Krásná Lípa na Děčínsku je znovu pod drobnohledem České školní inspekce a veřejné ochránkyně práv. Rodiče romských prvňáků si stěžovali, že škola jejich děti diskriminuje tím, že je zařadila do jedné třídy podle původu. Inspekce už školu prověřila a dala částečně za pravdu nespokojeným rodičům, závěry ombudsmanky jsou podobné. Po zápisech je ale téměř jisté, že se situace v prvních třídách bude opakovat.
Doprovodný článek na webu Českého rozhlasu
Český rozhlas: Krásná Lípa se opět dostala do hledáčku ombudsmanky kvůli údajné diskriminaci romských žáků
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Co by na to řek pan Odehnal, by mně zajímalo. Je to pro jejich dobro? Co když rodiče bílých dětí odmítnou dát své děti do třídy s romskými dětmi? Nebo naopak? Co nato společné vzdělávání, legislativa, Mšmt, EU? Pikantní je, že mírný odvar českého rasizmu, nyní, v důsledku Brexitu, zažívají v UK na vlastní kůži ekonomičtí migranti z post-kom východní Evropy. Payback is a bitch.
Pikantní je, že mírný odvar českého rasizmu, nyní, v důsledku Brexitu, zažívají v UK na vlastní kůži ekonomičtí migranti z post-kom východní Evropy
Že vy čtete noviny? Nebo dokonce sledujete ČT?
První otázka, která mě napadla při čtení: To se nikdo nepozastavuje nad tak rozsáhlou nevědomostí těch dětí? Řešila bych rodiny, teprve potom školu.S tímhle škola nemá zbla nic společného. Je to zanedbání péče. Jak dlouho se budou Romové vymlouvat na své sociokulturní postavení? Dalších 500 let? Je tak nesnadné naučit děti třeba barvy? Nebo s nimi chodit na hřiště? Nebo jim někdo zakazuje si s dětmi prohlížet knížky a kupovat jim stavebnice? Co takhle posadit je doma ke stolu a dát jim do ruky pastelky? Je to snad takový světový problém? NENÍ!!!!!!!!!! Je to lenost.
Přijde mi to, že bez dobroserů, jako je Šabatová, by byl život daleko jednodušší a příjemnější.
Ona páchá zlo na všech, bez ohledu na barvu.
Je to lenost.
Řekl bych, že až tak moc zase ne. Je to způsob života. Vytěžit, co se dá.
Chyba je vždycky v těch druhých, protože se ví, co přesně měli udělat, abychom si my mohli dělat jen to, co se nám zlíbí.
Trošku mi to připomíná některé žáčky, kteří kdyby jen polovinu energie, kterou vynaloží pro to, aby nemuseli nic dělat, vynaložili na to, aby to udělali, měli by bez problémů hotovo.
A také mi to přijde, jako kdyby si pacient stěžoval, že s ním na nemocničním pokoji leží jen samí nemocní lidé, s kterými není žádná legrace.
"Co by na to řek pan Odehnal, by mně zajímalo. Je to pro jejich dobro?"
Asi vás překvapím, ale v tomhle případě jsem zásadně proti postupu školy - řeči o tom, že sestavují třídy "podle schopností", jsou s prominutím kecy. Úplně stejně argumentují i někteří ředitelé pražských základek, kteří takto selektují veškeré děti bez ohledu na etnikum a vytvářejí (na základě "zkušeností" z pár minut při zápisech!) třídy pro "nadané", "průměrné" a "ostatní".
To, že jsem zásadně proti tzv. inkluzi žáčků s lehkou mentální retardací do běžných tříd ZŠ, vůbec neznamená, že jsem pro jakékoli "sortýrování" dětí v první třídě podle údajného nadání, přesněji řečeno podle toho, co si soudruh ředitel pod nadáním představuje (na 99,99% se za tím skrývá "nadání" části rodičů otevírat na písknutí prkenici a platit za kdejakou rádoby "nadstandardní" pitominu). Kolik vzorně vymydlených holčiček (obojího pohlaví), z domova nadrezírovaných v recitaci a slabikování, to své na odiv stavěné "nadání" poztrácí nejpozději do počátku střední školy?
Pokud jde o Romy, přijde mně stejně nevěcné poukazovat na jejich lenost z naší strany jako vykřikovat o údajné diskriminaci na straně jejich. V prvním případě bychom měli (my = v daném případě stát) ve svém vlastním zájmu udělat všechno proto, abychom dostali co nejvíce romských dětí ve věku 3 - 5 let do mateřských škol. Ty by ovšem musel zřizovat stát - ne že se to jako vždycky "hodí na hrb" obcím - a musel by zde odpustit "školkovné" i "bílým", neb jinak by vznikly čistě romské školky, což je s ohledem na očekávané dopady předškolního vzdělávání holý nesmysl. Zásadní je totiž socializační efekt, ne jestli bude umět zazpívat "Pec nám spadla" či namalovat žirafu. Pro ty, kdo by se o neuvěřitelnou efektivitu kvalitního předškolního vzdělávání ve věku 3 - 5 let zajímali více, viz https://en.wikipedia.org/wiki/HighScope. V USA už tenhle pozoruhodný program (odstartovaný původně v průšvihových černošských ghettech) funguje přes půl století, a sleduje "absolventy" v porovnání s kontrolním vzorkem až do dospělosti. Výsledky jsou (mj. z pohledu celkového finančního efektu pro stát) vskutku ohromující - a plně ospravedlňují právě tento typ investic "do lidí".
Ve druhém případě (ach, ta úděsná diskriminace na každém kroku!) jsou hlavními viníky nejrůznější "experti" typu pí Laurenčíkové, kteří Romům ustavičně vtloukají do hlavy, že mají nárok na kde co právě proto, jak je my gádžové šíleně diskriminujeme (např. hnusným trváním na tom, aby řádně vodili děti do školy). Ach jo...
Není to u rodičů, kteří se o své děti vůbec nestarají, náhodou trestný čin "ohrožování výchovy dítěte"? (par.201 TZ)?
V mnoha případech asi ano, ale, jak se říká, "kde není žalobce, tam není soudce".
Trvám si na tom, že u romských (ale i jiných rodičů) je to lenost nebo pohodlnost ,nazvěte si to jak chcete. Nechceme přeci po nich žádné zásadní výkony. Aby děti učili číst nebo tak. Jde o jednoduché každodenní úkony, o věci, které by ty děti možná spontánně dělaly samy, kdyby měly možnost )dostaly papír, tužku, barvičky, modelínu, hračky). Předškolní výchovu vidím také jako stěžejní. Jenže v Americe si lajsli to nařídit. Tady kolem toho všichni chodí jako kolem horké kaše - viz trapný nový zákon o povinném předškolním roce, kdy ministerstvo házelo zpátečku pomalu ještě před schválením, že zas tak povinné to nebude. Protože by se určitě ozvala ombudsmanka a další lidumilové, že děti do něčeho nutíme. No fuj! Přitom se všichni montují do školství a i blbec vidí, kde to začíná. Práce s rodinou apod. O tom si moc nepočteme, to je divné.Vždyť tu máme tolik organizací s proromskou politikou. neříkám, že nic nedělají, ale tolik peněz a toli úsilí by si už zasloužilo nějaké výsledky. Spíš to vypadá jako černá díra na peníze, snahu a práci mnoha lidí.
Ono by stačilo, kdyby rodiče s těmi dětmi pořádně mluvili a trochu se jim věnovali.Času na to většinou mají dost .
Okomentovat