Zdeněk Sotolář: Když se mluví o platech učitelů aneb Tři stereotypy pro učitele

Wednesday, June 15, 2016 ·

Je to pořád stejné. Školství je téma pro předvolební kampaně, mezi volbami však vysychá a odumírá pro nezájem. Ale když se začne mluvit o platech, přicházejí jako sudičky tři stereotypy.


Ve správný okamžik, ve správném načasování se objevuje článek, který upozorňuje na to, že české školství má problém. Obvykle jde o nějaké srovnání. Aktuálně je to článek o tom, že čeští žáci nemají rádi školu více než třeba žáci v Indonésii. (Že by si vzdělání více vážili?) Proč se tento vousatý objev vynořil právě teď?

Dalším stereotypem je oblíbené zaklínadlo kvality. Nic proti kvalitě výuky, nic proti kvalitě učitele – i když ani jedno nemáme čím měřit. Ale slyšeli jste zaznít toto zaklínadlo v souvislosti se zvyšováním platů jiným profesím? Prý plošné zvýšení nevyřeší kvalitu. A plošné zvýšení platů lékařům nebo soudcům snad ano?

Nejhorším stereotypem je stereotyp páté kolony. Vždy se totiž najde někdo uvnitř, mezi učiteli, někdo, kdo přijde s nějakým „ale“ nebo jiným hloupým návrhem. Třeba jako pan Šteffl na České škole přišel s nápadem na propouštění. Hoďme přes palubu 32 000 učitelů a těm zbylým přidejme. Řekl by to horník horníkům?

Převzato z autorova blogu na iDNES.cz

65 comments:

Unknown said...
June 15, 2016 at 5:39 AM  

podstatou financování dle hodin ale je hoši přes palubu

Simona CARCY said...
June 15, 2016 at 6:52 AM  

v tom vidíte problém?

Vít Tomis said...
June 15, 2016 at 7:38 AM  

Neznám přesné znění návrhu, ale: "někdo" určí, že na daném oboru se učí 33 h týdně, z toho je tolik hodin dělených, tedy celkem se ve třídě učí řekněme 45 hodin. Ny tyto hodiny dostane škola finance bez ohledu na to, zda je ve třídě 15 nebo 30 žáků?
Hlavně bych rád viděl ty "přidělené a zaplacené" počty hodin, protože mám obavy, že školy, které nabízejí hodně volitelných předmětů, patrně budou muset nabídku omezit.

pratavetra said...
June 15, 2016 at 10:07 AM  

Určitě se poté objeví zpráva, že nikdo nepřipomínkoval, takže holt smůla. Když máme v ročníku po jedné třídě a de facto musíme půlit často AJ na 2 skupiny, automaticky cizí jazyk na dvě skupiny, resp. PČ na dvě skupiny, aby to mělo nějaký význam, případně volitelný předmět, aby se dalo mluvit o volitelném předmětu, naskočí nám min. +7 hodin nad časovou dotaci daného ročníku?

mirek vaněk said...
June 15, 2016 at 12:50 PM  

Vy půlíte AJ na dvě skupiny? To se máte.

pratavetra said...
June 15, 2016 at 1:23 PM  

"Vy půlíte AJ na dvě skupiny? To se máte."

Vyhláška 48/2005 Sb., § 5, odst. 5

Unknown said...
June 15, 2016 at 2:07 PM  

simona/ já osobně vůbec žádný
V / dříve měla ruštinu celá třída,žádné dělení,upřímně řečeno na zš je dělení nesmysl,pouze na gymplu jde li o konverzačku s rodilým,učení jazyka není o počtu ale o metodice,vol předměty typu sexuální,gramotná,apod výchovy půjdou do kelu

Tlumočník said...
June 15, 2016 at 4:57 PM  

laimes28:
Vy asi neučíte jazyky, že?

Jirka said...
June 15, 2016 at 7:27 PM  

Nebo zná tajné metody. Jestli jsou založeny na kouzlu osobnosti, pak by se raději mělo dělit. V dobách, kdy se celá třída učila ruštinu, většina žáků vnímala, co učitel říká. Zbytek vzpomínek si nechávám pro řídké chvíle pohody.

Unknown said...
June 15, 2016 at 7:30 PM  

dokonce jsem z angličtiny párkrát i maturoval,a co se týče samotné výuky,tak systém výuky od mateřské školy po maturitu je nesmyslný a zbytečný,zráta času a peněz,a bylo fuk, jestli jsem měl kuchařů sedm nebo nebo rolníků dvacet

Jirka said...
June 15, 2016 at 7:41 PM  

Má to za pár. Prdí na chudáky v procesu a neporadí. Nemohu měnit systém. Rád bych je ale něco naučil, když už to dělám.

Unknown said...
June 15, 2016 at 8:18 PM  

pochopil,zakejhám,ač na jazyky nenadán-zajídaného chleba největší krajíc,metodika výúky jazyků,kromě snad jazyka německého a latnského z doby císaře pána,stála vždy u nás za starou belu,celou základku (od 4?5?)jsme se všichni učili rusky a výsledkem bylo česko-slovensko-ruské esparanto,nicméně v osmé a deváte byxla nepovinná němčina a tam jakési výsledky byly,na gymplu jsem byl v době,kdy začínala angličtina,no přiznám se,za čtyři,jsem ale objektivní 50% známky tvořila mladá začínající hysterka na mne alergická a 50% mé jazykové nenadání,v porevoluční euforii,staří to znají,porady ve sborovnách a metání losu ,která ruštinářka se stane angličtinářkou či němčinářkou,u nás byl boss gentleman,zavolal si nejmladší a řekl jí budeš němčinářka a mne,jakochlap a gentleman budeš angličtinář,neboť nechci riskovat,aby se našim ruštinářkám po přechodu vrátila krámy a ještě nedejbože odešly na mateřskou,tak jsem se stal angličtinářem,díky čemuž jsem pak mohl ze školství prchnout,ale jak se při pohovoru ukázalo,vezmou mě,protože určitě umím,jako každý tady , rusky,samozřejmě, jsem udělal frajera,vzali mě a po dvouměsíčním školení v anglii mě poslali na rok do ruska,tam jsem soukromě chodil na ruštinu.....

Unknown said...
June 15, 2016 at 8:42 PM  

a teprve tam jsem se začal zajímat o jejich metodiku ruštiny pro cizince a také o metodiku anglištiny a němčiny na jejich školách a byl jsem překvapen,i zde platí ,že lze i kozu neučit na houslích housti,ovšem když jsem se pak vrátil do česka,do rodného kraje se zlou jsem se potázal,mé metody byly považovány za zavržení hodné,řízením osudu jsem se dva roky podepisoval ve tk do jednoho děleného okénka s mou milou angličtinářkou,vrčela na mě i po těch letech,nicméně,když žáci dorazili do čtvrťáku,za předcházející roky uměli helou helou, hubou melou a já byl jejich pátým ,šestým angličtinářem po třech letech,tak mně je strčili a najednou: dělej si, co chceš, ale musí všichni odmaturovat,po páru letech jsem se na to vykváknul a poslední tři ruky učil s radostí ruštinu,vrátil jsem se do mládí a ono je to pro mladé exotický jazyk a líbí se jim,tedy když přeškobrtají azbuku,jednou na začátku hodiny,holky známý fór z marečka "zazpívejme si",ale děvčata,já zpívat neumím a vy žádnou neznáte,načež se vyjasnilo,že půlka z nich byla na nedávném koncertu alexandrovců,tak se zpívala kaťuša,lidé se zastavovali pod okny....

Unknown said...
June 15, 2016 at 8:45 PM  

a teď, když jsem se vykecal, tak nějaká ta rada, najděte si na jutrubce nějaké ruské metodiky výuky cizích jazyků,mimochodem na své si přijdou i češtináři s výukou literatury

Unknown said...
June 15, 2016 at 8:58 PM  

https://www.youtube.com/watch?v=KpNy_DBth6k
https://www.youtube.com/watch?v=73kjDeBcZRM
https://www.youtube.com/watch?v=XenCA9dtJzQ
https://www.youtube.com/watch?v=gTkrvQe-V-8
tohle je můj guru,má také metodiky z jednoho cizího učit druhý anebo učit dva jazyky paralelné

Unknown said...
June 15, 2016 at 9:21 PM  

https://www.youtube.com/watch?v=oBqIoZtheAE
https://www.youtube.com/watch?v=YLPoTQObq9w

jinak rusové jsou již před zaostalou evropou,kromě franc, ministryně školství,ta ví, která bije,a řeší i výuku přes korán, mimochodem, dříve se tato metoda pěstovala mezi válkami v německeu, kde se angličtina se ušila přes tři muže ve člunu...

no takže, až si vás říďa jednoho dne zavolá a řekne : "buď gentlemanem...."

Ygrain said...
June 15, 2016 at 10:11 PM  

laimes28:
Dejte si placku na čelo, nějak jste se nám rozpálil.

BTW, kolik že tam má váš vzor studentů ve skupině?

Ondřej Šteffl said...
June 15, 2016 at 10:31 PM  

Hoďme přes palubu 32 000 učitelů a těm zbylým přidejme. Řekl by to horník horníkům?
Kdyby horník viděl, že jeho kolega pracuje jen na půl, vůbec nebo práci ostatním kazí, jistě by mu něco řekl a možná mu i jednu vrazil. Horníci ovšem vidí své kolegy při práci. Učitelé ne, a tak mají tendenci své kolegy přeceňovat a hájit je, aniž o jejich práci něco vědí. Jakkoliv si o některých diskutujících zde na české škole nedělám iluze, jistě jde ve všech případech o nadprůměrné učitele. Kdopak třeba učí ty žáky, kteří propadají u maturity, když z jedné srovnatelné třídy propadnou tři a z jiné patnáct?

U kolik a svých kolegů jste se pane Sotoláři byl podívat na hodině, a u kolika z těch, o kterých se u vás na škole víc, že nestojí za moc? Možná tam zajděte. Jsem přesvědčen, že kdybychom se v českém školství zbavili 32 000 těch nejhorších učitelů a jejich hodiny prostě zrušili bez náhrady, že by to vzdělanosti národa pomohlo, protože výsledky jejich práce jsou v souhrnu nulové či dokonce záporné. U horníků si nulovou či dokonce zápornou práci neumím představit. A jak jsem psal výše, horníci si jistě mezi sebou umí zjednat pořádek.

Ygrain said...
June 15, 2016 at 10:43 PM  

"Horníci ovšem vidí své kolegy při práci. Učitelé ne, a tak mají tendenci své kolegy přeceňovat a hájit je, aniž o jejich práci něco vědí. "

Ale jistěže vědí. Škola je drbárna, nic se neutají. Když s někým půlíte třídu, když za vás někdo supluje nebo když suplujete vy... vždycky se ví, kdo dělá a kdo ne, kdo je měkký a na koho se můžete spolehnout. Ale vyhodit tyhle lidi bez náhrady není možné.

Josef Soukal said...
June 15, 2016 at 11:11 PM  

Jsem přesvědčen, že kdybychom zrušili jednu testovací agenturu, jež se vyznačuje tím, že její veřejně kontrolovatelné testy nejsou veřejně dostupné, nestalo by se se vzdělaností u nás vůbec nic.
Fascinuje mne, jak se o hodnotě práce jiných vyjadřuje člověk, který sám dokáže vytvářet zmetky. Určitě by mu pomohlo, kdyby si šel na rok zaučit do nevýběrové třídy na běžné škole. Třeba bychom potom řešili už jen to, jak najít zbylých 31999 nejhorších učitelů. Osobně bych si ovšem na ten výběr netroufal; to je zřejmě - abych se držel myšlenek O. Šteffla - práce jen pro ty, kteří nejsou v daném oboru profesionály. Diletanti nemají problém s jednoduchým řešením.
Domnívám se, že pro nemalou část dětí je škola stále ještě místem, kde se setkávají s jistým řádem. Možná jediným takovým místem. Už proto bych s počtem učitelů nehazardoval (čímž nechci říct, že z principu hájím kohokoli, kdo dnes předstupuje před děti). Navíc představa, že větší počet žáků na učitele je slučitelný s individuálním přístupem, mi připadá velmi hloupá. Narozdíl od p. Šteffla mne mnohem více zajímá, jak zajistit, aby každý učitel měl podmínky pro svůj profesní růst.

Unknown said...
June 16, 2016 at 2:28 AM  

mimochodem (btv byla za nás zkratka označující barevný televizor) existují i metodiky pro velikost motostřelecké čety, to ale nejspíš na trubce nenajdete...

krtek said...
June 16, 2016 at 4:47 AM  

Dobří učitelé by mohli učit až 30-40 hodin týdně a nahradit tak méně schopné. Po takovém výkonu by se z nich stali také méně dobří, byli by propuštěni a školství by jako takové zaniklo a bylo by po problému.
---
Mimochodem mimochodem je anglicky by the way, tedy btw.

Unknown said...
June 16, 2016 at 6:35 AM  

velmi se mi líbí ta filozofie "my dobří a ti špatní",to jako když říká hrobník hamletovi : "cos tak smutný princi,tahle jáma není pro tebe"

p.s. jen tak od cesty, proč ta barevná televize?

Ygrain said...
June 16, 2016 at 6:43 AM  

"p.s. jen tak od cesty, proč ta barevná televize?"

Reading comprehension výše napsaného, drahý takyangličtináři.

Unknown said...
June 16, 2016 at 7:33 AM  

chlapci,a vy jste vysokoškoláci? tedy nic osobního,dneska stačí mít ty děti opravdu rád,to já jen tak mimochodem, takříkajíc od cesty.....já taky nejsem angličtinář ,anóbrž jsem na ff angličtinu nestudoval a nikde jinde nebyla

Zdeněk Sotolář said...
June 16, 2016 at 9:40 AM  

Pane Šteffle,

a vy jste byl u těch 32 000 učitelů, které chcete šmahem vyhodit? Vy jste opravdu slyšel, že by mezi horníky nebo lékaři někdo vykřikoval "vyhoďte ty nejhorší"? Těžko hájit učitele, když po jejich práci kdekdo plivne a vše, co žáci umí je vlastně škole navzdory.

Tomáš Barták said...
June 16, 2016 at 10:25 AM  

A je to tady zase? Opět se diskuse stočila jinam, nebo se pletu?
Peníze jsou opravdu problém, ale nejen na ty platy. Opravdu je vzdělávání pro politiky priorita? Pokud ano, ať to dokážou. Pokud to nedokážou, musíme to my - učitelé a další pracovníci ve školství - dát jasně a jednohlasně najevo. Dokážeme to? Nebo se zase mezi námi najdou takoví, kteří budou říkat, že si nechceme brát děti jako rukojmí při případné stávce?
Ať nám politici jasně ukážou statistická data, jaký je průměrný hodinový plat vysokoškolsky vzdělaného lékaře, soudce, státního zástupce, policisty, úředníka... Nechci srovnání se soukromou sférou, ale s těmi, které platí - stejně jako nás - stát.
Řečí (snad bych mohl napsat keců, ale nechci být vulgární) jsem slyšel z úst povolaných dost a dost, avšak skutek utek.

Ygrain said...
June 16, 2016 at 1:10 PM  

"chlapci,a vy jste vysokoškoláci? tedy nic osobního,dneska stačí mít ty děti opravdu rád,to já jen tak mimochodem, takříkajíc od cesty.....já taky nejsem angličtinář ,anóbrž jsem na ff angličtinu nestudoval a nikde jinde nebyla"

Vysokoškolák opravdu nejsem, nemám na to patřičný gender.

Váš ruský guru vyučuje asi osmičlennou skupinu motivovaných dospělých. Just saying.

Nicka Pytlik said...
June 16, 2016 at 1:37 PM  

jaký je průměrný hodinový plat vysokoškolsky vzdělaného lékaře

Spočítal jsem si průměrný plat za hodinu realizované přímé vyučovací povinnosti.
Vyšel mi nejméně asi tak 503,968 káčé.
To je na půl hodiny besedy s právníkem, a nebo na 1,23 spraveného zubu.

krtek said...
June 16, 2016 at 1:56 PM  

Hrubého nebo čistého? Ono se to často plete. Je-li to čistého, pak se jdu zahrabat. Já bych to viděl tak na čtvrt hodiny s právníkem, takovéto - "Dobrý den, jak se máte, co děti, nashledanou."
Zuby mám zatím v pořádku. Ale sluch a zrak slábne. A rozum mdlí.

Nicka Pytlik said...
June 16, 2016 at 4:10 PM  

Hrubého nebo čistého?

Hrubého samozřejmě. Dvanáctá třída, šestý stupeň. To má dnes kdekdo.
Kdybych zohlednil všechny hodiny, které padly na exkurze, návštěvy divadel, projektové dny a také čas, který věnuji umravňování neustále hýkajícího Semeráda a vyšetřování, kdo komu snědl svačinu, a proč kdo neudělal samostatnou práci, testy a zkoušení, dostal bych se hravě i na sedm set. Ale proč dráždit obyvatelstvo... před prázdninami.

Ondřej Šteffl said...
June 16, 2016 at 4:44 PM  

Zdeněk Sotolář řekl(a)... 16. června 2016 9:40

a vy jste byl u těch 32 000 učitelů, které chcete šmahem vyhodit? Vy jste opravdu slyšel, že by mezi horníky nebo lékaři někdo vykřikoval "vyhoďte ty nejhorší"? Těžko hájit učitele, když po jejich práci kdekdo plivne a vše, co žáci umí je vlastně škole navzdory.

To je, pane Sotoláři, přesně ta ublížená reakce, která rozhodně nepovede k růstu platů učitelů. Nikdo, pokud vím, nikde neplive na všechny učitele, ale zpravidla jen na ty špatné. A Vy místo abyste si přiznali, ano, jsou špatní učitelé, a bylo by skvělé se jich zbavit (jen nevíme jak, bojíme se, že to odnesou i ti dobří, nevíme kolik jich je apod., což jsou jistě správné námitky) zase mluvíte o učitelích jako celku. Tento přístup ovšem nutně povede k dalšímu poklesu autority a prestiže učitelů, protože dál budou relativně klesat jejich platy a špatných učitelů tak nutně bude přibývat. A vy dobří učitelé to budete odnášet.

Ondřej Šteffl said...
June 16, 2016 at 4:55 PM  

Ygrain řekl(a)...
Ale vyhodit tyhle lidi bez náhrady není možné.

No samozřejmě, že podle stávajících regulí to není možné. To by se musela pravidla změnit, a muselo by být jasné, že ty ušetřené peníze dostanou ostatní učitelé.

Já samozřejmě vím, že to je celé politicky neprůchodné. Snažím se ale ukázat směr uvažování, který by mohl vést k nárůstu platu učitelů. To, že reforma financování a zmenšení tříd na 25 k tomu nepovede, to už si všimla i paní Adamová.

>Eva Adamová řekl(a)...
14. června 2016 15:34
"Valachová chce třídy s maximálně 25 žáky"

To tedy znamená, že pokud budeme mít v ročníku 26 dětí, dají nám peníze na to, abychom je rozdělili do dvou tříd po 13 žácích? Už to vidím!!! Tříd s 26 žáky a více je po republice na ZŠ minimálně třetina. Dovede si Valachová vůbec spočítat kolik by to stálo?

Ygrain said...
June 16, 2016 at 5:18 PM  

"No samozřejmě, že podle stávajících regulí to není možné. To by se musela pravidla změnit, a muselo by být jasné, že ty ušetřené peníze dostanou ostatní učitelé."
Nerozumíme si - nejde mi o regule, ale spíš o to, že za vyhozeného učitele musíte přijmout jiného. Učebny nejsou nafukovací - u nás např. nemůže být ve třídě víc než 32 žáků, protože víc lavic by se prostě nevešlo a počítačové učebny jsou dimenzované na max 16. Nemůžete to řešit ani navýšením úvazku stávajících pedagogů, protože každá hodina navíc je znát, nemluvě o nepřímé pedagogické činnosti. Jedno pololetí jsem měla 27 hodiny týdně přímé vyučovací povinnosti - never more.
Jistě, můžete mít 30 žáků místo 25, na jazyky nepůlit, ale spojit dvě méně početné třídy a třetit, ale ve snížení množství učitelů opravdu úspora nespočívá.

krtek said...
June 16, 2016 at 6:05 PM  

Nejlepší učitelé by mohli učit v přednáškových sálech kulturních domů či na stadionech. Všechno jde, když se chce. Ale vy nechcete. A já taky - jak poznám, že jsem špatný učitel? Já už o tom přemýšlel - Hejného "nežeru i s chlupama", jsem vstřícně naladěn na společnou maturitu, učím od zvonění do zvonění, tudíž mezi žáky neoblíben. Na druhou stranu občas mi někdo jede na soutěž ve zpracování textu, které i pořádám. Tak nevím, mám zavřít živnost a jít dobrovolně do dolů nebo ne? Jo a k inkluzi jsem taky kritický.

Romana Howe said...
June 16, 2016 at 8:48 PM  

A co třeba v kostelech kdyby kázali? O poslušnosti, uctívání, zaslepenosti a víře v dělení na schopné a neschopné, nebo jiných bohulibých dovednostech.

Ondřej Šteffl said...
June 16, 2016 at 8:59 PM  

Ygrain řekl(a)... 16. června 2016 17:18
Aha, vy jste asi minula ten můj příspěvek, do kterého se to vše odvíjí. Mám tam i další návrhy. Tak to sem zkráceně zkopíruju:

Kdo brání zvyšovaní platů učitelů? Odboráři a ministryně a ČSSD.
Existuje způsob, jak platy učitelů opravdu zvýšit. Tomu ovšem svorně brání ČSSD, odboráři a ministryně. Platí totiž jednoduchá trojčlenka, čím míň učitelů, tím vyšší platy.
- reforma financování - místo na žáka, na třídu - odhaduji to tak na 10 Mld, ale možná taky 20 Mld.
- a tuhle paní ministryně říkala, že maximální počet žáků ve třídě by se z 30 měl snížit na 25 , takže dalších pěkných 10 Mld
- chystaná revize RVP, která nepochybně zas povede k nárůstu počtu hodin, dělení hodin a tak, protože kde kdo tam chce něco přidat.

Takže bude potřeba přidat nějakých 20 %, jen aby se udržely současné platy.
Naopak, kdyby se tyhle věci nedělaly, a hledělo se počet učitelů snížit, mohlo by se učitelům přidat. Když se sníží počet učitelů o 25 %, mohou ostatní učitelé dostat přidáno 33 %. A když Babiš přidá dalších 5 % do rozpočtu, mohou platy narůst o 40 %.
Jak na to:

- snížit max. počet hodin co mají žáci třeba u SŠ z 34 na 29.
- redukovat RVP na 40 % současného stavu, zbytečností je tam fůra
- redukovat studijní plány - menší povinný základ a větší volitelnost, např. na ZŠ ch, fy, bi, povinně za celou ZŠ každý předmět 2 hodiny a pak si každý už vybere jen jedno z toho, podobně Dě, druhý cizí jazyk volitelně. Nebo taky mnohem více využívat možnost zrušit strukturu předmětů.
- více využívat mimoškolní zdroje (internet) namísto klasické výuky,
- větší možnost práce z domova (když rodiče souhlasí)
- umožnit (ne nařídit) i větší třídy, pružněji je spojovat na přednášky.

atd. atd. Stačí se jen trochu zamyslet, kde se s prací učitelů plýtvá.
A pokud by ti propuštění učitelé byli ti horší, byl by to další přínos. Jasně někteří ředitelé by si tam nechali kamarády, neuměli se rozhodnout a tak. Ale Parrettovo pravidlo říká, že 80 % ředitelů by se v 80 % případů rozhodlo správně. No není to dokonalé, ale pořád skvělé!
A že by to celé mělo nějaký negativní dopad na vzdělanost národa, že by byly horší výsledky maturit nebo jsme se zhoršili v PISE či něco podobného. Nevěřím, spíš naopak.
Propustit 25 % učitelů (čili asi 32 000) si nikdo nedovolí, i když zrovna teď by to šlo, poptávka po pracovní síle je veliká, místo by našli rychle.

Jenže odboráři se postaví na uši, ministryně neumí trojčlenku a reforma financování je ve volebním programu ČSSD. A snížit počty dětí ve třídě zní tak dobře.

A tak se o platech učitelů se bude dál hlavně řečnit, trochu porostou, ale relativně budou dál klesat, učit zase budou muset maturanti, a školství dál pojede z kopce rychle dolů.

Ygrain said...
June 16, 2016 at 9:42 PM  

Ale ne, pane Šteffle, já ho četla už předtím, ale malujte si to moc jednoduše. Když vezmeme třeba ty SŠ - a které předměty chcete o těch 5 hodin očesat? Angličtinu rozhodně ne. ty 3 hodiny týdně jsou naprosté minimum, za které se dá ještě něco udělat. Češtinu a matematiku v žádném případě, maturita je i tak stěží v mezích možností. Takže zrušit ZSV? Tělocvik? Očesat odborné předměty? Praxe? Laboratorní cvičení?

Nemohu si pomoci, zrovna moc možností k úspoře tady nevidím, a když vyrazíte špatného angličtináře, prostě za něj musíte vzít jiného.

Unknown said...
June 16, 2016 at 9:54 PM  

fakta vzájemně se popírající,je třeba držet myšlenku,změna financování se provádí ,aby se ušetřilo a mohly se pokrýt objektivně se zvyšující náklady,pokud po tom všem zbude něco na zvýšení platů,proč ne,jinak summa summárum ergo kladívko:sníži se počet hodin žáků,může se zvýšit počt hodin učitelů ale nemusí (pro stát výhodnější-ńemusí),na sš může vskutku dojít k propojování (jeden kantor dvě třídy jedním vrzem).rozhodně se nezvýší počet předmětů,hodin ,zruší se dělení),ta čtcrtin kantorů bude nadbytečná a v rámci reorganizace pomaažou na pracák,mnohem více se budou kantoři zaměstnávat na žl,prac. činnost ,dílo...

Anonymni z 21:30 said...
June 16, 2016 at 10:03 PM  

Je to Štefflův "byznysplán". Roze...t státní školy a pak inzerovat ve SCIOškole třídy o 15 žácích...

Unknown said...
June 16, 2016 at 10:04 PM  

yygrain evidentně nezná učňák,takže drahoušku časy kdy kuchaři a pinglové měli češtinu zvlášť, jsou už dávno pryč a nově k nim (16) přihodím cukráře pekaře (12) avoalá a je úspora,

pokud vyrazím angličtináře dobrého/špatného vezmu za něj jiného ale za menší náklady

Nicka Pytlik said...
June 16, 2016 at 10:16 PM  

O poslušnosti, uctívání, zaslepenosti a víře v dělení na schopné a neschopné

O poslušnosti, uctívání vedoucích pracovníků, zaslepenosti a víře v dělení na schopné a neschopné zaměstnance. A jak se Vám žije, paní Kalabisová, když jste svědkem, jak se učitelé pošklebují dětem, a prstíkem pro ty děti nehnete? A už jste se svých žáků ptala?

Ostatně soudím, že tady pomůže jen možnost dát komukoli ve školství výpověď na hodinu bez udání důvodu. Celkově to systém pročistí a rozhýbe nabídku pracovních možností pro doopravdy prospěšné pedagogické pracovníky. A zdůrazňuji, že výpověď komukoli kdykoli.

Josef Soukal said...
June 16, 2016 at 10:33 PM  

Představy p. Šteffla jsou naštěstí tak fantasmagorické, že je lze vzápětí s klidem zapomenout.

Ygrain said...
June 17, 2016 at 6:50 AM  

Pan laimes28 asi nepostřehl, že jsem mluvila o škole, kde je naplněnost tříd mnohem větší. Spojit třídy s nízkým počtem studentů samozřejmě lze, ale kdybyste chtěl spojovat u nás, musel byste probourat zeď.

Unknown said...
June 17, 2016 at 7:02 AM  

zbavíte se všech nespádových, které jste nabrali kvůli normativu a bude to v bnormálu

Ygrain said...
June 17, 2016 at 7:07 AM  

Na středních školách existuje spádovost? Že jsem si nevšimla.

Inu, trollit je zábava, že?

Unknown said...
June 17, 2016 at 7:20 AM  

na sš máme přijímací řízení,no a jestli jste si nabrali víc, než máte místa.....musí to tam být u vás žertovné vedení

Unknown said...
June 17, 2016 at 7:34 AM  

mimochotem, neboli hezky česky moderním ňuspikem barevná telka,české školství jest stejná černá díra na prachy jako zdravotnictví,jenom řádově nižší,ale i na něj jednoho dne,řediteli škol nebudou tělocvikáři ale manageři,(ředitel školy ve 21. stol. by měl mít vystudován jak učitelský obor, tak i management) a to teprve bude ta správná reorganizační legrace,kvalita i produktivita školství půjdou prudce vzhůru

Unknown said...
June 17, 2016 at 7:44 AM  

p.s. neboli hezky česky douška, neodpustím si parafrázi : "i škola se dá řídit jako firma!"

Ygrain said...
June 17, 2016 at 8:41 AM  

"na sš máme přijímací řízení,no a jestli jste si nabrali víc, než máte místa.....musí to tam být u vás žertovné vedení"

Vy jste asi dneska začal hodně brzy po ránu, že jste tak mimo mísu.

Zdeněk Sotolář said...
June 17, 2016 at 9:27 AM  

Pane Šteffle,

když někdo opakovaně hlásá, že kdejaký úspěch je navzdory škole, pak plive na všechny učitele. Naposledy pan B., který nenapsal navzdory špatným učitelům, ale navzdory škole. Nedivte se pak mé "ublížené" reakci. Připomeňte si diskusi o kvalifikovanosti, ze které vycházeli kvalifikovaní učitelé za blbce. Důsledkem vašich a jim podobných návrhů bude opět to, že se nepřidá ani učitelům, ba ani školství jako rozpočtové kapitole. Tím nepopírám, že lze někde ušetřit a že mezi 100 000 učiteli jsou také někteří špatní učitelé. Co tak zavřít víceletá gymnázia? Co tak nefinancovat ze státního všechny zbytečné soukromé školy a školičky? Oba typy škol jsou zjevně v rozporu s ideou společného vzdělávání.

Nicka Pytlik said...
June 17, 2016 at 10:23 AM  

Oba typy škol jsou zjevně v rozporu s ideou společného vzdělávání.

Dovozuji, že to bude, pane Sotoláři, zřejmě něco jiného, s ideou společného vzdělávání nesouvisejícího. Jen mi vrtá hlavou, co? Snad, že právo každého žáka vzdělávat se podle svého uvážení, nebo lépe uvážení žákova zákonného zástupce. Někdo nárok na právo má, někdo jej nemá. A v tom jsme si všichni rovni!

Unknown said...
June 17, 2016 at 12:13 PM  

no vstal jsem trošku dřív,trefil jsem se v normě,takže jsem nebyl mimo mísu,všude kolem sucho,a s čím tam u vás máte problém,jak můžete mít víc žáků nežli prostor?

Unknown said...
June 17, 2016 at 12:43 PM  

Konečná. 8%. 5% do tarifů a 3% do nadtarifů. Jde o "mimořádné zvýšení" o zhruba 1 300,- Kč hrubého. To ta inkluze vskutku bude svištět jak po drátku. Školství prioritou? Vzpomenu si již na podzim v krajských a senátních volbách.

Ygrain said...
June 17, 2016 at 1:23 PM  

laimes28:
Tak ještě jednou a pomalu: třídy mají u nás běžně 28-30 studentů, do učebny se jich vejde max 32. Ergo, nemůžete provozovat výuku spojených tříd jinde než na dvoře.

Anonymni z 21:30 said...
June 17, 2016 at 1:55 PM  

"Vzpomenu si již na podzim v krajských a senátních volbách."

Takže zůsteš Fando doma? Školství už bylo prioritou snad pro všechny :-)

Tlumočník said...
June 17, 2016 at 3:53 PM  

to Ygrain:
Na které VŠ učíte? My na SŠ máme pouze žáky...

Pavel Doležel said...
June 19, 2016 at 11:34 AM  
This comment has been removed by the author.
Pavel Doležel said...
June 19, 2016 at 11:42 AM  

Vzdělávání musí být priorita, ale to neznamená, že se všem učitelům zvednou platy o 50%. Platy učitelů mají se vzděláváním jistě něco společného, ale než se to navýšení reálně projeví v kvalitě výuky, bude to trvat nejméně deset let.

Vzdělávání je třeba konečně začít řídit.

Nejprve je třeba jasně stanovit pravomoce tak, aby se minimalizovaly negativní a maximalizovaly pozitivní externality. Učitel nemůže mít pouze zodpovědnosti a zároveň žádná práva. Pokud má mít zodpovědnost za kvalitu výuky a za děti, musí mít on poslední slovo v rozhodování o tom, zda a kdo může být inkludován. Učitel musí mít status veřejného činitele - pouze učitel, nikoliv ředitel. Ředitel musí mít zase právo vyloučit žáka i ze základní školy při opakovaném porušování školního řádu. Úlohou státu není se starat o ty, kteří poroušují pravidla, ale o ty, kteří tím porušováním pravidel trpí, aniž by je sami porušovali.

Za druhé je třeba jasně a striktně stanovit pravidla pro postup vzdělávací soustavou. Vzdělávací systém musí řídit stát. Ředitelé škol mají být vybíráni ve výběrových řízeních podobně, jako diplomaté, nikoliv ve výběrových řízeních na úrovni obcí, tj. starostou traktoristou a jeho kamarády z vesnice. Právo na vzdělání na SŠ sice zaručuje Ústava, ale neříká, o jaké SŠ vzdělání se u konkrétního žáka musí jednat. Každému musí být měřeno stejným metrem. Stát pomáhá dětem s jakýmkoliv znevýhodněním tím, že jim zajistí vyšší péči, věnuje jim větší zdroje, více pozornosti, zajistí speciální pomůcky, ale nikdy nesmí "pomáhat" tím, že jim zajistí odlišná měřítka hodnocení při výkonu téže činnosti.

Společnost musí být tak vyspělá, že musí chápat potřebu intelektuálních i jiných elit i potřebu pevných a nepodkročitelných hodnot. Frustráti, kteří se zde obouvají do údajných "gymnaziálních elitářů" a "profesůrků" nesmí mít vyšší vliv, než jim dává jejich pasivní a aktivní volební právo. Nelze vše jen umanutě relativizovat, rozmělňovat, okecávat a obalovat líbivými slogany a frázemi. Podstatou musí být skutečný obsah, ne jeho marketingový obraz. Marketingové zakrývání vlastních nedostatků a omezenosti, je projevem nedospělosti, nevyrovnanosti a často i duševních patologií.

Pan Sotolář se ptal, k čemu potřebujeme maturitní zkoušku. Proč má být certifikační a co certifikuje. Maturitní zkouška podle mého soudu, musí mimojiné splňovat úlohu státem garantované úrovně dosaženého vzdělání. Proč? Protože VŠ už studenty některé věci nemůže doučovat. Vysokoškolsky vzdělaný člověk musí umět rodný jazyk tak, aby se dokázal smysluplně, korektně a funkčně dorozumívat a musí umět základy exaktního logického uvažování. Největší škody jsou napáchány dle mého soudu lidmi, kteří se dostávají i díky svým titulům do rozhodovacích pozic a přitom jim tyto základy chybí, protože se po dobu mnoha let na střední škole nevyžadovaly. Obzvlášť nebezpečné je to ve veřejném sektoru. Společnost se tím rozpadá na skupiny, které toho o sobě mnoho nevědí a tak si vytváření předsudky. Někdy velmi, velmi ubohé. Tím ubožejší, čím je jejich původce nevzdělanější a čím má menší rozhled.

Já nepohrdám lingvisty a češtináři. Nepohrdám učiteli. Nepohrdám historiky, ani kulturology. Jen si přeji, aby kulturolog, nebo nedejbože učitel, nebyli produktem usilovného úprku před matematikou, ale vzdělaní lidé s všeobecným přehledem, kteří své povolání volili podle svého skutečného zájmu, nikoliv podle toho, čemu se svoji volbou vyhnou. Už to samo o sobě pomůže jak kvalitě kulturologů, tak učitelů.

Plat učitelů by měl být minimálně o 50% vyšší, než je dnes. A učitelů můsí jednoznačně být méně. Prestižním povoláním nemůže být povolání, které zastává dvěstě tisíc lidí. Jak dosáhnout snížení počtu učitelů je zřejmé - zrušit deváté třídy. Zavést povinnou maturitu z matematiky. Snížit počet středních škol a omezit financování těch soukromých. Zrušit plošnou inkluzi a žákům se speciálními potřebami se věnovat zvlášť a na specializovaných pracovištích. Vytvářet co nejhomogennější třídy od střední školy, aby mohlo být žáků ve třídách více. Atd.

Tajný Učitel said...
June 19, 2016 at 1:18 PM  

Sumasumárum, centralizace, uniformita, selekce, segregace, IQ elitářství, big brother. Vraťte se do hrobu.

Zdeněk Sotolář said...
June 19, 2016 at 4:41 PM  

Maturita by tedy měla certifikovat státem garantovanou úroveň. Kosmetička mě zbaví uhříků aniž bych vykrvácel, kuchař mě neotráví ani s receptem od Ládi Hrušky, zdravotní sestra si nesplete klystýr s infúzí. Garance odborné úrovně. To chápu a beru bez výhrad.

Ale jednotná úroveň češtiny a matematiky srovnatelná pro autotronika i pro knihovníka? Možná by opravdu bylo nejlepší ponechat muturity jen gymnáziím.

Myslíte, že největší škody páchají ti, kterým chybí základy exaktního logického uvažování? Já se bojím těch, kterým chybí morálka.

Ondřej Šteffl said...
June 19, 2016 at 7:59 PM  

Já se bojím těch, kterým chybí morálka. Pane Sotoláři, díky. Přesné!

Josef Soukal said...
June 19, 2016 at 10:04 PM  

A co když jde o obojí...

Unknown said...
June 19, 2016 at 11:40 PM  

Člověk mravný, leč logicky nemyslící a své profese neznalý velkou díru do světa asi neudělá....

Nicka Pytlik said...
June 20, 2016 at 2:05 AM  

Já se bojím těch, kterým chybí morálka.

Nejhorší jsou ty ranní pohledy do zrcadla...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.