Před více než deseti lety u nás vyšel překlad americké příručky provázející učitele rozhodnutími, jež je třeba činit při práci s kurikulem. České vydání se jmenuje Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině a shodou okolností jsem byl jeho odpovědným redaktorem. Když jsem po letech domlouval s nakladatelstvím název pro svou původní českou knihu o kurikulu, asi jsem nevědomky parafrázoval uvedený název. Knížka, kterou otvíráte, totiž rovněž chce provázet čtenáře po určité cestě. Na rozdíl od americké knížky však tentokrát nejde o cestu jedné učitelky nebo jedné školy, které připravuje svůj školní vzdělávací program. Mým hlavním cílem bylo pomoci čtenáři lépe porozumět kontextu cesty, po níž se česká škola jako instituce dostala od podrobných osnov přes první vlnu snah o vytvoření moderních vzdělávacích programů v devadesátých letech 20. století k rámcovým a školním kurikulům a k současné potřebě formulovat evaluační standardy.
Zásadní roli v těchto procesech hrála zahraniční inspirace, a proto je podstatná část práce věnována popisu zahraničních trendů a zkušeností. Kniha je určena zejména těm, kdo chtějí kurikulu hlouběji rozumět, případně dokonce kurikulární dokumenty zkoumat a hodnotit. Proto obsahuje poměrně rozsáhlou metodologickou část, jež se zabývá různými přístupy k analýze kurikula a obsahuje i ukázky jejich aplikací na kurikulární dokumenty.
Kniha ke stažení i prohlížení na Academia.edu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Zajímalo by mě, zda příručka v rámci zahraničních zkušeností obsahuje i negativa a rizika kurikulární praxe.
Můžeme se podobně ptát, proč vlastně jsou naše děti v posledních letech vzdělávány podle nedbale napsaných nebo nedůsledně implementovaných kurikul?...
Je potřeba si přiznat, že za těchto podmínek kurikulum není nějaká promyšlená stavba, je do značné míry historickou náhodou. Kurikula obecně historicky vznikají asi eklekticky, legitimizací stávající praxe nebo přebíráním příkladů ze zahraničí, spíš než systematickou racionální prací. Nebyla vyvinuta pro dosažení nějakého jasného souboru cílů, ale vytvořila se postupně, jak se zvyšovala složitost vzdělávání (Longstreet, Shane 1993, cit. in Marsh, 2004). V procesu tvorby obsahu školního vzdělávání (a tedy i v jeho výsledcích) působí
také řada iracionálních prvků a „strašidel minulosti“ (Kenwayová, 2008, s. 12), jež výrazně omezují předpoklad racionality.
Jestli to není totéž, co jsem psal zde.
Už jste si pane Šteffle opravil ŠVP ve Scioškole?
Okomentovat