Asociace ředitelů gymnázií ČR se na konferenci, která se konala ve dnech 14.-16. března 2016 ve Zlíně, zabývala aktuálním stavem odměňování učitelů a personálním zajištěním. Jedním z výstupů konference je i toto prohlášení.
AŘG ČR s maximálním možným důrazem upozorňuje Vládu ČR, Parlament a občany České republiky, že situace ve školství je kritická. Personální situace ve školách se neustále zhoršuje. Ředitelé škol zajišťují výuku s velkými obtížemi. Ve školách chybějí nejen učitelé přírodovědných oborů – matematiky, fyziky, chemie, ale velké problémy jsou též se zajištěním výuky ICT.
Není současně perspektiva, že by se tato neutěšená situace v dohledné době jakkoliv zlepšila. Na fakultách vzdělávajících učitele studuje v odpovídajících oborech a aprobacích zlomek potřebného počtu studentů. Do důchodu odchází ročně řádově více učitelů, než kolik jich opouští vysoké školy. Velký počet absolventů fakult vzdělávajících učitele do praxe ve školách na pozice učitelů vůbec nenastoupí.
Přestože je školství a vzdělávání dlouhodobě proklamovanou prioritou, přes jasná prohlášení mezinárodně uznávaných ekonomů, přes výsledky odborných studií i snahu profesních asociací se potřebné změny nedějí. Ke studiu pedagogiky na vysokou školu odchází stále nejslabší třetina maturantů, společenská prestiž učitelů klesá. Odměňování práce učitelů se pohybuje výrazně pod republikovým průměrem ostatních vysokoškolsky vzdělaných pracovníků a Česká republika je v tomto ukazateli na chvostu vyspělých nejen evropských zemí. Nároky na práci učitelů přitom neustále rostou, zvyšuje se jednoznačně odpovědnost školy, ředitelů a učitelů za budoucnost země. Učitelé i část společnosti si to velmi dobře uvědomují.
V takto neuspokojivé situaci AŘG ČR vnímá pozitivně snahy ministryně školství o zvýšení platu učitelů a snahu získat prostředky ze státního rozpočtu pro další období. Upozorňujeme však, že výše uvedené problémy nevyřeší 10% navýšení platu učitelů, o nichž ministryně hovoří. I případný úspěch při vyjednávání s ministerstvem financí v této věci je nutné vnímat pouze jako první nesmělý krok ke srovnání dlouhodobě neúnosného, ve společnosti tolerovaného stavu.
AŘG se upozorňuje, že adekvátní příjem učitele by se měl pohybovat minimálně na úrovni průměrného platu vysokoškolsky vzdělaných pracovníků, rozhodně by učitelství nemělo být i nadále podprůměrně hodnocenou profesí na úrovni 50% platu vysokoškoláků v ČR.
AŘG ČR vyzývá proto všechny kompetentní orgány, aby v co nejkratší době učinily kroky, které srovnají příjmy učitelů s ostatními vysokoškoláky, aby učinily kroky, které zaručí, že na pedagogické obory se budou hlásit výrazně lepší maturanti, než je tomu v současné době. Jedinou cestu k tomuto cíli pak AŘG ČR spatřuje ve skokovém navýšení platů učitelů. Pouhé kopírování procentuálního růstu mezd v dalších odvětvích disproporci nejenže neodstraní, ale ještě ji zvětší.
AŘG ČR apeluje též na všechny občany České republiky, aby se problematice školství věnovali a vnímali problémy, které ohrožují kvalitu vzdělávání, a tudíž i vlastní budoucnost naší země.
V Praze dne 18/3/2016
PhDr. Renata Schejbalová, v. r.,
předsedkyně AŘG ČR
Stanovisko Asociace ředitelů gymnázií ČR k personálnímu zajištění vyučování ve školách a současnému stavu odměňování učitelů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
No konečně. Už si toho i gymnázia všimla. Odborné školy už jsou před zavřením a základky to řadu let řeší neaprobovaností kantorů.
Kdy si všimne mnisterstvo a začne konečně konat?
Okomentovat