Zpravodaj MŠMT číslo 3: Zaměřeno na profesní růst pedagogů

pátek 8. dubna 2016 ·

Z úvodního slova ministryně školství Kateřiny Valachové: "Uvědomuji si, že o zavedení kariérního řádu má smysl uvažovat pouze v případě současné změny financování regionálního školství a výrazného navýšení prostředků na platy pedagogů. Musíme stabilizovat současný systém skrze ohodnocení reálných výkonů ve školství a narovnání platových tabulek, které byly v minulosti zdeformovány. Ještě před startem kariérního řádu také plánujeme zavést nový platový stupeň pro začínající učitele, který bude po prvních dvou letech znamenat zvýšení platu o cca 1 000 Kč."


Vážení čtenáři,

vydáváme třetí číslo ministerského Zpravodaje. Tentokrát se v něm zaměřujeme hlavně na profesní růst pedagogů v návaznosti na přípravu tolik očekávaného kariérního řádu.

Záměr vytvořit kariérní řád učitelů se v rámci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy i odborné komunity diskutuje téměř dvacet let. V posledních dvou letech se jeho přípravy značně zintenzivnily. Náš finální materiál vychází z původního návrhu kariérního systému, který jsme s ohledem na odezvu z terénu a v návaznosti na možnosti platového ohodnocení pedagogů upravili. Pomáhali nám v tom zástupci Unie školských asociací ČR - CZESHA a pedagogické fakulty. Ráda bych na tomto místě poděkovala a ocenila snahu všech, kteří se na přípravě původní i nové verze aktivně podíleli. Věřím, že vznikl materiál, který pomůže učitelskou profesi v ČR pro stávající i nové pedagogy zatraktivnit a zvýšit její respekt v očích veřejnosti.

Uvědomuji si, že o zavedení kariérního řádu má smysl uvažovat pouze v případě současné změny financování regionálního školství a výrazného navýšení prostředků na platy pedagogů. Musíme stabilizovat současný systém skrze ohodnocení reálných výkonů ve školství a narovnání platových tabulek, které byly v minulosti zdeformovány. Ještě před startem kariérního řádu také plánujeme zavést nový platový stupeň pro začínající učitele, který bude po prvních dvou letech znamenat zvýšení platu o cca 1 000 Kč.

Ráda bych na tomto místě zdůraznila, že kariérní systém je připraven pro všechny učitele, tj. nejen pro učitele škol veřejných, ale i církevních a soukromých.

Pro Vaši informaci, novela zákona o pedagogických pracovnících, která kariérní řád zavádí, bude v nejbližších dnech postoupena k projednání vládě tak, aby o ní Poslanecká sněmovna mohla začít diskutovat ještě před letními prázdninami.

Na dalších stranách najdete detailnější informace k připravovanému kariérnímu řádu.

Příjemné čtení přeje

Kateřina Valachová 
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy


4 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
8. dubna 2016 v 14:34  

Já v tom žádnou perspektivu nevidím. Množství přidané práce neodpovídá ohodnocení. Pořád na tom bude lépe učitel, který kromě základního úvazku nic jiného nedělá a přivydělá si bokem. Nebo tam bude radikální redukce úvazku?

K zamyšlení:
1000Kč specializačního příplatku = 5h doučování po 200Kč/h měsíčně.

Chybí mi ohodnocení práce třídního učitele. Nebo kdo nebude třídní, bude koordinátorem?

tyrjir řekl(a)...
8. dubna 2016 v 17:58  

Připomínky k určení tzv. Specializovaných činností v návrhu Kariérního řádu

Str. 5:
Návrh novely zákona o pedagogických pracovnících nadále počítá s již zavedenými specializovanými činnostmi pedagogických pracovníků, jsou to:

 koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií (jinak též metodik ICT),
 činnost specialisty v oblasti environmentální výchovy,
 metodické vedení v oblasti prevence sociálně patologických jevů,
 činnost specialisty v oblasti environmentální výchovy,
 činnost speciálního pedagoga v oblasti školské logopedie,
 činnost specialisty v oblasti prostorové orientace zrakově postižených a
 koordinace školního vzdělávacího programu nebo vzdělávacího programu VOŠ (tato pozice bude po přechodném období svázána s KS3).

Za specializované činnosti bude učitelům náležet specializační příplatek ve výši 1000 až 2000 Kč. Výkon specializovaných činností je podmíněn absolvováním specializačního studia v systému DVPP (nejméně v rozsahu 250 hodin). Podle jejich povahy mohou tyto činnosti vykonávat i jiní pedagogičtí pracovníci, než jsou učitelé (např. vychovatelé...)


Metodické vedení v oborových didaktikách vyučovacích předmětů zde není. Tento tzv. "Specializační" seznam není tedy orientován na výukovou, ale je orientován na technicko-organizační, environmentální, sociálně a zdravotně inkluzívní apod. složky učitelské práce. S oborovou specializací vlastní výuky a další práce učitelů nemá mnoho (nic?) společného.
Návrh: Doplnit seznam o položku
"Metodické vedení v oborových didaktickách vyučovacích předmětů"


Metodické vedení různých metod a forem oborově odborné péče o všechny děti včetně dětí nadaných (např. v organizování soutěží a zájmových volnočasových aktivit dětí) založené na aprobací dané nebo na jiné odborné způsobilosti učitele zde není. Tento tzv. "Specializační" seznam není tedy dostatečně orientován na kvalitní vzdělávání všech děti ale především na sociálně a zdravotně inkluzívní složky učitelské práce. Se specializací zaměřenou na využití aprobační odbornosti a jiné odborné způsobilosti učitelů nemá mnoho (nic?) společného.
Návrh: Doplnit seznam o položku
"Metodické vedení metod a forem oborově odborné péče o všechny děti"


Jsem názoru, že výše citovaný "Specializační seznam" uvedený v návrhu Kariérního řádu je projevem a důkazem jakéhosi tupého inkluzivistického přístupu MŠMT ke společnému vzdělávání. To jest seznamem v podstatě ignorujícím proklamovaný zájem MŠMT a existující veřejný zájem na kvalitním společném vzdělávání VŠECH dětí.

J.Týř

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
9. dubna 2016 v 9:52  

Pomahala CZESCHA a pedagogické fakulty. Je ti ze základek zůstali stranou. Jako obvykle.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
10. dubna 2016 v 8:57  

Kampak se vytratila informace o plánovaném poplatku za atestaci na KS3? Nebo o pracovné smlouvě v adaptačním období na dobu určitou? Kde je ukrytý nově zaváděný mentor?

Dostáváme informace po kapičkách? Nebo zase existuje více verzí?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.