Místo třiceti studentů jich bude v hodinách matematiky patnáct. Třídy se rozdělí napůl. Od roku 2018 s tím počítá novela financování škol. Ředitelé dostanou peníze na dva učitele matematiky na třídu. Odborníci si od toho slibují více prostoru pro vysvětlování, dotazy a individuální přístup.
Z článku Markéty Hronové v iHNed.cz vybíráme:
V rámci připravované změny financování základních a středních škol budou školy dostávat peníze podle počtu odučených hodin. Ministerstvo školství vládním nařízením zajistí, aby ředitelé škol dostali peníze na dva učitele matematiky na třídu.
"Matematika nemá být o memorování, ale o úspěšném nácviku analytického a logického myšlení. Už jsme předložili kroky, které by dělení tříd na matematiku měly umožnit," říká ministryně školství Kateřina Valachová. Peníze na výuku v menších skupinách by měly být zajištěny od roku 2018.
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
23 komentářů:
Mám tři dotazy.
1. To plánují udělat jen na SŠ? Já bych to viděla jako vhodné spíš na druhém stupni ZŠ.
2. Kde vezmeme potřebné matikáře navíc, když už teď je jich nedostatek?
3. A kde na to vezmeme peníze?
Proč tak nesystémově? Počet žáků by měl odpovídat stavu třídy, ve všech předmětech.
Mne by zajimalo asi to same co pani Adamovou... Navic jeste jestli se planuje delit napr. 18-clenna trida na 9-clenne skupiny (nektere venkovske ZS, ne zrovna atraktivni SS...) nebo se to tyka jen trid 30+...
násobilka bez memorování formou logické analýzy a opětovné syntézy? budeme národ géniů
Jinak v clanku se mi celkem libi veta:
"Rozdělit skupinky podle výkonnosti je určitě dobré. Já říkám, že je to jako ve sportu. Přece není možné, aby oštěpařka Barbora Špotáková trénovala se sportovci, kteří hází za Kolín nebo za Pardubice," míní předseda Jednoty školských matematiků Josef Kubát.
"Přece není možné, aby oštěpařka Barbora Špotáková trénovala se sportovci, kteří hází za Kolín nebo za Pardubice."
Jak není možné? A kde je celá inkluze? Vždyť v jde především o to, aby děti s LMP trénovaly s génii!!!
Místo, abychom měli ve dvou školách (z nichž jedna by byla elitní, pro děti nadané na matematiku a jedna praktičtěji zaměřená pro děti nadané manuálně a praktičtěji) dva učitele matematiky a každý jel tempem pro dané posluchače optimálním, budeme mít dvě školy, které se obě budou tvářit jako školy pro nadané. Žáci do nich nebudou vybíráni, ale svobodně se rozhodnou kterou budou NAVŠTĚVOVAT a v obou školách budou dva učitelé matematiky, aby se mohly třídy dělit na dvě části a každý mohl jet tempem, které více odpovídá jeho specifickému a kulturně podmíněnému nadání na matematiku.
Jak brilantně jednoduché a geniální. Rázem máme úplně stejný výstup, jen je to dvakrát dražší. Zbývá už jen poděkovat našim odborníkům na vzdělávání.
Pan Kubát má pravdu, ale zajistit diferencovanou výuku je mnohem efektivnější na úrovni školy a nikoliv třídy.
Pominu-li, že studenti nejsou ani na ZŠ ani na SŠ, kam půjdeme učit tu dělenou třídu? Mám problémy najít místo zaměstnancům, družina straší ve třídách, s výukou tedy už půjdu za starostou a zastupiteli, kteří žijí ještě v socialistických pětiletkách. Možná by náš Bob mohl šířit své osvícenství na zastupitelstvech obcí.
Přemýšlím o tom, jak to asi dopadne, když se v budoucnu na SŠ bude výuka matematiky dělit. Na SŠ, určitě alespoň na ty lepší (gymply, průmyslovky), přejdou učitelé matematiky ze základek, z nichž mnozí splňují potřebné kvalifikační předpoklady k výuce na SŠ. Na základkách se bude matematika vyučovat neaprobovaně, absolventů s aprobací občanská výchova či výchova ke zdraví chrlí vysoké školy dost, a tím se zaručeně posune kvalita výuky matematiky do nepředstavitelných výšin.
Důležité jsou peníze. Jinak je to jen v rovině slibů. Zní to dobře, ale nevěřím tomu.
Matematika nemá být o memorování, ale o úspěšném nácviku analytického a logického myšlení.
Nácvik analytického a logického myšlení. Nácvik analytického a logického myšlení...
Musím si to opakovat stále dokola. Dokola, dokola... dokud to prostě nepochopím.
Mohl by mi mezitím někdo vysvětlit, v čem se liší nácvik analytického a logického myšlení od nácviku čehokoli jiného? Smyslem a cílem jakéhokoli nácviku je taková úroveň zažití, tedy zapamatování si, že mozek danou činnost vykonává na pozadí našeho vědomí takovým způsobem, až máme pocit, že to umíme, že tomu ro-zu-mí-me.
Jinými slovy, nácvik myšlení není nic jiného, než učení se nazpaměť daným postupům, tedy prachobyčejné biflování. Nic víc, nic míň.
Aby člověk mohl analyzovat informace, musí ty infomace mít v hlavě. Musí toho hodně umět a znát. Jinak se může jít klouzat i s celou tou logikou. Zeptejme se šachistů.
Tak ještě jednou, 'nácvik analytického a logického myšlení'. To jsou dvě různá myšlení? Nebo co!
Dva nadšení mladí kvalifikovaní učitelé matematiky, s platem 24 000 hrubého, v každé třídě od ledna 2018. Krása, nepravděpodobný sen, ale nejvíc další kecy pro důvêřivé. Když dokázala zrušit praktické školy, asi si myslí, že dokáže vymámit z jalové krávy tele...
Taky mám jeden sen - pan prezident novelu školského zákona nepodepíše a najde se dost statečných poslanců, kteří zrušení praktických škol nedopustí.
Sen o matikářích zůstane mimo realitu, jiskřička naděje pro děti s lehkým mentálním postižením ještě doutná.
Myslím, že půjdu podnikat do stavebnictví a úprav interiérů. když si vezmu běžnou dnešní školu - skoro praská ve švech. Poté, co se bude dělit matematika a ještě běžné třídy (protože při určitém počtu žáků s podpůrnými opatřeními se musí snižovat počet žáků), pak nastává super příležitost pro - přestavbu sklepů, půd a výklenků.
Je docela srandovní, že na jedné straně cpeme všechny děti do jedné třídy, páč je to přínosem pro všechny a na druhé je budeme dělit dle schopností. To nám pak asi vzniknou dost zajímavé skupiny. A kam budou chodit děti s LMP. Mě to napadlo, ale je to neslušné. Dobré a ještě hezčí ráno.
Pro Nico Pytlíka:
analyticko synteticky:
jestliže vím, že 5 x 6 = 30,znamená to že 5 x 6 = 30 nebo taky 6+6+6+6+6=30 (analýza)a když to sečtu je to syntéza. Nebo tak nějak? No a pak si ještě můžete vybarvovat čtverečky a dělat ranečky. jde to tak možná do sta. Pak už se to musíte šrotit zpaměti, protože namalovat 258974x25486 vám zabere docela fůru času. Ale pak zas máte náplň na celou hodinu a jako učitel si čtete detektivku, zatímco děti čtvrečkují.
Pro paní Karvaiovou.
Na speciální škole možná, ale ani tomu moc nevěřím.
První bude reakce nejlíňejšího a nejblbějšího žáka(podle reformátorů a EDUInů nekonvenčně smýšlejícího, špatně motivovaného a školstvím frustrovaného).
K čemu nám to bude?
Chytřejší to nacvaká na mobilu.
A pak většina žáků i přes vysvětlení, vytáhne chytré telefony a budou střílet mimozemšťany pod lavicí nebo na lavici.
Možná pak si učitel(což bývá v předmětech, které nejsou testovány a výsledky nikoho nezajímají) bude číst detektivku nebo surfovat na netu, žáci dostanou jedničky a dvojky a všichni budou spokojeni.
Jen ministerstvo a novináři se budou divit, jak ty testy blbě dopadají.
Pro Mirka vaňka : já hovořila o základce. Co jiného zbývá, než si dělat srandu,že?
Dělení jako na jazyky? Na jazyky se dělí při 24 žácích. Takže matikáři na tom budou líp. Tam se bude dělit dřív, asi.....většina skupin, které učím AJ či NJ, má přes dvacet. Tady to bude podobné - školy nebudou mít peníze.
" Takže matikáři na tom budou líp. Tam se bude dělit dřív, asi.....většina skupin, které učím AJ či NJ, má přes dvacet.
To je proto, že matikáři umí dělit líp než jazykáři a děcka neumí dělit vůbec. Proto se rozdělí. :-)
"Dělení jako na jazyky? Na jazyky se dělí při 24 žácích. Takže matikáři na tom budou líp. Tam se bude dělit dřív, asi.....většina skupin, které učím AJ či NJ, má přes dvacet."
Nám se podařilo vedení přesvědčit, že méně rovná se více, a tenhle nešvar od nás vymizel. On totiž není zas tak zásadní problém mít na dvě třídy tři jazykové skupiny, kde se počet žáků pohybuje tak 13-17, takže s matikou by to šlo jistě taky. Jen ta školní budova není nafukovací...
To se mi zcela určitě nepodaří...neb "nejsou peníze ani třídy"
To bude jako s inkluzí. Nebudou stejně peníze. Už teď mám hlášky, že na inkluzi budou peníze až od ledna 2017. Takže na AP půl roku nedostane škola nic.
Co se dělení týká, tak u nás se dělí dvě třídy na tři skupiny po víc jak 20 dětech. Máme běžně naplněné třídy na 32 -34 dětí. Od září tři šestky (34 - 32 -30). Podobně to bude s matematikou. Navíc, matikáři nejsou a fakulty se snaží, aby ani nebyli.
Okomentovat