Ministryně školství Kateřina Valachová reaguje na vyjádření představitelů České středoškolské unie, zejména jejího předsedy Štěpána Kmenta, k práci školského ombudsmana v souvislosti s případem šikany v pražské SPŠ Na Třebešíně.
„Vítám podnět České středoškolské unie k výraznějšímu zapojení školského ombudsmana při řešení problematiky šikany ve školách a zejména zájem studentů o toto ožehavé téma. Již v minulosti jsem avizovala, že právě Česká středoškolská unie je pro mě relevantním partnerem, s nímž chci diskutovat o zapojení samotných studentů do řešení tématu šikany. Jde-li o školského ombudsmana, ráda bych připomněla, že nedisponuje žádnými rozhodovacími kompetencemi, jeho úlohou je zejména být mediátorem při řešení jednotlivých případů, s kterými se na něj obrací veřejnost. Vzhledem k závažnosti případu šikany v SPŠ na Třebešíně a zájmu resortu školství připravit i právní pomoc pedagogům jsem se v posledních dnech tématu věnovala sama velmi intenzivně a ve svých vyjádřeních jsem avizovala, že o chystaných změnách v oblasti prevence šikany ve školách hodlám diskutovat právě se zástupci této unie. V budoucnu bych byla velmi ráda, aby se činnost školského ombudsmana posunula směrem k regionům a konkrétním kauzám,“ řekla ministryně školství Kateřina Valachová.
Případ šikany v SPŠ Na Třebešíně se na ministerstvo školství, tedy ani ke školskému ombudsmanovi, před jeho medializováním, bohužel, nedostal. „V případě, že by mě kdokoli z účastníků informoval, případem bych se okamžitě zabýval. Vzhledem k tomu, že se žáci ani pedagogové školy sami neozvali, nevyvinuli aktivitu, nebylo bohužel možné případ řešit,“ poznamenal ke konkrétnímu případu ombudsman MŠMT Eduard Zeman.
SHRNUTÍ OPATŘENÍ MŠMT PŘI ŘEŠENÍ ŠIKANY VE ŠKOLÁCH A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH:
- MŠMT již v roce 2013 vydalo pro případy šikany ve školách Metodický pokyn k řešení šikanování včetně postupu při řešení šikany a nastavení klimatu ve škole: www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicky-pokyn-k-sikanovani
- MŠMT dále nabízí školám nástroj, který napomáhá při řešení rizikového chování žáků – Individuální výchovný plán (známý pod názvem Smlouvy s rodiči): www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/metodicke-doporuceni-msmt-pro-praci-s-individualnim
- Národní institut pro další vzdělávání nabízí školám různé programy a semináře pro učitele, které řeší téma šikany, například: www.nidv.cz/aplikace/prihlasovani/kurzy_prihlasit.php?id_kurzu=42308&operace=detail
- MŠMT také certifikuje programy primární prevence rizikového chování, které nabízí nejrůznější organizace: www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/certifikace-programu-primarni-prevence-1
- Využití právních opatření při řešení problémového chování žáků na školách www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/vyuziti-pravnich-opatreni-pri-reseni-problemoveho-chovani
- V případě, že se vás problém šikany týká a rádi byste tuto situaci řešili s odborníky, lze se obrátit na místní pedagogicko-psychologickou poradnu, případně využijte následujících kontaktů –
Sdružení Linka bezpečí (116 111), www.linkabezpeci.cz
Společenství proti šikaně, www.sikana.org
Internet poradna, www.internetporadna.cz
0 komentářů:
Okomentovat