Jednota školských informatiků (JSI) sdružuje učitele a odborníky zabývající se výukou informatiky ve školství. JSI se aktivně podílí na zavádění moderních technologií do výuky a Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 je jedním z nástrojů, jak naučit děti i učitele smysluplně využívat technologie ve svém životě. Jedním z pilířů strategie je i rozvoj otevřených vzdělávacích zdrojů (z angl. Open Educational Resources - OER).
Strategie digitálního vzdělávání je na české poměry nezvykle kvalitně zpracovaným dokumentem a monitoring jejího naplňování lze nalézt na digivzdelavani.jsi.cz. “Očekáváme nyní zveřejnění usnesení Vlády ČR k plnění celé Strategie. Monitoring již nyní však ukazuje, že zpoždění plnění čtyř hlavních pilířů strategie ohrožuje celou její realizaci a stav dalších tří intervencí má zpoždění,” vysvětluje člen výboru Jednoty školských informatiků Daniel Lessner a koordinátor webu digivzdelavani.cz.
Strategie digitálního vzdělávání byla schválená vládou už v listopadu 2014, Ministerstvo školství se však k jejímu naplnění více jak rok nemělo. Nyní se ukazuje, že se karta obrací k lepšímu. “Strategii považujeme za důležitý nástroj pro celoživotní vzdělávání, zlepšení zaměstnanosti, podnikání a zároveň i jako cestu ke snížení nerovnosti v přístupu ke vzdělání. Proto nyní připravujeme seznamovací kampaň pro školy a učitele,” sdělil v polovině března v Edupointu v Praze zástupce náměstka ministryně školství pro vzdělávání Jaroslav Fidrmuc.
Strategie pro digitální vzdělávání do roku 2020 má sedm základních intervencí:
- Nediskriminační přístup k digitálním vzdělávacím zdrojům: cílem je zveřejňování všech vzdělávacích výstupů a materiálů podpořených z veřejných zdrojů pod veřejnou licencí, jakou je např. Creative Commons. Již první intervence tak upozorňuje na využívání otevřených vzdělávacích zdrojů.
- Podmínky pro rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení žáků: žáci i studenti mají být digitálně gramotní. V současné době se ICT a informatika na ZŠ vyučuje podle rámcového vzdělávacího programu z roku 2004, proto pravděpodobně dojde i k aktualizaci RVP ZV i ke změně názvu vzdělávacího oboru a oblasti ICT.
- Podmínky pro rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení učitelů: digitální gramotnost mladých lidí se neobejde bez dovedností učitelů používat ICT nástroje ve výuce. Standardy digitálních kompetencí učitele by se tak měly stát součástí vzdělávání nových i stávajících učitelů a jejich kariérního řádu.
- Zajištění udržitelného financování škol a školských zařízení v oblasti infrastruktury: rozvoj internetové a digitální infrastruktury, všechny školy mají být připojeny na vysokorychlostní internet.
- Inovační postupy, sledování, hodnocení a šíření jejich výsledků: spolupráce veřejného, soukromého i neziskového sektoru v předávání vzdělávacích inovací.
- Systém podporující rozvoj škol v oblasti integrace digitálních technologií do výuky a do života školy: zřízení koordinačního centra, která veškeré procesy digitálního vzdělávání realizuje, monitoruje a vyhodnocuje. Má taktéž školám pomáhat posilovat digitální vzdělávání učitelů či odkazovat na digitální vzdělávací materiál.
- Porozumění veřejnosti cílům a procesům integrace digitálních technologií do vzdělávání: pro pozitivní přijetí u veřejnosti a aplikaci strategie bude realizována v posledním období naplňování strategie seznamovací kampaň u široké veřejnosti i v pedagogické komunitě.
4 komentářů:
Jaká je informační gramotnost MŠMT?
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Pro novináře ⁄ Tiskové zprávy ⁄ Brífink Valachové a Babiše po jednání se...
BRÍFINK VALACHOVÉ A BABIŠE PO JEDNÁNÍ SE SPORTOVNÍMI SVAZY
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová
Praha, 4. dubna 2016 - Zveme Vás na krátký brífink ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové a vicepremiéra a ministra financí Andreje Babiše po jednání se zástupci sportovních svazů.
Začátek brífinku: 12:35
Místo: MŠMT - nádvoří Rohanského paláce, MŠMT, Karmelitská 8, Praha 1
Novinářské akreditace zasílejte, prosím, nejpozději do zítřka do 9:00 h. na adresu: press@msmt.cz
http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/avizo-5-4-brifink-ministryne-valachove-a-ministra-financi-po
VIDÍTE TAM NĚKDE DATUM, KDY TEN BRÍFINK BUDE?
Jakou známku byste, vážení kolegové, dali MŠMT ze slohové práce na téma "Pozvánka"? Nebo radši přijmeme parafrázovaný názor O. Šteffla, že známky pro MŠMT by se mohly zrušit, protože "Známkováním MŠMT se jeho lážo plážo přístup k řízení školství může změnit v práci"?!:)))
J.Týř
Můžeme čekat, že MŠMT přestane obesílat školy "zamakrovanými" nebo komplikovanými tabulkami v XLSX, DOCX, a podobných formátech nebo současně s nimi v ODT, ODS?
Něco jako - jdeme příkladem?
Asi né, to se spíše dočkáme další soutěže o "top prezentaci v powerpointu", nejlépe s uzavřeným doplňkem, nezbytným pro práci.
nebo současně s nimi v ODT, ODS?
Jaképak současně??? Snad jenom! Ne?
Vy jste byl kolego vždycky umírněně radikální.
Okomentovat