Z veřejných prostředků vzniká každoročně mnoho vzdělávacích materiálů, textů, brožur apod. Aby byly veřejné peníze co nejlépe využity, měly by být materiály za ně pořízené zveřejňovány a zároveň licenčně otevřeny pro další využití. To je součástí vznikajícího Standardu digitálních vzdělávacích zdrojů, ke kterému je možné se vyjádřit do čtvrtka 28. dubna v diskuzním fóru Metodického portálu RVP.CZ.
Do čtvrtka 28. dubna je možné se na webu Metodického portálu RVP.CZ vyjádřit k očekávané odborné kvalitě, požadovanému formátu dokumentů, audiovizuálních materiálů či licenčním pravidlům u vzdělávacích materiálů a zdrojů, které vznikly z veřejných peněz. U licencí bude např. důležité, zda licence, pod kterou budou materiály zveřejněné, umožní i následné komerční užití.
“Komerční využití má svá rizika, ale do veřejných rozpočtů přispívají i firmy a jejich zapojení může pomoci kvalitní vzdělávací zdroje podpořit inovacemi a dále šířit. Komerčnímu využití se nebrání ani řada učitelů, kteří dobrovolně zveřejňují své podklady, či Wikipedie,” sdělila Tamara Kováčová, koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání z EDUin.
Výstupy z veřejně podpořených projektů se tak mají stát otevřenými vzdělávacími zdroji (z angl. Open Educational Resources - OER), k tomu je však nutné se shodnout na formě publikovaných materiálů, tedy Standardu digitálního vzdělávacího zdroje. Dostupnost a šiřitelnost digitálních obsahů podpořených z veřejných prostředků pod otevřenou licencí, jako je například Creative Commons, je podmínkou pro naplnění Strategie digitálního vzdělávání ČR do roku 2020, jejíž cílem je rozvoj digitálních dovedností žáků i učitelů. “Pro vzdělávací systém jsou otevřené vzdělávací zdroje příležitostí, jak rozšířit nabídku kvalitních a aktuálních výukových materiálů,” dodává Ondřej Neumajer, který vedl pracovní skupinu pro vznik Strategie. Očekává se, že požadavky standardu přijmou i učitelé, kteří veškeré své podklady do výuky zveřejňují už nyní a zdarma.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Hlavní povinnou vlastností produktů pro výuku, podpořených z veřejných peněz, by měla být evidovatelnost/sledovatelnost skutečného využívání. (Ne jen toho, že si někdo něco stáhl z nějakého úložiště.) Jistěže to není technicky triviální, ale je to realizovatelné, komerční produkty tuto vlastnost mívají, protože se bez ní marketing, ale i další vývoj neobejde.
Realita je totiž taková, že u mnohých OER, jejichž vytvoření bylo podpořeno veřejnými penězi, je jejich cena v přepočtu na jednoho žáka či učitele, který je reálně používá, přímo astronomická. (Většinou kvůli slabé kvalitě, kterou při přidělování veřejných peněz předem zajistit nelze a následně, v situaci, kdy už veřejné peníze byly tzv. "vyčerpány", ji raději nikdo zjišťovat ani nezkouší...)
Kvalita je obrovským problémem. Je zarážející, že často dochází za veřejné peníze k pouhému přenosu dat z volně dostupných zdrojů - např. z Wikipedie a nikomu to nevadí. Výjimkou nejsou ani lemplovitě opsané manuály dodávané ke komerčním softwarům a vydávané jako nenahraditelná pomoc učitelům.
Jistě by bylo společensky přínosnější i čestnější ty hrsti veřejných peněz raději dát rovnou třeba té Wikipedii než je takto vyházet oknem.
Nevím, kdo je autorem tohoto textu, ale Tamary Kováčové bych se rád zeptal, zda zmiňovaní učitelé chtějí komerčně využívat materiály zaplacené z veřejných peněz? A zda Wikipedie podle ní hodlá za přístup vybírat poplatky?
Zmínku o Wikipedii lze pochopit také tak, že její text mohu volně převzít a prodávat. Je to tak? (Ne převzít konkrétní údaj, větu s citováním zdroje, ale třeba článek, soubor článků.) Tak to snad není!
Jde mi o to, že mnohé školy již vyčerpaly peníze na tvorbu "vzdělávacích materiálů", které ale nepřinesly nic nového, neboť šlo jen o kopírování dat z volně dostupných zdrojů (někdy byl uveden původní pramen, někdy ne).
Jako rodiče školních dětí mne nemile překvapilo, že za tvorbu PowerPointových prezentací (pro žáky finálně naprosto neatraktivních) výše uvedeným způsobem některé školy dostaly bez mrknutí okem zaplaceno. Jediným cílem evidentně bylo přilepšit si finančně.
Pochybuji taktéž, že o takovéto materiály budou mít nějaké firmy zájem.
Bylo by zajímavé vidět konkrétní čísla, kolik vzniklo skutečně kvalitních vzdělávacích materiálů versus vynaložené prostředky. No, možná se brzy dočkáme. Budou-li totiž firmy moci komerčně využívat VM z veřejných peněz, pak se jasně ukáže, kolik skutečně kvalitních a přínosných věcí tu vlastně vzniklo.
Osobně bych PP prezentace nezatracoval. Kvalitní obsahově i graficky udělaná prezentace je určité výbornou pomůckou. Nemusí být vše interaktivní. To že je spousta materiálů vyloženě nepoužitelných je sice pravda, na druhou stranu, je jich i hodně opravdu super. Problém, je že to nikde nikdo zatím nevytřídil. Nebo možná právě teď k tomu dojde.
Zdeněk
Okomentovat