Začlenění dětí s lehkým mentálním postižením do běžných škol namísto speciálních dráždí odborníky i veřejnost. Podle ministryně školství Kateřiny Valachové (39, ČSSD) se není čeho bát. Jak však sdělila Blesku v 2. části rozhovoru, nevylučuje dílčí změny v předpisech.
Z rozhovoru Zuzany Štíchové a Very Renovici s Kateřinou Valachovou v Blesk.cz vybíráme:
Takže ZŠ praktické, které jsou na míru šité dětem s LMP, zmizí.
„Ne. Víte, co je paradox? Že když nebudeme dělat nic, odložíme zakletý paragraf 16…“
Nebylo by to pro vás jednodušší?
„Politicky by to pro mě bylo jednodušší. Ale já jsem maminka dvou dětí a vnímám to dost intenzivně, takže to nikdy neudělám. Ten systém je neuvěřitelně pokrytecký. Nechává v tom ty učitele samotné, děti samotné a rodiče také. Speciální školy si stěžují, že pro ně nejsou určeny evropské prostředky, protože jsou »segregovaná škola«, což jsme tady asi nikdo nezpůsobil. Ale to neznamená, že to nedokážeme řešit. Tady nejsou jenom evropské prostředky a není nic snazšího než vytvořit národní program pro rozvoj speciálních škol. Myslím, že to všichni podepíší. U ZŠ praktických je pravdou, že kdybychom nedělali nic, tak by tady jednoho dne žádné nebyly. Nejsou v systému poctivě a spravedlivě umístěny. Ty školy nikde od roku 2005 v zákonu nenajdete. A já říkám: ty školy tady jsou, učí a my se musíme soustředit na to, co se děti učí, místo toho, kde. A to, že školám, ale různým školám, úplně všem, klesá počet dětí, to všichni víme, ale s tím já nic nenadělám. Můžu jen říct, že nechci, aby se nesystémově zasahovalo do sítě škol.“
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
http://zpravy.idnes.cz/inkluze-po-islandsku-053-/domaci.aspx?c=A160319_212042_domaci_zt
Zajímavá je diskuse - ani běžní lidé se nenechají napálit Kartouzem.
Je to propagandistický článek.
Zákon není nutné měnit, protože umožňuje zřizování speciálních škol i speciálních tříd v běžných školách.
Je potřeba změnit nebo vyhodit vyhlášku, která to komplikuje.
ŠZ §16
(9) Pro děti, žáky a studenty s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým
postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými
vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem lze
zřizovat školy nebo ve školách třídy, oddělení a studijní skupiny.
lze zřizovat školy nebo ve školách třídy, oddělení a studijní skupiny
Stručné, jasné, proveditelné. V čem je problém?
Není tam ještě někde napsáno, že se zákonný zástupce kteréhokoli žáka může zcela svobodně rozhodnout, do jaké školy, třídy, oddělení či studijní skupiny bude chtít svoje ditě zařadit?
Kolego Pytliku, to je tam právě dost zkomplikováno:
Zařadit do takové třídy,
studijní skupiny nebo oddělení nebo přijmout do takové školy lze pouze dítě, žáka nebo
studenta uvedené ve větě první, shledá-li školské poradenské zařízení, že vzhledem k povaze
speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, žáka nebo studenta nebo k průběhu a výsledkům
dosavadního poskytování podpůrných opatření by samotná podpůrná opatření podle odstavce
2 nepostačovala k naplňování jeho vzdělávacích možností a k uplatnění jeho práva na
vzdělávání. Podmínkou pro zařazení je písemná žádost zletilého žáka nebo studenta nebo
zákonného zástupce dítěte nebo žáka, doporučení školského poradenského zařízení a soulad
tohoto postupu se zájmem dítěte, žáka nebo studenta.
Takže je to v podstatě na poradenských zařízeních.
PREMIÉR SOBOTKA PODPOŘIL SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Praha, 22. března 2016 - Vládní výbor pro zdravotně postižené dnes projednával připravované kroky ministerstva školství v rámci zavádění novely školského zákona. Výbor v čele s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou zavádění společného vzdělávání i harmonogram kroků v této oblasti podpořil.
http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/premier-soborka-podporil-spolecne-vzdelavani
Podpořil ten vládní výbor společné vzdělávání nebo jen jeho část - tzv. Inkluzi? Bude na ni dost peněz? Bude dost peněz na společné vzdělávání všech dětí ve vnitřně diferencovatelné dobře vybavené škole, jak se to slibuje? Kdy bude mít české školství rozpočet jinde obvyklých 6 % z HDP?
J.Týř
Tak tomu říkám ODBORNICE na svém místě. nejdříve si objíždí kraje a plká a potom se prokecne, že vlastně ani neví, co obsahuje vyhláška. To je fakt na p.....í. Nebo se to dá komentovat slušně? Vždyť i já mám lepší znalost vyhlášky a dalších předpisů než ona, kam jsme to se školstvím dopracovali. A jestli je taková i jako právnička, tak bych ji nechtěla ani ex offo.
Kolego Pytlíku, problém se zřizováním těch tříd, oddělení a skupin tu samozřejmě bude, a to finanční. On na to řediteli, aby tu třídu třídu mohl zřídit, napřed někdo musí dát peníze. Z čeho by asi zaplatil dalšího učitele v další třídě, že ano. A už v jasných barvách vidím situaci, kdy ředitel někde zmíní, že chce na škole zřídit třídu pro 6 LMP žáků. Jaké se asi dočká odpovědi? Já tedy očekávám, že mu budou před očima tak dlouho mávat vyhláškou, kde je zmíněno upřednostnění individuální integrace, a vyhrožovat neudělním či odebráním dotací, až to raději vzdá.
Vrchnostenská encyklika by měla zakázat vyučovat Romy podle tzv. minimálních výstupů, protože to za pár let nějaký dobroser obrátí opět v další rozsudek D.H.
problém se zřizováním těch tříd, oddělení a skupin tu samozřejmě bude, a to finanční
Jo takhle! Tak to mne tedy doopravdy nenapadlo. Peníze...
Myslel jsem si, že zdroje jsou. Být to v normální společnosti, tak bych si mohl myslel, že se bez peněz může do takové akce pustit ale doopravdy jenom ercpitomec.
Okomentovat