Celkem pět týdnů hledala ministryně školství Kateřina Valachová (39, ČSSD) termín na rozhovor pro Blesk, který se detailně zabývá inkluzí mentálně postižených dětí do běžných škol. Minulý týden si čas našla. A kromě svých názorů a záměrů už v první části rozhovoru možná nechtěně odhalila, jaké mají podporovatelé inkluze v současné formě mezery...
Z rozhovoru Zuzany Štíchové a Very Renovici s Kateřinou Valachovou v Blesk.cz vybíráme:
Jakým způsobem byste definovala lehké mentální postižení? Vycházíme z toho, že pan prezident tvrdí, že jste se neshodli na tom, co to znamená.
„Lehké mentální postižení (LMP) je pojem v zákoně, a pokud je spojeno s poruchami učení, chování a poruchami autistického spektra, tyto děti mohou být vzdělávány ve speciálních školách. V rámci školských poradenských zařízení (ŠPZ) speciální pedagogové prostřednictvím diagnostických nástrojů zjistí, jakou podporu dítě potřebuje. A to právě z hlediska LMP tak, jak ho zná školský zákon. Nediagnostikují to dítě z medicínského hlediska, ale říkají, jakou podporu potřebuje. Pokud se bavíme o zdravotním postižení. a tedy v podstatě o medicínském vyjádření věci, tak se bavíme o lehké mentální retardaci, což jsou děti, které prostřednictvím měření inteligenčního kvocientu dosáhly výsledku do 60 bodů.“
Do 69 bodů.
„No podle mých podkladů do 60. Nevím, jestli je to odborně správně. Já mám tady do 60. Děti, které nejsou v této medicínské kvalifikaci, které mají vyšší IQ, a přesto vyžadují vyšší podporu, jsou někdy nazývány »děti hraniční«. Ale já to nemám ráda, protože to není ani odborný ani právní výraz. Jsou to děti, které mají například změřeno IQ 80. Z mého pohledu mají být podporovány ve vzdělávání a doposud se diskutuje, jestli je pro ně nejvhodnější speciální škola, nebo mají naopak směřovat do běžného vzdělávacího proudu, protože se nejedná o zdravotní postižení. To je věc odborná. Zákon je napsaný tak, že pokud má dítě LMP a nejsou tam kombinace s dalšími poruchami, mělo by směřovat do běžného vzdělávacího proudu. Ale důležité je říci, že se to netýká dětí, které jsou zdravotně postižené. To znamená těch, které mají lehkou mentální retardaci jako zdravotní postižení.“
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Je dobré si přečíst celý rozhovor v Blesku.
http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/381651/ministryne-valachova-pro-blesk-chci-ferove-podminky-pro-vsechny-deti.html
Výroky paní ministryně, které by měly být nejspíše tesány do hlav nechápavých a přesto stále remcajících speciálních pedagogů.
Som z toho ale paní velkomožná akosi zmätený. Nicméně chyba bude určitě na mé straně...
1) "Najednou tu budou podpůrná opatření, která ŠPZ musí přesně popsat a odborně pomoci škole, jak to dítě vzdělávat."
2) "Jestli ta podpora stačí na vzdělávání v běžné škole, anebo ne, anebo se dokonce jedná o zdravotní postižení, to vždycky určí odborný pracovník v rámci ŠPZ."
3) "Zákon je napsaný tak, že pokud má dítě LMP a nejsou tam kombinace s dalšími poruchami, mělo by směřovat do běžného vzdělávacího proudu. Ale důležité je říci, že se to netýká dětí, které jsou zdravotně postižené. To znamená těch, které mají lehkou mentální retardaci jako zdravotní postižení."
4) "Pokud se řekne LMP, tak nejsem speciální pedagog. Co LMP znamená, to najdete ve školském zákoně."
Víte, jak se ubráníte divokému kanci, když vás v lese napadne?
Nevíte?
Hoňte se s ním kolem jednoho stromu, až z toho bude jelen. Jelen, to už je krotší zvíře. Chytíte ho tedy za parohy a v klidu ho odvedete do obory, kam patří. :)))
J.Týř
"Za myšlenkou, že děti by se na základní škole měly vzdělávat všechny společně, si stojí také odbornice z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Jana Straková. Chápe však, že na to v současnosti není ta správná "politická" doba. Zrušit či omezit víceletá gymnázia je totiž extrémně nepopulární krok.
Podle Strakové je pochopitelné a logické, že rodič chce pro své dítě nejlepší školu. A dokud nabídka bude, rodiče ji budou využívat. "Nedá se počítat s tím, že zájem rodičů o osmiletá gymnázia bude upadat, ať už budou politici říkat cokoli," řekla už dříve Straková."
Zdroj: http://zpravy.aktualne.cz/domaci/neslysici-a-gymnaziste-v-jedne-skole-tak-funguje-inkluze-v-n/r~ff18485eeaab11e5aa720025900fea04/
Politická doba... Ano, inkluze je hlavně politikum. A politika by se se zájmy dětí míchat neměla.
Život není fér.
Docela by mě zajímalo, jestli ten rozhovor Blesku s paní ministryní je seriózní - jestli jsou to opravdu autentické a z kontextu nevytržené odpovědi paní ministryně na otázky Blesku. Pokud by to tak bylo, byly by myslím nesrovnalosti z toho rozhovoru vážným důvodem k zamyšlení nad úrovní argumentace paní ministryně (argumentace, která zřejmě vychází z okruhu jejích poradců). Pokud by to tak nebylo, byl by to myslím argument proti Blesku.
Jsem zvědav, jestli MŠMT nebo paní ministryně dá k tomu rozhovoru nějaké upřesnění nebo vyjádření.
J. Týř
Blesk se v této věci chová seriózně a rozhovory předkládá k autorizaci.
Pokud ministr dopravy prohlásí, že Pendolino pluje po řece, odpovědnost by na sebe měl vzít
náměstek pro kolejovou dopravu.
Pokud se ministryně takhle provaří před speciálními pedagogy, měl by odpovědnost přijmout náměstek pro vzdělávání nebo vedoucí oddělení speciálního vzdělávání – MIKLUŠÁKOVÁ MARTA. Pokud by ani paní vedoucí nevěděla, ještě je tu expertní tým. Otázkou zůstává, jak může být ještě vedoucí oddělení?
A co na to pedagogové z kateder speciální pedagogiky nebo ředitelé PPP? Nemají potřebu se vyjádřit ke vzdělávacím možnostem žáků s LMP? Aby v tom nebyla paní Valachová sama.
Ministryně Valachová se ve středu chystá do Ústeckého kraje
http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/ministryne-valachova-se-ve-stredu-chysta-do-usteckeho-kraje
Třeba ty věci se společným vzděláváním, s inkluzí dětí s LMP, se shrbeností MŠMT před politickým nátlakem nevládních organizací a EU paní ministryně vysvětlí ve středu v Ústí nad Labem.
J.Týř
Viz též
Evropští soudci: Česko bylo potrestáno vlastně za to, že se snažilo vzdělávat Romy
Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva v případu D. H. a ostatní proti České republice konstatující diskriminaci romských dětí v českých speciálních školách byl přijat samotnými evropskými soudci s velkými rozpaky.
http://www.novinky.cz/domaci/398237-evropsti-soudci-cesko-bylo-potrestano-vlastne-za-to-ze-se-snazilo-vzdelavat-romy.html
http://www.novinky.cz/komentare/398199-komentar-co-prichazi-postou-aneb-ideologie-na-skolach-vaclav-klaus-ml.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/martin-simacek-bezprecedentni-kampan.html?showComment=1458570525924#comment-3598181596814759901
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/martin-simacek-bezprecedentni-kampan.html?showComment=1458570525924#comment-3849468084142980531
ad 21. března 2016 18:56:
A co na to pedagogové z kateder speciální pedagogiky nebo ředitelé PPP? Nemají potřebu se vyjádřit ke vzdělávacím možnostem žáků s LMP? Aby v tom nebyla paní Valachová sama.
Zejména "Olomoucká Univerzita v Tísni" a PedF UK by myslím mohly pomalu začít vysvětlovat, "kolikáté housle" jejich akademicky nezávislý vědecký pedagogický výzkum u MŠMT oproti ideově podjatým nevládním organizacím hraje...
J.Týř
Viz např.
Pro ministerstvo nakonec katalog ve velmi vysoké kvalitě zpracovaly společnost Člověk v tísni a Univerzita Palackého v Olomouci společně s Asociací pracovníků Speciálně pedagogických center a Českou odbornou společností pro inkluzivní vzdělávání...
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/martin-simacek-bezprecedentni-kampan.html
"Polívčička Člověka v tísni" v DVPP
http://www.ceskaskola.cz/2015/11/video-1-rocnik-odborne-konference-skola_23.html#comment-2837888943404475645
Kvalita pedagogického výzkumu:
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/novorocni-anketa-ceske-skoly-odpovida_43.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/beduin-opravdu-se-ve-svete-odklaneji-od.html?showComment=1452530580176#comment-2260873315982920062
"Politická doba... Ano, inkluze je hlavně politikum. A politika by se se zájmy dětí míchat neměla."
Dobrá myšlenka, jenže odkdy jde na ministerstvu školství o zájmy dětí?
Národní ústav pro vzdělávání a Pedagogika v Česku
http://www.nuv.cz/
http://www.nuv.cz/vse-o-nuv
http://www.nuv.cz/vse-o-nuv/historie-ustavu
http://www.nuv.cz/vystupy
VÚP - Výzkumný ústav pedagogický v Praze
http://www.vuppraha.cz/index.php - Stránky znepřístupněny?
http://www.vuppraha.cz - přesměrováno na NÚV
Je myslím docela zajímavé podívat se, v co se během necelých pěti let změnil bývalý "Výzkumný ústav pedagogický" (!). Stálo by to myslím za zvláštní článek. Co na to říkají Pedagogické fakulty? Napíšou článek např. na téma
Kdo a Jak dnes koordinuje pedagogický výzkum v Česku?
http://www.vysokeskoly.cz/clanek/msmt-zridilo-novy-ustav-pro-vzdelavani-vysokoskolskych-pracovniku
Není v Česku "Pedagogika v EduOtnické Tísni" (viz komentář 21. března 2016 19:45 k tomu, že se "Člověk v Tísni" nadřazuje např. nad olomouckou univerzitu a uchází se o "svou polívčičku" v DVPP)? Jaký bude další osud Pedagogiky v České republice?
Mohl by nám k tomu něco říci například pan politický náměstek Štech?
J.Týř
Viz i
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/prectete-si-kancelar-pro-uvadeni-veci.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/01/novorocni-anketa-ceske-skoly-odpovida_8.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/tomas-janik-skola-na-kruhovem-objezdu.html
Je školství v Česku, MŠMT a Pedagogika jako věda na "EduOutském kruhovém objezdu"?!
Viz též
MŠMT - NEWSLETTERY OP VVV
http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy-1/newslettery-op-vvv
Okomentovat