MŠMT představuje výsledky zápisů pro rok 2016/17

pondělí 4. dubna 2016 ·

Ministerstvo školství představuje výsledky zápisů k povinné školní docházce pro školní rok 2016/17. Jde o hrubou analýzu údajů ze sběru dat z Výkazu o zahájení povinné školní docházky v základní škole podle stavu k 28. února 2016. Výsledky zápisů víceméně korespondují s předešlými roky, a také s dlouhodobým trendem snižování podílu počtu žádostí o odklad. K významným změnám nedochází ani v případě zápisů do běžných základních škol a ani do těch speciálních základních škol, které zápisy pořádaly.


„Z údajů o zápisech vyplývá, že do běžných nebo speciálních základních škol míří přibližně stejné počty dětí jako vloni, což znamená, že se z hlediska novinek vyplývajících z novely školského zákona zatím nemění v tomto ohledu zásadně téměř nic, co by nám signalizovalo velké přesuny dětí. Co se ale změní, je nárokovost všech dětí na takovou míru podpory, jakou ve vzdělávání potřebují,“ řekla ministryně školství Kateřina Valachová.

Ze sběru dat totiž vyplývá, že se v porovnání s loňským stavem sice významně nemění počty zapisovaných dětí jako celku ani počty dětí žádající o odklad, mění se ale struktura zdravotního postižení zapisovaných. Do běžných základních škol se hlásí oproti loňsku nepatrně více dětí s již diagnostikovaným zdravotním postižením ve všech kategoriích s výjimkou tělesného postižení, kde dochází k mírnému poklesu. Do speciálních škol, které realizovaly zápisy, se hlásí nepatrně více dětí s již diagnostikovanými vadami řeči, více vadami a vývojovými poruchami chování. Méně dětí bylo ve speciálních školách zapsáno s již diagnostikovaným mentálním postižením, v porovnání s loňskem o 19,3 % (další část mentálně postižených je ale zahrnuta i v postiženích více vadami nebo v kategorii bez postižení).

Do běžných základních škol přišlo letos k řádným zápisům 150.307 dětí, což je o 2.309 (1,6 %) zapisovaných více než loni. Jistý nárůst zapisovaných je nejspíše přímým důsledkem silných populačních ročníků, dále souvisí s možností účasti dětí na zápisech na více školách, a také se zvýšením počtu základních škol zapisujících do nového školního roku (oproti loňsku o 33).

Speciální základní školy, které letos zápisy realizovaly, jsou spojeny s 2.028 zapisovaných, což je o 74 zapisovaných (3,5 %) méně než loni. To nejspíše souvisí s faktem, že aktuální populační ročník je o něco menší než loňský, přičemž je zde charakteristické, že rodiče většinou nezapisují děti do více takových škol, jako je tomu u zápisů do škol běžných.

Co se týče podílu zapisovaných s žádostí o odklad, ten koresponduje s dlouhodobým trendem, kdy se za posledních pět let tento podíl snížil z 12,3 % na současných 10,9 %.

1 komentářů:

Unknown řekl(a)...
4. dubna 2016 v 21:19  

//Méně dětí bylo ve speciálních školách zapsáno s již diagnostikovaným mentálním postižením, v porovnání s loňskem o 19,3 %.//

Paní Jana a její tým poradenských pracovníků. Zázrak v Lurdech.
Ale to bych nesměl být tak blízko těm vyšetřením, abych věřil na zázraky. Jedno vyšetření pro získání doporučení již nestačí, musí se během měsíce opakovat, případně vyhrožování nebo dehonestace rodičů. Tak rád bych Vám citoval slova maminky jedné žákyně na adresu paní psycholožky po zjištění, že ani ne po roce má jít dcerka opět na psych. vyšetření.
Maminko, Vaše dcera je stále LMP. Necháme jí ve speciální škole.
Maminko radujte se, Vaše dcera o 2 body už není LMP, do specky jí nedáme doporučení.
Co byste chtěli raději každoročně jako rodičové číst?
No, zapotějí se zatím jen elementaristky, ale nebojte, od září se pro ostatní nic nezmění. Zatím.