Celkem 42 studentských týmů se zapojilo do již jedenáctého ročníku soutěže Networking Academy Games, který proběhl ve dnech 18. a 19. března v Praze. Soutěž pořádaná za přispění společnosti Cisco byla rozdělena do dvou kategorií: v kategorii HS3 zaměřené na počítačové sítě zvítězil tým VOŠ a SŠT Česká Třebová. Druhá kategorie cílená na fenomén internetu věcí je v letošním ročníku novinkou, z vítězství se radoval tým Malinovky ze Střední školy informačních technologií Frýdek-Místek. Na vítěze obou kategorií soutěže čekala odměna v podobě přijetí ke studiu na FIT ČVUT bez přijímacích zkoušek a nejlepší tým kategorie NAG-IoE pro svoji školu navíc vybojoval šek v hodnotě 20 000 korun.
„Mně to nefunguje! V programu nic nevidím a potřebuji nastavit elektroměry,“ volá nervózní zákazník. Dokážou středoškolští studenti vyřešit jeho problém? A zvládli by postavit vlastní meteostanici a pomocí mobilní aplikace sledovat tlak, teplotu vzduchu i vlhkost? Soutěž pro mladé talenty Networking Academy Games je postavila právě před tyto úkoly. Již jedenáctý ročník, jehož organizace se ujaly profesní organizace lektorů programu Cisco Networking Academy v ČR, spolek i-com-unity a společnost Cisco, proběhl ve dnech 18. a 19. března v Praze a tentokrát jej pořadatelé rozšířili o novou kategorii NAG-IoE zaměřenou na internet věcí.
Do letošního ročníku se přihlásilo 42 týmů ze všech koutů republiky a na velké finále, které hostila Smíchovská střední průmyslová škola v Praze, jich dorazilo rovných 30. Na co se museli soutěžící připravit? „Soutěž Networking Academy Games je zaměřena na studenty středních a vysokých škol. Zadání vychází z praxe. Studenti musejí zprovoznit síť, zabránit kybernetickému útoku na ní a následně jí uvést do původního stavu, aby vše fungovalo, stejně jako by to bylo u skutečného zákazníka,“ říká Martin Pruša, koordinátor NAG 2016 a prezident spolku i-com-unity.
Celkem se kategorie HS3 zúčastnilo 14 týmů a jejich úkolem bylo odražení kybernetického útoku, zabezpečení webových stránek a jejich zprovoznění, aby mohl jejich teoretický zákazník, v tomto případě energetická firma, spravovat svoji síť elektroměrů. Pro vítězství v kategorii NAG-IoE musely týmy zabojovat v pěti kolech, ve kterých si například vyzkoušely, jaké je to sestavit si vlastní meteostanici a následné vytvořit aplikaci, ve které se zobrazí aktuální teplota vzduchu, tlak, vlhkost a další ukazatele počasí. V posledním, pátém kole pak týmy sestavovaly funkční stěrač. Tato část soutěže byla navíc bodově zvýhodněná, což nakonec výrazně zamíchalo konečným pořadím.
„Jsme svědky dramatické proměny světa okolo nás, doslova digitální revoluce, která mění fungování celých odvětví ekonomiky. Abychom plně využili tento trend, budeme potřebovat tisíce IT specialistů, kterých se dnes nedostává. Jsem proto rád, že akce typu Networking Academy Games pomáhají přitáhnout pozornost nadaných studentů a mladých talentů pro informační technologie a zprostředkovávají jim spojení s praxí,“ podotýká k soutěži Karol Kniewald, regionální CSR manažer pro Evropu a CIS ze společnosti Cisco.
Vítězství v kategorii NAG-IoE nakonec poputuje do Frýdku-Místku díky týmu Malinovky v sestavě David Pavelka, Vojtěch Kožuch, Daniel Krůl s lektorem Václavem Návratem. „Soutěže se účastníme pravidelně. Ačkoliv koordinace bývá časově náročná a občas se hůře kombinuje s výukou, výsledek stojí za to a celý tým si zaslouží poděkování,“ zhodnotil úspěch týmu lektor Václav Návrat. Na druhém místě se umístila Střední odborná škola elektrotechnická z Hluboké nad Vltavou. Její tým se před závěrečným kolem pohyboval na čtvrtém místě a do Prahy dorazil ze tříčlenného týmu pouze David Strnad, který sám dokázal svoji školu posunout na stříbrnou pozici, za což získal i zvláštní ocenění. Třetí místo putuje do Plzně díky vítězi prvního kola, týmu Traktor Crew.
Důvod k radosti měli i studenti Vyšší odborné školy a Střední školy technické Česká Třebová, jejichž zpracování zadaného úkolu pro kategorii HS3 se zdálo porotcům nejlepší. Za tímto úspěchem stojí Vojtěch Richter, Patrik Sršeň, Jan Brokeš a lektor týmu Radim Němec. Na druhém místě skončila Střední škola a vyšší odborná škola aplikované kybernetiky Hradec Králové a trojici uzavřela Smíchovská střední průmyslová škola z Prahy.
Program Cisco Networking Academy si klade za cíl najít a rozvíjet talenty v oblasti síťových technologií. Pomáhá firmám identifikovat nadané studenty a zároveň studentům získat potřebnou praxi pro jejich další rozvoj. Od začátku působení v Česku prošlo programem Cisco Networking Academy více než 35 tisíc studentů středních a vysokých škol, v současné době navštěvuje některý z kurzů tohoto programu přes devět tisíc studentů na 78 lokálních akademiích.
Cílem soutěže Networking Academy Games je umožnit studentům škol prezentovat znalosti a dovednosti z oblasti počítačových sítí, které získávají díky studiu v programu Cisco Networking Academy. Soutěž zároveň umožňuje ocenit nejlepší jednotlivce či skupiny studentů a podnítit jejich zájem o další studium.
Partnery letošní soutěže byly Fakulta informačních technologií ČVUT v Praze, Západočeská univerzita v Plzni, Smíchovská střední průmyslová škola, Fluke Networks, Networksys, Whitesoft a IQRF Alliance.
0 komentářů:
Okomentovat