Ve své přednášce s názvem Biologie vzdělávání: Jak se děti učí prostřednictvím volné hry a zkoumání bude Gray v pátek 15. dubna na Právnické fakultě UK hovořit mj. o tom, jakým způsobem se učí děti lovců a sběračů, tedy lidí, kteří jsou přirozenému vzdělávání nejblíže. Podle Graye, který se dlouhodobě zabývá výzkumem role hry a přirozené lidské zvídavosti v procesu učení, se děti rodí vybaveny nezdolnou touhou po poznání, která se nejlépe rozvíjí v prostředí, jež jim umožní svobodnou a nikým neřízenou hru a zkoumání.
Právě na takových principech fungují i školy typu Sudbury Valley, v nichž Peter Gray prováděl některé své výzkumy. Tyto školy jsou v podstatě společenstvími věkově promíchaných dětí i dospělých s osobními vazbami, v nichž je názor každého dítěte brán stejně vážně jako názor dospělého, a kde mají děti naprostou svobodu a volnost v nakládání se svým časem. Úspěšnost absolventů takovýchto škol dokládá několik výzkumů a studií.
Stejně jako každé mládě, i dítě se učí hrou, zkoumáním a napodobováním toho, co vidí ve svém okolí. Děti se učí rády a lehce vše, co jim dává smysl. Od zavedení povinné školní docházky jsme si však zvykli čas dětí organizovat dle potřeb společnosti zaměřené na práci a výkon. Lidská mláďata tak mají čím dál méně času na volnou hru a vlastní zkoumání, tak důležité pro radost z učení a ze života vůbec.
„Vycházíme-li z historických důkazů a podkladů ze sociálních průzkumů, zjistíme pěti až osminásobný nárůst počtu diagnostikovaných depresí a úzkostných poruch u dětí či čtyřnásobný nárůst procenta sebevražd u dětí do 15 let. Omezování dětských her a kreativity má za následek také pokles schopnosti vlastní kontroly a sebekázně či vyšší výskyt narcismu a nízkou schopnost empatie,“ říká Peter Gray.
web: www.svobodauceni.cz
Facebook: facebook.com/svobodauceni
Podporují nás:
Ondřej Liška, bývalý ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR: „I přes veškeré reformní a modernizační snahy zůstává současný vzdělávací systém poplatný počátkům průmyslové éry. Na řadě míst ale začínají prokvétat přístupy, které doslova revolučně mění dosavadní vzdělávací paradigma. Velmi vítám iniciativu SvobodaUčení.cz, která vnáší nový a mimořádně inspirativní pohled na hodnoty svobody a odpovědnosti ve vzdělávání.“Jana Nováčková, psycholožka, spoluautorka přístupu Respektovat a být respektován: „Projekt SvobodaUčení.cz přináší informace o jiném paradigmatu vzdělávání. Model školy Sudbury Valley je pro mne vizí vzdělávání budoucnosti, kdy dítě bude mít šanci maximálně zužitkovat svoje jedinečné vlohy a tím, že si samo bude řídit své učení (resp. mu bude dovoleno, aby poslouchalo svůj unikátní vnitřní vývojový program), bude také růst osobnostně ve svobodného člověka.“
SvobodaUčení.cz je nezisková organizace založená v roce 2012. Zaměřuje se na šíření informací o svobodném vzdělávání, svobodných a demokratických školách a sebeřízeném (informálním) učení. Propojuje lidi s podobnými názory na vzdělávání a pořádá různé akce, jako například setkání, semináře, konference, letní a zimní pobyty, spoluvydává knihy.
6 komentářů:
ŽÁDNÁ ŠKOLA NNEÍ VĚZENÍ!!!!
Jse jen o to, aby se paní učitelky z dědin a vesnic chytly za frňák a valily do harantů látku dle ŠVP školy. Aby to nebylo založeno jen na drezůře.
Svoboda učení - jednou stejně přijde. Jako skončila inkvizice, otroctví, skončí i tradiční škola. To některé hodně štve, ale nic jim to platné nebude - rozum a lidskost zvítězí, jsou silnější.
"rozum" Tragicky nechápete, že právě ten dostane na prdel.
Tradiční škola skončila už dávno.
Školu od nepaměti tvořil učitel a jeho žáci, kteří přicházeli za učitelem, aby se od něj Něco naučili. Být žákem Mistra, znamenalo záruku kvality. Být absolventem Školy, otvíralo dveře.
Rozum a lidskost v dnešním světě nemá místo. A kdoví, jestli kdy měla.
Hloupost a peníze jsou silnější. Jupíí!!! Ještě, že je to taková psina.
Celosvětový mír v duši všem!
Ještě tam chybělo - halleluja, hosana.
To se praktikuje přes 2 tisíce let a nějak to nefungovat a nefungovat. Kde udělali soudruzi z NDR chybu?
Kdyby v rámci akademické výpomoci zavítal za velkou louži někdo s přednáškou "Nedělejme ze škol střelnice a honitby na spolužáky a učitele" a pak třeba z Kuby nebo podobné necivilizované pustiny připlul jiný s příspěvkem "Jak vymýtit negramotnost", seklo by to jen s citlivou paní Kalabisovou, nebo i s tím arogantním Grayem?
Okomentovat