Článek na základě zahraničních i domácích zpráv shrnuje informace o současném vývoji tzv. r-learningu, tj. výuky podporované roboty.
Vzhledem k současnému rozvoji technologií doznávají změn obory a oblasti, u kterých by člověk razantnější změnu mohl jen těžko předpokládat. Jedním z takových oborů je i pedagogika, kde se typicky prezenční výuka v poslední době mění v blended-learning, potažmo plně distanční e-learning. Pomyslným nejnovějším krokem v tomto vývoji je „robot-learning“ (učení se s pomocí robota), který je dosud asi vrcholem aplikace technologií do výuky. Jedná se o prezenční výuku pomocí humanoidního robota, který je při frontálním výkladu ovládán distančně, ale umožňuje i autonomní mód, jenž je schopen pracovat s každým žákem individuálně a rozeznat ho podle tváře.
Co se týče nasazení robotů do výuky, je v tomto ohledu asi nejdále Jižní Korea, kde tzv. „r-learning“ je přímo jedním z programů vlády. Jen robotů Engkey (English-language teaching robots) jsou zde na základních školách již desítky a dále se experimentuje s roboty iRobi (rozpoznávání obličeje a emocí) a Genibo (výuka tance a gymnastiky). Jižní Korea má v plánu tento rok zavést přes 800 robotů do předškolní výuky. [2]
„Roboti se dokážou skvěle uplatnit všude tam, kde se jedná o stále se opakující činnost.“[1] Problémem při opakujících se činnostech je udržení pozornosti, a to jak učitele, tak žáků. Se ztrátou pozornosti při stále se opakujícím výkladu robot v roli učitele problém určitě nemá. Bude klidně dělat cokoli do omrzení. Co ale s pozorností žáků? Na tento problém se snažili nalézt odpovědi např. vědci z University of Wisconsin-Madison, přičemž použili robota Wakamaru ve spojení s měřením EEG žáků. [1] Ta skupina, v níž robot přizpůsoboval výuku naměřené aktivitě mozku, dosáhla v následných testech nejlepších výsledků ze všech 3 testovaných skupin (robot s EEG, robot bez EEG, bez robota). Nutno přiznat, že použití EEG jako zpětné vazby přímo při výuce je docela zajímavý nápad.
Robota do výuky se snaží nasadit i v Birminghamu (UK). Firma Aldebaran Robotics vyvinula robota jménem Nao, který je prozatím využíván jako pomůcka pro učení dětí s autismem. Rovněž ve Velké Británii na University of Hertfordshire vyvinuli robota jménem Kaspar, jenž má opět pomáhat především dětem s autismem, a to při nácviku výrazu tváře a osobního kontaktu.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz. Tento článek vznikl jako studentská práce.
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Dobrý, roboty nelze šikanovat. Maximálně vyzkratovat.
Okomentovat