Dnes byla spuštěna webová stránka iniciativy Odtajnit maturitní data, která žádá Ministerstvo školství, aby se součástí nové maturitní zkoušky stalo i zveřejňování anonymizovaných maturitních dat. EDUin tuto iniciativu podporuje a vnímá její požadavky jako logickou součást trendu otevírání dat získaných za veřejné peníze a obecně sílícího významu otevřených vzdělávacích zdrojů.
Stránky najdete na adrese www.data-mat.cz. Iniciativa žádá kompletní zveřejnění prvotních maturitních dat s vymazanými osobními údaji. Jedině z nich lze získat informace, které přesahují úroveň čísel poskytovaných Cermatem. Ten zatím po skončení maturitní zkoušky zveřejňuje jen souhrnná data o výsledcích celých testů.
Pro zveřejnění dat existují tři hlavní argumenty.
- „Otevření“ dat umožní maturantům kvalitnější přípravu.
- Učitelé uvidí výsledky své práce v širších souvislostech.
- Data existují, nikomu neuškodí a náklady nestojí za řeč.
EDUin se spolu s Českou středoškolskou unií stali prvními podporovateli iniciativy. EDUin vnímá větší otevřenost maturitních dat jako cestu k dalšímu zkvalitňování maturity.
Oldřich Botlík, zakladatel iniciativy Odtajnit maturitní data, řekl: "Společná část maturitní zkoušky každoročně zásadně ovlivní budoucnost desetitisíců mladých lidí. Když populační ročník „špatně“ odmaturuje třeba z matematiky, jsou toho plná média a hovoří se o úpadku vzdělanosti. Zhoršují se ale studenti, nebo jen Cermat vytvořil těžší test? To zatím bohužel ověřit nelze, a proto chceme změnit způsob, jakým nás stát o výsledcích zkoušky informuje.“
4 komentářů:
Konkurenční testovací polečnosti mají zálusk na data Cermatu?
Vždyť Kalibro a Scio mají data vlastní a lepší. Kdyby chtěly mohly by udělat relevantní závěry i bez Cermatu.
Kdo chce psa být, hledá hůl. A - jak známo - vždycky najde.
Na jednu stranu je mi to celkem jedno, vím, co mí studenti umí/neumí i bez dat od Cermatu. Na druhou stranu motivy EDUinu a pana Botlíka mi čestné nepřijdou.
Data budou zajímavá, ale mne by zajímalo toto. Když někdo na mšmt/cermatu příjde na to, že nějaká zkouška je příliš snadná, resp. příliš málo studentů selhalo, jak, kdo a dle čího zadání testy posléze kalibruje k určitému procentu propadlíků. Jinými slovy, kdo, jak a podle čeho určuje meziročně měnící se úroveň obtížnosti, čímž nastavuje národní laťku minimální úrovně sš vzdělání v předmětu při výstupu. Jak se tito nastavovači latěk jmenují a odkud berou mandát k posouvání latěk nahoru a dolů. To bych vážně moc rád věděl.
Kolego Tajný,
již staří latiníci říkali - Verba movent, exempla trahunt. Zkuste proto jít Cermatu příkladem, odtajněte se a třeba se polepší i ono. Za pokus to určitě stojí.
Okomentovat