Informace o metodice vytvořené ve spolupráci poradenské agentury IDEO s Riverdale Country School v newyorském Bronxu, jejímž základem je tvořivé myšlení (Design Thinking).
Je to již 7 let, co jsme popisovali, jak si jedna kalifornská škola najmula světoznámou poradenskou agenturu, aby jí asistovala při transformaci výuky – Deset doporučení pro školu 21. st. podle IDEO. Některé body jejího desatera s oblibou používám v přednáškách. Jsou totiž mimořádně návodné. Vše nasvědčuje tomu, že se IDEO ve školství angažuje i nadále a své aktivity stále prohlubuje. Dnes se podíváme na jeho metodiku, která implementuje do výuky jemu vlastní tvořivé myšlení. Metodika vznikla ve spolupráci s učiteli Riverdale Country School v newyorském Bronxu a dnes si ji v podobě konkrétního návodu na postup (Design Thinking Toolkit [1]) osvojují učitelé z celého světa.
Cyklus aplikace tvořivého myšlení [1] |
- EmpatieMetodika tvořivého myšlení klade důraz na budování porozumění. Je založena na sdílení vlastních nápadů s jinými lidmi. Důležité však je umět názory ostatních pochopit. Jen tak mohou mít na naši vlastní činnost pozitivní dopad.
- Odvaha tvořitNestačí věcem rozumět a mít dobré nápady. Musíte navíc věřit i tomu, že jste schopni své ideje uvést do života. Rozdíl mezi tím, kdo má jen skvělý nápad, a tím, kdo ho opravdu zrealizuje, je právě v odvaze tvořit.
- Učit se z chybSnaha řešit problém je velmi užitečná. Často strávíme hodiny času hledáním optimálního postupu a k cíli nedospějeme. Právě opakování je základní komponentou tvořivého myšlení. Hlavně v počátečních fázích je kvantita různých nápadů důležitější než kvalita. Často sebe sami překvapíme, na co přijdeme.
- Udělat toOsobní činnost vedoucí k realizaci vlastních nápadů se stává běžnou součástí výukových konceptů mnoha škol (Osobní tvořivost jako mezinárodní hnutí transformující školství). Všechny naše současné aktivity typu vyprávění příběhů či konstruování artefaktů z robotických stavebnic, dětské programování nebo výroba různých uměleckých či užitkových předmětů se dají vyjádřit jednou Papertovou větou: „Učit se znamená zamazat si ruce.“
- NejistotaNesmíme si myslet, že řešení problémů je vždy na dosah. Poznávání je cesta, na jejímž začátku cíl neznáme. Je důležité si to uvědomit a vydat se po ní s myslí začátečníka a snahou nacházet odpovědi na otázky. To je postup, který nás tak trochu zavádí až ke kořenům – Technologie vrací pedagogiku tam, kde vždy měla být.
- OptimismusPřed lidstvem stojí množství obrovských problémů. Ten, kdo přestane věřit v naši schopnost je vyřešit, nemá šanci. Jedině optimismus nás žene vpřed. Nesmíme podceňovat sílu společným úsilím spojených lidí změnit svět k lepšímu.
- OpakováníNení snadné přehodnotit svůj přístup ke zkoušení nových postupů, když ty předchozí nevedou k cíli. Jsme ze školy zvyklí, že když nevyřešíme úkol na první pokus, budeme hůře hodnoceni. Pro tvořivé myšlení však musíme vyvinout stav mysli, který dovoluje vnímat počáteční neúspěch jen jako výzvu k pokračování.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
2 komentářů:
Jedním slovem krása. Kolečka, šipky, souvislosti. Myšlení dovedené k dokonalosti a lidi pořád blbnou a blbnou.
Štěstí, že tyto "projekty" neznali pánové jako Edison, Křižík, Tesla nebo nedejbože Cimrman.
Lidstvo by bylo zasypáno vynálezy.
Jinak třeba
http://zpravy.idnes.cz/tablety-kazi-detem-prospech-dp7-/domaci.aspx?c=A160516_111605_domaci_zt
Hezká teorie.
Zde nahlédnou na tvořivé myšlení v praxi:
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10745118963-hlas-pro-rimskeho-krale/21551212101/9495-liber-facialis/
Okomentovat