Podle pracovního portálu Profesia.cz chybí v Česku 2906 učitelů. Uvádějí to dnešní Lidové noviny.
Největší potíže mají Středočeský (423), Moravskoslezský (283) a Ústecký kraj (359). V části regionů dokonce čísla za šest měsíců dosahují těch za celý loňský rok. Největší poptávka je po matematikářích, chemikářích a angličtinářích. Ti současní tak musejí učit více hodin nebo zaskakují v předmětech, které nevystudovali.
V příštích letech ale bude situace ještě horší. Ukazuje se to na analýze, kterou si vypracoval Karlovarský a Plzeňský kraj: v období let 2018 až 2024 bude každému z nich chybět zhruba 350 učitelů.
Pedagogické školy přičítají nedostatek učitelů systémovým vadám. Za nejzásadnější považují financování, které je oproti ostatním fakultám podhodnocené.
„V současném systému pedagogické fakulty nepřežijí. Scházejí peníze i na provoz. Pak není možné zlepšovat kvalitu,“ varuje děkan Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové František Vaníček. Průměrná částka, kterou pedagogické fakulty obdrží na studenta, je 29 900 korun ročně. Tu například dostávají na jednoho budoucího matematikáře – pokud ale tento předmět studuje někdo na nepedagogické fakultě, částka hned vyšplhá na 56 100 korun.
Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin
Lidové noviny: Chybí tisíce učitelů. A bude ještě hůř
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
21 komentářů:
"Ti současní tak musejí učit více hodin nebo zaskakují v předmětech, které nevystudovali. "
Ono něco (snad kromě racionálního očekávání) nakazuje učit jen předměty, který učitel vystudoval?
---
Jinak nevím přesně, jak se změnily podmínky od Husáka, ale dětí je asi polovina, pedagogických fakult dvojnásobek a studentů na nich ještě víc... To nemají faktory jako dělené hodiny a změna odučených hodin moc šanci převálcovat...
CCA 2300-600 KVAIF JE NA PRACÁCÍCH
Tj. 1 700 učitelů? Vynáslaimesizkoušíte,jestlijsmenezapomnělipočítatpřesprázdniny,ŽE?
Pane Janečku, situace je složitější, než Vaše zjednodušené "počítání na prstech":
http://iforum.cuni.cz/IFORUM-14394.html
Za totality se na okresech schvalovaly počty studentů, kteří chtěli absolvovat pedagogické obory. Asi na tom přece jen něco bylo. Že v některých krajích chybí učitelé, neznamená, že jich zase v jiném nemůže být přebytek, a tak se chudáci musí "poflakovat" po ÚP. U nás se spíš učitelé stále propouštějí z důvodu nedostatku žáků. Tak nevím. Každý ředitel školy tady tvrdí, že má plné šuplíky žádostí o práci od češtinářů, cizojazykářů, včetně angličtinářů, učitelů dějepisu, zsv, výtvarky, hudebky, ale i tělocviku, přírodopisu, biologie, zeměpisu. Matikáři také nikde nechybí, možná je trochu hlad po fyzikářích a chemicích, ale Ti nemají šance na celé úvazky, neboť jejich hodin je na školách velmi málo. Ani vyučující IKT a podobných předmětů se nehledají. Teď "frčí" akorát poptávka po učitelích na 1. stupeň zš nebo po asistentech (což je práce za hubičku!!!!!).
Na úřadech práce jsou absolventi takových lukrativních dvouoborů jako např. Ov-Rv, Ov-Tv, VV - Náboženství. Matikáře, fyzikáře, angličtináře, informatika a chemikáře tam nepotkáte.
A k BP. Zkuste prosím pochopit, že situace se liší kraj od kraje. U nás ve Zlínském hledá i matikář práci složitě, v Karlovarském by se o něj školy popraly.
S tím hledáním a nehledáním se to má tak, že ředitelé/lky prostě dají učit předmět někomu neaprobovanému a je to vyřešené. Informatiky (například) se nacpou tomu, kdo to neučil, protože "dnes přece každý mladý učitel s počítačem umí" a proto učitelé na první pohled nechybí.
Že v hlavách žáků pak vzniká chaos, že právě tady je pokládán základ rčením "co za blbosti je tam učí", to až tak "nevadí".
Eva Adamová - jsem ze Zlínského kraje, a němčináři, angličtináři, stejně jako matikáři, či učitelé informatiky jsou zde na úřadech práce, osobně jich několik znám, já sama dojíždím z krajského města do menších měst už desátý rok.
Anonymní - na zš učí němčinu každý, kdo se to naposledy sám učil na gymnáziu a já pak už nikdy nenapravím ty blbosti, co je kdo naučil. A moje vynikající kolagyně němčinářky z jazykovek jsou dnes na pracáku.
Eva Adamová - denně sleduji poptávku a nabídku na zkole. Momentálně převažuje poptávka ze strany učitelů i s dotacemi z ÚP. Školy hledají jen učitelky do MŠ a na 1. stupeň ZŠ. Zažila jsem ve škole už tři kolegy-učitele středního věku, kteří byli vděčni za práci asistenta k žákům s Aspergrovým syndromem.
Jakou měli aprobaci?
BP
Je to kraj od kraje - v pohraničních oblastech už nenajdete ani pediatra. S učiteli M,F,CH,Aj,...to je poměrně složitější. Navíc většina z nich je v důchodovém věku. Nevypadá to dobře. A natrefit na kvalitního kantora na úřadu práce je jako vyhrát ve sportce.
Pane Anonymní, je přece rozdíl mezi "chybí tisíce učitelů" a "kriticky ohrožený druh: Učitel M, F a Ch" (článek Frouzové je ale spíš o tom, že na MFF a v Hradci poklesl zájem o studium učitelství těchto předmětů)
Situace je dnes - bohužel - taková, že já s jednooborovou chemií můžu na základní škole učit třeba francouzštinu a ruční práce a je to v souladu se zákonem.
Tím se teda nechci nijak přidat k Eduinům a jejich "nechme učit kohokoli". Spíš naopak.
----
Ale je tam velmi pěkná věta:
"Proděkan Víška vidí příčinu problému už v přístupu učitelů na základních a středních školách, kteří nedokážou děti pro fyziku, matematiku a chemii nadchnout. Někdy žáky spíše odradí."
To se člověk musí ptát, co ten přístup učitelů asi utvořilo? Že by studium na vysoké škole?
fando učitel v důchodovém věku je v důchodě a děkuje bohu,že se jej dožil,na úp najdete většinu předdůchodců 50+,kteří jsou nezaměstnatelní,nejvíce nezaměstnaných je češtinářů ( viz. www.zkola.cz), jelikož čeština se rozdává na doplnění úvazke, aneb "všichni umíme česky", jinak jest pravdou,že z padesátníka po třech letech na pracáku je lidská troska končící zpravidla v částečném invalidním důchodě
a právě zlínský kraj je typický krizový pohraniční ,základky jsou poloprázné,sš poslučované ještě za ods,ten se s tím nepatlal,ze tří škol jedna,jen to hvízdlo,pajdáky a fildy ostravy,olomouce,brna,spolu s pobočkami těch slovenských chrlí ročně ne desítky ale stovky mladých,kteří nejprve hledají místo v regionu a teprve poté odjíždějí do prahy,kde berou místo mimo školství,pro ty chce ministrině ty větší peníze,jelikož ve zlín. kraji by dělali kantoři i za polovic těch peněz dnešních,
No rozdíl to je, to máte pravdu, ale pokud bude základce chybět jeden fyzikář a jeden matikář (nebo informatik/chemik), při počtu základek jsou to tisíce učitelů a ani střední školy na tom nejsou zrovna s hledáním fyziků a spol. nejlépe.
Na školách je spousta nekvalifikovaných a neschopných na dobu neurčitou a když je škola bude chtít propustit, musí vydat odstupné a to je ten hlavní problém. Takže raději neprodlouží smlouvu na dobu určitou dobrému kantorovi. Řada předmětů se učí neaprobovaně protože to nikomu nevadí. Na odborné škole nejsou žáci -> nižší počet učitelů-> odborní učitelé jsou vzácnější -> propuštění uč. všeobecně vzdělávacích předmětů -> mizerné výsledky i státních maturit.
Ekonomika hraje hlavní roli.
No já jenom koukám, kolik je na školách špatných a neschopných učitelů. A když já napíšu, že někteří učitelé jsou špatní, tak se strhne bouře nevole, že se zase navážím do škol. Tak nevím.
Ale h...o.
Uniká Vám podstata.
nějak z toho píáru mšmt vymizela destrukční zhovadilost roční smlouva,již ne 10 ale 12 měsíců,takže ne od 1.9.-30.6. ale 1.9.- 31.8.
ředitelé jsou bezesporu nadšeni,takový dáreček na šikamanování a vydírání
kantory z vůle ministerstva
Ondřej/hovořit o dobrých a špatných učitelích je u nás plané plkání ,jelikož není systém,jak to zjistit,bylo by to žádoucí ale je to pracné,žáci by museli na začátku absolvovat testy podle kterých by byli rozděleni do výkonostních tříd a byly by jim určeny cílové znalosti na konci roju,kde by se zjistilo jestli cíl byl splně,.nebyl splněn ale je pokrok,je to stejné,je to horší než před rokem,jinak nebuďme romantičtí maximalisté v každém povolání jsou suprmachři,průměrní,podprůměrní
Který odborně vzdělaný učitel Vám bude nastupovat do školy, kde je v ročníku po jedné třídě a on se svou aprobací tady může dohromady odučit max. do 10 hodin částečného úvazku? To je totiž ta podstata věci.
Okomentovat