Vtipné je, že se řeší zrovna Lípa, kde je soužití mezi etniky (srovnávám-li to s běžnými standardy u nás na Šluknovsku) vzorové a Romové jsou zde aktivní občansky a veřejně, tátové chodí "makat" do městem vlastněných technických služeb, žádné pochody, ve volbách nedostávají hlas hnědí; prostě relativní idyla...
Jako Krásnolipák, mám zde stále trvalý pobyt a hrdě se k městu hlásím, tvrdím, ano, Ivana Preyová udělala nějaké chyby, ale kdo je též od nás, ví, že ji prostě město neodvolá v žádném případě a to s vysokým krytím. I kdyby pan náměstek Andrýs napsal interně městu bezmála cokoliv...
Je mi to celé samozřejmě líto, i protože že Ivana je dobrá ředitelka a školu dost pozvedla: to ona přišla jak se step-by-step, tak nyní s alternativní třídou s malým počtem žáků a didakticky zajímavým postupem výuky. Spíše je Lípa lakmusovým papírkem pro veřejnost a MŠ: jestliže ani v takové obci nelze bez velkého tlaku rodičů "většinového etnika" vytvořit inkluzívní třídy, pak jak to může být proveditelné plošně: bavíme se o kulturní změně, která musí být iniciována a řízena, ne nechána neviditelné ruce školského trhu.
Inkluze bude možná v těchto lokalitách, kam byli za úplatu vystěhovávání Romáci z Prahy a dalších větších měst od devadesátých let 20. století, jedině tehdy, když tamní školy budou opravdu podpořeny, zvýhodněny a ne že si "sáhnou na šablony přes MAP" sci! To je tak strašná byrokracie, a navíc zde není, kdo by to dělal pořádně, korektně s ohledem na didaktiku a pedagogiku a potřebu zlepšování výuky; MAP hrozí, že bude jen další formální dokument, nic víc!...
Učitelé by v těchto lokalitách měli být vedeni ke vzájemné spolupráci, ke spolupráci s rodinami... a veřejně se musí tato inkluzívní výuka a její smysl a cíle vysvětlovat, vysvětlovat a vysvětlovat jako jedna z cest ke zlepšení stavu. Když se ale bude mlžit a mlčet, popřípadě jen reagovat na petice, bude to stále stejná pohádka: resistence, odpor a hledání cest podobných, jako na ZŠ a MŠ Krásná Lípa!
Psáno jako komentář k Česká televize: Do jedné třídy Romy, do druhé „elitu“. Krásná Lípa si stojí za svým.
Petr Koubek: Ještě ke cause ZŠ a MŠ Krásná Lípa
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
2 komentářů:
... a ne že si "sáhnou na šablony přes MAP"
Vítám Vás ve fanklubu MAP.
Domnívám se ale, že inkluzivní šablony, které se mají v dubnu vypisovat, s MAP nemají nic společného, o ty si budou školy žádat MAP neMAP. MAP bylo zatím podáno asi 20, to by ty 4,5 miliardy na tyto šablony určené neměli mezi koho rozpustit. Roszpustit říkám záměrně, protože o účelnosti takto využitých peněz dost pochybuji.
Co opakovaně čteme: Jedna alternativní 1.třída s malým počtem žáků, jedna obyčejná 1. třída a jedna romská 1. třída (s dětmi, které většinou nechodily do školky). Asi je to funkční, ale jak tomu vlastně říkat? Je to diskriminace (=rozlišování) nebo segregace (= oddělování)?
Co nevíme? Jak se budou žáci těchto tří paralelních tříd stýkat, jak se budou učit vnímat se navzájem. Kdesi (snad v seriálu ČT Ptáčata) byla informace o romské třídě, která měla přestávky jindy než vedlejší třídy a žáci vstupovali do školy postranním vchodem. Věřím, že to takhle to v Krásné Lípě vyostřené není, ale jak to tam vlastně je?
Okomentovat