Experti, kteří volají po zvýšení platů učitelů, by měli podporovat i proinkluzivní legislativu, která zamezí tomu, aby si učitelé museli „připlácet“ na svou práci ze svého.
Požadavek školských odborů v rámci kampaně Konec levných učitelů je legitimní. Vedle toho je ale nutné upozornit na fakt, že ani desetiprocentní navýšení platů nevyřeší dlouhodobý problém úrovně učitelů a uchazečů o učitelskou profesi a nevytvoří z učitelské profese „cílovou stanici“ pro nadané uchazeče mezi současnými středoškoláky.
Dlouhodobě podceňovaná práce českých učitelů logicky reziduje ve zvýšený tlak školských odborů na zvýšení mezd. Prokazatelná srovnání v rámci zemí OECD, která staví české učitele do role „chudých příbuzných“ svých kolegů z rozvinutých zemí, usvědčují český stát z dlouhodobého zanedbávání rozvoje vzdělávání v ČR. Vzdělávání je přitom s ohledem na rozvoj této společnosti v horizontu desítek let zcela klíčový sektor.
Navrhované zvýšení platů a debata o něm s sebou ale nesou tři zásadní problémy, na které je třeba upozornit:
- Desetiprocentní navýšení platů učitelů nepovede k tomu, aby kritická masa učitelů změnila často desítky let neměnný přístup ke vzdělávání a výchově, ani nepřitáhne talentované uchazeče k práci učitelů.
- S navýšením platů je nutné spojit efektivní karierní systém, jehož prostřednictvím bude možné odměňovat ty učitele, kteří si to skutečně zaslouží.
- V diskusi o možnostech navýšení platů ve školství je třeba upozornit na inkonzistentní postoje, podle nichž za nízké platy učitelů může inkluze. Naopak, navrhovaná legislativa umožňuje školám získat další finanční prostředky na to, co si nyní školy musejí platit ze svého, jak odbory upozorňují.
Zdeněk Slejška, ředitel EDUin, řekl: „Když se sejde na jednom místě několik desítek prokazatelně nadaných středoškoláků, jako tomu bylo nedávno v případě sjezdu České středoškolské unie, a položíte otázku, kolik z nich uvažuje o profesi učitele, přihlásí se vám dva. Oba pak řeknou, že by se ale raději vyhnuli studiu na pedagogické fakultě a získali kvalifikaci v zahraničí.“
10 komentářů:
Narovnání platů a kariérní řád jsou dvě odlišné věci! Kariérní řád neřešeí mizerně platy učitelů. Nejprve je potřeba narovnat platy. A místo pseudokariérního řádu (který je aktuálně předložen) uvažovat raději o tom, jak podporovat profesní rozvoj učitelů.
Typicky eduinské - vyšší platy ano, ale jen pokud podpoříte inkluzi, kterou vychytrale redukujeme na peníze přesunované z běžného rozpočtu. A pozor - v žádném případě nejde o kvalitu všech učitelů (a tím ani o KVALITU VZDĚLÁVÁNÍ VŠECH ŽÁKŮ), ale jen o přispění vyvoleným; zřejmě především kombinaci kantmentlektor vzdělanou neformálně.
„Když se sejde na jednom místě několik desítek prokazatelně nadaných středoškoláků, jako tomu bylo nedávno v případě sjezdu České středoškolské unie, a položíte otázku, kolik z nich uvažuje o profesi učitele, přihlásí se vám dva. Oba pak řeknou, že by se ale raději vyhnuli studiu na pedagogické fakultě a získali kvalifikaci v zahraničí.“
---
Aniž bych to zlehčoval - čím jsou nadáni a jak prokazatelně? Uznává zákon pedagogické vzdělání ze zahraničí?
Na stránky ČSU jsem koukl a nic objevného jsem tam nenašel. Pokud tedy nemám být nadšen z toho, že se student dokáže vyjádřit.
A naposledy - kdo tvrdí, že za nízké platy může inkluze?
Eduin si prostě zase trošku zamlžil.
Co se týká těch středoškoláků - pokud to není vysloveně neschopa a má trochu technického citu, každému bych doporučil jinou kariéru než učitele, protože to se fakt neoplatí. Pokud bych se měl rozhodovat dnes, už bych na "učitele" nešel, přesto, že tou prací nejsem znechucen, částečně bych mohl říci, že mě baví (s mnoha ALE).
Stejně tak si dovedu představit i jiné práce, které by mne bavily a finačně bych byl úplně jinde (knihovnictví ani sociologie by to pochopitelně nebyly).
Už by nešlo ani tak o ty peníze, to by se dalo i zkousnout, ale psychické zatížení je vyšší a vyšší, papírů víc a víc, děcka větší a větší gauneři. Do toho inkluze. Výhledově samá negativa...
Učitelstvo má za sebou 25 let planých slibů a planých nadějí.
Karierní systém za učitele inkaso nezaplatí.
Nový systém přerozdělování (reforma financování)do systému peníze nepřidá - jen někomu ubere a jinému přilepší. Souvislost inkluze a financování učitelské práce je jen demagogický argument, který má zakrýt jediný cíl, kterým je jen a pouze zrušení praktických tříd a škol.
Potřebujeme jen trochu slušný plat a žádné další oblbování a opičárny vrchnosti a samozvaných "expertů" přisátých na systém.
Desetiprocentní zvýšení platů učitelů neřeší systémový problém
S tím se dá i souhlasit. Než se ale přijde na to, co systémový problém vyřeší, mohou se platové tarify navýšit klidně i o dvacet procent. To by se pak ovšem nemuselo dostat na odborníky na vzdělávání. A především TO je problém.
"bude možné odměňovat ty učitele, kteří si to skutečně zaslouží."
To určitě nevyřeší kariérní řád v rozsahu KS1-3. O tom vůbec nemusí nikdo pochybovat. A co se týče nadtarifních složek? O tom víme každý své. Někdo dostane 30 000,- a nedělá nic, druhý maká a dostane 200,-Kč. Stačí být zadobře s paní řídící a panem zástupcem a "nosit švestičky z naší zahrádky" a být paní řídící k dispozici i v době mimopracovní.
Stačí být zadobře
Všude chleba o dvou kůrkách...
To je tedy blábol - ale jeho vyznění je jasné - všichni učitelé si nezaslouží možnost platiti nájem. Jen ti proinkluzivní, proškolení lektory placenými oproti nim dvojnásobně. Za peníze daňových poplatníků a na úkor škol.
"Desetiprocentní navýšení platů je pro lékařské odbory minimem, které by se už dál snižovat nemělo." A to dostanou letos a příští rok. (http://www.novinky.cz/domaci/402124-nemecek-zvyseni-platu-ve-zdravotnictvi-si-vyzada-3-5-miliardy-korun.html)
Jsem zvědav na naše odbory. A naše ministerstvo.
Okomentovat