S ohledem na nezbytnost dodržení jednotnosti a kvality výkladu právních předpisů upravujících oblast společného (inkluzivního) vzdělávání, stanovilo MŠMT níže uvedené podmínky pro udělení akreditace v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků programům s tématy společného vzdělávání pro cílovou skupinu pedagogických pracovníků škol a školských zařízení: Lektoři vzdělávacích programů musí doložit certifikát NIDV/NÚV (vzdělávání v rozsahu 40 hodin s výstupem Lektor-implementátor pro společné vzdělávání).
Informace k akreditaci vzdělávacích programů zaměřených
na témata společného vzdělávání
č.j.: MSMT-10907/2016-1
S ohledem na nezbytnost dodržení jednotnosti a kvality výkladu právních předpisů upravujících oblast společného (inkluzivního) vzdělávání, stanovilo MŠMT níže uvedené podmínky pro udělení akreditace v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků programům s tématy společného vzdělávání pro cílovou skupinu pedagogických pracovníků škol a školských zařízení (v souvislosti s novelou školského zákona, § 16 a dalších ustanovení, včetně prováděcí vyhlášky č. 27/2016 Sb.):
1. Lektoři vzdělávacích programů musí doložit certifikát NIDV/NÚV (vzdělávání v rozsahu 40 hodin s výstupem Lektor-implementátor pro společné vzdělávání)
K uvedenému vzdělávání je možno se přihlásit na adrese sp.vzdelavani@nidv.cz. Vstupním požadavkem je kvalifikace pedagogického pracovníka, magisterské vzdělání a minimálně 5letá praxe při výkonu činnosti pedagogického pracovníka. K přihlášení přiložte svůj strukturovaný profesní životopis. Zařazení do kurzu není nárokové.Témata společného vzdělávání, u nichž je vyžadováno lektorování proškoleným lektorem-implementátorem pro společné vzdělávání:
A. Specifika vzdělávání a školního hodnocení jednotlivých skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami- Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, úpravy obsahů a výstupů ze vzdělávání, role IVP, psychodidaktika.
- Vzdělávání žáků s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů narušené komunikační schopnosti, žáků s SPU, s autismem, s ADHD, ADD, se smyslovým postižením, s tělesným postižením, s více vadami, možnosti vzdělávání žáků s LMP.
- Vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami – chudoba, postavení azylanta, cizinci – vliv těchto faktorů na organizaci a průběh vzdělávání těchto žáků – pouze je-li do tématu zahrnut výklad právních předpisů upravujících danou oblast.
- Vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků – pouze je-li do tématu zahrnut výklad právních předpisů upravujících danou oblast.
- RVP ZV – specifika úprav.
B. První stupeň podpůrných opatření
- PLPP (plán pedagogické podpory), tvorba, význam a vazba na podporu ŠPZ.
- Role individualizace ve vzdělávání versus vytváření PLPP.
- Práce s PLPP.
- PLPP jako jedno z východisek pro stanovování vyšších stupňů podpory.
- Role školního hodnocení.
C. Druhý až pátý stupeň podpůrných opatření
- Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (popis druhů podpůrných opatření, organizace před vydáním a následně po vydání doporučení, IVP jako specifické podpůrné opatření, organizace vzdělávání žáka, pedagogické intervence, předměty speciálně pedagogické péče).
- Personální podpůrná opatření – asistent pedagoga dle § 5 a § 18 vyhlášky č. 27/2016 Sb., další pedagog, speciální pedagog, podpora ŠPZ, odborná personální podpora – tlumočník znakového jazyka, přepisovatel.
- Speciální učebnice, pomůcky a kompenzační pomůcky – způsoby přidělování pomůcek.
- Normovaná finanční náročnost, propojení matriky a výkazů a doporučení ke vzdělávání.
2. Obsah programu zaměřený na výklad právních předpisů upravujících oblast společného vzdělávání – rámcový přehled témat výuky s minimální hodinovou dotací (je-li záměrem žadatele předložit program zaměřený pouze na výklad nových právních předpisů souvisejících se společným vzděláváním)
- Seznámení s novelou školského zákona – zákonem č. 82/2015 Sb. a prováděcí vyhláškou č. 27/2016 (min. počet hodin 8)
- Seznámení s novelou školského zákona - zákonem č. 82/2015 Sb., zejména s § 16, 17, 18 a 19 a dalšími ustanoveními s přímou souvislostí s prováděcími předpisy zejména s vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, doporučení ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, formuláře.
- Filosofie společného vzdělávání, anglický model P. Farrella, porovnání integrace a inkluze.
- Úprava v pojetí žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a struktura podpůrných opatření, přehled podpůrných opatření.
- Definování stupňů podpory a obsahu podpůrných opatření.
- Vzdělávání žáků podle § 16 odst. 9 školského zákona – škola, třída, oddělení a studijní skupina, speciální škola versus „běžná škola“.
Poznámka:
Žadatel doloží podrobné rozpracování témat výuky s uvedením časové dotace a přiřazením lektorů k jednotlivým tématům.
V Praze dne 16. března 2016
Mgr. Viktor Kubát, MBA
ředitel odbor dalšího vzdělávání a péče o pedagogické pracovníky
Dokument ke stažení v DOCX
11 komentářů:
Á první rychlokvašení teoretici. Jako po osmačtyřicátém.
Omnis potestas impatiens consortis.
Mohu se tímto způsobem stát učitelem pro 2.stupeň školy? Tedy alespoň učitelem s rozšířenými kompetencemi?
Když si vydělíme těch 40 hodin počtem témat... To museli lektoři-inseminátoři jít opravdu do hloubek problematiky.
K těm uvedeným hodinám přidejte x hodin individuální příprava, dále písemný test o 25 otázkách a ústní zkouška...Zdeňku, možná byste si měli všichni ujasnit, co vlastně chcete.. Nejdříve kritizujete, že odborná veřejnost je ministerstvem málo (nebo vůbec) informovaná o změnách. Když udělá ministerstvo uvedené opatření, opět kritizujete, tentokrát lektory. Ti lektoři jsou také učitelé (nebo bývalí) a trefovat se do nich, mi nepřijde příliš fér.. Zdeňku, pokud ti připadá označení "inseminátor" vtipné, pak je mi tě líto. Mě toto označení uráží.
Mně se ten program pro implemenní instruktory s patřičným kádrovým zázemím líbí, neb možná budou tzv. překlopení do KS3, aby klopocení mizerně placených učitelů kolem PLPP mělo patřičnou "šťávu":)))
Hele, jako normální učitel vcelku normálních dětí si začínam připadat tak nějak méněcený.
Vypadá to, že se patřičně vzdělaných pedagogů hrubě nedostává. Kdo se o děti se specifickými vzdělávacími potřebami staral doposud? Nebo takových dětí nějak dramaticky přibylo?
Dětí se speciálními vzdělávacími potřebami nikterak nepřibylo. Pouze byly "překlopeny" ze škol, které je uměly vzdělávat a měly v práci se žáky s různými druhy postižení letité zkušenosti, do škol, kde si s nimi učitelé nebudou vědět rady, natož aby je uměli vzdělávat. Pár hodin kurzu je jim pro kočku.
Co mi to jen připomíná, aha, implementaci ŠVP. Úplně stejně hnusnej přístup k problematice.
Nevim, jestli se taky muzu vyjadrit, kdyz jsem vlastne vubec nepochopil, co se v tom dokumentu pise...
Ale jen ze v pripade toho kurzu na rizeni jesterky je treba si taky doma prostudovat nejake ty predpisy a kupodivu se na zaver taky sklada test.
Pozitivni je, ze se chce alespon tech 5 let praxe s detmi...
Paní Zapletalová je jiná liga než Učitelské profesní sdružení! Zatím si ohlídala nejen pedagogickou kvalifikaci implementátorek, ale hlavně jejich komunikační schopnosti srovnatelné s úspěšnými pojišťováky, táborovými řečníky, šmejdy nebo organizátory pyramidových her. Přesto - mantra lektorky: "Může se vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit… ale to je tak asi všechno, co s tím můžete dělat," mi implantována nebyla. Stále obhajuji zachování Přílohy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, obhajuji zachování škol a tříd vyučujících podle této přílohy. Myšlenku inkluze diskredituje její zavádění administrativním opatřením hodným totality.
Okomentovat