Něco se nepovedlo, klín je zatnut špatně, je třeba ho vytlouct. Nejlépe jiným klínem, říká lidová moudrost. Můžeme si tak pomoci, ale třeba také ne. Možná pak budou ve špalku zatnuty klíny dva, možná si skřípneme ruku, možná odletí ocelová špona a my na tom budeme ještě o něco hůř než předtím… Tak nějak je možné chápat novelu školského zákona, kterou přijali poslanci i senátoři.
Jednotné přijímací zkoušky, povinná maturita z matematiky, povinný poslední rok v mateřské škole, povinnost běžných škol přijímat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami… Povinnost, nařízení, příkaz! Něco je špatně, tak to z moci úřední přikážeme změnit. A nějak nám přitom uniká to, proč věci nejsou v pořádku. A že to zákonem nenapravíme.
Střední školy v této zemi jsou naplněny ze šedesáti procent. Až dojdou na střední školy současné silnější populační ročníky, budou naplněny z pětasedmdesáti procent. Znamená to, že velkou část míst na středních školách nepotřebujeme. Ale také to, že s tím málem, co v porovnání s jinými zeměmi do regionálního školství jde, nakládáme nehospodárně, že zaplněné školy doplácejí a dotují ty nenaplněné, že učitelé mají mizerné platy, že maturitní zkoušku nezvládnou desítky procent maturantů. A my, místo abychom řešili uvedené problémy, tak nařídíme povinné přijímací zkoušky. Zkoušky, které nic z naznačených problémů neřeší a řešit nemohou. A doufáme, že problémy zmizí, že špatně zatnutý klín vyrazíme jiným.
Podobně je to i s povinnou maturitní zkouškou z matematiky. Není pochyb o tom, že matematika je na střední škole důležitý a nenahraditelný předmět. Nejen pro vysokoškolské studium oborů, kde se bez dobré znalosti matematiky studenti neobejdou. Je to předmět, který rozvíjí dovednosti potřebné v jiných oborech – analytické uvažování, racionální řešení problému, cesta k ověřitelnému výsledku. Kvalitní výuka matematiky je skutečně jedním ze stavebních kamenů kvalitního středoškolského vzdělávání. To ale neznamená, že je potřeba, aby z ní všichni povinně maturovali! Pomineme-li, že pro určitou skupinu lidí to bude vždy strašák – a může se jednat o budoucí veleúspěšné odborníky z různých oblastí, nemůžeme pominout fakt, že výuka matematiky se tím nezlepší. Pravý opak bude pravdou. Na mnoha školách a u mnohých studentů se stane pouhou přípravou na úspěšné zvládnutí testu. Na rozvoj matematické gramotnosti v nejpozitivnějším a nejpotřebnějším slova smyslu zapomeňme!
Stejné je to i s většinou dalších změn ve školském zákonu. Inkluze, socializační problémy některých dětí, návrat rodičů do zaměstnání po mateřské dovolené… Stávající problémy neřeší, ty, které se s přijetím změn objevují, obhájci bagatelizují. Svoboda volby a následná zodpovědnost jsou pojmy, které strůjci novely neberou v úvahu, o finančním dopadu všech uvedených změn se mluví jen velmi povrchně.
Že byl někdy v minulosti klín zatnut špatně, je jasné, ale že bychom se měli důkladně zamyslet, než se ho pokusíme vyrazit klínem jiným, by měli vědět i poslanci a senátoři. I když kladivo většinou do ruky neberou.
Jiří Růžička, kandidát TOP 09 do Senátu, ředitel Gymnázia J. Keplera
Zdroj: TOP O9
Jiří Růžička: Ministerstvo školství vytlouká klín klínem
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
1. před 89 jsme měli vyspělé školství ve srovnání se západem
2. po 89 jsme ho zničili na zaostalou úroveň západu
3.na západě zavedli jako progres to,co jsme zde měli před 89 a my se musíme jako součást eu přizpůsobit
4.bohužel,v dnešní době je to,co jsme tu měli před 89 již zastaralé
5.takže výsledkem je zastaralý západní chlív,doplňovaný zastaralými socialistickými klíny
před 89 jsme měli vyspělé školství
Z čeho tak usuzujete? Vzpomínám si, kolik chytrých spolužáků nemohlo studovat, kolik kantorů nemohlo učit, kolik času místo výuky jsme strávili demonstrováním za mír a socialismus, kolik času místo školy jsme sbírali kameny nebo brambory na polích, kolik času ve výuce jsme věnovali tématům "Dějiny MDH a KSČ" a podobně.
Tedy souhlasím s tím, že západě zavedli jako progres to,co jsme zde měli před 89. Teď místo školy chodíme na Dny Země, vytváříme projektové dny, jezdíme za odměnu na zasedání parlamentů, ať už v Praze nebo Bruseli, navštěvujeme partnerské školy, sedíme na preventivních programech (tu o šikaně, tu o drogách, tu o všem možném i nemožném), ekologicky se aktivujeme...
Je to sice Topák, ale má pravdu. Jen si nejsem jistá, co jeho souputníci ve straně udělali lépe pro školství, když byli u lizu?
1/inkluze - kdyby všechny vlády, včetně té s Top 09 a ODS (kteří teď hodí předvolební body) daly dost peněz do regionálního školství, nemuseli bychom tu zhovadilost teď řešit.
2/střední školy - ani tyto strany nebyly schopné řešit financování školství, které nutí školy formou neviditelné ruky trhu, narvat do svých škamen i děti, které na danou školu prostě nemají a držet si je tam do posledního ročníku na semeno (i když některé studenty zahlédnou jen několikrát do roka).
3/matematika se nám vytrácí (kromě údajné příčiny pár neschopných matikářů - ono jich zase tolik nebude), protože se nám celkově vytrácí to, že děti si ze školy mají odnášet vědomosti. Mezitím se nám školy začaly přeměňovat na kluby potkávání se s dětmi, herny , omlouvárny všeho možného proč něco nejde. A nazvali jsme to moderním trendem školství. A pak chcete, aby děti už v devítce zvládly násobilku - naivové.
4/učitelům nabyla dvojnásobně práce mimo třídu, platy jim relativně zůstaly stejné. Jen jim zmizely motivační složky platu.
5/ze všech stran se na učitele valí jen kritika , kritika, kritika. To by ubylo i vola vážení.
Co udělala TOP09 pro zlepšení školství, když byla ve vládě?
Tak teď je zbytečné dělat chytrého.
Souhlas s p. Karvaiovou.
Vola by nejen ubylo ale by ho to i ubilo. Obávám se, zda už nechcíp.
TEda ,já už fakt blbnu, no jo ubilo, ubilo, ubilo (abych to nezapomněla)
27. dubna 2016 6:23
Tak nějak nemám na školství před rokem 1989 dobré vzpomínky. Současnost se vskutku začíná v jiných barvách podobat minulosti. Mnohdy se na mnoha školách už vůbec neučí. Na vině jsou rozsáhlé projekty, mimoškolní akce v době výuky, ... Obrovsky narostla administrativa. Platy stojí za ....Narostly tlaky od rodičů, ČŠI, zřizovatelů, vedení škol,.. Tedy taky nic moc.
Současnost se vskutku začíná v jiných barvách podobat minulosti.
Mnohdy se na mnoha školách už vůbec neučí.
Nevím přesně o jaké barvy by se mělo jednat. Ještě počátkem devadesátých let jsme na průmyslovce 'produkovali' tzv. středoškolské kádry, kteří byli v praxi použitelní, a školy vysoké dokončovali řádně. Vzpomínám, jak jsem mnohdy musel krotit rozezlené tatíky, kteří byli rozhodnuti ty svoje holomky doma zmlátit tyčí.
Pak se do toho vložili školští menežéří a kaučové vzdělávání pro příští století...
Nebo možná spíš přespříští.
Okomentovat