25. února 2016 jednalo LXIX. Akademické fórum – veřejný, volně přístupný seminář JČMF – o matematice. V zápisu z jednání se o úvodní prezentaci píše: „Nejen počtem snímků (115), ale především jejich obsahem vzbuzuje prezentace Z-3 právem pozornost. Bohatá data jsou předurčena ke kvalifikovanému zpracování s vyvozením závěrů, uplatnitelných v rozhodovacích procesech na MŠMT.“
Přehled základních poznatků naleznete v Učitelských listech.
Jiří Zíka: Analýza pilotáže přijímacích zkoušek - MATEMATIKA+ - Maturitní zkouška.
čtvrtek 10. března 2016
·
Štítky:
matematika,
nová maturita,
prezentace,
Přijímačky,
seminář,
statistika
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
opakuji předešlý komentář
Druhý stupeň základek a v mnoha případech už první stupeň (protože 8 leté gymply budou asi mít také přijímačky) bude drilovat učivo A testy. Takže, čas, beztak vzácný, na probrání požadovaného objemu učiva se zkrátí o čas potřebný na nácvik testů. Na sš a vš se vycepovaní, chytří, motivovaní, movití žáci dostanou, rodiče zaplatí přípravy, extra doučko apod.
Středních škol možná ubude, vycepovaných uchazečů nebude dost a příprava na testy, tentokrát maturitní, může vesele pokračovat. Žáci, kteří měli to neštěstí na učitelé matlaly, nebo se narodili do nemovitých rodin, potažmo rodin bez studijních ambic, propadnou sítem a půjdou někam jinam, kde nebudou plošné přijímačky a maturita.
Společnost přijde o možnost všeobecně maturitně a terciálně vzdělávat děti z rodin s nemotivujícím, nemajetným zázemím a/nebo děti ze škol s byť jen jedním nekvalitním pedagogem v oborech čj nebo ma a /nebo děti s talentem na jiné předměty než ma nebo čj, jiným typem inteligence a/nebo děti trpící testovou úzkostí/děti s PUP.
Hlubší pochopení učiva bude opomíjeno na úkor objemu a přípravy na zkoušky ať už je tvůrce přijímaček a státních maturit zisková nebo nezisková organizace.
Zvládnutí minimálního objemu učiva, specifikovaného v katalozích a kánonech, bude sloužit jako utilitární prostředek na získání přístupu k vyšší úrovni vzdělávání.
Důsledkem bude mnoho vycepovaných chytrých hráčů systému s povrchními vědomostmi (jak to můžeme už dnes vidět na příkladě testy posedlého školství v UK), mnoho promrhaného lidského potenciálu a rozšiřující se sociální propast.
Ale hodnota vzdělání/maturity/diplomů/titulů bude lidu navrácena. Ta slast.
Zatímní podoba přijímaček je tak jednoduchá, že potřebuje-li být někdo k jejich zvládnutí cepován, těžko se obecně může dobrat hlubšího pochopení učiva. A těžko lze očekávat, že do maturity se jeho rozumové předpoklady zázračně zvýší.
Psát podobně komentáře přináší možná také slast, stejně jako jiné stupidity.
hodnota vzdělání/maturity/diplomů/titulů bude lidu navrácena. Ta slast.
Také to tak cítím.
Škoda jen, že nejsou povinné přijímačky i do vyššího gymnázia těch víceletých.
To by teprvá byla rozkoš!
Pane Tajný učiteli, kde žijete?
Dnešní maturita je na úrovni přijímacích zkoušek na gymnázia před dvaceti lety. Přijímací zkoušky na SŠ jsou na úrovni znalostí průměrného páťáka před dvaceti lety. A dnes je řada žáků neudělá. Uvědomte si, že přijímačky byly dobrovolné a zúčastnilo se jich cca 50% škol - dá se právem předpokládat, že těch lepších. Takže ty horší žáky zatím přijímačky nepodchytily. Takže co tu vykládáte o hlubším porozumění? Žáci po ZŠ, kteří nejdou na kvalitní gymnázia jsou z velké většiny úplně mimo.
Přijímací zkoušky jsou poslední možnost jak zjistit skutečný stav českého školství a měřit nějaké výstupy. Chápu, že se toho některé zájmové skupiny bojí.
p mirek vaněk. Nemám nic proti anonymnímu ověřování výsledků vzdělávání pomocí testů v páté a deváté třídě. Mám mnoho proti tomu, když je toto ověřování spojeno s determinací dalšího studijního, profesního zaměření žáků. Kdo nese odpovědnost za pokles znalostí žáků základních a středních škol? Objem znalostí roste, učebnice zahrnují stále více a více poznatků a komplikovanějších terminologií. Není možné, že"roztok je nasycen" a děti ani učitelé už jednoduše nemohou předat ani vstřebat rostoucí objemy učiva? Není čas na redukci učiva na důležité/klíčové koncepty v jednotlivých předmětech a na jejich opravdové, ne povrchní pochopení?
Tomuto však jednotné přijímačky, SMZ ani katalogy nepomáhají, naopak jejich efekt je právě opačný, jmenovitě důraz na povrchní zvládnutí co největších objemu učiva pro případ výskytu některého jeho fragmentu v testu. Teď přibude povinná ma a kdo ví, za rok někdo bude chtít povinnou mz z IT,protože bez počítače jako bez ruky a za další rok zas z dějepisu protože kdo nezná dějiny...
Tak se bude tlak plíživě pěkně zvyšovat, externí motivace strachem ze zkoušek bude pěkně růst a přijatelné ztráty také. Pak vychováme generace neurotických pragmatiků, kteří namísto zvídavosti a kreativity budou vládnout vyčuraností a strategiemi k hraní systému. Co ti ostatní, kteří tlak na výkon odmítnou? Budou zlobit, šikanovat se navzájem, ztratí studijní ambice, postaví se do opozice, půjdou na nematuritní obory?
Jiří Zíka jako ředitel Cermatu třikrát zamítl mou žádost o poskytnutí počtů žáků, kteří v jedné úloze loňského maturitního testu zaškrtli jako odpověď položku A, položku B, ..., položku E, případně nezaškrtli nic.
Dvakrát bez odůvodnění, potřetí s "odůvodněním", že požadované informace vypovídají o výsledcích jednotlivých žáků.
Bez odůvodnění mi dokonce odmítl sdělit počet všech žáků, kteří test psali. Prý mu to zakazuje § 183c školského zákona.
Než se mi podařilo získat správná čísla, dostal jsem jako oficiální odpověď tři různé počty žáků, kteří test psali, a dvě rozdílné šestice čísel o četnosti odpovědí u zmíněné úlohy. Rozdíly dosahovaly až 12 % skutečného počtu žáků, kteří test psali.
Nevidím proto jediný důvod, proč jeho analýzám věřit a vůbec se jimi zabývat. Přinejmenším do té doby, než Cermat zveřejní anonymizovaná prvotní data, z nichž analýzy vycházejí. Aby si každý mohl ověřit, že s nimi Jiří Zíka a jeho podřízení nezacházeli podobně bohorovně jako s interpretací § 183c školského zákona.
A k tomu, že objem učiva, například v matematice, roste, jste došel jak? Učí se žáci kvantovou teorii na základní škole? Viděl jste učebnice před dvaceti, třiceti, čtyřiceti, padesáti, ... lety? Porovnával jste obsahy učiva? Za posledních dvacet je novým užitečným předmětem jen informatika, v rozsahu 1 hodina na prvním stupni, 1 hodina na druhém stupni.
Téměř každý rok vychází nějaké nové učebnice. V každé učebnici musí být něco extra, jinak by nebyla nová, tudíž se v zájmu rádoby originality do učebnic narve co nejvíce.(ve všech předmětech). Vůbec se přitom nepřemýšlí nad úrovní abstrakce/schopnosti vstřebat informace u různých věkových skupin. Snažím se říci, že dříve nebo později je potřeba vybrat z jakéhokoliv předmětu nosné koncepty a tyto do hloubky zvládnout na úkor masy "všeho".
Objem znalostí roste, učebnice zahrnují stále více a více poznatků a komplikovanějších terminologií.
Otázkou doopravdy zůstává, komupak asi se ty roztoky nasytily. Tak namátkou:
Před dvaceti lety žáci gymnázia navrhovali pracovní bod tranzistoru.
Dnes se zabývají informací o tom, že exituje polovodič typu P a N.
Ten člověk snad přišel do školství předevčírem, a zírá, kolik že pojmů se to může pojímat, a kolik jevů jevit na tom šírém světě. Už chápu, proč se tak úporně tají.
se v zájmu rádoby originality do učebnic narve co nejvíce
Jó, kdo tupě pojímá učebnici jako svatý grál poznání vlastního úsudku nemaje, pak doopravdy zírá. Učebnice nepoužívám. Přidržuji se v rámci školního vzdělávacího programu toho, co jsou žáci schopni a ochotni vstřebat. Setrvat na úrovni roku předchozího vnímám jako projev pedagogického mistrovství, a do jisté míry a v širších souvislostech i nezanedbatelného hrdinství.
Promiňte, Tajný, ale to jsou kecy - učebnice matematiky, fyziky a informatiky sleduji a kromě obrázků v nich počet nových informací nestoupá.
Krtku beru. Lze to samé říci o středoškolských učebnicích/rvp?
Jistě. Nové jsou jen tlaky na předměty či témata typu envriomentální výchova, mediální výchova, finanční výchova, což jsou spíše aplikační témata než samostatné předměty.
Okomentovat