Společné vzdělávání hendikepovaných dětí s ostatními v základních školách se má od letošního září prohloubit. V laických a politických kruzích se však nyní rozhořela diskuze, jestli je tento záměr správný a také – jestli je dobře připraven. „Pokud se problémy rychle nevyřeší, obávám se, že lidé začnou dokazovat, že prohloubit společné vzdělávání prostě nejde,“ říká ředitel pražské základní školy Vratislavova a propagátor inkluze Jiří Trunda.
Z rozhovoru Adély Čabanové s Jiřím Trundou v E15.cz vybíráme:
Jak se to promítne ve vaší škole?
Tato škola je dlouhodobě otevřená dětem, které měly špatnou zkušenost z jiných škol. Pro školy se mnoho nezmění. V Evropě je tento přístup běžný. Nemyslím, že by naši kantoři byli horší než kdekoli jinde. Je ale pravda, že jinde fungují podpůrné systémy, které jsou k tomu zapotřebí. Nemůžeme pořád všechno házet na učitele. Způsob, jakým se nyní změna provádí, se mi nelíbí.
V čem je špatná?
Jsem příznivcem společného vzdělávání, ale vůbec nejsem naštvaný na lidi, kteří z toho mají strach. Kantoři chtějí dobře pracovat a zažívat úspěch. Jinak vyhoří. Musí být na to připraveni. Musí existovat podpůrné systémy. Kapacita pedagogicko-psychologických poraden sotva stíhá současné požadavky, jejich povinnosti ale od 1. září narostou. Neregistruji, že by zvyšovaly počty pracovníků.
Pokud máte horskou chatu pro myslivce, nemůžete se najednou rozhodnout, že od září budete poskytovat služby hotelu all inclusive. To nejde. Nejdříve musíte z horské chaty udělat hotel a vyškolit personál, pak to asi v nějakém zkušebním provozu vyzkoušíte a teprve potom můžete jet naplno. Pokud se k nám nyní přihlásí invalidní dítě na vozíku, nedostaneme ho do třídy, nemáme výtah. Pokud by měl náš učitel učit nevidomé, kde se do září naučí Braillovo písmo? Jak se naučí znakovou řeč?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
"Prezident Miloš Zeman prohlásil v souvislosti s inkluzí, že rychlost kolony je daná nejpomalejším členem, že tedy dítě s hendikepem zpomalí vyučování ostatních.
Nemám informaci, že by byl pan prezident vzdělán v pedagogických vědách a nemám čas se zabývat názory laiků."
Přijde mi to jako vcelku arogantní prohlášení.
Tak jen pro informaci. Na škole, kde pan Trunda řediteluje, je ŠVP v přírodovědných předmětech a v matematice ohlodán až na kost, a to i s časovými dotacemi na tyto předměty. Děti, které projdou 2. stupněm na této škole a zamíří nedejbože na gymnázium či technicky zaměřený maturitní obor, musí mít zákonitě velké problémy. Takže na Trundově inkluzivní škole platí Zemanovo, že rychlost kolony je daná nejpomalejším členem, bohužel téměř bezezbytku.
rychlost kolony je daná nejpomalejším členem
Především pak, jede-li v čele.
Reaguji na titulek. Kéž by. Kéž by nějakého ministra napadlo vyčistit ten Augiášův chlív, kterým naše školaství je.
Co konkrétně považujete za Augiášův chlív? Celé školství? Ministerstvo? Inspekci? Financování? Ředitele? Krajské školské úřady?
Pokud tvrdí, že nemá čas se zabývat názory laiků, tak si raději ani nepředstavuji, jak probíhá jeho spolupráce s rodiči. Podpora zamezení svobodné volby školy a možnosti "hlasování nohama" také svědčí o totalitním myšlení a strachu ze zpětné vazby.
Okomentovat