Téma inkluze silně rezonuje v české společnosti a pomalu se stává i jedním z témat politického a ideového boje. Vzbuzuje silné emoce. Čím více se o inkluzi diskutuje, tím více mýtů a často až poplašných zpráv ji obestírá. Které mýty jsou nejčastější a jaká je skutečnost?
Z článku Adély Zelenda Kupcové v Dotyk.cz vybíráme:
Ano, je to náročné. Ale doposud to bylo ještě náročnější, protože oněch skoro 52 tisíc žáků s postižením v běžných školách nemělo zajištěnu dostatečnou finanční podporu, na niž by mělo nárok. A nejednalo se jen o tolik probírané asistenty pedagoga, ale i speciální učebnice, pomůcky aj.
Nyní má na tato tzv. podpůrná opatření dítě nárok a školy by tak neměly být v nejistotě, zda budou mít na integraci dostatek prostředků. Bohužel však dosud není dořešené financování těchto podpůrných opatření, která by zatím měla být financována z evropských peněz. Avšak to je jen krátkodobé řešení.
Komplikací je i to, že na učitelských oborech pedagogických fakult se příliš neučí speciální pedagogika a prakticky ani různé metody výuky, které by pro učitele byly užitečným nástrojem. Na pedagogických fakultách se připravují učitelé matematiky či dějepisu (kteří rozumějí svému oboru), ale ne učitelé dětí (kteří by rozuměli tomu, jak děti učit).
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
"není dořešené financování těchto podpůrných opatření, která by zatím měla být financována z evropských peněz"
A co se stane potom až se ČR stane čistým plátcem? Ta doba není daleko. Uvidíme oněch 6% HDP v oblasti školství? Pro jistotu oddělme okamžitě od školství sport a MŠMT označme jako ministerstvo školství.
Já tedy vnímám jako průšvih nejen to, že není zajištěno financování společného vzdělávání, ono není zajištěno ani financování toho stávajícího vzdělávání. V kterémkoliv článku o finanční gramotnosti, vytloukání dluhu lichvářskými půjčkámi, exekutorech a exekucích se píše, že když jste dlouhodobě v mínusu, tak si nemůžete dovolit další nekrytý výdaj a musíte udělat ještě nějaké jiné opatření ke zvýšení příjmu. Jak vidět, jen ve školství panuje pevná víra v zázraky a lidsky dost neférové přehazování průšvihu na učitele.
Po 1. září se uvidí, co byly mýty a co fakta, kdo tvořil mýty a lži a kdo předkládal fakta.
...Po 1. září se uvidí, co byly mýty a co fakta, kdo tvořil mýty a lži a kdo předkládal fakta...
Máte pravdu, asi se toho dožijeme, jenom nevím, zda "rádi rádi" či "rádi neradi".
FAKT
Integrace dítěte se SVP v případě, že škola disponuje podmínkami (personálními, prostorovými a materiálními) a rozhodla se společně s rodiči, a to po zvážení všech pro a proti vyhovět SVP dítěte, může být pro dítě prospěšná.
MÝTUS (dodávám - nebezpečný pro školy i děti)
"Plošně nařízené společného vzdělávání je pro děti přínosem".
KONSTATOVÁNÍ TEXTU
Nyní má na tato tzv. podpůrná opatření dítě nárok a školy by tak neměly být v nejistotě, zda budou mít na integraci dostatek prostředků. Bohužel však dosud není dořešené financování těchto podpůrných opatření, která by zatím měla být financována z evropských peněz.
REAKCE
To, že DÍTĚ MÁ NÁROK na tzv. podpůrná opatření ještě neznamená, že ŠKOLA BUDE MÍT JISTOTU dostatku prostředků.
Nehledě již na okolnost, že Českou republikou údajně plošně garantovaná jistota má být v důsledku hrazena z daní občanů jiných států.
Nehledě na výše uvedené, napadá mě možná poněkud "poťouchlá" otázka: existuje někde někým garantovaný "ceník" jednotlivých podpůrných opatření?
Mýtem je, že bez inkluze nebude svět krásnější.
Faktem zůstává, že svět nebude krásnější ani s inkluzí.
Ve školním roce 2016/2017 školy finanční prostředky na podpůrná opatření nedostanou. V některých případech to nebude ani ve školním roce 2017/2018, neboť poradny a SPC začínají rychle posílat posudky i na dva roky. Zvýšené finanční prostředky se budou vázat až na děti s novými posudky po 1.9. 2016. Nejdříve však musí škola učinit 1.stupeň podpůrných opatření a pokud ty selžou, kontaktujete zákonné zástupce a teprve ti mohou (ovšem nemusí) požádat o vyšetření. Do toho si přidejte tříměsíční lhůty. Goood luck! Nebudete vědět, kde vám hlava stojí. Opravdu chcete jít na nějaká přeškolování? Svým zaměstnancům jsem to zakázal. Nepodepíšu ani jedno.
Nebudu čerpačům dělat užitečného idiota. Žádné přeškolování, žádné neziskovky, žádné ankety a dotazníky, žádné monitorovací indikátory, žádný volební hlas pro ČSSD. Přidá se někdo?
Mýtus:
5000 dětí s postižením.
Pravda:
-nejméně polovina těch dětí v podstatě postižená není nebo jen minimálně. Jsou to děti z chudých rodin ,děti nevychované, děti s lehkými vadami řeči či smyslovými vadami (lze spíše kompenzovat naslouchátky, brýlemi, vozíkem než nějakými metodami ).
Mýtus:
-učitelé si nevědí rady, protože převažuje frontální výuka
Pravda:
-i když kolem dítěte s LMP budete dělat tanečky, hrát hry, dělat projekty apod. ,jeho IQ se nezmění, tudíž jediné čeho dosáhnete, že se bude (možná )bavit. Více vědomostí nezíská. A především se nenaučí lépe pracovat rukama. Podobně to bude s více smyslově postiženými, kteří možná ani tyto aktivity nebudou zvládat, protože zkuste zapojit nevidomého do honičky (promiňte mi ten sarkasmus, ale naivní představy některých jedinců mě již silně lezou na nervy).
Mýtus:
- září podpůrná opatření
pravda:
- ano,ale 99% v prvním stupni, takže bez finanční podpory. Zkuste se poptat ve vašem okolí, kolik peněz přidali ve vaší škole na rozpočtu a potom také ve vaší blízké poradně. Předtím si sedněte.
Mýtus:
-speciální školy se rušit nebudou
pravda
-speciální ne. I MŠMT se leká vzdělávání SMR a TMR. Praktické školy zmizí do několika let. Zmizí děti s diagnozou LMP. Staneme se světovým unikátem a zapíšou nás na seznam UNESCO - kulturní dědictví - vymýcení LMP novými, nesegregačními testy. Soudruzi z NDR by záviděli.
Běžte na školení. Tam se dozvíte:
-nedávejte těm dětem špatné známky. Nedělejte si zbytečné starosti, prostě to neřešte. Tím budete mít klid v duši a všechny děti projedou, byť některé budou vlastně legálně negramotné.
-děti s LMP se mají hlavně seznámit s látkou. Výklad - stačí, když v hodině uslyší výklad. To, že vůbec nechápou, která bije nevadí, byli seznámeni a to stačí na čtyřku. Když vám do testu z fyziky nakreslí jen kytičky, pochvalte je, jsou přeci kreativní, hodnoťte stupněm 1-3 dle velikosti kytiček.
-školy, které budou od září učit dle nových RVP (bývalé praktické na 1. stupni) musí teď nějak přepracovat stávající ŠVP. Tedy skoro nikdo neví jak, ale do konce června to musíte mít a ještě s tím seznámit rodiče.
Vždyť je vlastně skoro vše v pohodě.
"Opravdu chcete jít na nějaká přeškolování?" "Žádné přeškolování, žádné neziskovky, žádné ankety a dotazníky"
"Přidá se někdo?"
Nejlépe všichni. Nedejme se přeškolovat od implementátorů! To není skutečná pomoc, to není pomoc, kterou skutečně potřebujeme.
Víte, pane Sotoláři, jsem naivní, ale ty ztracené volební hlasy bych nevynechával. Můj podpis byl mezi 70 000, které byly doručeny na MŠMT pod peticí proti rušení praktických škol. Nikdo si z petice ani našich podpisů nic nedělal. Jen inkluzisté směřují k cíli podlejšími způsoby a celá kampaň o společném vzdělávání, ve kterém ve skutečnosti nejde o nic jiného než pouze o zánik praktických škol, manipuluje celou společností.
Kdybychom si řekli, že po krajských (tam to asi vzhledem k podobě hlasovacích listů není možné)nebo jakýchkoli jiných volbách doručili na MŠMT 70 000 nepoužitých volebních lístků ČSSD, snad by náš hlas někdo uslyšel.
Nejsme Poláci, nezavřeme školy, nevyjdeme do ulic. Udělejme něco po našem. Cítím zmar a bezmoc, naše zem je nám kradena a vlády našich věcí se vzdáváme... Není tu současný Walesa ani zeď, kterou by mohl přelézt, tak aspoň nějakou českou "poťouchlost" ...
Nepoužité hlasovací lístky se dají sehnat ve velkém množství asi docela snadno. Myslím, že hodně voličů si rozmyslí volit stranu, která dopustila takový rozklad našeho základního i speciálního školství. Problém je v tom, že přijdou až po volbách, to znamená " s křížkem po funuse".
Okomentovat