Přinášíme prohlášení ze setkání ke Dni učitelů, který organizovala 2. dubna 2016 sekce pro školství ÚV KSČM pod vedením poslankyně Marty Semelové.
My, účastníci celostátního aktivu ke Dni učitelů, pedagogové, vychovatelé, zástupci různých druhů a stupňů škol vyjadřujeme rozhodný nesouhlas s formou inkluze, k níž má dojít od 1. září 2016. Nejsme proti integraci jako takové. Na školách už probíhá a v řadě případů se osvědčila. Avšak násilně protlačované tzv. společné vzdělávání, kdy do běžných škol mají být zařazovány děti s různými typy a stupni postižení, včetně lehkého mentálního postižení, povede k destabilizaci a postupné likvidaci kvalitního, fungujícího a osvědčeného systému speciálního školství, který má nezanedbatelný podíl na tom, že u nás prakticky nemáme negramotnost.
Poškodí žáky začleňované, kteří nebudou zažívat pocit úspěchu, nebudou rozumět obsahu učiva určeného spolužákům ve třídě a hrozí, že se stanou terčem posměchu a šikany. Paradoxně tak budou víc vyčleněni než kdyby se vzdělávali ve školách speciálních, díky kterým se jim dnes v mnoha případech daří pokračovat v učebních oborech a začlenit se do pracovního procesu.
Problémy to způsobí i běžným žákům, kteří budou ve větší míře odcházet na víceletá gymnázia a do soukromých škol. Zhorší se pracovní podmínky učitelů škol hlavního proudu, kteří jsou vzděláni v jiném oboru než je speciální pedagogika a nejsou pro tuto oblast nijak připraveni. Několikahodinový kurz nemůže nahradit pětileté odborné studium na pedagogické fakultě. Dojde tak nejen k jejich výraznému pracovnímu zatížení, ale může být ohrožen i vývoj zdravotně postižených žáků. Asistenti, kteří ani nemají patřičné vzdělání, nemohou situaci zachránit, naopak mohou být v některých případech ve třídách „rušivým elementem“.
Hrozí i kolaps poradenských zařízení, jejichž pracovníci mají už dnes tolik práce, že nestíhají. Pokud jim přidáme ještě další povinnosti, vyplývající z plánované inkluze, hrozí, že vyšetření a následná doporučení budou ryze formální.
Žádáme proto o zastavení, případně alespoň odložení tohoto neuváženého kroku tak, aby se provedlo pilotní ověřování, po jehož vyhodnocení bychom mohli zvážit další postup tak, aby se předešlo závažným a nevratným chybám.
Účastníci celostátního setkání ke Dni učitelů v Praze
2. dubna 2016
Prohlášení účastníků aktivu ke Dni učitelů k tzv. společnému vzdělávání
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
8 komentářů:
Jasná a stručná formulace, přesně popsané problémy, nemá to chybu. Jen se bojím, moc se bojím, že inkluzivní klika na ministerstvu to není schopná, ani ochotná pochopit. Všechny ty nevýhody v textu popsané, jsou totiž právě jejich vytouženým cílem. Smutné, hodně smutné... Ale jakou vládu máme..
Schválně, kdo první přijde s tím, že to není pravda, protože Semelová je komunistka.
(Žákům začleňovaným) hrozí, že se (ve třídě) stanou terčem posměchu a šikany.
Snad ani nešlo zvolit lepší indikátor výsledků výchovy v rodinách i ve školách. Nejspíš také odrážejí většinové postoje společnosti.
Ono to jenom nehrozí, ono to tak na mnoha školách funguje.
ne, inkluze opravdu není hlavní problém českého školství,ale jak v tom židovkým vtipu "když má čas a mlíko..."
Ovšem nikdy tomu nebylo jinak, ani mezi dospělými.
To jsou parrradoxy, že právě KSČM se ve vztahu ke školství řídí zdravým rozumem a ne politikou.
Okomentovat