo stát nastavili takové podmínky, které nerovnost přímo podporují. Ti "rovnostníci" si tímto pod sebou podřezávají větev a doufám, že jejich brzký pád do žumpy ostudy a hanby bude doprovázet jásot učitelské lůzy a kameny inkluzí "zvelebených" budoucích právníků, lékařů...
A zdalipak už je těch 200 dětí vyšetřeno, je jim přidělen příslušný stupeň podpůrných opatření a nastoupí na běžnou základku opravdu se vším všudy, tedy i se slibovanou finanční podporou a s asistentem?
Ono to, pane kolego, není ani možné z ryze technických důvodů. Žádné ŠPZ v České republice doposud nemá elektronický formulář nové "Zprávy o pedagogicko-psychologickém vyšetření", ani elektronický formulář "Doporučení ke vzdělávání žáka se SVP", který stále vyvíjí NÚV. Stanovení stupně podpůrných opatření není problém, ale je to jen formální věta na papíru, který nemá žádnou platnost. Žádné ŠPZ totiž doposud (a to jsou 3 týdny do zahájení školního roku) nemá ani základní představu o výši normované finanční náročnosti (NFN), která je součástí zmíněného Doporučení ke vzdělávání žáka se SVP.
Kromě toho je nový formulář v naprosto jiném softwarovém programu (Software602_Form Filler), se kterým opět poradenští pracovníci ŠPZ nemají žádné zkušenosti a budou se ho teprve učit. Proto se všechna vyšetření píší "postaru". Prostě, do soukolí inkluzivního stroje se dostalo pár zrnek písku...
Tak tomu nevěřím, pane Jane, tomu doopravdy nevěřím. Naopak věřím Laurenčíkové a dalším, že vše je perfektně připravené a podobné zprávy, jako ty vaše ,jsou jen poplašné zprávy z pera speciálních pedagogů (na 100% z pera ASP) a pracovníků poraden, Zpátečníků, zatraceně.
Máte pravdu.
Republiku (a školství) si rozvracet nedáme.
Kdo nejde s námi, jde proti nám.
Psi vyjí, ale karavana kráčí pouští neochvějně dál.
Sečteno a podtrženo : Inkluze bude, ale peníze na inkluzi nebyly, nejsou a nebudou.
Okomentovat