Jakkoli se o inkluzi mluví jako o celospolečenské záležitosti, děti bohatých rodičů ji na svých špičkových soukromých školách nepoznají. Upozornil na to europoslanec za ČSSD Jan Keller, profesí sociolog. Keller to zmínil v době, kdy se peníze řeší i na ministerstvu školství. Resort hledá prostředky na odborné asistenty, kterých bude ve třídách zapotřebí nebývalé množství.
Z článku simao v Blesk.cz vybíráme:
Keller má přitom se školstvím sám bohaté zkušenosti. Absolvoval Filosofickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně, za komunistů pracoval jako závozník ČSAD, ale také jako učitel na střední škole v Havířově a později jako odborný asistent na katedře sociologie brněnské univerzity. Absolvoval i stáž na francouzské Sorbonně. V roce 1999 se stal profesorem sociologie.
„Na jedné straně hezké řeči o společných hodnotách, rovnosti všech a toleranci bez hranic. Jsou určeny pro ty dole. Na straně druhé elitářství, zvláštní přístup pro privilegované,“ dodal sociolog s tím, že „pokud by se snad někdo naivně dožadoval inkluze chudých mezi bohaté, rychle by mu vysvětlili, kde je jeho místo“.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
15 komentářů:
No a? Je kapitalizmus. Děti bohatých rodičů mohou studovat kde chtějí a psát diamantem po zlaté tabuli. To se bez další říjnové revoluce nezmění. Změnit přístup učitelů k žákům nestojí žádné extra peníze, stojí to pouze proměnu vš přípravy učitelů a vzdělávání se může změnit k lepšímu i na ne-exkluzivních školách. Dobrého učitele z matlala neudělá extra 50 tisíc. Dobrý učitel bude dobrým i za 25, pokud nemá vysokonákladovou manželku.
Pan profesor si spletl ocividne letopocet. Svymi povidackami nesevre stale se rozevirajici nuzky ekonomicke a socialni nerovnosti. A skutecnost, ze si bohatsi mohou dovolit investovat do vzdelani sveho potomka vice nez ti, co tak cinit ekonomicky ci socialne nemohou, nemuze vest k ostrakizaci bohatstvi ci bohatych. Kratkozrakost pana profesora tak vede k tomu, ze pouze rozdmychava socialni otazky a snazi se stavet bohate proti chudym. To ale bylo standardem v dobe, kdy delal zavoznika v CSAD. Dnes je to nerozvazne a nebezpecne. Bohuzel si to nedokaze uvedomit. Mohl by treba bohatym podekovat za to, ze delaji v individualnich pripadech to, co stat nedokaze ci nechce dokazat.
Nezlobte se, ale v čem nemá prof. Keller pravdu?
Navíc on na problémy pouze upozorňuje a nijak a nic nerozdmýchává.
Bohatí bohatnou a chudí chudnou. Střední třída už dnes musí platit za služby, které jí donedávna zajišťoval stát. Tyto trendy jdou celosvětově, nikoliv jen u nás.
Tím, že popíšeme skutečnost, vytváříme konflikt? Tato logika mi není jasná.
"Dobrý učitel bude dobrým i za 25,... "
Ha ha ha
CARCY.
1. března 2016 18:14
Tady docela došlo k nepochopení situace. Bylo jen řečeno, že děti z bohatějšího prostředí se prostě a jednoduše nikdy neumažou s těmi sociálně slabými dole. Tedy inkluze se jich v žádném případě netýká. Exkluzivní soukromá ZŠ, SŠ, zahraniční univerzity a potom teplé místečko ve státní správě. Nemluvme tedy o žádné inkluzi, pač dojde pouze k promíchání žáků veřejných škol hlavního vzdělávacího proudu a žáků praktických škol. Nic víc, nic míň. Soukromé ZŠ a víceletá gymnázia si jedou bez inkluze. A ZŠ se rychle přemění na nový typ praktické školy. Viděl jsem to ve Francii, Anglii,...
Fando - tim neumazou myslite nezinkluduji, ze? Treba jsem Kellera nepochopila presne, presto mi jeho vyjadreni vadi v tom, jak dava pejorativni ton tem teplym misteckum ve vlastnich podnicich nebo ve statni sprave. No, do toho, koho si podnikatel za sve penize vzdela a pro jakou pozici ve vlastni firme tak ucini, tak do toho muze byt panu Kellerovi zcela nic....
A tvrzeni, ze nekdo zaplati diteti treba Oxford, aby mu sehnal misto ve statni sprave je opravdu, ale opravdu kravina. A pokud nekdo plati detem Open Gate, nedela to pro to, aby byl jeho syn na ministerstvu kultury lepsim referentem pro cokoli.
Poste restante - popisovat situaci lze i mene konfrontacnim zpusobem, abych nevyzdvihovala tolik ten rozdil. Ti, co vyzdvihuji rozdily mezi chudymi migranty a bohatymi evropany, inkludovanymi a neinkludovanymi zaky, cernymi a bilymi, kolecky nebo ctverecky - tem nejde o reseni. Pro takove je dulezity konflikt sam o sobe, ne jeho reseni. Mozna by stacilo rict, ze Kellera nemusim...
"Kellera nemusim..."
Carcy
To je Váš osobní názor a je třeba ho respektovat. Jen jsem naznačil, že ti hodně, hodně nahoře nemají ani tucha o tom, co se děje v podzámčí. Chovají se jako vrchnost a jejich inkluzivní pomahači jako "užiteční idioti". A v návaznosti na současnou situaci a chaotickou inkluzi musím konstatovat, že to odnesou (chtěl jsem použít atraktivnější slovo) obyčejná děcka podprůměrně a průměrně vydělávajících rodičů. Jinak Kellera čtu a to včetně jeho knížek ze sociologie. Je docela uznávaný.
"Soukromé ZŠ si jedou bez inkluze..."
Mě to vždy pobaví, včetně výroku, že se mám, že mám dítko v soukromé škole, že se mě inkluze týkat nebude.
Ano mám dítě v soukromé škole. Integrované dítko. Ve škole, kde se všechny děti vzdělávají dle svých potřeb.
Je to, jak píše Tajný učitel, o změně přístupu.
Eržika
Bylo to myšleno jako exkluzivní soukromé školy se školným okolo 100 000,-Kč. Nemusíte mě hned chytat za slovo, stačí si přečíst začátek třetího řádku. Nemyslím jen obyčejnou soukromou školu se školným 1 000,- Kč měsíčně. Je to opravdu o přístupu jednotlivých učitelů. Takové najdete na veřejné ZŠ i na soukromé. Dobré nebo špatné. Oponovat Vám musím v tom, že vsunout takové dítě do kolektivu 30 žáků není žádný med. Tam může být paní učitelka ze zlata, ale bezpečně to nedá. Odhaduji, že máte dítě na škole s menším počtem žáků, zřejmě malotřidka. Tam by to paní učitelka dát mohla.
Tak Keller brojí proti teplým místečkům? Ten Keller?
Zatímco Eržika inkluzně uklidila dítko před romčaty, a dokládá tím změnu v přístupu.
Tak trochu konjunktivní figurky.
Spíš takto -je jedno, kdo kam dá své dítě. To beru. Své dítě ovšem nemohou někteří rodiče umístit tam, kam by chtěli, právě do těch speciálních škol. Zatímco na exkluzivní školy to jde, na jiné musí mít RAZÍTKO! a přes to vlak nejede. To je první průser. Až toto bude napraveno, pak bude i Keller klidný.
Dále vidím toto - inkluze začala proto (údajně) abychom se VŠICHNI navzájem dobře poznávali se svými plusy i mínusy. Čehož budou žáci exkluzivních škol ušetřeni, neboť zde bude chybět to setkání a soužití s těmi postiženými. A pokud půjde o opravdu superelitní drahou školu, budou ušetřeni setkání i s obyčejným plebsem. Pak opravdu může nastat situace, kdy takto vzdělaní jedinci (vlastně ne vlastní vinou) budou těžko chápat problémy těch lidí zde v podhradí, nebudou chápat problémy svých zaměstnanců, protože se s obyčejným životem nikdy nepotkali ani na vzdálenost jednoho kilometru.
"Školy pak mají býti nejen pro některou bohatší a přednější, ale pro všecku, urozenou i neurozenou, bohatou i chudou, obojího pohlaví mládež."
J.A.KOMENSKÝ
Tak Keller brojí proti teplým místečkům? Ten Keller?
Kellera nemusim
Chápu, že někdo prof. Kellera nemusí. Stejně jako někdo zase nemusí třeba prof. Klause, nebo Ševčíka (včetně jeho "domovské" VŠE).
Ale kritizovat jej za "teplé místečko" mi nepřijde úplně fér, pokud je tím míněna práce v EP.
Byl to on, kdo byl ČSSD osloven a nikoli naopak.
Nemyslím, že je špatně, když člověk své názory chce také reálně uplatnit.
"No a? Je kapitalizmus. Děti bohatých rodičů mohou studovat kde chtějí a psát diamantem po zlaté tabuli."
Pak ale mlčme o idejích společného vzdělávání. Společně se budou vzdělávat jen chudí. Kromě toho zapomínáte, že kus té zlaté tabule platí stát.
kritizovat jej za "teplé místečko"
Ale já přece profesora Kellera za teplé místečko nekritizuji. Jen se pozastavuji nad tím, že se pozastavuje on. Docela by mne zajímalo, kde v našem 'veřejném sektoru jsou do privilegovaných pozic obsazováni potomci skutečně bohatých rodin', kteží coby trumpeti absolvovali 'elitní vysokou školu'. Doposud jsem žil patrně v omylu, že elitní školy jsou proto elitní, že tam studují vyjímeční studenti.
Skoro by se zdálo, že profesor sociologie nemá až tak dobrý přehled o naší kotlině. Tady se do pozic dostávají spíše straničtí kamarádíčkové, nebo dítka kamarádíčků, a podle potřeby si dopořizují diplomy ze čtrnáctidenních studií.
Okomentovat