Tak už je rozhodnuto. Role aktivistů a reformátorů jsou beznadějně obsazeny a na mne zbyla role kritika bezbřehého aktivismu českého eduoutu, neoliberálních projektů evropské vzdělávací politiky a ekonomistického imperialismu světových obchodních společností.
Z článku Tomáše Janíka v DiVIWeb vybíráme:
Co je to za směr, ze kterého fouká, začíná být zřejmé díky pozičně vyprofilovaným příspěvkům představitelů eduoutu z poslední doby. Fouká ze směru, který hrozí zavát školy do vod, kde se stanou dobrým byznysem poté, co budou zpochybněny jako údajně nedopovídající požadavkům nové doby a jejich mise bude vyprázdněna. Vyvažovat je třeba na stranu, kde jsou školy i nadále záležitostí ve veřejném a státním zájmu a jejich mise je široce uznávána a oceňována.
Zřízení Kanceláře pro uvádění věcí na pravou míru inspirované jedním z českých klasiků budiž v oblasti školství chápáno jako výraz odhodlání vyvažovat snahy typu eduout snahami typu eduin.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Avšak provozní privatizace vzdělávání není a priori špatná. Známe přeci soukromé školy, které fungují dobře, plní své společenské role a učitelé i žáci jsou v nich spokojeni. Ano, lidé z firem tlačí na aktuální uplatnitelnost absolventů, tj. aby teď a tady uměli s technologiemi. Ale stejnou váhu dávají i klíčovým kompetencím, možná i vyšší. Jsou na to tuny důkazů, v pedagogických výzkumech se však tato fakta vyskytují málo. V současnosti není nějaký vážný rozpor mezi cíli firem a deklarovanými cíli vzdělávání. Podnikatelé a korporace mohou vzdělávání posunout pouze dopředu, nebudou je blokovat, proč by to dělali? My bychom velmi potřebovali větší prolnutí vzdělávání a hospodářství. My bychom přeci potřebovali, aby provozování škol bylo dobrým byznysem, aby bylo zaměstnání učitele dobrou kariérou. Podřízenost vzdělávání trhu - to zní pekelně, ale vždyť je to vlastně dobře. Podnikatelé jsou motorem, jejich slovo by mělo ve vzdělávání vážit víc.
Podnikatelé nemají patent na správná řešení.
Podnikatelé byli i jistý Stehlík, Kožený nebo Krejčíř.
Provozování škol nemá být byznysem, ale veřejnou službou jako je policie, nebo soudy.
Dosaďte si do svého příspěvku místo vzdělávání třeba soudnictví a pochopíte (snad) jeho absurdnost:
Avšak provozní privatizace soudnictví není a priori špatná. ...
Myslim, ze ten (pod clankem odkazovany) clanek "Co neoznačuji termínem eduout..." to rozviji lepe (nebo mozna je to pokracovani)
http://didacticaviva.ped.muni.cz/na-pravou-miru?id=157
I jako odpoved na komentar pana Velety.
----
No, pan poste.restante se do polemiky pustil. Mozna bych jako doplnujici priklad uvedl privatizaci vezenstvi...
Neni to sice tak absurdni jako soudnictvi, ale v praxi vyzkousene... A neni to myslim cesta vhodna nasledovani (pokud bych teda nechtel sam provozovat veznici)
Moc soudní, zákonodárná a výkonná by měla zůstat doménou státu. Do služeb bychom ale privátní sektor měli pouštět více.
Avšak provozní privatizace [policie | armády | zdravotnictví|...] není a priori špatná. ...
Nemám nic proti existenci soukromých bezpečnostních agentur, soukromých klinik, nebo soukromých škol.
Ale chci aby dopravu na veřejné komunikaci hlídala státní policie, stát garantoval síť nemocnic, kde mi vyříznou slepé střevo a síť škol, kde se bude moci vzdělávat každý občan bezplatně.
Ve veřejných školách nemají principy trhu co dělat.
Pane Janíku,
co říkáte názoru R. Velety? R. Veleta pracoval mnoho let v NÚV v projektech UNIV a bojoval tam s nešvary kolem toho, o čem teď píše, takže myslím ví o čem píše. Pak byl v MŠMT pověřen prací kolem Národní soustavy kvalifikací (NSK) a poznal i její "provázání" s Národní soustavou povolání (NSP). NÚV je teď myslím na docela kolenou a do (dočasných?) vedoucích pozic postoupili ti, kteří jsou myslím za neujasněnost toho, o čem R. Veleta píše, do určité míry (spolu)zodpovědní...
Pane Janíku, nevěděl byste o někom, kdo by tomu školsko-eduoutskému maglajsu byl schopen dát hlavu a patu? Pustil byste se do takového dobrodružství? Za případnou odpověď (případně za vaši přihlášku na ředitele NÚV:))) Vám předem děkuji.
J.Týř
Viz též
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/janek-wagner-bida-propagatoru-inkluze.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/aktuality-cst-linkovani-skolnich-sesitu.html#comment-1014695139232257146
I školní vzdělávání je přirozeným terénem pro podnikání. Na severu Moravy dva učitelé zprivatizovali umírající odbornou školu. Byli to učitelé s podnikatelským duchem, takových je mezi kantory fůra. Té škole se daří. Plní státní program a vlastníkům přináší zisk. Není tam rozpor.
Diviweb - prostor pro setkání teorie a praxe vzdělávání.
Nemělo by uniknout pozornosti, že zde nejde o jeden text, jedno téma (privatizace, byznys), ale o příležitost. Jsme už dlouho svědky toho, že VŠ odborníci - pedagogové, didaktici - bádají kdesi pro sebe, pro svou odbornou reputaci a nepokoušejí se o kontakt s učiteli v praxi. Zde se nabídka k setkání objevila a měli bychom jí věnovat pozornost. Díky panu Janíkovi a spol.
Okomentovat