Dnes je 7. duben, na kterýžto připadá významný den, Den vzdělanosti. Svátek se odvíjí od aktivit Karla IV.; jednoho z několika politiků, kteří v našem teritoriu brali vzdělanost vážně a něco reálného pro ni i udělali.
V tuto sváteční chvíli si, jako rodič školáků, kladu otázku, co dnes může školství udělat pro vzdělanost.
Zformuloval jsem si pár následujících bodů a omlouvám se za heslovitost a zjednodušení:
- zredukovat faktografické učivo a ušetřený čas věnovat na následující akce:
- omezit třídní boj (tj. výuku ve třídách) a vyjít s žáky do světa (exkurze, výpravy, návštěvy, expedice…),
- zařazovat pohyb a tělocvik každý den,
- zařazovat ruční práce s materiálem alespoň 2x týdně,
- více používat digitální technologie,
- zařazovat do vyučování veřejně prospěšné práce (pro komunitu, pro přírodu, pro potřebné…),
- zařazovat do vyučování více krásy a umění,
- více zpívat a hrát si.
11 komentářů:
Nakonec, proč ne.
A učit se jazykům, matematice, společenským a přírodním vědám by se děti mohly až odpoledne po škole.
◾zredukovat faktografické učivo a ušetřený čas věnovat na následující akce:
Jsem pro. Tak co vyhodíme? Malou násobilku? Vyjmenovaná slova? Savce? Lišejníky?
◾omezit třídní boj (tj. výuku ve třídách) a vyjít s žáky do světa (exkurze, výpravy, návštěvy, expedice…),
Ovšem. Ale pouze s žáky, kteří nejsou pod vlivem návykových látek a nemají kázeňské problémy. Nejsem blázen a nemíním se nechat zavřít.
◾zařazovat pohyb a tělocvik každý den,
Samozřejmě. Vysedávat u počítače musí děti přece doma.
Posílit tělocvik je třeba. Nejlépe na úkor nějakých zbytečných předmětů, kde se vyžadují memorování encyklopedií. Třeba přírodopis. Taky matematiky je zbytečně moc.
Rozhodně se ale nesmí omezit etická výchova.
Asi bude ale třeba najít náhradní program pro stále více žáků, uvolněných z TV.
◾zařazovat ruční práce s materiálem alespoň 2x týdně,
Proboha proč? Fyzickou práci budou dělat v budoucnosti roboti.
◾více používat digitální technologie,
Pravda. Jinak se s nimi běžný žák mimo školu téměř nepotká a to je špatně. Budoucnost je v IT gramotnosti a ne v jazykové gramotnosti. Kontrolu gramatiky přece umí každý Word.
◾zařazovat do vyučování veřejně prospěšné práce (pro komunitu, pro přírodu, pro potřebné…),
Správně. Žáci by mohli například budovat ubytování pro uprchlíky. Nebo pomáhat v domovech důchodců roznášet obědy a léky.
Jen aby nikdo nešťoural s hygienickými předpisy a zákony proti dětské práci.
◾zařazovat do vyučování více krásy a umění,
Doporučoval bych literární skvosty z pera pánů Feřteka a Velety. Hlavně hodně blogů.
◾více zpívat a hrát si.
Už se těším. Ach to bude krása.
A pracovní trh to určitě ocení.
Tleskám.
Tak obsažný a výstižný popis toho, co máme považovat za skutečnou vzdělanost a jak jí můžeme dosáhnout, jsem ještě nikdy nečetl.
Kdo je ten člověk?
Porozhlédl jsem se po netu, a koukám, kolik organizací a kolik lidí se otáčí kolem vzdělávání. Tedy spíš kolem toho, jak by se to mělo správně dělat. Je skoro s podivem, že ještě vůbec někdo normálně učí.
Zatím se pouze učíme privatizovat školy, obavy jsou namístě. Příprava a průběh prodeje, jakož i další podpora zprivatizované školy ze strany obce má svá pravidla, která napadnou každého. Soukromé základky budou umět nulové školné, začleňování bude součástí jejich nabídky a učitelé budou na tom platově dobře. Postupně se během příštích 20 let oprostíme i v základním školství od předsudku, že podnikání do školství spíše nepatří. V tomto období se poměr soukromých ZŠ vyšplhá až na 30-35%, přičemž svou soukromoprávní povahu nebudou tyto školy přehnaně komunikovat. Ne snad proto, že by chtěly něco zamlčovat nebo naopak troubit do světa. Soukromoprávní nebo veřejnoprávní povaha totiž nebude příliš důležitá, nebude hlavním znakem, podle kterého se rodiče budou rozhodovat. Postupně zmizí pitomý princip, že soukromé školy jakoby nabízejí za školné něco navíc. Bude nám úplně stačit, že naše děti se v té škole cítí dobře...
...Na otázku, proč rodiče soukromé školy zakládají, je odpověď poměrně jednoduchá. Veřejné školy budou čím dál více inkluzivní a rodiče mají zájem na tom, aby se učitelé ve školách věnovali především jejich dětem a nemuseli se zdržovat s dětmi s různými druhy postižení, které nejsou schopny zvládat výuku na úrovni základní školy...
Řekl R. Veleta v komentářích k článku "Rodiče zakládají vlastní školy. Veřejné základky se jim nelíbí" v úterý 5. dubna 2016
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/prectete-si-rodice-zakladaji-vlastni.html
Zredukovat faktografické učivo a ušetřený čas věnovat na následující akce:
omezit třídní boj (tj. výuku ve třídách) a vyjít s žáky do světa (exkurze, výpravy, návštěvy, expedice…),
zařazovat pohyb a tělocvik každý den,
zařazovat ruční práce s materiálem alespoň 2x týdně,
více používat digitální technologie,
zařazovat do vyučování veřejně prospěšné práce (pro komunitu, pro přírodu, pro potřebné…),
zařazovat do vyučování více krásy a umění,
více zpívat a hrát si.
Napsal R. Veleta v článku "Dnes je den vzdělanosti" ve čtvrtek 7.4.2015
Vítejte ve Škole Budoucnosti. :))) J.Týř
Zazpíváme si!!!
"Kdo je ten člověk?"
Blázen?
Pane Veleto, tady nemáte šanci. Kdybyste tak propagoval více kázně, více drilu, víc peněz, návrat fyzických trestů, vyloučení apod., to by vám zdejší věrní aplaudovali.
A kdyby byl pan Veleta ministr školství, v návalu blaha bychom omdleli.
Zvláště pak my, pytlici.
Kolegové věnujte se názorům pana Velety. Opravdu se bojím, že to je budoucnost školství. Že tak je naplánovaná, všechny kroky k tomu směřují a my s tím nic nenaděláme.
Politická reprezentace státu nic jiného nepřipustí.
Už toho moc k privatizaci nezbývá. Nějak odměnit své věrné musí.
Politická reprezentace se občas mění a také občas mění svoje stanoviska. Uvidíme.
Jde o to, jestli by ta změna byla k lepšímu nebo k horšímu. R. Veleta, bohužel, ví myslím dost přesně, o čem mluví a nemluví do větru. Mnoho věcí v práci MŠMT a jím řízených organizací v posledních deseti patnácti létech tomu myslím , bohužel, dost jasně nasvědčuje. J.Týř
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/msmt-karierni-rad-v-bodech.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/katerina-valachova-ke-dni-vzdelanosti.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/jiri-tyr-kdo-jak-przni-ceske-skolstvi.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/msmt-zasady-karierniho-radu.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/aktuality-cst-linkovani-skolnich-sesitu.html
Okomentovat