Hostem Pressklubu rádia Frekvence 1 byl speciální pedagog Martin Odehnal. Během rozhovoru mimo jiné reagoval na problematiku a možné limity inkluze, o kterou usiluje ministryně školství Kateřina Valachová. Poslechněte si záznam rozhovoru.
Martin Odehnal: Pro dítě je naprosto zásadní, aby mohlo prožívat úspěch!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Při úrovni IQ mezi 69-50 úspěch v kolektivu opravdu nezažije. Na druhém stupni pak již šanci nemá vůbec žádnou. Nestačí na CH,F,M,cizí jazyky, ......je z něho bohužel outsider. Se spolužáky navíc nemá skoro žádné styčné body v sociální komunikaci. Obvykle se stává izolantem. A paní učitelka s paní asistentkou se můžou rozkrájet. Ono to prostě nejde. Do hrnku o objemu 1 litru nenalijeme litry dva. Šlo by to jen v případě, že hrnek proděravíme a uděláme z něho cedník. Tak nějak asi vypadá "inkluze po česku". Úspěch zažijí takto postižené děti jen v kolektivu sobě rovných o menším počtu žáků ve třídě (8-12). Ve třídě o počtu žáků 30 nemají šanci.
Pro dítě je naprosto zásadní, aby mohlo prožívat úspěch!
Bezesporu. To i pro dospělého. Ale musí to být nutně školní úspěch?
Nedávno vyšlo najevo, že jsem pro školu neštěstí. Tam už mi pšenka nepokvete.
Věnuji se tedy cele práci v dílně a na zahradě. A tady zažívám pocity nezměrného štěstí.
Při úrovni IQ mezi 69-50 úspěch v kolektivu opravdu nezažije
Pane Fando, vždy záleží na složení třídy, ale naše zkušenosti říkají, že "neviditelné" děti mohou mít mnohem vyšší IQ, tzn. že záleží velmi na tom, jak jsou na tom ostatní spolužáci, pokud jsou nadáním blízcí, pak záleží víc na společenském postavení rodičů a výchově. Pokud jsou jim vzdáleni, je těžké nejen pro ně, ale i pro jejich učitele, aby jim pomohli se zařadit mezi ostatní.
Kolego Pytlíku, ani nevíte, jak Vám rozumím. Mám na svátky krásně umytá okna a manželka si mne očividně cení. Jaro se blíží, ptáci řvou a kytičky vystrčily hlavičky. Život je krásný a největším úspěchem je, že žiju a jsem relativně zdráv, mám rodinu atd.
Pokud si pamatuji, tak největším štěstím byla v době mého dětství pochvala rodičů a chvíle, které jsme společně strávili na zahrádce, na výletech, na dovolených, u stromečku, u prarodičů atp. Že by se toho dnešním dětem nedostávalo a jsou odkázáni jenom na školu? Pak věřte, že dnešní škola je nejlepší přípravou pro 21. století. Úspěch v zaměstnání zažívám jen sám se sebou a moc ho neroztrubuji, protože většinu kolegů hrozně dráždí. Nepamatuji si, že by mne tuhle dovednost pro šťastný život bez stresu někdo cíleně učil. Stačilo, že mne naučili se učit a poctivě pracovat.
Kolego Pytliku,
nemusí to být nutně školní úspěch, ale musí to být nějaký úspěch. Mnohé postižené děti jsou i v rodině v roli outsidera, nestačí na své úspěšnější sourozence, na své schopnější vrstevníky a všude jsou na chvostu. Tak si postupně osvojují roli těch neúspěšných a zbytečných. Musí to být hodně smutná role.
Ve škole ve třídách s podobně postiženými spolužáky mají žáci občas šanci v něčem vyniknout, občas se jim něco povede a za něco jsou pochváleni, a to jim pomáhá.
Tyto děti mají i omezený vývoj volních vlastností, takže si samy nemohou hledat vlastní cíle, stále je musí někdo někam směrovat a posilovat každou jejich snahu.
Je potřeba zvyšovat jejich sebevědomí, a to je ve třídě plné schopnějších spolužáků prakticky nemožné. Ale to Vy jistě víte.
Základnī školy praktické by měly být zachovány. Pro tisíce dětí je to jediná šance, jak získat základní vzdělání, prožít spokojené dětství a uplatnit se pak na trhu práce.
Ale to Vy jistě víte.
Vím. A ten pocit znám. Za posledních asi patnáct let jsem nepotkal učitele, který by byl horší než já. Nu což. Ale na druhou stranu se mne prý všichni bojí a nikdo mě nemá rád. V tom jsem nejspíš fakt dobrej. Každý si nakonec najde tu svoji parketu.
O to horší ale je, pokud rodiče svoje vlastní dítko sami upozadní, a pak jej přistrčí do prostředí, kde nemusí být právě přijímáno, a ještě se dožadují jakési státní substituce za svoje vlastní selhávání.
A nebo naopak nerozpoznají potomkovy možnosti a nekriticky zveličují vše, cokoli dítě činí, a za jeho případný a mnohdy i očekávatelný neúspěch háží na kohokoli, kdo se poblíž namane. Učitel, trenér, sbormistr, vedoucí kroužku...
No, vidíte, a já jsem za posledních nejméně patnáct let nepotkala nikoho, kdo by vtipněji glosoval naše školství než Vy. Každý si nakonec najde tu svoji parketu.
Pane Kureši, je to přesně tak. Teď ještě aby to pochopili ti, kdo našemu školství vládnou.
Kde je k přečtení, jak hlasovali naši zákonodárci o pozměňovacím návrhu paní Semelové - odklad účinnosti §16 o dva roky - při posledním projednávání školského zákona? Umístí sem někdo odkaz, pane Týři?
http://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?g=38530
http://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=62670
Tentokrát tlačili káru inkluze hlavně poslanci TOP09, ČSSD a ANO. No vida, Kalousek stejně jako Sobotka s Babišem. K odkladu chybělo 16 hlasů. Speckaři z praktických škol, pozvěte své poslance na exkurzi. Možná nikdy neviděli děti s LMP...
Okomentovat