Cílem kulatého stolu bylo hledat odpovědi na otázky:
- Jakou roli sehrávají víceletá gymnázia ve vzdělávacím systému?
- Co všechno jejich existence ovlivňuje?
- Jaké děti na víceletá gymnázia odcházejí?
- Co zde získávají (a o co přicházejí) oproti základní škole?
- Jak může v systému s víceletými gymnázii fungovat inkluze?
- Co by se stalo, kdybychom se rozhodli víceletá gymnázia zrušit?
Doprovodný článek na webu EDUin
8 komentářů:
A co by se tedy stalo, kdyby se EDUin rozhodl víceletá gymnázia zrušit?
Případné zrušení víceletých gymnázií je bohužel mnohem jednodušší než zrušení EDUinu
Ty otázky jsou snad v inkuzivní době bezpředmětné - víceletá gymnázia zrušit nebo umísťovat žáky do nich leda na doporučení poradny po změření výše IQ...
A především zajistit, aby na VG byl odpovídající počet romských studentů. Nejlépe z vyloučených lokalit.
Vynikající prezentace pana ředitele z gymnázia. Věcná, podložená čísly a grafy.
Jen z prvních minut prezentace. Pan ředitel říká, že VG jsou standardní součástí vzdělávací nabídky, já tomu říkám c. a k. nostalgie. A nejsou snad standardní součástí praktické školy? A nejsou snad praktikcé školy také panem ředitelem vyzdvihnutou součástí vzdělávací nabídky? O VG se "jen" diskutuje, ale praktické školy se prakticky likvidují. Chybí mi pophled na VG v kontextu tzv. společného vzdělávání, se kterým jsou VG zjevně v rozporu. Buď společné vzdělávání, nebo selektivní s VG. Vše ostatní je lež.
Nemyslím si, že VG nemají v našem systému školství co dělat. nechtěli jsme jednotnou školu a i tohle je jedna z cest. Na druhou stranu chápu reakce některých - je tu striktně diktovány inkluze, kdy by, podle mocipánů, měly být děti jednotně vzdělávány společně. Což je nebetyčná blbost. Jenže prošla schvalovacím procesem a máme ji na krku legislativně. Proto chápu, že někteří si už začali dělat legraci )nebo i mají vážné námitky) ke společnému vzdělávání. Proto reakce pana Sotoláře - to spektrum zoufalého humoru. Nebo otevřený dopis pana Odehnala - dotaz (zcela vážně míněný) na paní ministryni ohledně začleňování LMP žáků do nižšího gymnázia )neboť se ve skutečnosti jedná stále ještě o základní povinnou školu).
Inkluze a s ní spojená problematika vyvolává v mnoha učitelích náladu pod psa, u mnohých zoufalství. Obávám se, že dnes ještě střední školy dopady nepociťují a tak nějak se ukliňují, že ony ne. Mohu vás ubezpečit, že je to jen otázkou času, kdy budete muset přijímat např. LMP žáky na gympl )pokud nebude síto zkoušek), protože nebude dohledatelné, o jaké žáky se jedná. To poznáte a po přijímačkách z papírů, která vám na už přijatého žáka přijdou. To není vtip, pokusy o toto jsou již zaznamenány a legislativa to umožňuje. Dokonce se jednalo v konkrétním případě o žákyni s DS )downův syndrom).
Nebudu rozvádět podrobnosti, ale s čistým svědomám a na základě patnáctiletého pozorování, mohu konstatovat, že žáci čtyřletého gymnázia jsou vcelku normální a tvoří pestré a soudržné kolektivy. Tím chci řici, že ze základních škol v našem regionu přicházejí přiměřeně inteligentní, přiměřeně pracovité a přiměřeně kultivované děti. Tedy děti 'použitelné' pro všeobecné vzdělávání. Ta použitelnost platí vesměs i pro rodiče.
Nemohu tedy najít mnoho důvodů pro ospravedlnění existence víceletých přílepků ke školám středním.
Okomentovat