Zavedení povinného předškolního vzdělávání, ve skutečnosti spíš garantované místo pro dítě ve školce v místě bydliště, i povinné maturity z matematiky od školního roku 2020/2021 schválili poslanci. Povinné předškolní vzdělávání nebude podle ministryně školství Kateřiny Valachové znamenat, že děti budou automaticky muset do mateřské školy.
Z článku Josefa Kopeckého v iDNES.cz vybíráme:
Na návrh předsedy poslaneckého klubu TOP 09 Františka Laudáta poslanci pravicové opozice a vládních lidovců a hnutí ANO společně schválili možnost individuálního vzdělávání dětí i na druhém stupni základních škol. Přehlasovali při tom o jeden hlas sociální demokraty a komunisty, kteří s tím nesouhlasili, a Sněmovnou zazněl mohutný potlesk.
„Byla jsem proti individuálnímu vzdělávání na druhém stupni,“ řekla iDNES.cz Valachová. „Na druhém stupni je řada odborných předmětů a mám obavy, aby kvalita individuálního vzdělávání byla dostatečná,“ řekla ministryně.
Komunisté naopak marně navrhovali zrušení možnosti individuální výuky dětí na prvním stupni základních škol.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
30 komentářů:
schválili předškolní vzdělání i povinnou maturitu z matematiky
Všechno má svůj rub i líc, řekl člověk, jemuž zemřela tchyně, a přišli za ním, aby zaplatil pohřeb.
Pěkné. Už vidím nadšené středoškolské matematiky jak horečnatě přitvrzují. Konečně dostali svého strašáka.
Co to o nich asi vypoví, těch 30% plus propadlíků. Někdo někde si nevím proč bude mnout upocené ručky, "konečně jsme jim to študákům líným nandali" teď uvidí, zač je toho loket a co je to opravdové vzdělání.
Matematiky se normální člověk nebojí. Jenom hloupý jako Vy, který patrně prolezl s odřenýma ušima.
To bude šrumec, panečku. Konečně to zkompetentňování dostane zase nějaký rámec a řád. Jak to začnou rubat matikáří, odváží se časem i ostatní. Zlaté časy Herbartovy se vrací.
Škoda jen, že se nedožiju i společné maturity z informačních a komunikačních technologií. To by teprvá bylo maso. Ale na její zavedení tady nikdo nemá. Ani Kartous ne! A toho se bojí i štolba.
Zákon je zákon. Ten se jen tak zrušit nedá. Odložit, budiž. Ale jednoho dne to přijde. Tak, jako patřičná certifikace učitelů.
"Pěkné. Už vidím nadšené středoškolské matematiky jak horečnatě přitvrzují. Konečně dostali svého strašáka."
Nejsem sice středoškolský matematik, ale nadšený jsem. Konečně se výhledově zbavíme humanitních myslitelů, kteří nejsou schopni ani elementární logiky. Strašáka jsem nechtěl. Matematika v mých očích není strašák, ale věc neuvěřitelně krásná, zábavná a užitečná. Povinnost skládat z ní maturitu povede k tomu, že se studenti konečně přestanou vyhýbat všemu, co je náročnější na myšlení.
"Co to o nich asi vypoví, těch 30% plus propadlíků. Někdo někde si nevím proč bude mnout upocené ručky, "konečně jsme jim to študákům líným nandali" teď uvidí, zač je toho loket a co je to opravdové vzdělání."
O středoškolských matikářích to nevypoví skoro nic. Mnoho to ale vypoví o tom, kolik lidí, kteří neumí myslet, nám dnes prochází na vysoké školy. Jestli jsou študáci líní, záleží na nich.
Důležitější jsou přijímačky na SŠ. Když nic, budou aspoň relevantní data o slavných kompetencích žáků. Teď se ukáže, jak kvalitní máme školstvípo reformách.
Když se student se čtyřkou z matematiky na střední odborné škole k maturitě nepřipravuje, nenosí zadaná cvičení, nevyužívá konzultačních hodin, tak mi, Tajný, vysvětlete, jak může odmaturovat? A to už stranou nechávám jednu studentku, co si před maturitou šla ke kartářce uhádnout, které otázky se má učit. Že dopadla špatně, dodávat nemusím.
Krtku nemůže, nebo je chytrá, nevím. Potíž je, že inteligence je různá, Doležela vzrušuje matematika, Pytlíka počítače, Tyrjira pořekadla, jiného umění a ještě jiného třeba cizí jazyk nebo pozadí. Proč obírat umělce, který není na čísla o všeobecné vzdělání a možnost dalšího studia na vš? Je to jednoduše nepochopitelné. Vždyť ani povinná maturita z cizího jazyka nepřinesla žádané ovoce, dle výzkumu pouhých 27% obyvatel ČR by se v cizině dorozumělo anglicky.
K čemu to pak je, krom budování umělého konstruktu jakési chimérické prestiže MZ? Je to krok zpět do dob, kdy dle nostalgiků maturita byla něčím, kdežto dnes ji má každý. Ale zpět se nedá vrátit, protože minulost už není, je jen současnost a budoucnost; společnost, hodnoty i ta voda je jiná. Zas máme výzkumem nepodložené hurá zlepšováky, něco co se bude desetiletí napravovat. Bravo osvícenci.
Komentář TU je přímo ukázkový koncentrát ignorace dnešního stavu středoškolského studia a nepochopení smyslu maturitní zkoušky. Před chvílí jsem dopsal komentář k dalšímu mimořádně hloupému a předpojatému článku M. Švehly (to je ten autor, kterého si chválil O. Botlík) v Respektu, až mi ho "schválí", dám sem odkaz.
Tak co, Tajný, o mně vypovídá ten student, co maturitu nezvládl? A kde jste došel k tomu, že jde o studentku?
Matematiku nepovažujete za součást všeobecného vzdělání?
Těch 27 % se určitě netýká absolventů, ale celé společnosti!
"Proč obírat umělce, který není na čísla o všeobecné vzdělání a možnost dalšího studia na vš?"
Nikdo nikoho o nic neobírá. Pokud chce umělec mít všeobecné vzdělání, tak do něj patří i základy nižší matematiky. Nemám problém s tím, aby na umělecké VŠ bylo možné jít i bez maturity, ale nehrajme si na to, že jde o všeobecné vzdělání, nebo snad dokonce o onu harmonicky vyvinutou osobnost, jak o ní básní Kalabisová.
"Proč obírat umělce, který není na čísla o všeobecné vzdělání a možnost dalšího studia na vš? Je to jednoduše nepochopitelné."
No, pro vás je téměř cokoliv, co je založené na myšlení, nepochopitelné.
Když vezmu za svou vaši pseudologiku, nemohu se nezeptat, proč obírat matematika, který není na jazyky o všeobecné vzdělání a možnost studia na VŠ, když se není schopen naučit číst a psát?
Proč obírat umělce, který není na čísla o všeobecné vzdělání a možnost dalšího studia na vš?
Proto. K čemu potřebuje umělec vš? Operační umělec Gejts taky není magistr. Argumentoval tu kdysi kdosi. A Bítls neznali ani noty!
Maturitu z matematiky bych nařídil všem vysokoškým titulantům ve státní správě zpětně!
A Pytlika vzrušuje dobře ohoblované prkno nebo řádně odleželý kompost, Vy psychologu.
"Je to krok zpět do dob, kdy dle nostalgiků maturita byla něčím, kdežto dnes ji má každý. Ale zpět se nedá vrátit, protože minulost už není, je jen současnost a budoucnost; společnost, hodnoty i ta voda je jiná. Zas máme výzkumem nepodložené hurá zlepšováky, něco co se bude desetiletí napravovat. Bravo osvícenci."
To nejsou hurá zlepšováky. Naopak, to je něco, co dlouhá desetiletí velmi dobře fungovalo a ty pseudoliberální hurá zlepšováky, které byly výzkumem skutečně nepodložené a které po revoluci postupně przní náš vzdělávací systém, to konečně posílá tam, kam patří - na smetiště dějin.
Povinnost skládat z ní maturitu povede k tomu, že se studenti konečně přestanou vyhýbat všemu, co je náročnější na myšlení.
Proč tedy nematurovat, třeba alternativně, z latiny?
základy nižší matematiky.
To je ono! Jak hluboko bude muset maturita z matematiky klesnoout, aby z ní mohli všichni maturovat?
Ale zpět se nedá vrátit, protože minulost už není, je jen současnost a budoucnost; společnost, hodnoty i ta voda je jiná.
Právě proto, že minulost je minulost a přítomnost je teď.
Teď v přítomnosti si zaměstnavatelé stěžují, že absolventi maturitních oborů mají problémy se znalostmi, které byly v minulosti považovány za elementární, jako jsou trojčlenka, vulgo přímá úměra, procenta, kupecké počty, paměťové počítání a hrubé odhady. Vysoké školy zřizují semináře, kde jsou doučovány goniometrické a logaritmické funkce. To nemluvím o tom, že i mezi gymnazisty, tedy budoucí elitou národa, aby pohledal maturanta, který chápe pojem derivace. Tak jeden ze sta, tipuji.
Všichni "odborníci" mají plná ústa všemožných kompetencí, finanční gramotnosti, podpory technického vzdělávání, ale že k tomu je jako nutný předpoklad potřeba umět počítat, na to se jaksi pozapomnělo.
Finanční gramotnost není umět odrecitovat, co znamená zkratka RPSN, ale umět si při známé úrokové sazbě spočítat, kolik že to ročně budu platit příštích 10 let. Anebo aspoň vědět do které buňky v Excelu co napsat a kterou funkci zvolit.
Technické výpočty nejsou o dosazování do vzorečku, ale o tom, že když mi z kalkulačky vypadne počet otáček motoru ždímačky 10 milionů za sekundu, tak se někde v hlavě rozbliká červené světýlko, že je asi něco blbě.
Ve třetím ročníku mi nebyli na maturitním oboru schopni přes dvě minuty odpovědět, jaká část metru je jeden nanometr. (Učivo ZŠ.)
V přijímačkovém testu na technické střední škole odpovědělo na úlohu o převodu údaje plošné míry na metry čtvereční správně 27 %. Zdůrazňuji testu, tedy šlo o zakroužkování správné odpovědi ze čtyřech možných variant, přičemž jedna možnost byla zcela absurdní. Takže už jen statisticky by se mělo i slepé kuře trefit v jednom ze čtyř pokusů.
Vždyť už i ti gymnazisti na matematiku kašlou s vidinou toho, že k maturitě si zvolí angličtinu a tu nějak vždycky okecají.
Ani mně nevadí absolvent konzervatoře, který postoupí na DAMU, aby se stal hercem.
Ale začnu být velmi nervózní, když populární herec, matematikou nepolíbený, bude chtít kandidovat do parlamentu, kde bude schvalovat státní rozpočet.
Tady už není debata o "nějaké chimérické prestiži MZ", o návratu "do dob, kdy dle nostalgiků maturita byla něčím".
Teď se bavíme o zastavení totálního úpadku matematického vzdělání, které začíná mít měřitelné důsledky pro ekonomiku země.
Kolik investic nám uniklo, protože zahraniční zaměstnavatel po zkušenostech s absolventy škol usoudil, že vzdělávací systém není schopen mu v nejbližších letech generovat použitelné zaměstnance?
Kolik osobních bankrotů budeme ještě sanovat, až si dnešní maturanti začnou brát úvěry od nebankovek?
Jak hluboko bude muset maturita z matematiky klesnoout, aby z ní mohli všichni maturovat?
To je přece úplně jedno.
I kdyby to mělo být na úroveň znalostí deváté třídy z doby před dvaceti lety, tak to bude oproti současnosti pokrok.
Dobře napsané.
ve vyspělých zemích není maturita z matematiky povinná, přesto je jejich ekonomika na vyšší úrovni, takže tento argument padá.
Když vidím, jak se matematika učí, je mi jasné, že se úroveň matematického myšlení nezvýší a nezvýší - možná se zvýší schopnost zaškrtávat v testech a našprtat se vzorce - proč je asi většina neumí použít u zkoušky, nedejbože za pár měsíců?
já jsem z matematiky povinně maturovala, na výbornou, dokonce jsem rok studovala obor matematika biologie, než mne zlákala jiná oblast.....takže proti matematice nic nemám, jen proti způsobu učení. Ale zdejším diskutujícím jde povětšinou o kontrolu, dohled, teorie velkého propadu oproti minulosti. Inu asi nemají lepší báchorky na dobrou noc.
"ve vyspělých zemích není maturita z matematiky povinná, přesto je jejich ekonomika na vyšší úrovni, takže tento argument padá."
A vy jste asi spadla z višně. Vy jste nepostřehla v historii něco jako vítězný únor?
Hele, když to s tou matikou vešlo ve známost, úplně jsem pookřál.
Ale zdejším diskutujícím jde povětšinou o kontrolu, dohled, teorie velkého propadu oproti minulosti. Inu asi nemají lepší báchorky na dobrou noc.
To je natolik vulgární prohlášení, že byste se za něj snad měla raději omluvit.
ve vyspělých zemích není maturita z matematiky povinná, přesto je jejich ekonomika na vyšší úrovni, takže tento argument padá.
Například?
Ale obecně vzato máte samozřejmě pravdu. Důležitá není samotná maturitní zkouška z matematiky, pokud systém sám obsahuje prvky, které dokáží kvalitu výuky matematiky zajistit, nebo ověřit. Má takové prvky náš vzdělávací systém?
O způsobu výuky matematiky se můžeme bavit.
Obory matematika, fyzika, chemie jsou už nyní nedostatkovým zbožím. Teď přituhne, odpovědnost a tlak ze strany rodičů a ředitelů se zvýší, už vidím ty nadšené matikáře, fyzikáře jak se hrnou do škol za 15K cepovat chlupaté dětské myšlení do exaktního ostří. Toto je přece jedna z nejnáročnějších prací ve škole, navíc je exaktní přírodovědec jaksi dopředu předurčen k frustraci z nevyhnutné kolize samé podstaty předmětu a způsobu myšlení žáků. Odpověď našich osvícených vzdělavatelů je VÍC tlaku, VÍC stresu, VÍC strachu. Brilantní.
Myslím, že u některých jedinců dochází k zásadní kolizi mezi jejich viděním skutečnosti a samotnou realitou.
Část dětí je už tak vystresovaná svými rodiči, nevychovanými spolužáky, agresivitou komerční nabídky, nekulturností aj. (možná i nejrůznějšími tajnými učiteli), že pokud je ještě začne obtěžovat škola s nějakými nároky, mohou být tyto křehké bytosti vyprovokovány k oprávněně agresivnímu jednání.
Slovo "křehké" jsem neužil ironicky - slýchám ho v souvislosti s dnešními dětmi čím dál častěji. V průměru stále více a více nejrůznějších poruch, stále méně a méně schopnosti se soustředit, vykonávat činnost soustavně, respektovat ostatní. Školy jsou takové, jaké jsou, lepší i horší, ale až se změní na zařízení, v nichž bude jako výchozí řád platit to, že v zásadě nic nelze rozhodnout bez souhlasu dítěte či jeho rodiče (až na inkluzi, samozřejmě!), nebudeme už muset řešit vůbec nic. Učitel tajný i veřejný, ba i expert, poradce nebo ministryně, ti všichni budou jen nevěřícně zírat, jak jsme to mohli tak zvorat. A vzpomínat na staré dobré časy, kdy jsem se mohli pohádat na České škole a angažovat se s jistou nadějí, že se věci dají změnit.
"Ve vyspělých zemích není maturita z matematiky povinná, přesto je jejich ekonomika na vyšší úrovni, takže tento argument padá."
Je třeba poměřovat HDP na osobu na základě teorie parity kupní síly. Nicméně i tak by bylo dobré říci, co to znamená, že je ekonomika na vyšší úrovni a dát seznam těch zemí, o kterých, paní Kalabisová, konkrétně mluvíte. A je také třeba brát do úvahy jiné vlivy, jako je třeba tendence k autonomnímu dodržování pravidel.
"Když vidím, jak se matematika učí, je mi jasné, že se úroveň matematického myšlení nezvýší a nezvýší - možná se zvýší schopnost zaškrtávat v testech a našprtat se vzorce - proč je asi většina neumí použít u zkoušky, nedejbože za pár měsíců?"
Víte, co je zajímavé? Že já jsem studoval v jedné třídě s téměř třiceti spolužáky. Po celou dobu gymnaziálního studia nás vedla jedna profesorka a já jsem neměl bůhví jaké základy - začínal jsem na dvojkách a hrozila mi na začátku i trojka. Přesto jsem jako jediný ze třídy skončil s vystudovanou matematikou na MFF UK, dnes řeším běžně úlohy, které si mí spolužáci, ani mí učitelé možná ani nedovedou představit a každý týden mi chodí několik nabídek na práci za mzdy, které jsou několikanásobkem platu ředitele školy. Jak je to možné ve vašem vidění světa? Nezlobte se, ale už jen z této mé zkušenosti vyplývá, že determinantem úrovně matematického vzdělání není ani náhodou způsob výuky matematiky. Ne, že by nebyl také důležitý, ale to, co hraje největší roli, je ochota a schopnost myslet abstraktně. Děti jsou dnes často líné, protože skoro nic nemusí.
"Hele, když to s tou matikou vešlo ve známost, úplně jsem pookřál."
Jo, i ta tykadla, nebo co to vy brouci máte na hlavě, se nějak pozvedla, mám dojem.
"Odpověď našich osvícených vzdělavatelů je VÍC tlaku, VÍC stresu, VÍC strachu. Brilantní."
Vás to nějak frustruje. Vítejte v reálném světě, kde se po každém jednotlivém zaměstnanci chce viditelný a měřitelný výkon a kde podnikatelé podnikají aby maximalizovali zisk. Asi jste žil do teď v nějakém skleníku, nebo snad v pohádce? Já vím, roztomilé žabičky skákají po zelené travičce, nad nimi se rozprostírá barevná duha a sem tam propluje nějaký ten obláček a všichni jsou spokojení, necítí žádný tlak, ani stres. Vítejete v Teletubbies. Já jsem Tinky Winky.
Podle důvodové zprávy k novele školského zákona je závěrečná zkouška z matematiky povinná pouze v 8 z 28 členských států Evropské unie – jedná se o Estonsko, Chorvatsko, Kypr, Maďarsko, Polsko, Rakousko, Řecko a Slovinsko.
Hm, to je zajímavé s tou maturitou z matematiky jen v 8 státech EU. A ten zbytek EU si možná dodnes neumí leccos spočítat a myslí si možná, že to nějak okecají - viz např. ty imigrační kvóty a V4 atd. a s ní související hrozby omezením dotací pro ty, kteří s nimi nesouhlasí?
Organizování školství je myslím především věcí jednotlivých států a EU tu nemá příliš co diktovat. Pokud ovšem nejde o dotace - tam možná do určité míry platí "Kdo platí, ten diktuje". To ale neznamená, že by se měli naši politici nechat "dotačně koupit".
Doufám, že kvůli hloupém,u využívání EU dotací neztratíme v Česku schopnost logicky myslet, číst psát a počítat.:)
J.Týř
A tak ještě jednou. Kdokoli ve státní správě ve funkci s požadavkem minimálně středoškolského vzdělání povinně maturitu z matematiky, a to i zpětně. I kdyby to měl být státní ladič pijan.
Okomentovat