Ještě jako studenti gymnázia napsali Marek Fandrlík a Marek Liška originální učebnici matematiky Matika pro spolužáky. Od září podle ní začne vyučovat devatenáct škol. Informují o tom Hospodářské noviny.
"Ta kniha je naprosto odlišná. Není to vědátorská učebnice nadupaná řadou definic, ale snaží se řečí středoškoláků vysvětlit matematické úkazy i k čemu vlastně matematika je," citují HN Leoše Bílka z hradecké Střední školy služeb, obchodu a gastronomie.
Celý text naleznete zde
Rozhovor s Markem Fandrlíkem zde
19 škol začne od září učit podle studentské učebnice Matika pro spolužáky
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
No, proč ne trochu PR. A když se to neumí jinak, tak klasicky "je úplně jiná"...
---
Jen by mne zajímalo, jestli věta z článku: "S poměry se setkáváš v životě poměrně často, ať už jde o pracovní poměr, milostný poměr, nebo poměr mezi větami v češtině. V matice ovšem znamenají rozdíly v množství určitých látek…"
- je opravdu z učebnice? A jestli to není pro ta děcka přece jen o chlup víc matoucí než ta stará biflovací klasika...
Zveřejněná ukázka vypadá nadějně, ale je třeba se zamyslet nad tím, že jde o III. stupeň. A hlavní bolavou nohou je II. stupeň. V matematice byl vždy ten největší problém v s mírou abstrakce. Že i ty 1, 2, či 3 prsty jsou zástupnými symboly, že matematika není sčot a vůbec nezáleží na tom, jestli se s danou relací setkám v životě, jak se nám snaží vnutit Šteffl. Úlohou matematiky přece není naučit Pythagorovu větu, ale vykročit z konkrétního myšlení. Všechny publikace jsou plny slov jako kreativita a reflexe. Jak může být někdo, kdo nemá abstraktní myšlení kreativní? Štefflovo SCIO si bere neoprávněně patent na rozum, ale zodpovědnost nemá ŽÁDNOU! Za dobu, kterou existuje, ale udělalo pořádný zářez jak veřejných financí, tak myšlení veřejnosti. Styl proč učit, kdy všechno najdu na internetu je smrtící. Ale dost bylo Šteffla. Mám jenom strach, aby někdo nepřišel s něčím podobným, jako je v USA každodenní matematika, kterou poněkud emotivně popisuje Jana Bradley třeba tady: http://blisty.cz/art/63233.html
Co se stalo s matematikou? Proč polovina škol v Anglii přechází v matematice na šanghajský systém výuky matematiky. Osm tisíc základních škol v Británii převezme čínský způsob výuky matematiky pro první a druhý stupeň. Děti se již od pěti let začnou v rámci tzv. šanghajské matematiky biflovat sčítání, odečítání a další jednoduché početní úkony. Podobný způsob je u nás téměř zapovězen. Čínskou metodou se vyučuje celá třída, zatímco v anglických třídách se žáci velmi záhy rozdělují do skupinek podle schopností a slabší žáci pak dostávají jednodušší úlohy. Čínské děti jsou vystaveny jednotnému drilu. Šanghaj je dlouhodobě v mezinárodním srovnávání na prvním místě a je následován také dlouhodobě Singapurem. Singapurský model vyučování matematiky nazvaný „zvládnutá matematika“ (maths mastery), který předpokládá zvládnutí jednoho jevu, než se s vyučováním postoupí k dalšímu. Naprosto dezorientovaně však pohlížím na současně nově nastavený finský model, který je založen v podstatě na projektové výuce a zrušení předmětů jako takových. A rád si počkám na konečné výsledky tohoto finského experimentu.
"Dva roky před maturitou nadaného matematika Marka Lišku napadlo, že by jeho sešit se zápisky a výpočty mohl být lepší učebnicí než ta, ze které se učí."
Nic proti panu Liškovi, výborný nápad, vydělávat na tom, že mnohým žákům se na střední nechce docházet do školy a myslí si, že je v matematice zachrání ukecaná učebnice. Jak ale vidím, oni v tom vidí záchranu už i někteří učitelé. Já bych tu učebnici snad možná doporučila žákům, kteří dlouhodobě chybí kvůli nemoci, ostatním bych doporučila chodit do školy, viset očima na tabuli a na matematikových rtech a makat.
rád si počkám na konečné výsledky tohoto finského experimentu.
Tedy žil jsem v povědomí, že ve Finsku to už mají pořešeno ke všeobecné spokojenosti. Mohou nastat v zásadě dvě možnosti. Buď
a) nebylo to doposud úplně bez chybky, nebo
b) došlo k nějakým změnám okolností.
A tak si říkám, jestli by u nás nebylo lepší nějakou dobu počkat s tím experimentováním, než se to tak nějak vyvrbí.
Předmětové uspořádání sebou nese nebezpečí nevytvoření vazeb mezi disciplínami. Třeba voda v bystřině může být vnímána jinak než voda v koželužně. Projektování zase ten problém, že vodu sice vnímáme tak nějak celostně, ale že je to opak sucha nám klidně uniká. Jen příklad, že?
Jinak projektové vyučování vyloženě miluji. I minulý školní rok jsem některé studijní skupiny neviděl celý měsíc v cuku. Pa-rá-da. To se pak krásně navazují zpřetrhané kontinuity.
mnohým žákům se na střední nechce docházet do školy a myslí si, že je v matematice zachrání ukecaná učebnice
Řekl bych, že kolikrát i chce. To se pak lehce pomachruje, kterak je to stjůdium v paži, aby se to pak po odpoledních dohánělo na doučování, v lepším případě se do školy vysílali rodiči a inšpektoří. Příkladů přehršel.
On nám to ten druhý pan učitel vysvětlil líp.
A co vám řekl?
No, že je to takhle.
Hm, tak to jsem vám opakoval nejmíň třikrát.
Jo?
Nic proti iniciativam.
Jelikoz ve specialnimskolstvi(asi se o inkluzi vedelo davno dopredu) nevychazi jiz leta nic noveho z ucebnic, davno jsem si zvykla na ucebnice se nespolehat a hledat si materialy nebo si je vyrabet. Neni nic lepsiho. No da to praci to jo. Uz bych nemenila. Nechci jednu ucebnici a jednu metodu pro vsechny. Nefunguje to.
"Nechci jednu ucebnici a jednu metodu pro vsechny. Nefunguje to."
No, jedna metoda by funkční byla, ale je děsně neoblíbená: makat.
"No, jedna metoda by funkční byla, ale je děsně neoblíbená: makat."
A o tom to vše je, protože přemýšlet nad problémem a vyřešit ho třeba v matematice, fyzice, ICT, chemii je děsná fuška. Máte pravdu, je to děsně neoblíbená činnost.
A o tom to vše je, protože přemýšlet nad problémem a vyřešit ho třeba v matematice, fyzice, ICT, chemii je děsná fuška. Máte pravdu, je to děsně neoblíbená činnost.
Nemějte obavy, ona je neoblíbená i v jazycích. A proooč mám přemýšlet nad tím, proč A a B jsou špatně, když jsem tak nějak intuitivně odhadl, že C je správně? A proč se mám učit další slovíčka, když "se domluvím"? A proč mám používat další časy, když v češtině stačí tři? A proč mám přemýšlet, jak se nějaké slovo vysvětlí anglicky - kdybych si na něj nemohl vzpomenout, tak mám gůůůgl, no.
Někdy mám pocit, že být učitelem nezbytně zahrnuje jistou míru sadismu, aby se studenti naučili výše zmíněnou bolest překonávat.
"S poměry se setkáváš v životě poměrně často, ať už jde o pracovní poměr, milostný poměr, nebo poměr mezi větami v češtině. V matice ovšem znamenají rozdíly v množství určitých látek…"
Tohle nemá z matematikou nic společného. Je to blábol. Rozdíl a vztah není podíl!!! Místo aby uvedl opravdové použití poměrů blábolí o jiných významech slova poměr.
Mám velké obavy. Které školy podle toho budou učit?
On je rozdíl, když žák má v sešitě správný výklad a spolužák mu to vysvětlí a umožní pochopit, než když žák má už od prvopočátku v učebnici či sešitě nesmysl.
Jako doplňující text k objasnění učiva by to v upravené verzi možná mohlo pro slabší žáky fungovat, ale jako učebnice je to cesta ke katastrofě.
Nejhorší na práci učitele je odnaučovat žáky hlouposti.
Okomentovat