Z dopisu: "V zemích, kde si na inkluzi jenom nehrají (a kde by proto nikoho ani ve snu nenapadlo „inkludovat“ žáky s mentálním postižením do běžných tříd s tím, že je tam budou vzdělávat učitelé bez náležité kvalifikace!), se podobně rozsáhlé změny, jaké mají u nás nastat k 1. září 2016, připravují po léta. Nezbytná je především zásadní změna ve vzdělávání pedagogů na vysokých školách a dlouhodobá, prakticky zaměřená příprava učitelů již „sloužících“. Bez důkladně připraveného „pedagogického terénu“ nelze s podobným projektem vůbec začít! Dále musí být dlouho dopředu kvalifikovaně připraven a následně politicky vyjednán odpovídající objem rozpočtových prostředků, a to i s rozpočtovým výhledem na řadu let dopředu."
Martin Odehnal: Otevřený dopis vládě ČR ve věci inkluze
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
69 komentářů:
Velmi bych si přál, aby si to přečetli (a pochopili) nejen všichni členové vlády, ale také všichni poslanci a senátoři.
A velmi se těším, pokud možno přímo zde na České škole (neb práci Janka Wagnera oceňuji a přeji jemu a ČŠ velkou sledovanost) na věcnou protiargumentaci - např. osazenstva ČOSIV, ale hlavně zodpovědných úředníků MŠMT.
Velmi případný (vhodný, správný a argumentačně "vyfutrovaný") text.
Jen se obávám, že ony fanatické fanatiky tzv. společného vzdělávání nepřesvědčí...
Možná to bude chtít aby podobně jako v pohádce Christiana Andersena nějaké to dítě prostořece vykřiklo "král je nahý..."
Geneze, současný stav a perspektivy inkluzivního vzdělávání v našem školství, vše věcně dokumentované, odborně analyzované a srozumitelně prezentované.
Text by si měli přečíst nejen ti, jimž je primárně určen, (a kteří ho patrně nedočtou nebo nepochopí),ale všichni lidé, kterým leží na srdci budoucí úroveň vzdělávání žáků postižených i nepostižených.
Líbí se mi zvlášť ten závěr. Není dnes 30. výročí "Černobylské havárie"? Analogicky lze myslím pohlédnout na Kariérní řád učitelů a s ním spojenou účelnost a efektivnost koncepčního řízení a rozpočtového financování škol a také na účelnost a efektivnost čerpání vzdělávacích EU dotací. Vláda a MŠMT ČR budou, myslím, mít i v těchto věcech o čem přemýšlet a konat. Doufám, že to nebude o "sarkofágu".:) J.Týř
Přepínat složitě fungující reaktor do režimu kaskadérsky pojatého ručního řízení několika nezodpovědných osob se myslím nevyplácí. Pravda o škodlivých následcích se pak nakonec ukáže. Viz Speciál ČT24 dnes ve 20.00h.
Ač mimořádně dlouhé, bezesporu kvalifikovaně sepsané.
Stačilo by mi, kdyby si MŠMT ze svých řad vybralo jediného pracovníka-odborníka na danou problematiku, který by se stejnou erudicí rozklíčoval jednotlivá významná tvrzení.
V případě sporů (a že jich pravděpodobně bude vcelku dost) bych si rád udělal obrázek, čí data mají větší vypovídající hodnotu a především, které dávají větší naději na udržitelnost nastartovaných změn. Je asi zřejmé, že změny nastanou a mají-li být udržitelné, pak musí být systémové a tudíž s garancí potřebných zdrojů (minimálně lidských a finančních).
Pane magistře Odehnale, máte můj velký obdiv za tento "boj proti větrným mlýnům". Pokud by se vaším rozsáhlým dopisem někdo ve vládě nebo na ministerstvu zabýval a nebyl zatížen vedlejšími tlaky a zájmy musel by uznat, že pravdu máte vy, nikoli paní ministryně a její zájmové skupiny. Držím Vám palce za všechny děti, rodiče a učitele.
Palec nahoru.
Díky všem za podporu!:-)
M. Odehnal
Velice dobře a přehledně napsané.
Je pikantní, že v době rasově motivovaných útoků, hákových křížů na zdech, neonacistických pochodů, fyzických útoků na lidi tmavé pleti a nepokryté segregaci romských dětí na českých základkách se pan Odehnal vší silou snaží dokázat, že opak je pravdou a žádná rasově motivovaná diskriminace ve vzdělávacím systému či na pracovním trhu, patrně spouštěč inkluze, v Čechách neexistuje. Buď žije v jakési paralelní naivní realitě a skutečně nevidí, co se na českých základkách a v české společnosti s (nejen)Romy děje, nebo se tímto populistickým hraním na city snaží o návrat na politické výsluní.
Blesk je klikatý proto, že neví, kam udeřit. Teče nejen voda, ale také děravý hrnec. Švédská premiérka měla v kapesníku cibuli, aby se zviditelnila. Jakou další pitomost ještě pan Tajný Učitel vymyslí?
paralelní naivní realita... populistického hraní na city
Hezkyyy...
vší silou snaží dokázat, že opak je pravdou a žádná rasově motivovaná diskriminace ve vzdělávacím systému či na pracovním trhu, patrně spouštěč inkluze, v Čechách neexistuje.
Neni třeba dokazovat, že něco nexistuje, když to neexistuje.
Rasově motivované útoky, hákové kříže na zdech, neonacistické pochody a fyzické útoky na lidi tmavé pleti se vzděláváním a zaměstnáváním nikterak nesouvisejí. Neboť ty nehezké věci nečiní učitelé ani zaměstnavatelé. Víte?
Říká se tomu logika. To jen pro upřesnění.
kdyby si MŠMT ze svých řad vybralo jediného pracovníka-odborníka na danou problematiku, který by se stejnou erudicí rozklíčoval jednotlivá významná tvrzení
Zřejmě nadchází epocha činění nemožného a konání zázraků. To skutečně nestačí ta štrapáce s Ovčáčkovým archivním pátrání po Peroutkově tvorbě? Ten jediný, odborně zdatný pracovník, kterého na ministerstvu školství mají, už teď neví, beztak, kam skočit dřív.
Píše se 26. duben roku 2036. Aktuality dne:
"Předseda představenstva nadace Miloše Zemana Ovčáček nachází už šestý výtisk článku Ferdinanda Peroutky 'Hitler je džentlmen'... Expertu ministerstva školství se podařilo rozklíčovat další tři významná tvrzení na dvacáté straně Odehnalova otevřeného dopis vládě ČR ve věci inkluze z roku 2016... Dva kilometry severovýchodně od šumavské obce Lenora našli v borovém lese jantarovou komnatu... A právě jsme dostali do sluchátek zprávu, že poprvé v dějinách lidstva stanula lidská noha na Marsu. Bohužel se nepodařilo zjistit, čí ta noha je."
Výborně, pane Odehnale. To je, oč tu běží. O širší souvislosti koordinovaného útoku na české národní školství, které jste ve svém rozsáhlém rozboru doložil. Stále je třeba připomínat, že všechny děti v České republice vzdělávané, včetně dětí romského původu, a to děti „zdravé“, i ty jakkoliv postižené, jsou v tomhle tažení internacionály zaprodaných škůdců jen rukojmími a živými štíty. Uvidíme, jestli se potrefeným podaří přejít vše mlčením. Děkuji
Pane Hawigere, žasnu nad Vaší skromností. Stačil by jeden, ale musel by být z ministerstva, že? Potíž je v tom, že tvrzení se nerozklíčovávají. Ani na ministerstvu. Tvrzení se dokazují. A důkazy Vám pan Odehnal ke svým tvrzením přiložil. Jestli je Vám to málo, obtěžujte se s rozklíčováním toho právního paskvilu ("rozsudek") sám. A propos, takhle nějak si představuji, když žhář dumá nad "udržitelností nastartovaných změn".
autor jest buď mimo realitu,nebo tento blábol sepsal za účelem zviditelnění se
Mimo realitu jsi čím dál víc ty, laimesi.
.........Je pikantní, že v době rasově motivovaných útoků, hákových křížů na zdech, neonacistických pochodů, fyzických útoků na lidi tmavé pleti a nepokryté segregaci romských dětí na českých základkách se pan Odehnal vší silou snaží dokázat, že opak je pravdou a žádná rasově motivovaná diskriminace ve vzdělávacím systému či na pracovním trhu, patrně spouštěč inkluze, v Čechách neexistuje. ............
Nevím, zda jste Tajnej matematik.Asi i vy říkáte dětem - nepleťte si hrušky s jabkama. Tak, prosím, vy taky ne.
Pro příklad nemusím chodit daleko. Je konec dubna a do naší školy právě nakráčel nový žáček. Protože ve staré škole začal mít fobii ze spolužáků, doslova(potvrzeno lékařem). Jo, zapomněla jsem - romských spolužáků, kteří ho totálně šikanovali a to ve škole i mimo školu!. Fuj, to jsem ale rasista.
Na romské problematice se v tomhle státě úžasně přiživuje tolik subjektů, že by dávno museli být nejen integrovaní,ale patřit mezi elity národa (kdyby ty subjekty dělaly, co dělat mají). Když odhlédnu od těch pár, které skutečně něco dělají, zbývá oooobrovské množství takových, kteří jen píší připitomělé články do novin,a médií(http://www.ceskatelevize.cz/porady/10252839638-hyde-park-ct24/215411058080424-hyde-park/, http://www.novinky.cz/veda-skoly/401261-i-pres-male-zlepseni-diskriminace-romu-ve-vzdelavani-pretrvava-ukazala-studie.html,http://zpravy.idnes.cz/ospod-socialka-diskriminace-romove-skoly-fgd-/domaci.aspx?c=A160421_141310_domaci_jj)
A žalují a pomlouvají, kudy chodí. Pan Odehnal má pravdu v tom - jak to, že se nikdo nebránil těm hnusnostem a evidentním lžím, které k rozsudku vedly? Stále mě to jen utvrzuje v tom, že je to odporná politika, kdy napříč celým spektrem politických stran si všichni přihřívají polívčičku před kdejakými volbami a po volbách po školství ani pes neštěkne. Všechny proklamace jdou do kopru. Na místo ministra se dostává člověk jen na doplnění nějakého klíče procent pro vládní strany.
Tajný, doporučují vám, stejně jako podobným šaškům, kteří hřímají moudra - běžte na rok do školy, kde je cca 40% Romů. Ona vás ta sranda přejde.
Rasově motivované útoky, hákové kříže na zdech, neonacistické pochody a fyzické útoky na lidi tmavé pleti se vzděláváním a zaměstnáváním nikterak nesouvisejí. Neboť ty nehezké věci nečiní učitelé ani zaměstnavatelé. Víte?
Říká se tomu logika. To jen pro upřesnění.
O jak krásně jste mne setřel svoji pytlíkovskou "logikou". To jako myslíte, že školy a pracoviště jsou imunní zónou, nebo nějakou bublinou chráněnou před nehezkými jevy ve většinové společnosti tam venku mocným silovým polem. Jen další důkaz, že si nevidíte do pusy.
Beam me up Scotty.
Paní Karvaiová, nekrmte toho trotla, je to ztráta času.
Paní Karvaiová,
protože romští žáci šikanovali (asi nejen jednoho) chlapce ve škole, rasově motivovaná diskriminace Romů v české majoritní společnosti a romských dětí na školách neexistuje? Kdybych učil ve škole se 40% romských dětí, měl bych pravděpodobně potíže a musel bych najít způsob jak učit. Pokud bych vhodný způsob nenašel, určitě bych nezobecňoval a netvrdil, že způsob neexistuje, romské děti jsou nevzdělavatelné atp., Znamenalo by to pouze, že já sám jsem ve svém úkolu selhal.
To pořád neznamená, že rasová, a v poslední době i náboženská diskriminace na českých školách neexistuje, jak se krkolomně a emotivně snaží dokázat pan Odehnal. Nechápu proč bychom se měli v tomto ohledu klamat. Pokud tak činíme nemáme kapacitu vnímat okolí a z pozorování učinit závěry, nebo nechceme vidět skutečnost, protože sledujeme nějaký cíl.
K panu Tajnému učiteli:
Předvedl jste oblíbenou argumentační figuru demagogů: přiřknout oponentovi něco, co nikdy neřekl ani nenapsal, a pak jej rozhorleně za své vlastní výroky setřít. V jazyku „staré dobré“ KGB se to nazývalo „aktivní opatření“ (aktívnyje meroprijátia).
Tedy: nikde jsem netvrdil, že by u nás nedocházelo k dílčím, často i velmi odpudivým excesům – rozhodně však odmítám, že by šlo o systémově nastavenou rasovou diskriminaci, jak „dovodil“ ten pološílený Rozsudek. K rasově motivovaným útokům, malování hákových křížů na zdech atd. dochází prakticky ve všech civilizovaných zemích, meritum věci je v tom, že se tomu ve všech případech státní moc snaží čelit (otázka samozřejmě je, jak efektivně si při tom počíná), nikoli že by tyto úchylky podporovala, či přímo inspirovala.
Co myslíte „nepokrytou segregací romských dětí na českých základkách“ bych opravdu rád věděl – jako že jsou do nich zařazováni? Ale, ale… S realitou se potkávám po celý život – poslední léta jako vedoucí odboru školství na jedné z městských částí hl. m. Prahy, a věřte mi, že na výlety do „jakési paralelní naivní reality“ mi vskutku nevybývá ani minuta času.
Vyloženě jste mě rozesmál svou hlubokomyslnou úvahou na téma mého údajného snažení „o návrat na politické výsluní“. Sotva se jaksi mohu navracet někam, kde jsem nikdy nebyl, že?
Mimochodem: ještě že jste učitelem tajným a ne veřejným – dělá se mi husí kůže z pomyšlení, že by někdo takový mohl učit děti…
M. Odehnal
Pane Odehnale,
...státní moc snaží čelit (otázka samozřejmě je, jak efektivně si při tom počíná), nikoli že by tyto úchylky podporovala, či přímo inspirovala.
Jo čelí, třeba když Zeman s Konvičkou burácí unisono hymnu na Albertově při zakázané účasti studentů.
...odmítám, že by šlo o systémově nastavenou rasovou diskriminaci
Co je systémově nastavená rasová diskriminace? Jako že je ukotvená v zákoně? Apartheid? Nebo že učitelé a pracovníci ppp tiše spolupracují při řešení "romského problému"? Jak častá musí být, aby byla "systémová"?
Co myslíte „nepokrytou segregací romských dětí na českých základkách“ bych opravdu rád věděl – jako že jsou do nich zařazováni?
Děti na přinejmenším jedné české základní škole, byly v první třídě odděleny dle barvy pleti. Byť na to inspekce opakovaně důrazně upozornila, nic se nezměnilo, nikdo neodstoupil, nikdo se neomluvil, nic. Chápu některé důvody, chápu rodiče a učitele, ale nechápu proč je nutné zavírat oči a dělat že problém neexistuje.
Pro někoho je třeba post na mšmt výsluním.
Mně se zas nedělá husí kůže z pomyšlení, že někdo jako vy je vedoucí odboru čehokoliv kdekoliv.
dle barvy pleti. Byť na to inspekce opakovaně důrazně upozornil
A nebyla to inspekce, která rasisticky sčítala Romy?
rasisticky sčítala Romy
Lépe, Romčata! Tedy malé děti, které o tom ani nevěděly. A to byla teprvá prasárna.
Vytvoření speciálních, rozumějme lepších podmínek dětem, které to z nejrůznějších důvodů potřebují, není žádné vyčleňování, natož pak projevem rasismu. Víte? Říká se tomu logika. To jen pro upřesnění.
A prezitenta republiky sem netahejme. Ten je mimo logiku zcela.
..Děti na přinejmenším jedné české základní škole, byly v první třídě odděleny dle barvy pleti......
A co kdyby to bylo ku prospěchu věci? Dal si někdo práci s tím vyhodnocením - tedy vyhodnocením vzdělávacích dopadů? Nebo se šlo jen po tzv. rasismu? Tohle v tomhle státě totiž řešíme. Vše je hned rasismus a já nevím co. Přitom mnohé snahy byly utlučeny právě takovými blbými argumenty.
před páru lety někdo zjistil, že v eu existují inkluzivní fondy a škoda nechat milion ležet ladem neboli nečerpat,jenže kde vzít ty inkluzivisty tj araby,turky,kurdy apod, a tu někoho napadlo že máme vlastní "kurdy" romy,takže budem čerpat na ně,vše šlo oukej aý do chvíle než kontrola z eu na čerpání zjistila, že nečerpáme na cizince,pro k teré inkluze a penízky jsou,ale na vlastní občany, a co více,že tito naši spoluobčané nejsou na stejné škole ale na nějakých prapodivných "zvláštních" školách,na ktetré nic čerpati nelze,tak aby se čerpalo,tak se využilo kapitolky,že kromě klasických inkluzistů-kurdů cizinců,lze něco odčerpat i na znevýhodněné ve smyslu postižené,což jest ovšem taky na hraně,a tak někdo vymyslel akci postižený do každé školy a bude se čerpat,no vidíte a nemusel jsem sepisovat mnohostránkový elaborát
Pane Tajný učiteli,
je opravdu obdivuhodné, kolik zábavných podivnůstek dokážete vměstnat na tak skromný prostor… Jestliže se už neobtěžujete přečíst si pořádně text, s nímž polemizujete, bylo by myslím docela osvěžující, kdybyste si alespoň zapamatoval, co jste psal ve svém předchozím příspěvku.
Pro osvěžení paměti: psal jste doslova o „nepokryté segregaci romských dětí na českých základkách“, z čehož vyplývá jednoznačně, že popisujete obecný stav v českém školství. V reakci na mou odpověď je to najednou „přinejmenším jedna česká škola“.
Jinak je velmi obtížné vést diskusi s někým, kdo nechápe ani význam obecně užívaných slov a domáhá se jejich vysvětlení. Viz Vaše pohlouplé otázky na téma systémově nastavené rasové diskriminace („jak častá musí být, aby byla systémová?“) či Vaše mudrování o státní moci, „třeba když Zeman s Konvičkou burácí unisono hymnu na Albertově při zakázané účasti studentů.“ Unisono burácení hymny, ať už v jakémkoli obsazení (i kdyby se to týkalo celé vlády) nemá vskutku se státní mocí nic společného, jakkoli si o konkrétních účastnících mohu myslet leccos nepěkného.
Jsem rád, že jste aspoň přiznal, že je pro Vás post na MŠMT výsluním – pro mne tedy v žádném případě nikoliv.
Toto je moje poslední reakce na Vaše povídánky – s „hrdiny“, kteří dokáží své ubohosti vykoktávat výhradně anonymně, nemíním nadále ztrácet čas. Se svou husí kůží už si prosím nějak poraďte sám.
M. Odehnal
To je místní kašpar a troll pane Odehnale. S ním opravdu neztrácejte čas, nemá to smysl.
OK. Není nutno debatovat. Vaše reakce, stejně jako vaše emotivní články jsou více než vypovídající o vašich jednoduchých názorech a jednoduchých řešeních, či o vašem povědomí o tom, co se skutečně na českých základkách v souvislosti s romskými dětmi děje.
Zeman a jeho politické akce a (ne)reakce na ně nejsou projevem české státní moci? Protože je prezident jenom jako? Já zapomněl. On se poplácává se s agresivním islamofobem jako soukromá osoba za přítomnosti televizních kamer a tleskajících plešek.
Když devět z deseti romských žáků zažije diskriminaci už v 1. třídě zš je to systémové nebo není? Nebo šest z deseti. Ještě systémové? Nebo už ne?
Systémová (rozuměj velmi častá), všude přítomná explicitní i implicitní diskriminace lidí na základě rasy je v Czechii zcela běžným jevem, se kterým se potkávám denně v mhd, v médiích, v obchodech, ve škole, v kavárně i v hospodě.
Čeho dosáhneme tím, že se tomuto páchnoucímu problému budeme vyhýbat, nebo se ho snažit racionalizovat, nevím. Po volbách zde budou možná pochodovat soldatesky Okamurasamurajové, stejně jako dnes Kotlebakorps v Slovakii, nebo Orbángruppen v Hungárii. Pořád budete psát články typu, ale toto se u nás vůbec neděje a když tvrdíte že ano, tak jste reakcionář nebo tak něco.
Kdo tváří v tvář evidentním skutečnostem hovoří nepravdu, k tomu většinou má nějaký důvod. Buďto má potíže realitu vnímat a vyhodnotit, nebo ji vnímat nechce. Jde o to důvod najít.
..Děti na přinejmenším jedné české základní škole, byly v první třídě odděleny dle barvy pleti......
A co kdyby to bylo ku prospěchu věci?
Ku prospěchu věci byl bezpochyby také nezkušený třídní učitel a virtuální asistent.
Jaký důvod máte Vy?
co se skutečně na českých základkách v souvislosti s romskými dětmi děje
Nevím, jak v celé republice, ale u nás ticho po pěšině. Pět běžných základek plus svobodná plus církevní plus praktická. Kdyby se dělo něco nepatřičného, asi by se o tom už dávno mluvilo. Na máloměstě neutajíš nic.
Spíš mi vrtá hlavou, proč rodiče diskriminovaných dětí nezaloží vlastní školu po vzoru rodičů nespokojených, a proč se naopak poměrně vehementně berou za to, aby děti chodily do školy, kde by je případně mohli diskriminovat, a to dokonce v rasistickém kontextu. Víte? Říká se tomu logika. To jen pro upřesnění.
Když o tom ale tak uvažuji, musím přiznat, že od té doby, co jsem se při sčítání lidu přihlásil k romské národnosti v duchu definice Roma formulované ministerstvem školství, a pak to prokecl ve zdejší diskusi, nežije se mi právě jednoduše. To je furt něco. Nit na mně suchou nenechají. Takže rasismus, vlastněěě.
Čeho dosáhneme tím, že se tomuto páchnoucímu problému budeme vyhýbat,....
No to by mě zajímalo, kdo se tomu vyhýbá. Máte Tajnej internet, takže si rozklikněte, kolik organizací "řeší" romskou otázku. Kolik peněz se nalilo. Jaké projekty se uskutečnily. To vše lze najít. Máte pocit, že se něco podstatného mění? Protože lidem nařídit nemůžete - chování, jednání, smýšlení. A k lepšímu nepřispěje žádná "násilná" inkluze a další superakce. Pořád si trvám na tom, že o změnu se musí vždy především zasloužit každý jedinec sám )dnes třeba možná blbý,ale článek o chlapovi, co měl přes 200 kg a dnes se pokouší běhat maraton). Je to v každém z nás a Romové nejsou výjimka. Tohle dokázali černoši v Americe. Kdyby jen seděli a plakali, nikam by se nedostali, i když to Kinga stálo život.
Když devět z deseti romských žáků zažije diskriminaci už v 1. třídě zš je to systémové nebo není? Nebo šest z deseti. Ještě systémové? Nebo už ne?
Když devět z deseti neromských dětí zažije útoky a šikanozní jednání od spolužáků z romského etnika, je to už systémové, nebo není? Nebo šest z deseti?
Když přidržím ženě dveře při vstupu do budovy, nebo jí nabídnu pomoc s těžkou nákupní taškou a ona se na mne vzápětí oboří s výtkou, že je schopna se o sebe postarat sama. Dopustil jsem se genderově nevhodného chování?
Když ve Škole Jaroslava Ježka učí nevidomé žáky odděleně od žáků vidoucích, nedopouštějí se náhodou nepřípustné segregace?
Hele, pamatujete, jak jsme se pošklebovali ve větru, dešti ve stáncích postávajícím Vietnamcům, jak 'slusi, pani, moc slusi' a 'neumim cesky'? Dnes tu ve svých obchodních centrech vytvářejí pracovní místa pro domorodce. Obchodně oživili centrum, když původní obchodníci odešli skrzevá ty zpropadené hypermegamarkety na periferii. Poněkud zvláštní, co? Po necelých třiceti letech...
Zatímco jiní... Po několika staletích...
… a pánem diskuse je opět kolektiv tajných učitelů, který některého ze svých členů pověřil provokativním tlacháním k odvedení pozornosti.
Vážení, co ještě je potřeba popsat a doložit, s prominutím, zabedněncům, jako je chrlič písmen, semtam čárka, pan laimes28, cit.: „autor jest buď mimo realitu,nebo tento blábol sepsal za účelem zviditelnění se“.
Cizí mocí řízené a financované tažení proti českému národnímu školství probíhá přes šestnáct let. Nevidí to jen ten, kdo to vidět nechce. Stav Unie je tak žalostný, že k útoku si likvidátor evropských národních států, jenž se tím cílem ani netají, bez problému najal ESPL a nadiktoval mu, jaký rozsudek musí být vynesen. Když se mu to nepodařilo napoprvé, sestavil si vlastní „Velký“ senát, který už mu z ruky zobal. Prosazen tak byl právní paskvil, o kterém právě je Odehnalův článek. Rozsudkem to tažení zdaleka nekončí a do české právní úpravy jsou nastrčenou pátou kolonou souvěrců nakonec prosazena ustanovení doslova likvidační, jako např. zrušení tzv. přílohy RVP ZV pro LMP a další.
Nejsem a nebyl jsem zaměstnán v resortu školství. Jsem zde jako amatér v původním významu toho slova, čili milovník. Soudím, že soustavná osvětová práce pana Wagnera si nezaslouží být degradována na pouhé roznětky malicherných poznámek všeználků.
Vážení profesionálové, nic ve zlém, ale co naplat: Zle, matičko, zle!
Valachová do švestek a bude hůř.
Ano, je to hodně zlé.
Zrušení Přílohy RVP pro LMP je pro základní praktické školy likvidační. Je neuvěřitelné, že na to stačila jedna hloupá vyhláška. Rodiče dětí s mentálním postižením jsou v pasti, nemají jinou možnost, než svěřit své děti běžným školám, a to i v těch případech, kdy tyto děti na běžných školách již jednou neuspěly. Nemají ani možnost zakládat soukromé základní školy praktické, zbývá jim snad jediná možnost: učit své děti doma. Ale to zvládne jen velmi málo z nich.
Proč se musela tato schválnost udělat právě těm, kteří jsou nejbezbrannější?
Proč se musela tato schválnost udělat právě těm, kteří jsou nejbezbrannější?
Proč? No právě proto!
Dělat schválnosti silnějším je pitomost. To dá rozum.
Tak se po zádech poplácají, jak že to zdařile ošéfovali. A vlastní babišku by prodali...
Doufám, že pan Odehnal dostane na svůj podnět a návrh na uspořádání otevřené diskuse od Vlády ČR odpověď.
A jestli mu vláda neodpoví, můžete ho označit za "mlátiče prázdné slámy", jak je Vaším zvykem.
Bože Vy jste tak naivní. Myslíte, že vláda ČR bude na něco odpovídat? Kvůli inkluzi?
Doufám, že pan Odehnal dostane na svůj podnět a návrh na uspořádání otevřené diskuse od Vlády ČR odpověď.
Proč je zrušení přílohy RVP pro LMP pro praktické školy likvidační? Mohou rodiče rozhodnout o umístění svého dítěte s LMP do praktické školy, nebo ho MUSÍ dát do normální základky a nikam jinam?
https://www.google.cz/search?q=Zru%C5%A1en%C3%AD+P%C5%99%C3%ADlohy+RVP+pro+LMP+&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=Dn8jV5mGDIKB6QSE07zoDg
Hledej šmudlo...
To je, oč tu běží.....
I kdyby se rodičům podařilo umístit své dítě do základní školy praktické, bude se tam stejně učit podle RVP ZV, případně nějak "upraveného" někým, kdo má o vzdělávání dětí s MP informace na úrovni 40 hodinové osvěty.
Odpusťte asi neznalý dotaz, ale pokud tedy rodiče dítka s LMP uznají za vhodné trvat na vzdělávání v praktické zš, tamní pedagogové, kteří už nebudou speciální pedagogové (proč?), ale jacísi narychlo proškolení učitelé, budou ve výuce slepě jako stroje sledovat RVP ZV, nebo jeho upravenou verzi, aniž by vzali v potaz schopnosti, potřeby či potenciál individuálního dítěte?
p. poste.restante, přirovnávat romské děti k nevidomým, a omlouvat tím jejich oddělení od ostatních to bude asi ta nadsázka že?
I speciální pedagogové, pokud ve školách zůstanou, budou muset respektovat neodborně upravený RVP ZV. Pokud by chtěli vzít v potaz schopnosti svých žáků, museli by vyučovat podle zrušené Přílohy s učebnicemi pro základní školu praktickou.
a omlouvat tím jejich oddělení od ostatních to bude asi ta nadsázka
Asi stejná nadsázka, jako je na základě několika excesů označovat celé české školství za diskriminační.
Poslyšte, kdyby například probíhala výuka v romské třídě za pomoci romských asistentů, byla by to podle Vás pomoc, nebo diskriminace?
Paní Cat, pro ujasnění. Rodiče tedy mohou nadále trvat na vzdělávání svého dítěte v praktické škole. Ve škole dítě budou učit speciální pedagogové. Tito budou muset respektovat neodborně upravený RVP ZV. Výsledek: dítě bude strádat. Jsou tu dvě nejasnosti. Předjímáme, že RVP ZV bude upravený neodborně a předpokládáme, že speciální pedagogové na praktických školách vypnou vlastní hlavu a srdce a budou tvrdošíjně učit děti s LMP dle nevhodného RVP. Nezlobte se, nechápu zcela proč dochází k tak dramatické reakci na inkluzi.
Pane poste.restante,
Poslyšte, kdyby například probíhala výuka v romské třídě za pomoci romských asistentů, byla by to podle Vás pomoc, nebo diskriminace?
Otázkou je motiv pro vytvoření čistě romské třídy. Je to proto, že mají jako celek tak odlišné speciální vzdělávací potřeby, že je jednoduše nelze vzdělávat spolu s ostatními dětmi? Nebo je to proto, že rodiče bílých dětí si je ve třídě nepřejí a ředitel ustoupí tlaku? Kdosi s relevantní zkušeností zde na České škole před časem napsal, že ideální stav pro vzdělávání romských dětí je skupina tří, čtyř dětí v každé třídě zš. Jinými slovy, zdá se být důležité, aby romské děti měly ve škole kamarády a učitele/asistenta, který by byl dostatečně hluboce obeznámen se specifiky jejich kultury, řebříčku hodnot a rodinnou situací a který by byl jimi akceptován jako autorita. Lze se domnívat, že za těchto okolností by některé romské děti měly motivaci do školy chodit a vzdělávat se (alespoň v kontextu výuky ve třídě).
Obecně je snad možné říci, že pokud chceme pochopit jinakost, není nejlepším řešením se od jinakosti oddělit.
1."Rodiče tedy mohou nadále trvat na vzdělávání svého dítěte v praktické škole" - pokud dostanou doporučení poradenského zařízení. Když nedostanou, mají smůlu.
2."Předjímáme, že RVP ZV bude upravený neodborně"- nepředjímáme, už existuje.
3."Speciální pedagogové na praktických školách vypnou vlastní hlavu a srdce a budou tvrdošíjně učit děti s LMP dle nevhodného RVP".Nevypnou hlavu ani srdce, ale budou muset učit podle platného dokumentu, což zajisté bude kontrolovat ČŠI. Nevím, jak bude ČŠI reagovat na to, když učitelé podle svého srdce budou ve 4.ročníku učit podle ZVP pro 2. roč.
Na 2. stupni už nebudou vyučovat speciální pedagogové, nýbrž odborní učitelé jednotlivých předmětů, což bude velmi složité zvláště v takových předmětech, jako je matematika fyzika chemie, cizí jazyk a pod.
Těch důvodů, které jsou těžko pochopitelné by se našlo víc.
Rozumím a děkuji za odpověď. Pokud je to skutečně nastaveno tak, že děti s LMP budou na druhém stupni praktické školy učit odborní učitelé dle nevhodného RVP, bez znalosti problematiky speciálního vzdělávání, je to špatně. Dovedete si představit situaci v ppp, kdy rodič bude trvat na zařazení svého dítěte do praktické školy a pracovník poradny mu jednoduše nařídí dát dítě do normální zš, proti jeho vůli? Myslím, že toto by bylo na žalobu. Něco jako nezákonné zasahování státu do práv rodiče zvolit nejvhodnější způsob vzdělávání pro potomka.
Obávám se, že takových žalob bude hodně. Např. jestliže žák byl na ZŠ dlouhodobě neúspěšný a byl převeden na základní školu praktickou, kde prospívá a poradenské zařízení mu "naměří" IQ 71 a doporučení na setrvání v základní škole praktické mu nedá, budou se rodiče bránit.
Jestli si to dobře vybavuji, tak ty "kontroly", zda žák s MP už "nezmoudřel" se budou provádět každoročně, takže rodiče ani nemají jistotu, že žák na škole, kde je spokojený, bude moci dokončit povinnou školní docházku.
ideální stav pro vzdělávání romských dětí je skupina tří, čtyř dětí v každé třídě zš...
Možná Vás překvapím, ale s podobným modelem nemám také ani ten nejmenší problém.
Nebo je to proto, že rodiče bílých dětí si je ve třídě nepřejí a ředitel ustoupí tlaku?
Tohle bude do budoucna vždy problém.
Jak chcete zabránit rodiči, aby dal své dítě do jiné školy?
A bylo by myslím oboustranně prospěšné přiznat si, že mnozí rodiče tak nečiní z nějakého apriorního rasismu, ale na základě zkušenosti, ať už vlastních, nebo zprostředkovaných.
Nemáte někdy dojem, že nad srovnatelnými prohřešky u romského etnika se prostě více přivírají oči, ať už s ohledem na jejich specifičnost, Vašimi slovy "jinakost", nebo prostě z primárního strachu, abych nebyl obviněn z rasismu a následně nenašel u auta proříznuté pneumatiky? Což je pochopitelně živnou půdou pro eskalaci konfliktu.
Paní Cat, nechci to trivializovat, ale pokud IQ zázrakem poroste, (což je vysoce nepravděpodobné, porostou spíše dovednosti), bude asi čas uvažovat nad změnou požadavků, nebo dítě IQ test prostě zpacká a zůstane tam, kde je mu dobře. Jsou-li pracovníci ppp tak omezení, že vydají posudek na základě IQ testu samotného, žaloby a platbu následného odškodnění si zaslouží.
Pane poste.restante, řešením, ač diskutabilním, jsou možná, alespoň v některých zemích, tzv kvóty. Bez rozdílu škol a tříd.
Romové zřejmě chystají demonstraci proti inkluzi:
http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/390620/inkluze-proti-diskriminaci-deti-ve-skolach-romum-ve-studiu-nikdo-nebrani-rika-predseda-help-roma.html
Romové zřejmě chystají demonstraci proti inkluzi
Naprosto dokonalé vyvrcholení této absurdní taškařice.
Inu nevím, ale na základě čeho by měli pracovníci PPP vydávat potvrzení o nízkém intelektu, když ne výhradně na základě standardizovaného testu inteligence?
Tajný, co to je "řebříček hodnot"? Prostě, komu není shůry dáno, ten je blbej. A blbci vždy budou:
1) Proti plošnému testování kvality výstupů vzdělávacího procesu.
2) Pro začleňování sebe sama do hlavního vzdělávacího proudu, aby měli šanci dělat vytoužená povolání. Že na ně nemají hlavu, to ta hlava ne a ne a nepochopí.
3) Relativizovat standardizované inteligenční testy - ať už tím, že nemají býti jediným zdrojem informací, tím, že jsou kulturně podmíněné, nebo tím, že jsou prostě špatné, škatulkující, technicistní, šablonovité, bigótní a omezené.
Omezenec propaguje omezenost úloh proto, že je nedokáže vyřešit. Jak absurdní...
Pane Doležele, ono je to mnohem složitější.
Výsledky jednorázového testu nedokáží vždy spolehlivě predikovat školní úspěšnost žáků, a zejména ne žáků s mentálním postižením.
Často při nich záleží na momentální dispozici či indispozici, roli hraje strach z neznámých lidí a neznámého prostředí, komunikační problémy ( třeba u dětí s autismem) a řada dalších faktorů,mezi něž patří i kvalita testů.
Školní úspěšnost žáka nezávisí jenom na úrovni jeho rozumových schopností, lépe či hůře měřitelných inteligenčními testy (které někteří pychologové testy dokonce odmítají) ale na mnoha dalších činitelích, např. na motivaci, zájmovém zaměření, volních vlastnostech, kázni, ale i na vnějších faktorech, jako je sociální a rodinné prostředí, ve kterém žák žije.
Rozhodování o zařazení žáka do školy by proto nikdy nemělo být jednorázovou záležitostí a vždy by se mělo provádět ve spolupráci poradenského zařízení s učitelem, který žáka dobře zná a jeho rodiči. Poradny by neměly být fabrikami na testování, ale tím, kdo dobře poradí.
To je spor mezi exaktními a neexaktními disciplínami. Já si myslím, že pokud má někdo rozhodovat o tom, jaký vzdělávací proces jedinec nastoupí, nemělo by to být na základě subjektivního arbitrárního rozhodnutí.
Takové rozhodnutí musí být validovatelné, přezkoumatelné a reprodukovatelné. Ne, že se jedna paní psycholožka rozhodně nějak, druhá stejně a třetí opačně. To pak každému rodiči postačí, když si těch poraden obejde dostatečný počet a dostane vždy to, co chce. Co je tohle za službu? To by byl jen hodně drahý způsob, jak vždy a za všech okolností politicky ospravedlnit rozhodnutí rodiče.
Bohužel, člověk není exaktně měřitelný a IQ ( i kdyby se ho podařilo změřit relativně přesně) zdaleka není jediný faktor, který by měl rozhodovat o tom, jak se má dítě vzdělávat, ani o tom, jak se bude dále vyvíjet.
Zejména složité je to u dětí s mentální retardací.Lehká mentální retadace se vyznačuje IQ 50-69. Při jednom měření bylo žákovi "naměřeno" IQ 68 a žák byl zařazen do základní školy praktické.Tam se mu speciální pedagogové odborně věnovali a při dalším měření po roce se mu podařilo zodpovědět o 2 otázky více a bylo mu naměřeno 71. Bylo proto doporučeno jeho opětovné přeřazení zpět do základní školy, odkud před rokem odešel.
Člověk není stroj, pane Doležele a s politikou to nemá společného vůbec nic.
Okomentovat