V posledním roce v Brně vzniká několik soukromých základních škol reagujících na potřeby malých žáků i jejich rodičů. Jednou z nich je i bilingvní škola Heuréka, která v září otevře dvě třídy přímo v centru Brna. Svoji výuku staví na principu velkých myšlenek a otázek, respektujícím a otevřeném přístupu. A hlavní cíl? Aby děti do této školy chodily upřímně rády a každý den zažívaly radost z objevování. Zápis proběhne již 22. března.
Tvůrci školy popisují Heuréku jako smysluplnou a moderní školu. Znamená to, že vyučování by děti mělo vést k takovým poznatkům, které si snadno spojí s reálným životem a budou je umět prakticky využít. Tento způsob učení podněcuje děti v kladení otázek, hledání vlastních řešení a samostatném bádání, ze kterého si odnesou nejen informace, ale hlavně radost, že přišly na něco nového.
„Den v Heuréce nebude vypadat tak, jak jsme zvyklí z běžných českých škol. Děti si po přivítání samy vyberou z několika center aktivit, kde pro ně budou připraveny zajímavé a inspirující úkoly, různorodé pomůcky, hry, knížky či zajímavé materiály k prozkoumání,“ popisuje Petra Večeřová, jedna z učitelek – průvodkyň. Následovat bude komunitní kruh či badatelské a jiné aktivizační činnosti. „Vyváženost výuky bude zajištěna díky specialitám dne, při nichž se hlouběji zaměříme na oblasti, které považujeme za důležité. V průběhu týdne se tak den po dni budou střídat dílna matematiky, dílna čtení, psaní a další,“ doplňuje metodička školy Ladislava Whitecroft. Po dni plném zážitků se děti společně sejdou v kruhu k závěrečné reflexi.
V září 2016 Heuréka v centru Brna – v Pellicově ulici – otevře dvě věkově smíšené třídy, zápisy do nich probíhají právě v těchto dnech. „Rodiče mohou hlásit své děti prostřednictvím formuláře na našich webových stránkách www.zsheureka.cz,“ doplňuje Večeřová. Fyzicky zápisy proběhnou 22. března 2016, kdy budou brány budoucí školy otevřeny i všem dalším zájemcům, kteří chtějí zjistit, co mohou děti v Heuréce zažít.
Za Heurékou nestojí žádní nováčci, ale zkušený tým Centre for Modern Education (CfME), který realizoval desítky projektů ve spolupráci se školami v ČR i v zahraničí, například několikrát oceněný projekt Krajina za školou. V čele týmu stojí iniciátor myšlenky Jan Kala, který se původně pohyboval ve zcela odlišném sektoru. V pouhých pětadvaceti letech se jako zakladatel a ředitel e-Banky stal průkopníkem internetového bankovnictví v ČR a nyní se chce zasadit o rozvoj českého školství. „Po několika letech práce v bankovnictví jsem se začal věnovat tomu, co si spojuji s vlastními dětmi a co pro mě má velkou hodnotu – vzdělávání. Již dlouho pomáhám školám rozvíjet nové nápady a myšlenky a pozoruji řadu zlepšení. Uvědomuji si ale limity současného systému vzdělávání – svět se mění velmi rychle, ale školy fungují již stovky let na stejných principech,“ uvádí Kala. Koncept školy mu zrál v hlavě několik let. Poté, co on a jeho kolegové z CfME v zahraničí viděli školy, které fungují podle jejich představ, rozhodli se, že si ke svým aktivitám přiberou další – vlastní školu. „Nechceme vymýšlet nic nového, máme v plánu vzít to nejlepší, co jinde funguje, a přizpůsobit to potřebám našich žáků. Náš hlavní koncept koresponduje s novou reformou probíhající na finských školách, která stojí na vzdělávání založeném na fenoménech,“ doplňuje.
Škola bude sídlit v Brně v Pellicově ulici, krásném místě obklopeném „městskou divočinou“, která láká k objevování. Brno ale není jediným místem, kde Heuréka vzniká. Svoji pobočku otevře také v Úvalech u Prahy.
V centru Brna vzniká nová škola, do které budou děti chodit s nadšením
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
23 komentářů:
"Výše školného pro školu je stanovena následovně:
5.500 Kč měsíčně pro 1. dítě "
Teď jenom počkat, až začne takovou školu nějaký přiblblý (nebo úplně blbý) expert předhazovat a dávat "nám", v těch hloupých školách státních, za příklad.
O tohle přeci jde, proto se zavádí inkluze. Aby mohly vzniknout soukromé školy s přijatelným školným. Je jasné, kdo zbyde ve státních řádně inkludovaných školách. Laurenčíková, Šteffl i Feřtek si již mnou ruce.
Ať si učí každý jak chce, jen ať děti něco pořádného umí. Za peníze v Praze dům. A vo tom to je.
Do školy se většina předškoláků těší, bez ohledu na to, která to je. Uvidíme, jak dlouho nadšení v Brně vydrží...
„Den v Heuréce nebude vypadat tak, jak jsme zvyklí z běžných českých škol. Děti si po přivítání samy vyberou z několika center aktivit, kde pro ně budou připraveny zajímavé a inspirující úkoly, různorodé pomůcky, hry, knížky či zajímavé materiály k prozkoumání,“
A co na to ČŠI? Bude naplňován učební plán RVP ZV?
Bude naplňován učební plán RVP ZV?
Cože? RVP se snad týká jen těch předpotopně bifloidních státních škol, ne?
rvp ,švp a ppp platné pouze pro státní školy,školy soukromé mají mít úplnou volnost a svobodu ve vzdělávání,je načase otevřít naše školství trhu,vy, kolegové,co si budete chtít občas skutečně zaučit, netruchlete,časem se i u nás objeví soukromé školy ,kde rodiče budou platit mastné školné,abyste do jejich dítek libovolnými, i totalitními formami, natloukli učivo
Otvíráme smysluplnou školu!
Takže ostatní nejsou smysluplné?
soukromé mají mít úplnou volnost a svobodu ve vzdělávání,
Ano. Ale bez státních peněz. Hrát si na kapitalismus za státní peníze je pokrytectví.
Domnívám se, že i na soukromých školách by se mělo učit podle RVP. Podle RVP ZV musí pracovat i alternativní školy.
by se mělo učit podle RVP
Na použití výrazu "učit se" v jedné větě s "RVP" jsem už vyloženě alergický. Tak tedy "zkompetentňovat", ne? Kolik jen mne stálo úsilí, že se mi podařilo s tímto česky přenáramným slůvkem prorazit a zabydlet se v diskusích na čš.
Ono se podle těch rvp snad i na všech školách zkompetentňuje. Otázkou ale zůstává, jestli rámcovému vzdělávacímu programu odpovídají i výstupy z tohoto procesu. A to také na všech školách.
Školné - 55 000,-Kč ročně (10 měsíců/1dítě). Chybí mně tam sociální program pro sociálně slabé žáky. Chybí tam principy inkluze dětí s LMP a jejich začleňování.
Chybí mně tam dokument podle kterého se bude vyučovat. Zatím není k dispozici. Jsou tyto soukromé školy také svázány RVP-ŠVP?
Chybí tam princip návaznosti na střední školství. Proto zřejmě ta obrovská nechuť k přijímacím zkouškám na SŠ ze strany soukromých škol. Podobný typ školy se otevírá i v Olomouci - Scio škola. Tyto školy rostou jako houby po dešti. Z toho plyne jediné, že z veřejných škol se stanou odkladiště sociálně slabých, podivně inkludovaných,segregovaných žáků...tedy nový typ - Praktická škola pro 3.tisíciletí.
fanda/ bude to tu fungovat jako na západě,tedy v eu,co je na tom stále nepochopitelného,tam také, kdo chce, aby z dítěte něco bylo, pošle ho do soukromé školy a nenechá ho v municipální se sockama a imigrantama
laimes28
Tedy stručně řečeno. Jak socialisté zprivatizovali české školství.
socialisté nesocialisté,žijeme v eu,v kapitalistické eu,
tak podle toho budeme fungovat,
nelze tady donekonečna provozovat socialisticko-kapitalistický kočkopes, na to nám z eu nikdo peníze nedá,bude zde školství státní a privátní,současné státní školství je ekonomicky neudržitelné,každá druhá zíkladky je zbytečná a žádná vláda si netroufá v tom udělat pořádek a tyto školy zavřít
A ČOSIV, Feřtek a další hrají roli "užitečných idiotů". Bohužel, laimes28i, asi máte pravdu.
Jsem si tak nejak pri cteni titulku vzpomnel na Skoumalovo upravene heslo: "Se Sovetskym Svazem na vecne casy... Nebo uvidite!"
Doufam, ze az se tam vyskytne prvni dite, kteremu to nadseni vyprcha, tak budou ctenari CS informovani...
Kolego Pytliku,
ve školách tohoto druhu se nejspíš nebude ani učit, ani zkompetentňovat, nýbrž "provázet na cestě ke vzdělání".
"školy soukromé mají mít úplnou volnost a svobodu ve vzdělávání"
Je mi líto, ale tentokrát zavedl pisatele jeho žoviální styl chrlení minusek, semtam čárka, až do říše pohádek.
Nechci vás, učitele, poučovat, ale zdá se mi, že podivný a kdekým vyzdvihovaný podnikatelsko-investiční pohled na vzdělání se začíná ujímat. Povinná školní docházka však nikdy nebyla míněna doslova jako přítomnost v budově, nýbrž jako povinná spoluúčast oprávněného na svém vlastním vzdělávání. Stát jako suverén nejenže právo na vzdělání zaručuje, ale odpovídá i za jeho obsah. Ústava ČR a Listina nejsou trhací kalendář. Škola hrou není hraní si na školu. A to ani kdyby se tím měl realizovat sám pan bankovní exředitel.
1.i ve školství je to o penězích
2.povinná školní docházka= povinná přítomnost v budově
3.to že někdo něco zaručuje jetě neznamená že má pivinnost to organizovat,zaručuje se pouze právo
4.stát nemůže být v tržní ekonomice žádným suverénem v ničem
5.vše co se dnes ve školství děje jest v souladu s ústavou
6.jestliže je něco formou hry je to hraní
7.Stát se nikdy nemůže vzdát povinné základní školní docházky. O tom dozajista není sporu. Jakou formou to udělá je věc jiná. Nechť je to soukromé nebo veřejné školství, domácí výuka na prvním a druhém stupni. Stát však musí na úrovni základního a středního školství garantovat jistou úroveň. Toho se nestřepeme v žádném případě. Ať žijeme v USA nebo ČR. Dobrovolnost tady není na místě, pač zřejmě nechceme negramotné a sociálně vyloučené jedince.
pač zřejmě nechceme negramotné a sociálně vyloučené jedince.
Nechce je, ale i přesto je má. Otázkou zůstává, o kolik by se počet takových jedinců zvýšil, kdyby se na tupé povinné školní docházce nelpělo. Což takhle:
'Nevzděláváš se prokazatelně? Zaniká ti nárok na sociální výdobytky.'
Ad laimes28: Jakkoliv jsem uvykl Vašemu ironickému stylu, tentokrát jste reagoval, vážený pane, řekněme zbrkle. Dovolil jsem si něco připomenout s poznámkou, že nechci poučovat. Nešlo o názor, ale o připomenutí stavu. Na rozdíl od názoru, fakta se nedokazují. Pokud je vyvrátíte, nebyla to fakta. Kdyby ta hexalogie byla Vaším vyznáním, nevšímal bych si jí. Jenže Vy jste si vzal poslední slovo a diskusi jste použil, abyste mne poučil o svém nihilismu. Je mi to upřímně líto, ale to přijmout nemohu. Takže, s dovolením, začnu vyvracet Vaše názory:
1. „i ve školství je to o penězích“
Všude je všechno o něčem. Prázdná floskule. Článek je marketinkový leták. Stejně se prodávají prací prášky lepší, než běžné. Připomněl jsem, že hlasatelé, než zařvou: „Heuréka!“, by si měli ujasnit, co vlastně je ta „běžná škola“. Pokud naznačujete korelaci mezi kvalitou a penězi ve školství, pak je třeba připomenout, že korelace neimplikuje kauzalitu.
2. „povinná školní docházka= povinná přítomnost v budově“
Trvám na tom, že ≠ , čili nemůžete zákonodárci podsunout jakoukoliv „vtipně“ znějící hloupost. Výuka je organizována, výsledky zjišťovány, hodnoceny. Pokud by žák trval na pouhé přítomnosti, musel by strávit 8, resp. 9 let v první třídě. Záměr zákonodárce stojí vždy nad literou zákona. To platilo už na přelomu 18. a 19. století.
3. „to že někdo něco zaručuje jetě neznamená že má pivinnost to organizovat,zaručuje se pouze právo“
Každé právo má svůj obsah, obojí má týž pramen a je nedělitelné. Je-li zaručeno právo, je dán a zaručen i obsah. Vy v důsledku popíráte vztah mezi zákonodárcem a exekutivou, lidově, nos mezi očima. To nemáte zapotřebí. Vedle citované Listiny jako součásti ústavního pořádku ČR jde i o právo na vzdělání podle Úmluvy o právech dítěte. Neratifikována dvěma státy: Somálskem a Spojenými státy americkými.
4. „stát nemůže být v tržní ekonomice žádným suverénem v ničem“
Nemůže? V ničem? To je povzdech nad blížícím se koncem světa, nebo názor? Mám snad s odpuštěním slepému přibližovat barevnost a hluchému melodii a harmonii? Tušíte vůbec, co je stát? Suverén ve státoprávním smyslu je svrchovaný pán či panovník, o němž se nediskutuje. Hrubě zjednodušeno, tržní ekonomika je státem postulovaný a zaručený právní rámec kolotoče přerozdělování v rámci boje o veřejné peníze, které může shromáždit jedině stát (daně, poplatky, cla atd.), a to i za cenu svého zadlužení. To vše reguluje stát. Nevím, jestli se to nezměnilo, ale i korupce vždy byla trestným činem jen ve vztahu ke státu. Že se státu mohou zmocnit kruhy zájmové (viz hloubkový stát) a manipulují ho kruhy lobbyistické, na podstatě svrchovanosti státu nic nemění. I tu inkluzi sem zájmové kruhy cpou jménem státu.
5. „vše co se dnes ve školství děje jest v souladu s ústavou“
Tvrdíte nepravdu. Např. inkluze žáka do prostředí, které objektivně může být překážkou jeho vzdělávání a s tím spojenému rozvoji, je porušením žákova ústavního práva. Jen zde na ČŠ jsem četl bezpočtukrát o žácích, kteří z něčí vůle a jen trpěni vysedávají ve třídách, místo toho, aby se jim mohli věnovat vzácní lidé, nemastně pojmenovaní speciální pedagogové ve speciálních třídách či školách. Též např.: Ústavní stížnost pro porušení ústavních práv dle § 72/1 a), 5 zák. o Ústavním soudu (viz zde 8. března 2016). Ostatně článek, pod nímž tato diskuse odbočuje do všech stran, budí podezření, že i Heuréka může být něco jiného, než vzdělávání ve stanoveném závazném rozsahu. Hřeší se na to, že děti takto motivovaných rodičů mají zpravidla předpoklady požadavkům dostát navzdory všem alternativám, jimž budou za účelem výběru mastného školného vystaveny.
6. „jestliže je něco formou hry je to hraní“
Myslel jsem si bláhově, že v Čechách není třeba myšlenky Komenského balit do nánosu vysvětlování. Opakuji se studem, že musím: Škola hrou není hraní si na školu. Pokud už nějaký výklad potřebujete, pak vězte, že škola hrou je hraní si na život. Je to způsob výuky starší než škola sama a starší než lidstvo samo. Takhle rozumím Komenskému já, ale mohu se mýlit, mám průmyslovku.
S pozdravem
Nic ve zlém
Okomentovat