V pondělí uplyne 424 let ode dne, kdy se narodil slavný Učitel národů Jan Ámos Komenský. 28. březen si proto každý rok připomínáme jako Den učitelů. Měl by být příležitostí k poděkování a ocenění jejich zodpovědného poslání, k zamyšlení nad podmínkami jejich práce a stavem školství jako takovým.
To prošlo za posledních 26 let řadou změn. Většinou se začalo od toho, že se poplivalo všechno, co tu bylo před listopadem 89, a rušilo se, co se dalo. Postupně se tak rozkládal výchovně vzdělávací systém, který nám mnozí záviděli, a nastoupila bezbřehá liberalizace se zdůrazňováním svobodné výchovy se samými právy, ale žádnými povinnostmi. Kvalita vzdělávání i morálka šly dolů. Postupem času se ovšem zjišťuje, že ne všechno bylo vlastně tak špatné, a že k mnohému bychom se měli vrátit. Jenže teď už za drahé peníze. Pár příkladů: nejdříve se zrušily jesle, protože se razilo, že žena musí být s dítětem doma, teď se cpou dvouleté děti do mateřských škol mezi šestileté předškoláky. Rušily se mateřské školy, nyní chybí kapacity a musí se znovu stavět. Na základních školách se zrušily osnovy a každá škola si psala vlastní školní vzdělávací program, aby se postupem času zjistilo, že to činí problémy a je nutno učivo sjednocovat. Na většině škol se zlikvidovaly školní dílny, dnes je ministerstvo školství doporučuje opět zřídit. Zrušila se branná výchova, aby se po letech došlo k tomu, že to byla chyba a je třeba ji do vzdělávacích plánů znovu zapracovat. Na středních školách se upustilo od přijímacích zkoušek a jednotné maturity, teď se zjišťuje, že to nebylo ono a vše znovu zavádí. Likvidovalo se učňovské a technické školství a v současnosti se všichni diví, že chybí řemeslníci a techničtí pracovníci, a hledají se možnosti, jak tyto obory znovuvzkřísit. Cesta chyb a omylů má pro oblast výchovy a vzdělávání dalekosáhlé důsledky, které se neprojeví okamžitě, ale až postupem času. Jejich náprava je velmi složitá a stojí značné finance. Proto bychom neměli dopustit další destabilizaci školství a další pokusy na žácích i učitelích. Neměli bychom dopustit likvidaci toho, co je propracované, co se osvědčilo a co je potřebné. Mám na mysli systém speciálního školství. Násilně protlačovaná tzv. inkluze, kdy do běžných škol budou zařazovány děti s různými typy a stupni postižení, včetně lehkého mentálního postižení, je špatným trendem a ublíží všem. Integrované děti budou paradoxně víc vyloučené, než kdyby se učily ve školách speciálních pod vedením pedagogů, kteří mají ne nějaký rychlý několikahodinový kurz, ale pětileté studium speciální pedagogiky. Ve třídách je pár žáků, mají upravený vzdělávací plán, posílené praktické činnosti, vytvořené podmínky pro maximální rozvoj podle svých možností a potřeb. I díky speciálnímu školství nemáme u nás prakticky negramotnost, na rozdíl od zemí, které by nás chtěly mistrovat. Přeřazení těchto žáků do hlavního proudu povede k nárůstu šikany a k posílení soukromého a individuálního školství a víceletých gymnázií, kam budou ostatní žáci odcházet. Zhorší se podmínky práce učitele. Bude zatížen mnohem vyšší administrativou a bude muset zvládat ve třídách o třiceti žácích výuku dětí se speciálními poruchami učení či chování, zdravotně postižených, mentálně postižených, mimořádně nadaných a také těch běžných školáků. Bude to na úkor kvality vzdělání i zdraví kantora.
Jestli něco naše školství potřebuje, pak je to stabilita a ne zbrklé kroky. Potřebuje spokojené učitele, kteří mají ve výchovně vzdělávacím procesu klíčové postavení.
Právě jim bych chtěla k nadcházejícímu Dni učitelů popřát, aby měli pro svou práci vytvořeny odpovídající podmínky, a to pracovní i platové. Přeji jim žáky, kteří je budou respektovat, a rodiče, kteří s nimi budou spolupracovat. A na úplný závěr chci všem učitelům, vychovatelům a nepedagogickým pracovním škol, těm všem, jež společně s žáky vytvářejí atmosféru školního prostředí, moc poděkovat za jejich práci.
Marta Semelová, poslankyně a vedoucí odborné sekce školství ÚV KSČM
Marta Semelová: „Má-li být člověk člověkem, musí se vzdělávat.“ (J. A. Komenský)
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Děkuji za přání.
Ale není na stabilitu školství trochi pozdě? Kde byli všichni poslanci, když se školství v minulých letech likvidivalo. Žádných článků ani vystoupení proti zhovadilostem ve školství jsem si nevšiml.
Neměli byste tedy místo proklamací i něco udělat?
Neměli byste tedy místo proklamací i něco udělat?
Poslanci? A proč? jako...
Už jenom ta věta: "...ocenění jejich zodpovědného poslání, k zamyšlení nad podmínkami jejich práce a stavem školství jako takovým."
Tak vysoká hustota stupidity, to by ani Kartous s Feřtekem nedali.
zodpovědné poslání ... podmínky práce ... stav školství
Zamyšlení nad stavem školství jako takovým... Asi jako celá společnost, tak nějak.
Agresor má víc práv, než jeho oběť. Šmejdi tomu velí, kapsu si mastíce především.
Neměli byste tedy místo proklamací i něco udělat?
Souhlas! Dát podnět Úřadu vlády ČR a MF ČR nebo NKÚ k auditu účelnosti a efektivnosti využívání vzdělávacích EU dotací. J.Týř
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/zdenek-sotolar-vitej-v-nejistote-mlady.html#comment-7700792834997171105
http://zpravy.idnes.cz/ctvrtine-projektu-hrozi-vraceni-dotace-fcu-/domaci.aspx?c=A160118_083215_domaci_ale
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/msmt-zasady-karierniho-radu.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/aktuality-cst-linkovani-skolnich-sesitu.html#comment-1014695139232257146
Možná jsem to přehlédl, ale ani MŠMT, neziskovky, "experti", "odborníci"na školství,... nějak veřejně nepopřáli učitelskému stavu hodně zdaru. Že by tam panoval názor ve smyslu ten "póvl"?
Aspoň jsou upřímní a nic pěkného nám nepřejí...
Paní poslankyně Semelová podala pozměňovací návrh k novele školského zákona, kterým měla být "odložena účinnost společného vzdělávání" ( slova paní poslankyně Bohdalové, která hlasovala proti ) o dva roky. Návrh zamítli 9. 3. 2016 poslanci TOP 09, ČSSD a ANO.
Přání paní poslankyně mě potěšilo a vážím si ho.
Doufám, že paní poslankyně vytrvá a školy a třídy pro žáky s LMP budou dál k dispozici všem, kdo je potřebují.
Některý z kolegů mě před nedávnem požádal o vysvětlení problému s minimálními požadavky v RVP a jejich začleňováním nebo nezačleňováním do ŠVP.
Očekávané výstupy RVP ZV na konci 5. ročníku a 9. ročníku stanovují závaznou úroveň pro formulování výstupů v učebních osnovách v ŠVP. Minimální doporučené úrovně pro úpravu očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření nejsou určeny pro zapracovávání do školního vzdělávacího programu. Naopak slouží jako vodítka pro případné úpravy očekávaných výstupů v individuálním vzdělávacím plánu (IVP) konkrétního žáka s lehkým mentálním postižením od třetího stupně podpory (na základě doporučení školského poradenského zařízení). Případné zapracování minimální doporučené úrovně pro úpravu očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření do ŠVP tedy není vyžadováno a není ani vzhledem k individuální povaze IVP účelné. ( metodický portál RVP, otázky a odpovědi)
Okomentovat