V souvislosti s přicházející změnou ve školství, která má začít fungovat od 1. září 2016, se ve veřejném prostoru šíří řada informací až dezinformací: Jak se budou měnit práva dětí s odlišnými vzdělávacími potřebami, jak se budou měnit povinnosti rodičů jako zákonných zástupců a ředitelů škol, či jak se budou rušit především speciální školy a tzv. školy praktické. Nový systém podpory dětí s odlišnými vzdělávacími potřebami, který má podpořit jak tyto děti, tak školy, v nichž se vzdělávají, vyvolává někdy nepřiměřené reakce, přestože z hlediska práv a povinností se vlastně nic zásadního nemění.
Při sledování informací ve veřejném prostoru bychom mohli mít pocit, že společné vzdělávání je nějakou novinkou. Jde však, bohužel, jen o důkaz, že dosavadní školský zákon účinný od 1. ledna 2005 a antidiskriminační zákon účinný od roku 2009 ne zcela zapustily kořeny. Jedním z prvních často opakovaných mýtů je představa, že společné vzdělávání začíná 1. září 2016. Jednoznačná pravidla upravující právo na rovný přístup ke vzdělání platí v České republice, jak již bylo zmíněno výše, od 1. ledna 2005, a nikoli od 1. září 2016. Tato pravidla tedy platí již více než 11 let. V roce 2009, tedy před 7 lety, byla navíc ještě posílena přijetím antidiskriminačního zákona. Nově uzákoněný systém podpůrných opatření na tom nic nemění, pouze jasně definuje, co je podpůrné opatření a vyjmenovává jejich druhy proto, aby bylo jasné, co vše spadá či nespadá do této kategorie. K tomu se mění právní charakter podpůrných opatření. Z práva – možnosti užívat podpůrná opatření se stává právo – nárok dítěte s odlišnými vzdělávacími potřebami na podpůrná opatření. Novela školského zákona tak jenom jasněji definuje už dnes pro tyto děti a jejich rodiče bezplatné právo na podporu při vzdělávání.
Z představy, že společné vzdělávání je něco nového, se pak vyvozují tvrzení, že nově budou muset být tyto děti přijímány do běžných škol, a že je ředitelé nebudou moci odmítat. Přitom právo na vzdělávání v běžné spádové škole mají všechny děti přes 11 let. Spádová škola tedy musí už více než 11 let přijmout každé dítě, které bydlí ve spádovém obvodu školy. Jedinou výjimkou je situace, kdy má spádová škola naplněnou kapacitu. Důvodem nepřijetí proto nemůže být zdravotní postižení nebo jakýkoli jiný druh znevýhodnění.
Na druhou stranu se v podstatě nikdo nezabývá skutečnou novinkou – možností rodičů změnit zprávu a doporučení školského poradenského zařízení cestou odvolání se ve správním řízení včetně dosažení změny zprávy i soudní cestou. Naopak, velká pozornost se věnuje změnám ve vzdělávání děti s mentálním postižením, především pak ve stupni lehké. Účinnost novely školského zákona od 1. září 2016 je s oblibou zaměňována se změnami ve vzdělávání dětí s lehkým mentálním postižením. Největším strašákem je potom hrozba rušení tzv. praktických škol a škol speciálních. Školský zákon ale žádné školy neruší. Je totiž obtížné rušit tzv. praktické školy, které podle školského zákona vůbec neexistují. Školy speciální pak zůstávají zachovány. Jediné, co se bude bez ohledu na novelu školského zákona měnit, je rámcový vzdělávací program pro základní školy, resp. příloha k němu pro děti s mentálním postižením ve stupni lehké.
Posledními hity poplašných zpráv jsou potom údajný odklad inkluze a strašení orgánem sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD), pokud rodiče nebudou souhlasit se zařazením dítěte do běžné školy. Údajný odklad inkluze se zaměňuje s platností zpráv a doporučení školských poradenských zařízení. Celý přechod na nový systém podpůrných opatření se logicky neuskuteční v noci z posledního srpna na prvního září. Bude třeba nových diagnostických posudků dle nových pravidel. Na to budou mít rodiče a školy až 2 roky. Ve školním roce 2016/2017 tak budou platit všechny zprávy poraden a center, které budou vydány do konce prázdnin, tedy „postaru“. OSPOD pak nebude doslova šikanovat rodiče za to, že nechtějí dítě poslat do běžné školy. Školy pak budou moci dělat to, co mohou již dnes podle zákona o sociálně-právní ochraně dětí: Pokud například rodič bude odmítat objednat dítě bez přiznaných podpůrných opatření na vyšetření do poradny či centra, bude moci škola požádat o zajištění objednání dítěte místo rodiči OSPODem. Jeho role se tak nebude od té současné měnit.
Schválená novela školského zákona, ani nová vyhláška neruší základní školy speciální, ani tzv. praktické, neruší ani přílohu pro vzdělávání dětí s mentálním postižením ve stupni lehké, ani neposílá k 1. září 2016 všechny děti z těchto škol do běžných škol spádových.
Převzato s laskavým souhlasem autorky z jejího blogu na OSF.cz
Veronika Doležilová: Mýty a omyly o společném vzdělávání
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Mýtus, omyl a poplašná zpráva, že rodiče, učitelé, ředitelé a zřizovatelé škol, rozumní úředníci a politici přijmou opakované omílání argumentačního podrazu, že českému podfinancovanému, divně koncipovanému a organizovanému a neúčelným a neefektivním využíváním EU dotací sužovanému veřejnému školství lze nakládat další povinnosti bez jejich řádného zajištění v rozpočtech škol a platech učitelů, jsou myslím dost úsměvné věci:
Hlavním podpůrným opatřením je odpovídající školský rozpočet a důstojně zaplacený učitel! To zajištěno není a žádné řeči to nespraví, dokud to nebude se zárukou udržitelně zajištěno. Tenhle základní nedostatek nespraví žádné přesypávání peněz z jedné malé hromádky do jiné malé hromádky. Nespraví to ani nekvalifikovaní rychlokvašení asistenti. Potřební jsou speciální pedagogové, kterých je, zdá se nedostatek. Inkluze v podfinancovaných školách s mizerně placenými učiteli bez řádného zajištění celého společného vzdělávání všech dětí je NESMYSL.
Učitelé, ředitelé a zřizovatelé škol jsou ti, na které inkluze především spadne. Proto právě oni musejí mít jasno, že nebudou doplácet na něčí nedomyšlené a nezajištěné nápady. Až ty peníze na společné vzdělávání všech dětí v rozpočtu škol i v platech učitelů budou, teprve pak se lze o inkluzi a společném vzdělávání všech dětí ve vnitřně diferencovatelné veřejné škole vážně bavit.
Argumentační humor přestává být humorem a stává se hloupou propagandou, je-li stále dokola omílán tentýž nesmysl. Takovou propagandu myslím bez odstranění výše uvedených nesrovnalostí rozumní rodiče, učitelé, ředitelé a zřizovatelé škol, rozumní úředníci a politici nezbaští.
K tomu, aby společné vzdělávání mohlo být opravdovým SPOLEČNÝM VZDĚLÁVÁNÍM VŠECH DĚTÍ VE VNITŘENĚ DIFERENCOVATELNÉ A K TOMU ÚČELU VYBAVENÉ A ORGANIZAČNĚ I FINANČNĚ ZAJIŠTĚNÉ ŠKOLE, by se muselo nejprve změnit pořadí priorit MŠMT tak, aby se minimalizovaly výše uvedené nesrovnalosti (viz výše). Tohle by myslím mohli pochopit a podpořit i Rodiče za inkluzi.
J.Týř
"Schválená novela školského zákona ...neruší ani přílohu pro vzdělávání dětí s mentálním postižením ve stupni lehké."
Zákon o tom pravda nemluví, nicméně příloha zrušena byla podzákonnými opatřeními MŠMT, která ze zákona vycházejí. Je to tedy opět polopravda, nebo pololež. Přesně to jsou důvody, proč skeptici mluví o manipulaci, propagandě a ideologii falešného humanrightismu.
"Veronika je jednou z vůdčích maminek platformy Rodiče za inkluzi. Ta sdružuje rodiče dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří věří ve smysluplnost, užitečnost a reálnost společného vzdělávání všech dětí. "
Slovo věří znamená věřící a tedy ideologii. Stejně jako náboženství nebo socialismus.
Paní právničce připomenu neexistenci praktických škol:
Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb.
-paragaraf 5 - Typy speciálních škol
-odstavec f/ mateřská škola speciální, základní škola praktická, základní škola speciální, odborné učiliště, praktická škola
Maminky, říká se Víra tvá tě uzdravila, ale tahle víra neuzdraví nikoho a zničí vaše děti. Už jsem takových pár viděla, místo na odborném učilišti skončily v chráněnkách. .
Káždý svých dětí štěstí strůjcem.
Mgr V.Doležilová je členka Expertního týmu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro společné vzdělávání.
Okomentovat