Větu „inkluze je nesmysl“ vyřkla počátkem února v rozhovoru pro Blesk speciální pedagožka Iva Švarcová. Před lety se podílela na vzniku vzdělávacího programu pro děti s lehkým mentálním postižením. Věta je to úderná a líbivá – a nejspíš proto se jí chopila mnohá média. Vysloveně se totiž hodí do nynější emotivní diskuse.
Z článku Ivy Jungwirthové v příloze Orientace Lidových novin/EDUin.cz vybíráme:
Častým argumentem odpůrců inkluzivního vzdělávání je, že se děti se speciálními vzdělávacími potřebami nebudou ve třídě se zdravými dětmi cítit dobře, že budou vystaveny posměchu a že si budou uvědomovat, že ostatním intelektuálně nestačí. Jenže v každé třídě je i dneska někdo, kdo je intelektem na horní hranici, a někdo, kdo se nachází na té spodní. Kategorizace intelektu je do značné míry umělý konstrukt a jeho rozložení v populaci tvoří Gaussovu křivku. Je otázkou společenské dohody, kde přesně stanovíme hranici nadprůměru a podprůměru, koho označíme jako „postiženého“, koho jako „nadaného“ a v jakém rámci hodnot IQ určíme kategorie lehkého, středního a těžkého mentálního postižení.
Dítě, které intelektem ještě spadá do pásma normy, ale jež vyrůstalo v atypickém rodinném prostředí, může být snáze obětí posměchu a šikany než dítě s Downovým syndromem s harmonickým zázemím. Mimořádně inteligentní děti jsou často sociálně velmi nešikovné. Jejich inteligence jim nezaručuje, že se budou ve třídě cítit dobře a že nebudou obětí posměchu právě pro svoji jinakost z druhé strany spektra. Záleží na pedagogickém umu konkrétního učitele, aby uměl i s dětmi „na okraji“ pracovat, dal jim zažít pocit úspěchu a aby nastavil ve třídě vstřícné klima. Tisíce dobře integrovaných dětí v běžných třídách přitom dodávají jistotu, že tento úkol je zvládnutelný. Pokud děti z obou okrajů Gaussovy křivky zařadíme do speciálních vzdělávacích programů, ocitnou se na okraji děti, které byly původně blíže k průměru. Dětská skupina nikdy nebude zcela homogenní.
Přečtěte si: Je inkluze nesmysl?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Článek se tváří objektivněji než většina inkluzionistických materiálů, místy ovšem představuje stejnou demagogii, jen v rafinovanějším balení. Mj. dělá z doc. Švarcové fachidiota neschopného dohlédnout za hranice vlastního oboru - což ovšem citovaný rozhovor v Blesku rozhodně nepotvrzuje.
"Neexistuje univerzální výukový postup, každé dítě s postižením je individualita a originál, a u každého je proto třeba posuzovat výběr třídy a vzdělávací metody individuálně a zohledňovat přání rodičů a doporučení speciálních pedagogů v poradnách."
A přesně tohle, vážená paní autorko, ministerské tažení ve skutečnosti popírá.
"Je otázkou společenské dohody, kde přesně stanovíme hranici nadprůměru a podprůměru, koho označíme jako „postiženého“, koho jako „nadaného“ a v jakém rámci hodnot IQ určíme kategorie lehkého, středního a těžkého mentálního postižení."
Mne by celkem zajimalo, jestli prave ten koncept IQ, LMP (resp. ty drivejsi terminy) a ty veci kolem vznikly tak nejak proto, ze je to zajimava veda a obecne pravdy, a nebo proto, ze nektere deti nezvladaly skolu a pak se zkoumalo proc... Je to asi trochu jako problem slepice a vejcete, ale rekl bych, ze az tak veci konvence ta hranice (resp. pasmo) nebude.
(trochu bych to pripodobnil treba v vahovym limitum u aut a zakazovym znackam...)
Nebylo by špatné označit všechny nad IQ 50 jako geniální a pak by jsme se mohli jmenovat Česká geniální republika. Jednoslovně mezinárodně genistán.
Taková společenská dohoda by byla vynikající.
Jenom, aby pak nedocházelo ke komolení kvůli podobnosti s genitáliemi.
Jednoslovně mezinárodně genistán.
Takže lépe Czegenistan.
Z dlouhodobého hlediska nadčasově použitelnější, než poněkud epizodní Czegenland.
„Inkluze“ v současném pojetí v českém školství znamená, že se všichni žáci určitého věku bez ohledu na své schopnosti, možnosti a vzdělávací potřeby budou vzdělávat společně v jedné třídě s jedním učitelem, případně za pomoci pedagogických asistentů, zcela bez ohledu na to, zda učitel a jeho asistent má speciálně pedagogickou kvalifikaci a je schopen tyto žáky úspěšně vzdělávat.
Toto pojetí „inkluze“ je velmi nevhodné zejména pro žáky s mentální retardací.
Lehká mentální retardace ( dříve debilita) je závažné poškození rozumových schopností, které je ve vzdělávacím procesu nutno respektovat. Klasifikaci mentálního postižení si nevymysleli speciální pedagogové. Je součástí Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN) vytvořené Světovou zdravotnickou organizací (WHO).
Mentální retardace se zde definuje jako „stav zastaveného nebo neúplného duševního vývoje‚ který je charakterizován zvláště porušením dovedností‚ projevujícím se během vývojového období‚ postihujícím všechny složky inteligence‚ to je poznávací‚ řečové‚ motorické a sociální schopnosti“.
Stupeň mentální retardace se obvykle měří standardizovanými testy inteligence.
U lehké mentální retardace se IQ pohybuje přibližně mezi 50 až 69 (což u dospělých odpovídá mentálnímu věku 9 až 12 let).
Vzdělávací možnosti i potřeby žáků s mentální retardací jsou individuální a závisí na mnoha faktorech. U žáků na horní hranici lehké mentální retardace s dobrým sociálním zázemím je možno uvažovat o individuální integraci, která zvláště na 1. stupni ZŠ může být relativně úspěšná.
Na základě svých dlouholetých pedagogických zkušeností bych své, zřejmě z kontextu vytržení tvrzení, že „inkluze je nesmysl“ ráda doplnila v tom smyslu, že v současné době prosazované ( a zřejmě již prosazené) pojetí inkluze považuji za škodlivý a nebezpečný nesmysl, který vážně ublíží mnoha dětem s mentálním postižením.
Iva Švarcová
celým tím humbukem kolem inkluze (diskuse,otevřené dopisy,mediální výlevy aj. ) se učitelé pouze zesměšnili, jak pak chcete, aby vás někdo bral vážně
A Vás už někdo laimesi zaplatil nebo je to nastupující stařecká demence?
nejraději mám kreativní mládí,co poučuje starce a sámo naseká ve dvou větách tři hrubky,ale to dnes není trapas,že ne ,to je asertivní přístup
Okomentovat