Termín „inkluze", který v souvislosti se vzděláváním označuje výukový systém, v němž se neoddělují děti se speciálními vzdělávacími potřebami od dětí bez nich, dnes na mnohé působí jako červený hadr. Boleslavský deník se mezi pedagogy ptal také po tom, proč tomu tak je.
Z článku Martina Weisse v Boleslavský.Deník.cz vybíráme:
Pro některé žáky může být inkluze přínosem (např. pro děti s fyzickým handicapem nebo kompenzovanými smyslovými vadami s inteligencí v mezích normy). Vždy je ale třeba, aby se na rozhodnutí podíleli všichni zúčastnění a pečlivě zvažovali všechna pro a proti. Pro rodiče musí být důležitým ukazatelem spokojenost dítěte, které se do školy těší. Považuji za nevhodné zařazovat do kolektivu intaktních žáků jedince s mentální retardací, která je navíc kombinovaná s hyperaktivitou, psychiatrickými obtížemi, poruchami komunikace apod. Zařazení těchto žáků do běžného kolektivu je problematické pro všechny zúčastněné strany. Tito žáci zažívají úspěch a realizují se např. v „pracovním vyučování" v zařízených dílnách, ve cvičných bytech či kuchyních, zatímco žáci běžných základních škol např. v práci s informacemi. V průběhu dne se mohou dostávat do situací, které nechápou. I děti v nižších ročnících si začnou uvědomovat, že ostatní čtou a počítají a ony se potýkají s prvními písmeny. Obávala bych se, že důsledkem mohou být pocity méněcennosti, stresové situace, které mohou u některých jedinců vyústit i v agresivnější projevy.
Je integrací, když dítě sedí stranou se svou asistentkou, plní jiné úkoly a má odlišný individuální výklad? Úplná inkluze by měla být jednou z možných variant. Varianta, která je nejoptimálnějším řešením pro dítě, rozhodně ale ne pro dospělé, stát a instituce. Uvádějme ji do praxe postupně, smysluplně či empaticky a vždy jen v zájmu dítěte.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Ale jistěže školy žádná katastrofa od září nečeká. Katastrofa čeká "pouze" některé děti, ale co je to osud jednoho člověka proti osudu inkludovaného lidstva v české kotlině v roce 2090.
Dovolím si nesouhlasit - bude to katastrofa i pro učitele, protože většina z nich NENÍ vyškolena, aby dělala to, co má dělat speciální pedagog. A stejně jako u jiných činností, které na ně jsou z vyšších míst uvalovány, to nebude ani zaplaceno.
"protože většina z nich NENÍ vyškolena"
Mám obavy, že nějaký 40 hodinové studium speciální pedagogiky nenahradí 4 roky studia. A naopak ani stejně dlouhý kurz neudělá ze speciálního pedagoga učitele fyziky, chemie, matematiky, cizích jazyků,... Tady možná někdo zavzpomínal na padesátá léta a když to šlo tehdy .....Z čehož plyne další devastace českého školství.
Speciální pedagogika se studuje 5 let a psychopedie a surdopedie patří k jejím nejtěžším oborům. Zejména v surdopedii dokáží odborníci dělat téměž zázraky. Když naučí prelingválně neslyšící děti mluvit orální řečí,tyto děti se potom lépe integrují do společnosti, protože dovedou odezírat a nejsou odkázané pouze na znakový jazyk.
Až speciální vzdělávání dětí s mentálním postižením a těžkým sluchovým postižením bude zlikvidováno, rozloží se celý náš školský systém. Tyto děti potřebují takovou odbornou individuální pečí, kterou jim žádná základka nemůže poskytnout ani s "hordou" asistentů. Učitelé vzdělaní v češtině, matematice, fyzice,cizích jazycích a dalších předmětech budou muset plnit funkci speciálních pedagogů, na kterou nikdy nebyli připravováni.
Zkušení, vzdělaní a obětaví speciální pedagogové časem odejou ( do důchodu nebo do soukromých institucí),takže zanikne obor s velkou a tradicí.
Cui bono?
Pane FM, takovouto iluzí rozhodně netrpím, ale i to 40 hodinové školení by bylo lepší než velké nic, kterým je pro řešení budoucích inkluzivních situací vybaven běžný pedagog nyní. I ta fraška zvaná státní maturita má alespoň nějaké zázemí (a, světe div se, finanční ohodnocení). O školeních a podpoře pro budoucí inkludující pedagogy nějak není nic slyšet, jako by se snad měli řídit podle hesla "plav, kdo můžeš", případně "pomoz si, jak umíš".
Blogger CatCatherine25 řekl(a)...
Speciální pedagogika se studuje 5 let a psychopedie a surdopedie patří k jejím nejtěžším oborům. Zejména v surdopedii dokáží odborníci dělat téměž zázraky. Když naučí prelingválně neslyšící děti mluvit orální řečí,tyto děti se potom lépe integrují do společnosti, protože dovedou odezírat a nejsou odkázané pouze na znakový jazyk.
Vazena CatCatherine =
prosim vas, nevyjadrujte se verejne a zasvecene k necemu, o cem nemate prehled = coz je evidentne obor vzdelavani neslysicich. Pisete a rozsevate bludy!!! Toto je bohuzel priznak ceske spolecnosti, vyjadrovat se zasvecene o necem, o cem nemam v podsate ani paru. Zazrakem je, kdyz se pedagogove nauci poradne znakovy jazyk a dite, ktere prelingvalne neslysi nauci cist a psat! A ne mluvit ci odezirat. Pouhe mluveni ci odezirani vas do spolecnosti nezacleni. Tak za prve, mluvit neslysici deti uci logopedove, ale ne surdopedagogove. A za druhe, mluvit naucite i papouska. Oh, jaky to inkluzivni zazrak, ze! A pokud by to "uceni mluvit" melo byt jedinym poslanim surdopedagogu, tak to at se radeji zavede plosna inkluze hned zitra a surdopedie se zrusi, protoze to je vlastne stejne uplne jedno = neslysici budou trpet tak jako tak, nic se nenauci, kvalite skolstvi uz to nikde neubere, ale snad nebudeme muset cist bludy o zazracich na neslysicich, kteri se naucili odezirat.
Surdopedie je speciálně pedagogická disciplína zabývající se výchovou, vzděláváním, rozvojem jedince se sluchovým postižením a snahou o jeho plné začlenění (sociální, pracovní) do společnosti. Surdopedie se stala samostatnou disciplínou teprve roku 1983, kdy se oddělila od logopedie. Nutná je spolupráce s řadou dalších oborů: foniatrie, psychologie, pedagogika, logopedie, ORL, technické obory (vývoj a aplikace kompenzačních pomůcek).
Logopedie se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti ve všech rovinách u všech věkových kategorií. Zahrnuje tedy vše od nejdrobnějších řečových vad, jako např. chybná výslovnost jedné hlásky, až po masivní řečové poruchy či naprostou nemluvnost.
Myslím paní Martino, že jste moc nepochopila, co svým sdělením chtěla CatCatherina říci, a zcela zbytečně jste se rozčílila. Kde budou podle Vás neslyšící trpět víc? V rukou surdopeda, nebo chcete-li logopeda, nebo v rukou speciálně pedagogické rychlokvašky se 40 hodinovým kurzem? Já myslím, že odpověď je zcela jasná.
Paní Martino, ve svém stručném příspěvku jsem nehodlala podávat žádný výklad o metodách sudropedie ani logopedie ani o jejich vzájemných vztazích.
Chtěla jsem jenom poukázat na to, že děti s těžkým sluchovým postižením jsou inkluzí ohroženy podobně jako děti s mentálním postižením.
Většina běžných pedagogů a žáků běžných škol znakový jazyk neovládá, a tak vidím jako výhodné, když se sluchově postižení žáci (kromě čtení a psaní) naučí i odezírat.
Tou inkluzí, která je nyní v ČR spouštěna,
tou naprosto organizačně, finančně, materiálně a personálně nepřipravenou inkluzí,
jsou ohroženy všechny děti.
tak se už s tou inkluzí uklidněte,naše děti ohrožuje jedovatý i nejedovatý alkohol,nekvalitní čínský tabák a chemické cigarety,marijánka vietnamských kolchozníků,nekvalitní potraviny polských překupníků,povzbuzující nápoje,nezaměstnanost,vystresovaní rodiče a až někde úúúplně na konci je nějaká škola s inkluzí
Rozdíl je v tom, že alkohol, tabák či trávu si naše děti mohou vzít, nebo nemusí.
Do "inkluzívních" škol budou muset všechny. Tedy kromě těch bohatších.
posteres/ žijeme v kapitalismu,kdo na to má nemusí
kdo na to má nemusí
O tom žádná.
Ale pak tomu neříkejme inkluze, ale první fáze EXKLUZE.
Něco, jako když rozdání kuponových knížek bylo první fází koncentrace kapitálu.
:-)
Okomentovat