Snad nikde v celé České republice nepanují tak dramatické a specifické podmínky, jako právě v bývalých okresech Praha – západ a Praha – východ. Právě proto se v rámci projektu Místní akční plán vzdělávání na území ORP Černošice (nutno chápat jako území bývalého okresu Praha – západ), konala konference s názvem "Demografický vývoj v okolí Prahy, kapacita ZŠ a MŠ a nedostatek pedagogů".
Konference se aktivně zúčastnilo přes 70 účastníků, starostů, ředitelů škol a odborníků v oblasti demografie, vzdělávání, veřejné a státní správy a odborné veřejnosti. Na panelu vystoupili nejen starostové, ředitelé škol a akademici, ale také zástupci Středočeského kraje a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Cílem konference bylo nejen navodit diskuzi na téma enormně se zvyšujících počtů školou povinných dětí, ale především společně hledat možná řešení nedostatečných kapacit v oblasti školství v prstenci kolem Prahy, a to nejen po stránce prostorových kapacit školských zařízení, ale také z pohledu personálního zajištění - nedostatku pedagogických a kvalifikovaných pracovníků, asistentů.
Ze všech příspěvků, které na konferenci zazněly, je možné přijmout několik základních tezí:
- Po dlouholetém úsilí starostů obcí a měst v prstenci kolem Prahy, existuji dotační programy zaměřené na řešení nedostatečné kapacity mateřských a základních škol.
- Současné programy však kladou vysoké nároky na spolufinancování ze strany obcí a neumožňují výstavbu velkých spádových škol, např. v Psárech, Jesenici, Říčanech, Rudné, Čelákovicích a Jenštejnu. Příprava velkých projektů vyžaduje předvídatelnost a stabilitu systému, aby obce mohly investovat do finančně a časové náročné projektové přípravy.
- Dotační programy musí rovněž umožnit investice do doprovodné infrastruktury (jídelny, tělocvičny a družiny).
- Dlouhodobě udržitelná kapacita vyžaduje v prstenci kolem Prahy investice okolo 4 miliard Kč, což je jen hrubý odhad nejnutnějších potřeb.
- V území prstence kolem Prahy chybí koordinace potřeb na regionální a nadregionální úrovni. Je potřeba najít legislativní řešení problematiky spádovosti škol a přijímání žáků z jiných obci.
- Doposud není řešen problém nedostatečné kapacity základních uměleckých škol.
- Musí dojít k razantní podpoře pedagogického stavu, a to jak v oblasti financování, tak i rehabilitace prestiže pedagogické profese. Je málo učitelů a učitelek v mateřských i základních školách a bez zásahu MŠMT ČR a vysokých škol není možné dospět k nápravě.
Více informací o projektu získáte na internetových stránkách mas-dolnobrezansko.cz/.
0 komentářů:
Okomentovat