Nejhorším sociálním problémem Evropy je osud přibližně deseti milionů Romů, napsal týdeník Economist. Hlavním důvodem chudoby Romů je jejich nedostatečné vzdělání. Romské děti jsou odsunovány do "zvláštních" škol, buď proto, že údajně trpí duševními poruchami, anebo prostě proto, že jiní rodiče si nepřejí, aby jejich děti seděly ve škole vedle chudých, smradlavých, zaostalých dětí.
Potíž je, že romským dětem se ve školách vede dobře, když emigrují na Západ. Problémem tedy není jejich mozek, ale problémem jsou školy, které nejsou schopny nebo ochotny jim poskytnout férovou šanci, zdůrazňuje Economist. V Británii byla uskutečněna pilotní studie, které statisticky dokazuje, že problémem jsou školy, nikoliv romské děti.
Zkoumané romské děti měly v britských školách jen mírně podprůměrné výsledky (což není překvapující, protože přišly do Británie bez znalosti angličtiny a pocházejí z rodin s omezeným kulturním zázemím). Nejdůležitějším závěrem studie je:
"Všichni romští rodiče, s nimiž byly prováděny pohovory, ocenili celkovou atmosféru v britských školách, to, že tam jejich děti jsou vítány a že je s nimi zacházeno jako rovný s rovnými a že neexistují protiromské nálady a rasismus, vyjadřovaný učiteli i spolužáky, který jejich děti v různých formách zažily v České republice a na Slovensku. Všichni romští rodiče uvedli, že vyhlídky na dobré vzdělání byly nejdůležitější motivací při jejich rozhodnutí přestěhovat se do Británie. Všichni romští rodiče byli přesvědčeni, že šance jejich dětí po absolvování britské školy jsou daleko lepší v Británii, než jak tomu bylo na Slovensku a v České republice."
S tím prosím srovnejte tyto výroky. Jejich autory jsou prosím čeští učitelé... :(
Pěnice Skalicová
Kdybychom se na Romy vykašlali a nechali je na pospas náhodě (jako třeba ve Francii GB nebo Itálii), kde mají až 50% negramotnost, nemuseli jsme teď poslouchat výtky z Bruselu a řešit rozsudek D.H. Jenže snaha ČR o vzdělání Romů se nám, jak vidno, vymstila. Pro dobrotu na žebrotu. Nevadí. To je pro poučení do příště.
Zdeněk Sotolář
Romskou komunitu nedecimují zvláštní školy, Romskou komunitu decimují sami Romové svým přístupem ke vzdělávání.
Je to naprostá demagogie, článek zcela manipulativně insinuuje, že vlastně ČR je ráj na zemi a kdosi jej za to trestá, poznamenává Bohumil Kartous.
Převzato z Britských listů
26 komentářů:
Pane bože.
Kardinál Richelieu se prý jednou v dobrém rozmaru chlubil, že k uvěznění kohokoli stačí, aby řekl jednu větu. "Tomu nevěřím, co když třeba řeknu "Věřím v Boha"?" zeptal se ho prý spolubesedník. "V tom případě můžete být upálen jako kacíř. Právě jste popřel existenci Boží Trojice." odvělil mu prý kardinál s úsměvem. :)))
Pár desítek let po tomto kardinálovi přišla Velká francouzská revoluce.
http://www.rozhlas.cz/dvojka/stream/_zprava/padouch-nebo-hrdina-seda-eminence-kardinal-richelieu--1409501
Velká francouzská revoluce
https://cs.wikipedia.org/wiki/Velk%C3%A1_francouzsk%C3%A1_revoluce
A kterého že boha se tu, pane Anonymní, dovoláváte?
Vzhledem k tomu, že nám tu konečně už nalili čistého vína, dovozuji, že se vracíte ke kořenům češství, tedy 'sub utraque species'.
Pan autor zjevně nechápe, že statisticky žádné tvrzení dokázat nelze. Každou hypotézu lze pouze na nějaké hladině významnosti vyvrátit, nebo nevyvrátit. Rád bych ale viděl tu hypotézu, kterou testovali. Udělali dotazník, zeptali se Romských rodičů, jak se cítí v Británii a z toho udělali závěr, že za problémy Romů mohou české školy. No, to je na palici. To bude zase nějaká Klusáčkovština, nebo Laurenčíkovština-Šimáčkovština. Nebo Pankratěvna Praskovna.
Pan Čulík nám opomněl vysvětlit, jak jsou vzděláváni ti jejich gipsis. Především to, jak je zajištěno základní vzdělání v GB. Zajisté tam nemají žádné negramotné. Já mám taky známe, kteří žijí v GB. pokud mi popisovali situaci našich Romů v GB školství, vypadá to tak, že jsou soustředěni do škol, kde je ve třídě opravdu pelmel dětí z celého světa, které neumí slovíčko anglicky. Jsou to děti z podobných poměrů, jako Romové. Aby dosáhly na "lepší" vzdělání, tedy, aby dosáhly alespoň úrovně devátého ročníku praktické školy, o tom si mohou nechat jen zdát. Ale asi mají pocit něčeho lepšího.I tam, pravděpodobně, dosáhne nějakého vyššího (středního či vysokého, vzdělání pouze malinkatá část. Rozdíl oproti ČR nevidím. Ale hezky pomlouvačně se o tom píše. Pan Čulík vůbec celkově kydá na ČR takové špatnosti, že jsem skoro BL přestala číst. A divím se, že ten pán vůbec ještě mluví česky, když se mu Češi tak hnusí skoro ve všem. Kastovní systém v GB mu vůbec nevadí (hraní si na plebs a šlechtu a podobné hrátky). A s Kartousem si zjevně rozumí. Taky se mohli ještě porozhlédnout po světě a zveřejnit třeba to, jak zděšení byli třeba v Kanadě z přístupu Romů ke vzdělání. A pokud mě paměť neklame, o podobném zděšení jsem tak cca před 5 lety četla i z té GB.
No, nějak se pánové musí živit. jen mi není jasné, co chtěli říci těmi dvěma ,asi rasistickými, xenofobními a vůbec pro ně fujanými, příspěvky těch dvou učitelů. pravda bolí, co?
Pro ilustraci:
Podle materiálu britského ministerstva školství (Department for Education,
Children and Families) s názvem Aiming High: Raising the Achievement of Gypsy
Traveller Pupils: A Guide to Good Practice, nejčastější problémy, se kterými se romské
a travellerské děti ve školách setkávají, jsou „rasismus a diskriminace, mýty,
stereotypy“ a nedostatečný kontakt mezi školami a rodiči žáku či romskou a
travellerskou komunitou obecně (Department for Education, Children and Families
2003: 3). Poměrně vysokému počtu dětí jsou diagnostikovány speciální vzdělávací
potřeby. Mezi odbornou veřejností panuje rozšířený názor, že děti Romů a Travellerů
mají vyšší šanci být zařazeny do skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, i
v případech, kdy do této skupiny nespadají (Cemlyn et al. 2009: 93). Také v Británii
jsou romské děti často terčem rasismu, a to nejen ze strany svých spolužáků; stereotypy
týkající se tétoskupiny jsou často prohlubovány i učiteli, kteří nemají mnoho znalostí o
Romech a Travellerech a jejich způsobu života. Romové a Travelleři mají „nejhorší
výsledky“ ze všech etnik žijících v Británii a „jejich výsledky se zhoršují“ (Equality and
Human Rights Commission 2010: 645). Očekávání rodičů jsou pro výsledky dětí ve
škole velmi důležité. Romové a Travelleři obvykle nedosahují vysoké úrovně vzdělání a
ze vzdělávacího systému odcházejí předčasně; od svých dětí tedy neočekávají, že budou
navštěvovat střední či vysokou školu (Department for Education, Children and Families
Jde o citaci z oficiálního dokumentu UK z roku 2015. Tak z čeho čerpal Čulík? Z dojmologického slovníku.
A ještě dodám:
nikdo netvrdí, že školství v ČR je ideální. Není zde ani jinde ve světě. Brát si "do huby" pořád jen nedostatky, narvat je do bombastických titulků - to umí kde kdo. Většina pisálků píše, jen neumí nabídnout řešení. Na otázku: A jak byste to tedy udělal?, klopí oči a blekotají jakési obecné fráze. Zatím mi nikdo nepomohl. Zatím nikdo nepomohl ani Romům. Mám naopak stále plíživější pocit, že podobné články pomáhají rozfoukávat ohýnek nesnášenlivosti víc a víc. Proč se toho pocitu nemůžu zbavit?
Rasizmus a rasově motivovaná diskriminace nejhrubšího zrna v čr i na školách nepochybně existuje, praxe z máte slovo či BL však ukazuje, že omlátíš-li rasistovi jeho rasizmus o hlavu, nepomůže to ničemu, naopak bude se za to na vás hněvat, případně vás zažaluje, nebo vaši adresu a školu, kam chodí vaše děti dá na seznam zrádců národa na white media. Jediným lékem je hnědý lékař, právník, hospodský či učitel, milenka, vnouče, zeť nebo snacha. Otevřete hranice, dím. Tak otevřeli, a krom zbloudilého divočáka s bílým mimikry a šedým zákalem ani noha.
"Tati, co je demokracie?"
"Víš, Dežo, to je když bílý makaj a my dostáváme dávky."
"A to jim nevadí?"
"Vadí, ale to už je rasismus"
Pana Čulíka a jeho Britské listy už takřka nečtu poté, co jsme si vyměnili pár mailů. Jsem podle něj xenofob. Jeho bezbřehé nadšení pro imigraci a odsuzování Čechů nedokážu strávit. Podpořila jsem jeho exekutorský projekt, ale web už podporovat nebudu.
Pana Čulíka snad přestalo bavit vyhledávat blogery, které by mohl za jejich nepodporování udávat? Takže - pane Čulíku - na kterého kantora nebo autora pošlete udání tentokrát?
Posledním příspěvkem pro mne TU přestal existovat, přikládám, co jsem, jsa ještě stále abonentem Britských listů, redakci napsal:
Pane Čulíku, pane Kartousi,
máte-li pravdu, pak mi vysvětlete, proč je zaměstnanost Romů v ČR vyšší než ve Francii (Zdroj: IDNES.CZ)
Tím neříkám, že je všechno v pořádku, ale podsouvat učitelům, že právě oni (a použít příspěvek Pěnice Skalicové jako doklad) jsou největší překážkou Romům na cestě za štěstím, je pro mne urážka všech učitelů. Učil jsem i na základní škole a Romy, ale stejně jako všude - jsou rodiny spolupracující a nespolupracující. Má-li škola nahradit rodinu, pak požadujte internátní školy. Dítě ze sociálně nepodnětného prostředí má škola šanci ovlivnit jen velmi málo. A dávat jí to za vinu, ...
Nevyhrožuji, ale konstatuji, že tento článek a mnohé články pana Kartouse jsou tím, co podle mne objektivitě Britských listů škodí a povede mne ke zrušení zasílání pravidelného měsíčního příspěvku.
"Má-li škola nahradit rodinu, pak požadujte internátní školy."
Pokus o internátní školy pro Romy zde byl už v 50. letech minulého století. A výstup byl podle oficiálních dokumentů takovýto:
A dnes tu před vámi nový člověk stojí, nový Cikán, nový pionýr.
"Posledním příspěvkem pro mne xy přestal existovat". Práskl pomyslnými dveřmi K a opustil virtuální kantorskou lumpenkavárnu.
Jaksi kauzálně, je-li v Británii či Francii mnohem více jinobarevných, jinojazyčných či jinověrných dětí ve třídách, není problém do této pestrobarevné směsi Romy přijmout a chovat se k nim stejně jako k ostatním. Na českých školách ovšem Romové ční jak bolavý palec a dostávají to teď sežrat i za uprchlíky, muslimy v Německu i za ty neexistující v Čechách. Co je na tom divného a proč se vám to nelíbí?
Jo, a posledním příspěvkem pro mne Krtek přestal existovat. Tvrdit, že za špatné vzdělání dětí jednoho etnika nemohou vzdělavatelé, ale děti samotné či jejich rodiny je čirý alibizmus. To bychom mohli pěkně tvrdit, že budeme vzdělávat jen ty děti, které se námi vzdělávat chtějí a jsou tak nějak dobře vychované a motivované zevnitř. Ty ostatní, nemotivované, zlobivé, drzé, ať se vzdělávají třeba v Anglii, nebo ať Valachová udělá definici, které dítě je ještě v naší moci vzdělat a které už ne. Pak se udělá čára a bude. Počkat, ono to nejde, existuje nějaká listina práv a svobod někde v to Bruselu, sakriš.
Tvrdit, že za špatné vzdělání dětí jednoho etnika mohou vzdělavatelé, ale ne děti samotné či jejich rodiny je čirý alibizmus.
Pokud mají výše uvedení "čeští učitelé" potřebu anonymního exhibicionismu, tak je to ideální výpověď o stavu našeho školství. Svou dospělost - sdělit svůj názor - poznáte podle svého skutečného jména u příspěvku. Doufám, že se nějaký "odvážný anonym" ozve! (byl bych velmi neklidný, kdyby ne)
podle svého skutečného jména u příspěvku
To nejde, prostěěě. Představte si, že by se z aktivistického obvazovače bolavých palců vyklubal kladivový palcomlátič.
"Svou dospělost - sdělit svůj názor - poznáte podle svého skutečného jména u příspěvku."
To jste nám to nandal, pane Janato.
Kdo jste ochotni tomu obětovat čas, podívejte se ten původní anglický dokument, na který je odkaz v úvodu článku.
Přiznám se, že jsem místy četl jen zběžně, zaměřil jsem se hlavně na pasáž o metodice výzkumu, mj. počtu a výběru respondentů, a pak na to, co a jak se tvůrci dokumentu odvažují vyvodit.
A konstatuji, že odhad pana Pavla Doležela je ještě velmi vlídným hodnocením toho, co ten dokument obsahuje.
Nejen to, co následně vyvozuje autor článku, ale i to, co vyvozují přímo autoři dokumentu, má ve skutečnosti informační hodnotu takřka na úrovni čirého výmyslu.
Vím, že to není správný vědecký postoj, ale po masáži, která tady probíhá a při znalosti etnika a vlastní zkušenosti, je naprosto jasné, že vývody Čulíkovy jsou úplná blbost, aniž by bylo nutno studii číst.
Dobrá, Tajnej, tak jinak.
Přestanu své děti posílat do školy. Ony občas půjdou, občas ne. Budu jim psát nějaké vymyšlené omluvenky nebo jim ani omluvenky psát nebudu. Když si budou mít přinést do školy třeba 20Kč na divadlo nebo lepidlo, nic jim nedám. Vícekrát po sobě. Úkoly? Nebudou psát, proč? Učit se, no bo´že, nějaká pětka ještě nikoho nezabila. Jo, že propadají, nevadí.
Kdo za to může?
NO ŠKOLA PŘECE!!!!!!
Nebo stát? Nebo že by starosta? No nevím, já teda URČITĚ ZA JEJICH VÝCHOVU NEMŮŽU, ANI OMYLEM. Žiju přece v hnusné společnosti, tak proč bych se snažila ještě vychovávat své děti? To dá rozum...
Onehdy tu kdosi prskal, ze se Pravo vrta v deset let starem rozsudku... Ta studie je z roku 2011, taky zadna aktualita...
Stejne jako pan Patek nemam cas ani chut to cist. Jen jsem proletl ty dotazniky a otazky mi prijdou celkem manipulativni (ono vzhledem k absenci kolacovych grafu ve studii to budou spis nejake "pruvodce k dotazovani"; bylo to formou pohovoru).
--------------
In the course of the field research, a total of 114 people were interviewed:
- 61 Roma primary and secondary school students
– 28 Roma parents
– 25 school and other education staff working with Roma pupils
Do "Volejte rediteli" pokazde psal pan Vana z Brna. Statisticky zije v Brne sestina obyvatel CR a 95 % obyvatel Brna jsou muzi (a dokonce maji stejne prijmeni)
Máte úplnou a naprostou pravdu paní Karvaiová, nechodí-li dítě do školy, není mu, ze strany školy, pomoci.
Zde by měli nastoupit dobře oblečení sociální pracovníci nejlépe romského původu v pěkném autě, a provádět radostně osvětu a prevenci v terénu.
sociální pracovníci nejlépe romského původu
Zřejmě mi něco uniklo, ale není mi jasné, proč by paní Karvaiovou, která se právě udala, že úmyslně zanedbává asimilaci svých dětí do zákonného rámce České republiky, měli navštívit právě Romové. Proč ne třeba Baškirové nebo Kreolové?
V terénu přece pracují neziskovky.
Okomentovat