V minulém článku jsme se zamýšleli nad tím, jak mohou šikaně svých dětí předejít rodiče. Tentokrát se podíváme na tuto problematiku více z pohledu školy, stále ale zůstaneme u prevence. Ukázalo se, že jde o jev mnohem častější, než se ještě před měsícem zdálo. Kdo z pedagogů je překvapen a namlouval si, že se jedná o ojedinělou situaci, je bohužel více než naivní. Když vám bude některý ředitel, který je ve funkci více než rok, tvrdit, že v jeho škole se šikana nevyskytuje, nevyskytovala a nikdy vyskytovat nebude, a to ani v mírné formě, nejspíš je naprosto nevšímavý, zaslepený nebo zcela vědomě lže. Jde totiž o jednu z forem boje o pozice, což je v sociálních skupinách a smečkách jev přirozený. Tím samozřejmě vůbec nehájím šikanu ani jiné formy ubližování.
Ve skupinách se vždy definují sociální pozice, jedinci si hledají své místo na slunci. Že to občas někdo přežene s razancí, když jde o děti, které se vše teprve učí, je pochopitelné. Na nás dospělých je, abychom včas rozeznali nebezpečí a naučili své potomky a žáky prosazovat se, aniž by při tom druhým zbytečně ubližovali. Na střední škole už by se šikana či jiné ubližování „omylem“ rozhodně vyskytovat nemělo. Pokud se objeví u starších dětí a adolescentů, znamená to, že se v minulosti něco nepovedlo ve výchově a nyní takové chování umožňují či přímo podporují podmínky, ve kterých skupina žije.
Naučme děti empatii
Pozorný a věci znalý vychovatel dokáže využít různě vyhrocené situace vznikající při formování kolektivu k názornému osvětlení, jak se vůči sobě chovat a jak ne, co je nevinné pošťuchování a blbnutí a co už je ubližování a šikana. Důležité je, aby děti chápaly, že šikana je špatně především proto, že dokáže strašně moc ublížit. Že kvůli tomu lze dostat dvojku z chování, je v této souvislosti maličkost. Naučme děti vciťovat se do druhých, představit si, jak by asi bylo jim ve stejné situaci, a co víc, do své představy zahrnout i to, co vědí o tom druhém, o jeho slabých místech.Celý článek v Tukutuku.cz
2 komentářů:
Jde totiž o jednu z forem boje o pozice, což je v sociálních skupinách a smečkách jev přirozený.
Pardon? Ve třídě boj o pozice? Jako že pro vyšší příděly stravy, pohodlí nebo protekce u učitele? Nebo jaké pozice tu jsou míněny? Jako že dobytí pozice musí být provázeno dlouhodobým útlakem, kdy kdokoli z té šikanující verbežní bandy je silnější než šikanovaný? To je nesmysl. Šikana je z rozmaru, z nedostaku jiných podnětů, a především pak z potřeby zahojit si vlastní mindráky. Platí i o dospělých.
A co zmůže učitel? No, než zkusíte problémek otevřít, zajděte do nějakého velkochovu dobytka, a tam si kecněte tak na půl hoďky do hnoje. Vyjde to asi tak na stejno.
Je-li ve třídě šikana, zjistím do deseti vteřin. Včetně informace kdo koho šikanuje.
Plný souhlas. Zkušený kantor zjistí náznaky šikany rychle. Ale kdo to má řešit? Učitel? Místo učení má hlídat děti a debatovat s rodiči?
Co zmůže učitel na střední škole? Co má ještě dělat, kromě učení žáků se vciťovat? Utírat jim na wc zadek? Má na to vůbec vzdělání? Má na to kompetence? Je podle toho hodnocen?
Okomentovat