Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.
Co přinesl týden 11. 4. – 17. 4. 2016
Témata týdne:
Výrok týdne:
„Když jsou v normální třídě 1 či 2 horší děcka, učitel to zvládne. Má na ně nižší nároky, ale ti horší se „polepší“ už tím, že se stýkají s lepšími dětmi, i co se týká chování, socializace – když zlobí, i jejich okolí je umravní. Ze školy vycházejí jako míň vzdělaní, ale normální lidé. Když se ale dají do zvláštní školy, jenom se všichni pohorší, chytnou to od sebe, nejsou tam žádné dobré vzory. Učit prakticky nejde, okolí je neumravní, vycházejí ze školy horší, než do ní vešli.“ Průkopník internetového podnikání v ČR Jiří Hlavenka na Facebooku sdílel zkušenost své 90. leté maminky, která 60 let učila, z toho 15 let na zvláštní škole.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- INKLUZE, POLITIKA A IDEOLOGIE
ODS vzbudila svými prohlášeními v souvislosti s novým politickým programem pro vzdělávání značnou kontroverzi. Stranický expert Václav Klaus ml. postavil proti sobě učitele a inkluzi jako „ideologický experiment“. Údajně také z českého školství odsávají peníze blíže nespecifikovaní paraziti (
upozorňovali jsme v minulém Beduinu). Petr Fischer v HN upozornil na fakt, že
inkluze není v rozporu s ideologií liberálně demokratické strany a vyjádřil pochybnost nad tím, zda je populismus správným žánrem pro politickou stranu tohoto typu. Fakt, že inkluze není předmětem ideologických sporů, potvrzuje i studie
Skandinávské zkušenosti s inkluzivním vzděláváním. Na
neodpovědný populismus a posun Petra Fialy, někdejšího nestranického ministra, během jehož působnosti na MŠMT byl legislativní návrh inkluze připravován, upozorňuje v komentáři pro MF Dnes Bob Kartous. Petr Fiala reaguje ve stejném deníku tím, že
odmítá současné pojetí inkluze, tvrzení o platech ale nedokládá. Tomáš Hečko poslal předsedovi ODS
otevřený dopis, v němž žádá analýzu, z níž ODS vychází. Doposud bez odpovědi. Předsedovi ODS
odpověděla i ministryně školství.
- BUDE MATURITA VÍCE TRANSPARENTNÍ?
Nová iniciativa “Odtajnit maturitní data“ žádá zveřejnění anonymizovaných dat ze státní maturity. Umožnilo by to přesnější pochopení, v čem studenti chybují, a zkrátilo dohadování o sporných maturitních úlohách. Iniciativa
spustila v minulém týdnu webové stránky. Vyzývá veřejnost k tomu, aby pomohla zvýšit tlak na ministerstvo školství, respektive Cermat, který testy ke státním maturitám připravuje a vyhodnocuje, aby zveřejnil anonymizovaná statistická data odpovědí studentů na jednotlivé úlohy, podle nichž by bylo možné posoudit kvalitu testů a jejich skutečnou výpověď. Oldřich Botlík, iniciátor projektu,
na potřebu zveřejňování anonymizovaných dat upozorňuje dlouhodobě. Z oficiálních míst zatím reakce nepřišla. Projekt podporuje
Česká středoškolská unie. V komunikaci s ní podporu vyjádřil i šéf sněmovního školského výboru Jiří Zlatuška.
- ŘEDITEL GYMNÁZIA TEPLICE ODMÍTL TLAK VEŘEJNOSTI, ABY VYLOUČIL STUDENTKU NA ZÁKLADĚ JEJÍ VÍRY A PŮVODU
Ředitel Gymnázia Teplice Zdeněk Bergman
obdržel v posledním týdnu údajně desítky e-mailů, které požadují, aby vyloučil studentku arabského původu ze školy (Aktuálně.cz). Je pravděpodobné, že
důvodem je částečně hoax (nepravdivá, záměrně lživá zpráva), který připisuje studentce výroky na adresu české společnosti, které neřekla. Ředitel Zdeněk Bergman žádosti kategoricky odmítl. Zdůraznil, že
studentka je podle jeho zkušeností bystré a slušné děvče, které vloni ocenil za její dobrovolnickou práci. Kampaň proti studentce považuje za populistickou a hloupou.
O smýšlení Eman Ghaleb, dotčené studentky, např. vzhledem k islamistickému terorismu, ale i na reakce české společnosti, si lze udělat obrázek z blogu, který je zveřejněn na webu kampaně Hate Free. Studentka se také
vyjádřila k současné situaci. V souvislosti s politováníhodným aktem nenávisti vůči studentce arabského původu napsal Bob Kartous komentář, v němž poukazuje na
mlčení českých elit ke společenské situaci, kterou často samy aktivně pomáhají vytvářet (Britské listy).
- JSOU SOUČASNÉ STUDENTSKÉ INICIATIVY NA PEDAGOGICKÝCH FAKULTÁCH NADĚJÍ NA ZMĚNU?
Iniciativa Otevřeno, kterou založili studenti Pedagogické fakulty MU v Brně, má virální potenciál. Z poslední kampaně, tedy symbolického přibití tezí o kvalitnějším vzdělávání budoucích pedagogů, vyplývá, že v současnosti už
zahrnuje také studenty z pražské a olomoucké pedagogické fakulty. Co považují studenti za smysluplné ze studia učitelství? A jak to vidí pedagogové? Jak vybrat z učiva na pedagogické fakultě to podstatné, jak z teorie, tak praxe? Jak dosáhnout požadované změny? A co jí brání? Jaký je zájem o změnu z řad studentů a pedagogů? Jak se zapojují? Jak dosáhnout toho, aby na pedagogické fakulty chodili ti, kteří opravdu chtějí učit?
Názory nabídne Kulatý stůl SKAV a EDUin (21. 4., ZŠ Vodičkova).
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 19. 4. ,17.00, EDUpoint Praha, Peďák+ – Jak se svými žáky psát heslo na Wikipedii
- 19. 4., 18.00, Praha – Přednáška Montessori pedagogika pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami
- 21.4., 10.00, ZŠ Vodičkova, Praha – KULATÝ STŮL SKAV A EDUin: Co mohou změnit studentská hnutí na pedagogických fakultách?
- Seminář k aktuálním trendům kariérového poradenství, Praha, registrace do 25. 4.
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.
1 komentářů:
Ponechala bych to stranou svého zájmu, že pan Botlík opět prudí se svým švejkovským "trváním na otázce". Ano, pan Botlík je dlouhodobě zaměřen na to, aby byly uznány všechny křivdy, které mu stát/MŠMT způsobil/o, že nedal/o kšefty s testy jemu, Kalibru nebo kámošům, co se lepí na neziskovku, jako je ta, co tohle prezentuje. Ovšem, co mi vadí, je skutečnost, že autor toho zmateného pamfletu nepokrytě vyhrožuje státní správě a vydírá ji. Cituji: "Proto v předstihu
zveřejňuji návrh, jak POSLAT NA MŠMT MNOŽSTVÍ PODOBNÝCH ŽÁDOSTÍ HNED LETOS V KVĚTNU." Z této věty a z kontextu uvedeného v textu páně Botlíkova webu je zřejmé, že cílem není řešit problém, ale problém naopak vytvářet. Ta velká písmena do textu jsem nedala já, ale pan Botlík, čímž se sám usvědčuje jako expert nikoli na vzdělávání, nikoli na testování, už vůbec ne na školství ale jako expert na potíže.
Okomentovat