Titulky ve videu ocení neslyšící, cizinec, který se učí česky, nedoslýchavý senior i student, který se video snaží najít pomocí internetového vyhledávače. Universal design - tedy design pro všechny - je postaven na intenzivním přemýšlení, jak náš produkt co nejvíce zpřístupnit všem. Zhlédněte tři videa, která vám pomohou pochopit základní principy universal designu nejen pro vzdělávací materiály.
Na prvním videu Tamara Kováčová z EDUin vysvětluje, kde všude je možné využít universal design a co to může přinést. Například odstranění fyzických bariér v galerii přivede vedle osob s pohybovým postižením i rodiče s kočárky; indukční smyčka pro neslyšící pomůže pohodlněji slyšet lektorský výklad i seniorům se sluchadly.
Druhý záznam třicetiminutové přednášky Julie Tomaňové z Masarykovy univerzity, autorky brožury o tom, jak vytvářet vzdělávací materiály, přibližuje praktické příklady tvorby textů, videí či prezentací a upozorňuje, že většina takových vzdělávacích dokumentů už dnes splňuje alespoň zčásti požadavky universal designu. Například by mělo platit, že u obrázků je vždy třeba doplnit jeho popis, tedy co na něm vidíme, u tabulek vhodné záhlaví a u audio a video nahrávek přepis či titulky. A pohyb v dokumentu by měl být ovladatelný jen pomocí tabulátoru, který využívají nástroje pro automatické hlasité předčítání textu.
Třetí přednáška Lukáše Pazderky ze Seznam.cz ukazuje, jak se řeší universal design u služeb největšího českého portálu. Dozvíte se, proč a jak na jejich webu Stream.cz titulkují všechny pořady, i když je k tomu nenutí zákon, nebo jak udělat co nejpřístupněji registraci na web.
Brožura Jak vytvářet vzdělávací materiály přístupné všem je ke stažení na webu www.otevrenevzdelavani.cz. “Je dobře, když jsou weby bez komplikovaných registrací nebo obsahují multimediální materiály pod otevřenou licencí. Ale je to k všechno k ničemu, pokud si je lidé nedokáží přečíst či poslechnout. Proto by autoři měli dbát na to, aby se jimi vytvářené materiály mohly dostat opravdu ke všem uživatelům. Universal design - design pro všechny - je jednoduše především cestou k vyšší kvalitě.” vysvětluje Tamara Kováčová, koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání z EDUin.
0 komentářů:
Okomentovat